Mig svets Lägger sig på ytan. Bränner inte igenom.

Jonaslatt
22 december 2013 · 324 Inlägg

Har ett problem med min svets.  Har aldrig upp haft problemet innan.  Men efter att jag har bytt garage så funkar den inte som den ska.

När jag tex svetsar fast en bult på en plåt bricka så kan jag utan bekymmer ta en tång och dra lås  bulten. Bara klickar till och sen e den loss. 

Har försökt flera gånger men alltid samma resultat ändå ser svets fogen bra ut. 

Men det är precis som den svetsar på ytan och inte bränner igenom. 

Det jag har gjort är bytt Garaget Och inte använt den på några månader.  Bytt tråd och bytt gas.  Hade hemma en elektriker som drog ny 380w till garaget. 

Det är absolut ingen super svets men Borde ju funka som innan till småsaker.  Gäller en miggy 125.

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
Truster
22 december 2013 · 58 Inlägg

ändrat ström inställningen?

ärju bara att ställa om svetsen tills det blir bra om den inte gick sönder i flytten

Germax
22 december 2013 · 12 086 Inlägg

Kör du med samma gas som innan, hur mycket gas kör du?
Bristfällig ström borde ge mer uppenbara symtom, att svetsen inte flyter som den ska. Du säger att svetsen ser bra ut? Hur håller du handtaget när du svetsar? För att öka genombrännan kan man på klenare maskiner svetsa motsvetsning, alltså du "släpar" gaskåpan 15-20° efter svetsen.

Jonaslatt
22 december 2013 · 324 Inlägg

Jag är amatör svetsare.  Men Brorsan Är utbildad svetsare Och det är samma resultat när han svetsar.

Jag funderade också på om det är något fel kopplat så den får mindre ström.  Men samtidigt så  ser svetsen helt okej ut som sagt.

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
Darkus
22 december 2013 ·

Låter som du inte får ut tillräckligt med ström som dom andra säger. Kommit åt nån knapp som justerar strömmen??
Ingen säkring som gått då som gör att du inte får tillräckligt med ström?? Ta med svetsen annars till någon annans garage och pröva om den funkar riktigt där.

Senast redigerat av Darkus (22 december 2013)

Turbotk
22 december 2013 · 73 Inlägg

Provat och vända två faser?

myran Foto/Bilnörd
22 december 2013 · 1 541 Inlägg

Inte råkat köpa tjockare tråd så din lilla svets inte orkar ordentligt?

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Jonaslatt
22 december 2013 · 324 Inlägg

Turbotk skrev:
Provat och vända två faser?

Hur menar du?  Jag är rätt kass på ström.

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
Jonaslatt
22 december 2013 · 324 Inlägg

myran skrev:
Inte Trort köpa tjockare tråd så din lilla svets inte orkar ordentligt?

Jag kör med 08mm. Tror det är samma som innan

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
Wicca
22 december 2013 · 886 Inlägg

Är det trefas? Låter som att elektrikern klantat sig kanske?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Turbotk
22 december 2013 · 73 Inlägg

I 3fas kontakten till svetsen finns faserna. byter man plats på två av dem tre faserna så har man skiftat/vänt faserna.

Drönirettab
22 december 2013 · 21 761 Inlägg

Något med försörjningen borde det väl vara, men enligt en PDF-manual på nätet kan man tydligen ställa om svetsen för tre olika spänningsmatningar så frågan är i så fall vilket som felar. hmm

Jonaslatt
22 december 2013 · 324 Inlägg

Wicca skrev:
Är det trefas? Låter som att elektrikern klantat sig kanske?

Kanske . Kan man mäta upp kablarna? När jag snabb kollade handsken igår så hade någon 220v två på 400v och någon jord. Hur många av "alla" Ska det va?

Turbotk skrev:
I 3fas kontakten till svetsen finns faserna. byter man plats på två av dem tre faserna så har man skiftat/vänt faserna.

Tex skifta 400v kablarna i handsken?

Drönirettab skrev:
Något med försörjningen borde det väl vara, men enligt en PDF-manual på nätet kan man tydligen ställa om svetsen för tre olika spänningsmatningar så frågan är i så fall vilket som felar. hmm

Hur menar du nu? På framsidan av svetsen finns ju ett vrede 1-4 på strömläget och sedan kabel matning.  Kör alltid på fullström.

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
Nico-the-kid
22 december 2013 · 509 Inlägg

Låter som en propp har gått eller har elektrikern kopplat fel så du bara har 2 fas istället för 3.Vända faser har bara betydelse om du kör en 3 fas elmotor.

Drönirettab
22 december 2013 · 21 761 Inlägg

psycho skrev:
Hur menar du nu? På framsidan av svetsen finns ju ett vrede 1-4 på strömläget och sedan kabel matning.  Kör alltid på fullström.

Jag missförstod nog manualen om det där. Glöm det jag skrev, ber om ursäkt för svamlet. hmm

Men det borde handla om strömbrist på något sätt tycker jag, precis som andra har skrivit. Är själv riktig amatör på svetsning (har i princip bara använt MIG), men jag har iaf sett att svetsfogen kan se ganska hyfsad ut fastän den inte har bränt igenom och då har det varit för lite kräm. smile

Senast redigerat av Drönirettab (22 december 2013)

Jonaslatt
22 december 2013 · 324 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Låter som en propp har gått eller har elektrikern kopplat fel så du bara har 2 fas istället för 3.Vända faser har bara betydelse om du kör en 3 fas elmotor.

Hur kan jag mäta för att se det?

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
Turbotk
22 december 2013 · 73 Inlägg

jord, nolla och tre faser ha du i handsken.
jorden är bara för säkerheten.(grön/gul)
Mäter du mellan nollan(blå) och en av faserna får du 220V, spelar ingen roll vilken av faserna du väljer. men du ska kunna få 220V på tre olika mätningar.
Mäter du mellan 2 olika faser däremot så får du dina 380V. och ska därför kunna få det på fler än ett sett om inte någon fas fattas.

Jonaslatt
22 december 2013 · 324 Inlägg

Turbotk skrev:
jord, nolla och tre faser ha du i handsken.
jorden är bara för säkerheten.(grön/gul)
Mäter du mellan nollan(blå) och en av faserna får du 220V, spelar ingen roll vilken av faserna du väljer. men du ska kunna få 220V på tre olika mätningar.
Mäter du mellan 2 olika faser däremot så får du dina 380V. och ska därför kunna få det på fler än ett sett om inte någon fas fattas.

Ska prova detta imorgon.

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
Germax
22 december 2013 · 12 086 Inlägg

Jag är osäker på huruvida en 3-fassvets fungerar utan en fas, men har du tappat 1/3 ström och kör samma trådmatning skulle det bli skit.

Kör du med samma gas frågade jag? För jag hoppas inte du faktiskt kör MIG, det betyder nämligen att du inte har någon aktiv gas i vilket sänker temperaturen i smältan avsevärt wink

Jonaslatt
23 december 2013 · 324 Inlägg

Nu har jag kollat lite strömmen fram i dosan stämmer.
GAS: Mison 18 Ar CO2 No  Komprimerad gas, n.o.s

Provade att bara bränna på en plåt bit för att visa resultat. Nu är jag en amartör svetsare så ni vet.
Men ändå om svetsen inte är så fin så borde den hålla för lite,
som sagt brorsan är utbildat och har också provat.
Efter mina svetsningar så tog jag en tång och bara klicka till så lossna det.

http://www.ladda-upp.se/bilder/ccsllibqzvpfp/
http://www.ladda-upp.se/bilder/wfosnsoyhahfsj/

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang