Volvo 740 d24t Svår startad!

Hogdahl
18 december 2013 · 41 Inlägg

Hejsan, Jag har en Volvo d24t som jag har konverterat själv och har varit mycket roligt projekt. Men nu börjar jag bli less på att den vägrar starta på nyckeln när det blir minusgrader. jag måste alltid dra igång den och då startar den direkt efter man glöggat.

När man glöggar och sedan vrider på nyckeln, så står han bara och hoppar och är på gränsen att gå igång hela tiden. Men startar aldrig när det är kallt utan står bara och hoppar hela tiden.

Det som kan vara fel är vell:

1.Dålig komprition.
2.Startmotorn går tungt.
3.Dåliga glödstift.

Finns säkert mera fel men dom där är vell dom främsta. Så själv så vet jag inte vilken av dom som är felet. Men vet ni några tips på hur man kan få fram vilket av felen det är. Tex kan man mäta upp glödstiften om dom fungerar när dom sitter där eller hur är det?.

Sedan har jag hört rykten om att det finns en startmotor från en annan bil som passar rakt på som har högre varv så den startar lättare? ingen som vet nånting om det?

Tacksam för svar smile !

Meaganeowner
18 december 2013 · 2 250 Inlägg

Plocka ur stiften. Koppla in dom "lösa" och lägg dom mot gods. Be en kompis vrida på tändningen o glöda... Då bör alla glöda så fint i midvintermörkret... Annars är det dålig kontakt mot gods, trasiga stift eller dålig spänningsmatning.
inte så mycket annat att välja på....

Senast redigerat av Meaganeowner (18 december 2013)

Hogdahl
18 december 2013 · 41 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Plocka ur stiften. Koppla in den "lösa" och lägg dom mot gods. Be en kompis vrida på tändningen o glöda... Då bör alla glöda så fint i midvintermörkret... Annars är det dålig kontakt mot gods, trasiga stift eller dålig spänningsmatning.
inte så mycket annat att välja på....

Joo jag har suttit och tänkt på det men det är ju så jobbigt att göra det med alla sad((. finns inget lättare sätt ?

Meaganeowner
18 december 2013 · 2 250 Inlägg

Byt bil...

Mack Forum- och sitemoderator
18 december 2013 · 26 193 Inlägg

Använd motorvärmare?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Meaganeowner
18 december 2013 · 2 250 Inlägg

Eller kolla ett stift varannan dag. Det kanske du mäktar med. Det är väl bara 4? Tar bara en vecka. Hör av dig då.

Hogdahl
18 december 2013 · 41 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Byt bil...

haha gud va rolig du var då ................................................... sån meningslös kommentar, det kunde du låtit bli

Mack skrev:
Använd motorvärmare?

Jaa gud va roligt, och inge dyrt alls (polaren ringer och frågar om vi ska dra ut, så måste jag svara "Jaa fan ge mig 2-3 timmar så kan jag komma") Sen måste jag ha ett portabelt elvärk med mig i ryggsäcken varje gång jag åker iväg. (har redan planerat in att fixa en motorvärmare men vill inte förlita mig endast på en motorvärmare -.-)

Meaganeowner skrev:
Eller kolla ett stift varannan dag. Det kanske du mäktar med. Det är väl bara 4? Tar bara en vecka. Hör av dig då.

Det är 6 st. Och 2 kommer man inte åt utan att ta bort pumpen. Och det tänker jag inte ge mig in på..

Men jag har redan frågat mig fram och man kan mäta stiftena på plats, men tack för din omtanke.

Senast redigerat av Hogdahl (18 december 2013)

Mack Forum- och sitemoderator
18 december 2013 · 26 193 Inlägg

Hogdahl skrev:

Meaganeowner skrev:
Byt bil...

haha gud va rolig du var då ...................................................

Mack skrev:
Använd motorvärmare?

Jaa gud va roligt, och inge dyrt alls (polaren ringer och frågar om vi ska dra ut, så måste jag svara "Jaa fan ge mig 2-3 timmar så kan jag komma") Sen måste jag ha ett portabelt elvärk med mig i ryggsäcken varje gång jag åker iväg. (har redan planerat in att fixa en motorvärmare men vill inte förlita mig endast på en motorvärmare -.-)

Meaganeowner skrev:
Eller kolla ett stift varannan dag. Det kanske du mäktar med. Det är väl bara 4? Tar bara en vecka. Hör av dig då.

Det är 6 st. Och 2 kommer man inte åt utan att ta bort pumpen. Och det tänker jag inte ge mig in på..

Men jag har redan frågat mig fram och man kan mäta stiftena på plats, men tack för din omtanke.

Jag var faktiskt seriös..men visst. Ta det på det sättet du.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Hogdahl
18 december 2013 · 41 Inlägg

Mack skrev:

Hogdahl skrev:

Meaganeowner skrev:
Byt bil...

haha gud va rolig du var då ...................................................

Mack skrev:
Använd motorvärmare?

Jaa gud va roligt, och inge dyrt alls (polaren ringer och frågar om vi ska dra ut, så måste jag svara "Jaa fan ge mig 2-3 timmar så kan jag komma") Sen måste jag ha ett portabelt elvärk med mig i ryggsäcken varje gång jag åker iväg. (har redan planerat in att fixa en motorvärmare men vill inte förlita mig endast på en motorvärmare -.-)

Meaganeowner skrev:
Eller kolla ett stift varannan dag. Det kanske du mäktar med. Det är väl bara 4? Tar bara en vecka. Hör av dig då.

Det är 6 st. Och 2 kommer man inte åt utan att ta bort pumpen. Och det tänker jag inte ge mig in på..

Men jag har redan frågat mig fram och man kan mäta stiftena på plats, men tack för din omtanke.

Jag var faktiskt seriös..men visst. Ta det på det sättet du.

Ber om ursäkt men vart bara lite irriterad på den andra killen och läste din kommentar samtidigt. Men du ser vell fortfarande problemet i det ?

Mack Forum- och sitemoderator
18 december 2013 · 26 193 Inlägg

Hogdahl skrev:

Mack skrev:

Hogdahl skrev:

Meaganeowner skrev:
Byt bil...

haha gud va rolig du var då ...................................................

Mack skrev:
Använd motorvärmare?

Jaa gud va roligt, och inge dyrt alls (polaren ringer och frågar om vi ska dra ut, så måste jag svara "Jaa fan ge mig 2-3 timmar så kan jag komma") Sen måste jag ha ett portabelt elvärk med mig i ryggsäcken varje gång jag åker iväg. (har redan planerat in att fixa en motorvärmare men vill inte förlita mig endast på en motorvärmare -.-)


Det är 6 st. Och 2 kommer man inte åt utan att ta bort pumpen. Och det tänker jag inte ge mig in på..

Men jag har redan frågat mig fram och man kan mäta stiftena på plats, men tack för din omtanke.

Jag var faktiskt seriös..men visst. Ta det på det sättet du.

Ber om ursäkt men vart bara lite irriterad på den andra killen och läste din kommentar samtidigt. Men du ser vell fortfarande problemet i det ?

Lugnt.
Och jo, men en motorvärmare tenderar till att hjälpa mycket när det kommer till dieselmotorer. Var lite så jag tänkte.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Drönirettab
18 december 2013 · 21 761 Inlägg

Dieselmotorerna blir väl ganska tjuriga vid kallstarter om de är slitna (dålig kompression) vad jag vet, det gäller att ha ordentlig fart på startmotorn och motorvärmare är som sagt en klar fördel. smile

Har motorn gått långt?
Verkar startmotorn gå ovanligt långsamt för att vara en diesel?

Vi får även komma ihåg din andra tråd om generatorn och funderingen på batteriets skick, en sån sak kan påverka kallstartsegenskaperna.

Hogdahl
18 december 2013 · 41 Inlägg

Mack skrev:

Hogdahl skrev:

Mack skrev:

Jag var faktiskt seriös..men visst. Ta det på det sättet du.

Ber om ursäkt men vart bara lite irriterad på den andra killen och läste din kommentar samtidigt. Men du ser vell fortfarande problemet i det ?

Lugnt.
Och jo, men en motorvärmare tenderar till att hjälpa mycket när det kommer till dieselmotorer. Var lite så jag tänkte.

Joo och som jag ska redan skaffa en sån, Men vill fixa nått annat också. Så att jag skulle kunna starta utan behov av motorvärmare så jag inte blir ståendes när jag stannar på ett ställe utan eluttag.

Drönirettab skrev:
Dieselmotorerna blir väl ganska tjuriga vid kallstarter om de är slitna (dålig kompression) vad jag vet, det gäller att ha ordentlig fart på startmotorn och motorvärmare är som sagt en klar fördel. smile

Har motorn gått långt?
Verkar startmotorn gå ovanligt långsamt för att vara en diesel?

Vi får även komma ihåg din andra tråd om generatorn och funderingen på batteriets skick, en sån sak kan påverka kallstartsegenskaperna.

Ingen aning. Köpte den bara och sänkte ner smile
Njaae inte vad jag vet. Nu på slutet har det ju vare för för lite kräm i batteriet så jag vet inte :p

Joo ska in imorgon och hämta mitt batteri och höra om det va trasigt eller hur det va. smile

Meaganeowner
18 december 2013 · 2 250 Inlägg

Bara några av stiften är hela, så räcker det för att få snurr på motorn.

Men, du kan alltid plocka ur ett stift och använda detta för att kolla om det finns spänning (som ger ström) fram till stiften. På de flesta bilar så matas alla parallellt, samtidigt från ett och samma ställe.
På min passat, så hade en riktigt stor säkring gått invid glödströmsreläet. Det visade sig senare att det var kortslutning i ett av stiften. Kortslutning är väldigt lätt att förväxla med ett helt stift, för båda uppvisar ett mycket lågt ohmtal (motstånd för ström) Visar det på ett högt tal, ja då har det brunnit av.

Enklast att verkligen kolla glödstift är att koppla dem med startkablar till ett batteri....   obs anslut vid batteriet först och sist vid glödstiftet, så att inte gasen i batteriet exploderar. Har varit med om detta, riktigt farligt. Ett helt stift verkligen glöder, detta utan att gå sönder.

Sen var det ju de stiften som var jobbiga att komma åt. Har säkringen gått, så kan det vara kortslutning i ett av dessa, då hjälper det inte om de andra är trasiga (avbrott) eller hela. Så mitt förslag i det fallet är att koppla bort de
två stiften som sitter värst till så länge, tills du får tid att riva ur dem för bättre koll.

Om Du tänker dig att göra en resistansmätning, så måste kabeln till stiftet lossa. Spänning påkopplad vid resistansmätning leder till förstört instrument.

Resistansmätning.... Ställ in instrumentet på lägsta området. Kortslut mätsladdarna, nu visas instrumentets mätfel.
Säg 0.5 ohm.  Mät ett stift. Om det visar kanske 2 ohm, så måste Du dra bort mätfelet. 2 - 0.5 = 1.5 ohm.

1 - 1.5 ohm kan vara rimligt för ett helt stift.

O ohm, instrumentet visar med mätfelet ovan 0.5 ohm. Är = kortslutning i stiftet.

Alla större tal från kanske 5 ohm och uppåt mot oändlighet = avbrott.    typ 22700 ohm är att räkna som avbrott, likaså 100 när det handlar om glödstift.

" men det är ju så jobbigt att göra det med alla sad((. finns inget lättare sätt ?"
" polaren ringer och frågar om vi ska dra ut, så måste jag svara "Jaa fan ge mig 2-3 timmar så kan jag komma"

- Du vill förmodligen ha bra svar o kunskap, o med lite sken av rejält intresse i det du skriver, så kan du säkert få fler bra svar som ovan.

"Jo, jo köpa ny bil" Är exempel på svar som Du gott kan förvänta dig annars. Vi lägger ned tid och försöker lämna råd utefter de erfarenheter vi har. Men även vi ska känna det värt besväret.

Tänk så här... Som man ropar får man svar.
   
Kan hjälpa Dig även en annan gång, men skriv då inte att du inte har tid.

Senast redigerat av Meaganeowner (18 december 2013)

Hogdahl
19 december 2013 · 41 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Bara några av stiften är hela, så räcker det för att få snurr på motorn.

Men, du kan alltid plocka ur ett stift och använda detta för att kolla om det finns spänning (som ger ström) fram till stiften. På de flesta bilar så matas alla parallellt, samtidigt från ett och samma ställe.
På min passat, så hade en riktigt stor säkring gått invid glödströmsreläet. Det visade sig senare att det var kortslutning i ett av stiften. Kortslutning är väldigt lätt att förväxla med ett helt stift, för båda uppvisar ett mycket lågt ohmtal (motstånd för ström) Visar det på ett högt tal, ja då har det brunnit av.

Enklast att verkligen kolla glödstift är att koppla dem med startkablar till ett batteri....   obs anslut vid batteriet först och sist vid glödstiftet, så att inte gasen i batteriet exploderar. Har varit med om detta, riktigt farligt. Ett helt stift verkligen glöder, detta utan att gå sönder.

Sen var det ju de stiften som var jobbiga att komma åt. Har säkringen gått, så kan det vara kortslutning i ett av dessa, då hjälper det inte om de andra är trasiga (avbrott) eller hela. Så mitt förslag i det fallet är att koppla bort de
två stiften som sitter värst till så länge, tills du får tid att riva ur dem för bättre koll.

Om Du tänker dig att göra en resistansmätning, så måste kabeln till stiftet lossa. Spänning påkopplad vid resistansmätning leder till förstört instrument.

Resistansmätning.... Ställ in instrumentet på lägsta området. Kortslut mätsladdarna, nu visas instrumentets mätfel.
Säg 0.5 ohm.  Mät ett stift. Om det visar kanske 2 ohm, så måste Du dra bort mätfelet. 2 - 0.5 = 1.5 ohm.

1 - 1.5 ohm kan vara rimligt för ett helt stift.

O ohm, instrumentet visar med mätfelet ovan 0.5 ohm. Är = kortslutning i stiftet.

Alla större tal från kanske 5 ohm och uppåt mot oändlighet = avbrott.    typ 22700 ohm är att räkna som avbrott, likaså 100 när det handlar om glödstift.

" men det är ju så jobbigt att göra det med alla sad((. finns inget lättare sätt ?"
" polaren ringer och frågar om vi ska dra ut, så måste jag svara "Jaa fan ge mig 2-3 timmar så kan jag komma"

- Du vill förmodligen ha bra svar o kunskap, o med lite sken av rejält intresse i det du skriver, så kan du säkert få fler bra svar som ovan.

"Jo, jo köpa ny bil" Är exempel på svar som Du gott kan förvänta dig annars. Vi lägger ned tid och försöker lämna råd utefter de erfarenheter vi har. Men även vi ska känna det värt besväret.

Tänk så här... Som man ropar får man svar.
   
Kan hjälpa Dig även en annan gång, men skriv då inte att du inte har tid.

Jag har inte sagt att jag inte har tid .. Wow vad snackar du om ???

Sen om jag hade velat köpt en ny bil så hade jag vell fan inte frågat om hjälp för att fixa min bil jag har nu ??? så de svaret är ju bara bortkastat och dum. Och tack för att du förklarar hur man mäter ohm, Men jag vet redan hur man gör. Det ända jag inte visste va hur mycket motstånd det ska va i ett fungerande glödstift. Men nu vet jag att det ska va mellan 0-0.5 ohm om det är helt.

Det sitter en skena kopplad till alla glödstift.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 december 2013 · 3 730 Inlägg

Jag tänkte lägga mig i diskussionen

Vill bara informera om att alla glödstift går att byta utan att demontera pumpen. Stift 1-5 är ju en baggis och det 6 är jävligt bökigt men det går. Har själv bevittnat denna operation. Däremot i 240 tror jag att det blir svårare pga torpedväggen.

Angående startmotorer så finns ju stora och lilla, men jag känner ej till om det är skillnad i varvtal.

Bör tilläggas att jag inte är någon större fantast av d24 och ej har några ingående kunskaper om ovan nämnda tingest.

Hoppas jag inte lagt näsan i blöt och lycka till...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
super-mario tidsoptimist-javisst!
19 december 2013 · 274 Inlägg

De finns en startmotor som har utväxling. Den jag har kommer från en 760 td -85. Den är det bra snurr på. Lite startas gör susen, men kolla så det inte står på burken att den inte får användas på en diesel.  Swedols startgas funkar klockrent, både på dieseln och gräsklipparen :-)

Peugeot 605 SLDT "assmover" (1995)
Peugeot 508 sw "miljöbiln" (2012)
Ford galaxie 500 "lowlineer" (1964)
Hogdahl
19 december 2013 · 41 Inlägg

super-mario skrev:
De finns en startmotor som har utväxling. Den jag har kommer från en 760 td -85. Den är det bra snurr på. Lite startas gör susen, men kolla så det inte står på burken att den inte får användas på en diesel.  Swedols startgas funkar klockrent, både på dieseln och gräsklipparen :-)

Okey, Nej tack vill inte börja använda mig utav startgas, Vill ha en pålitlig bil, Och jag är väldigt seriös med mitt bygge :p. så vill få till en riktig lösning på problemet

Hogdahl
19 december 2013 · 41 Inlägg

DiwraZ skrev:
Jag tänkte lägga mig i diskussionen

Vill bara informera om att alla glödstift går att byta utan att demontera pumpen. Stift 1-5 är ju en baggis och det 6 är jävligt bökigt men det går. Har själv bevittnat denna operation. Däremot i 240 tror jag att det blir svårare pga torpedväggen.

Angående startmotorer så finns ju stora och lilla, men jag känner ej till om det är skillnad i varvtal.

Bör tilläggas att jag inte är någon större fantast av d24 och ej har några ingående kunskaper om ovan nämnda tingest.

Hoppas jag inte lagt näsan i blöt och lycka till...

Jasså?, vad jag har hört är att det är omöjligt att byta dom 2 bakom pumpen utan att lossa på den ? Nån som verkligen kan bekräfta vilket är sant ?

Meaganeowner
19 december 2013 · 2 250 Inlägg

Inte 0 ohm! Detta värde motsvarar kortslutning.

Ska du få ut någon vettig information av dina mätningar måste du koppla isär stfiften o mäta ett åt gången.
Mät och återkom. Vilket värde fick du när du kortslöt mätsladdarna?
M a o mät 7 värden...

Senast redigerat av Meaganeowner (19 december 2013)

Meaganeowner
19 december 2013 · 2 250 Inlägg

Oooops Nu förstod jag vad du menade med 2-3 timmar :-)
Inte att Du hade den tiden på dig innan du nu skulle träffa kompisar, utan vad det skulle ta att värma bilen med motorvärmare. Ursäkta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang