Saab 9000 tappade komp, anledning okänd?

Eddy Galen, inte dum.
25 december 2013 · 1 324 Inlägg

Tjena,

Jag hade bytt toppackning på min b234 som jag hade samtidigt försett med en aero-turbo och tillhörande mapp. och efter några fullgastest så började motorn ticka skitmycket och hade dålig tomgång. till slut dog bilen helt och hållet och hade inget/minimalt komp på startmotorn. Jag drog runt motorn för hand innan jag tog loss toppen så hörde man vätska i cylindrarna, men inga ljud eller motstånd som skulle säga att ventilerna låg mot kolvarna. Jag misstänkte att jag skadat ventilerna/toppen så jag pilla loss toppen. Jag hittade att allt stod rätt till. Packningen var hel och jag hällde bränsle i ventilerna när dom var stängda och inga läckage uppstod.

Vad kan felet vara? Jag misstänker att jag nollat motorn något fel, men då borde den i allafall ha gått. Men varför hörde jag då vätska när jag snurrade motorn?

Jag hade dragit toppen 40nm-60nm-90grader i rätt ordning, och använt nya toppbultar. Har jag missat något?

EDIT: läste att det skulle vara 60m-80nm-90grader. Vilket jag kanske gjorde, minns inte. kan det ha så pass stor betydelse om jag inte gjort så?

Senast redigerat av Eddy (25 december 2013)

Fratma Prototyp tekniker
25 december 2013 · 259 Inlägg

om toppen och ventilerna är ok men du saknar komp bör det ju vara en eller flera kolvringar som gått alternativt spricka eller hål i en kolv, dra dit toppen igen och gör ett komptest så du ser vilken cylinder eller cylindrar som inte har komp...

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Eddy Galen, inte dum.
25 december 2013 · 1 324 Inlägg

Fratma skrev:
om toppen och ventilerna är ok men du saknar komp bör det ju vara en eller flera kolvringar som gått alternativt spricka eller hål i en kolv, dra dit toppen igen och gör ett komptest så du ser vilken cylinder eller cylindrar som inte har komp...

Cylinderväggarna ser fina ut och kolvarna som nya. Samt att b2x4 botten är bland de mest hållbara saab gjorde. samt att vätskan som hamnade i cylindrarna när man lossade toppen stannade kvar utan att rinna bort. Men det kan ligga något i det, lite konstigt att det hände på alla kolvarna samtidgt isf.

Senast redigerat av Eddy (25 december 2013)

Fratma Prototyp tekniker
25 december 2013 · 259 Inlägg

ok... kan kamkjedjan ha rappat? har den hydraulisk spännare? I så fall kan den rappa över vid högt varv och lågt oljetryck.

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Eddy Galen, inte dum.
25 december 2013 · 1 324 Inlägg

Kan tillägga att motorn fungerade jättebra i 20 minuter på tomgång innan jag körde ut.

Eddy Galen, inte dum.
25 december 2013 · 1 324 Inlägg

Fratma skrev:
ok... kan kamkjedjan ha rappat? har den hydraulisk spännare? I så fall kan den rappa över vid högt varv och lågt oljetryck.

den är fjäderspänd skulle jag tro. den har ju nockar som spännaren låser sig i så den inte kan backa när den väl tryckts fram.

Fratma Prototyp tekniker
25 december 2013 · 259 Inlägg

ok mycket märkligt... Undrar vad det var för vätska du hörde i cylindrarna, om det var bensin så måste ju insugsventilerna stått öppna väldigt länge, och med spridarna aktiverade....

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Manick
25 december 2013 · 370 Inlägg

Har kamdreven snurrat på kamaxlarna kanske? Rätt vanligt att klackarna slits bort på dessa...

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Eddy Galen, inte dum.
25 december 2013 · 1 324 Inlägg

Fratma skrev:
ok mycket märkligt... Undrar vad det var för vätska du hörde i cylindrarna, om det var bensin så måste ju insugsventilerna stått öppna väldigt länge, och med spridarna aktiverade....

definitivt inte bensin, den går ju på e85 höhö.

näh, men det var bränsle, det hade man känt doften av ganska rejält av när man öppnade.

Manick skrev:
Har kamdreven snurrat på kamaxlarna kanske? Rätt vanligt att klackarna slits bort på dessa...

Verkade inte mysko när man pillade loss... ska kolla med en gång.

ajjemän. det var den som hade gått sönder. tack så mycket för hjälpen killar!

Senast redigerat av Eddy (25 december 2013)

Manick
25 december 2013 · 370 Inlägg

Samma som Wadde råkade ut för... Då har du förmodligen en krökt ventil eller tre med.

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Eddy Galen, inte dum.
25 december 2013 · 1 324 Inlägg

Manick skrev:
Samma som Wadde råkade ut för... Då har du förmodligen en krökt ventil eller tre med.

Dom läckte inte när jag testa dem. Ska dock dubbelkolla så jag inte behöver ta loss den igen.

Fratma Prototyp tekniker
25 december 2013 · 259 Inlägg

Då är den snart igång igen då! smile

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
wadde Tryck och pys-åka
26 december 2013 · 884 Inlägg

Bara att lyfta på locket igen Eddieboi, jag är ledsen. När det är komp som rykt så måste man tyvär undersöka grundligt. Farbror manick pratar om när jag fick freak-error å min insugskam snurrade vind för våg för att drevet hade vridits. Samma förlopp: Maskin starta, gick fint, men slamra mer och mer, sen dog på vägen hem från garaget.
Antingen slarva jag skitmycke när jag haka dit drevet, eller så var klacken mot kamaxeln rätt så dålig.
Men nåväl, mina kolvar överlevde och en ny topp var i stort sett gratis.
En hel jäkla ny motor är i stort sett gratis.

För övrigt ÄR kamkedjan hydrauliskt spänd. spärren på spännaren är bara för att undvika att det slammrar mycke när man startar. Oljan spänner på mera eftersom glidkedjorna slits lite. Ungefär som lyftarna för ventiler.
Kolla på spännaren så kan du hitta ett hål för oljan.

Man lär sig sålänge man lever. Bara att mecka med billiga grejer så slipper man bli ruinerad smile

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Eddy Galen, inte dum.
26 december 2013 · 1 324 Inlägg

wadde skrev:
*Massa ord*

Nu när jag testar så läcker inte ventilerna eller rör på sig när man vickar på dem i stängt och öppet läge. Jag har två små hack på kolv tre som är någon halv milimeter djupa från där ventilerna har legat emot på insugssidan och det är dem jag kollat extra noga utan att något är märkbart fel. Var det samma för dig när du krökte dina ventiler?

Finns det risk att ventilerna istället skadat toppen så det kan ha spruckit på något vis? Vill inte skruva på den igen och det visar sig att motorn dricker en liter olja per mil.

Senast redigerat av Eddy (26 december 2013)

wadde Tryck och pys-åka
26 december 2013 · 884 Inlägg

Har du märken i kolven så är det garanterat att dom vart å hälsat på i ventilerna. då bli skaften snea.
Och det räcker med ytterst lite. Knappt så man ser det. Det kan tänkas att det håller tätt för eventuell vätska man provar med, men sen när luft ska komprimeras så hittar det en smitväg.

För kolvringar eller toppackning tappar inte bort sitt komp sådär fort heller.Inte utan en mera spektakulär show åtminstonde. Tänk bom, skrammel och massa rök.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Eddy Galen, inte dum.
26 december 2013 · 1 324 Inlägg

ålright. Gör ett sista ryck med denna topp med ett komptest, och om den är körd så blir det ny topp. Motorn ska ändå bara överleva en säsong innan totalrenovering, så om det är en bar eller två sämre komp på ena cylindern kan jag leva med, och tid har man hinkvis om det inte funkar.

Senast redigerat av Eddy (26 december 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang