Vad föredrar du, automatisk eller manuell växellåda?

Evildan
26 december 2013 ·

Jag själv vurmar för automatlåda i den dagligt brukade bilen, gärna i kombination med ett rejält vridmoment, precis som styrservo, elhissar, klimatanläggning, farthållare, centrallås, servobromsar, ABS, och annat som förenklar transporten.

Vad föredrar du?
Varför?
Diskutera, men en god saklig ton utan en mängd idiotförklaringar vid tvist önskas för att hålla tråden vid god vigör.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 december 2013 · 14 060 Inlägg

Jag gillar automatlåda i kombination med mycket vrid. Vill också ha lite bekvämligheter i bilen naturligtvis. Gillar även dieselvärmare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
26 december 2013 ·

12000 mil minst om året talat kanske för det.
Hatar manuell, man vevar vevar vevar hela jäkla dagen.   Har tyvärr manuell i arbetsbilen.

Automat ska de va annars kan jag stå utan smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 december 2013 · 17 486 Inlägg

Det är väl ingen nyhet för vissa: Automat är min grej. Samtliga bilar i min och tjejens släkt har automat. (Bortsett från bubblan då) ESP, ACC och farthållare ska det vara dessutom!

Hela släkten inkl. morbröder/farbröder osv:
Prius aut
Polo aut
300C aut
Sebring cab aut (ej esp men den rullar ju inte på vintern. Antispinn finns dock)
BMW aut
Yeti aut
s60 aut
primera aut
XG30 aut

En i släkten ska ta körkort. Ställer till det lite :-)

Senast redigerat av Hybridsmurfen (26 december 2013)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 december 2013 · 14 060 Inlägg

tkd_rille skrev:
12000 mil minst om året talat kanske för det.
Hatar manuell, man vevar vevar vevar hela jäkla dagen.   Har tyvärr manuell i arbetsbilen.

Automat ska de va annars kan jag stå utan smile

Jag hade en jävla tur när vi beställde min Vito på jobbet, det blev automat. Det blev den sista Mercan vi fick beställa, nu är det bara Ford Transit och den finns inte med automat (fanns inte då), vet inte hur det är nu.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
caromania Forummoderator
26 december 2013 · 9 296 Inlägg

Nej jag föredrar manuell i alla väder. Jag har inte jättestor erfarenhet av moderna automatlådor ska jag erkänna, men jag tycker jag har bättre kontroll med en koppling.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Kanelbullen
26 december 2013 · 1 722 Inlägg

Automat i min glidarbil ( skönt när man glider , ena armen på fönsterkarmen och den andra på ratten tongue  ,bara gasa o styra) big_smile fast min andra bil är manuell fast ibland hade jag vela att den skulle vara automat den också , tongue

det ska vara automat när man glider cool  big_smile

Senast redigerat av Kanelbullen (26 december 2013)

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Volvo XC70 (2015)
robinlansberg
26 december 2013 · 15 Inlägg

Automat är skönt om man bor i stan. Då slipper man hålla på att växla ner hela tiden man annars är manuell mycket roligare

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 december 2013 · 14 060 Inlägg

Kanelbullen skrev:
Automat i min glidarbil ( skönt när man glider , ena armen på fönsterkarmen och den andra på ratten tongue  ,bara gasa o styra) big_smile fast min andra bil är manuell fast ibland hade jag vela att den skulle vara automat den också , tongue

smile

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
mb_pucken
26 december 2013 · 5 087 Inlägg

Nästan alla mina bilar har vart automat oavsett om de är glidarbilar eller lekbilar smile
Dock ska det då finnas lite ork i motorn smile en slö bil med automat upplever jag som extremt tråkig smile

Ne min röst faller på lyx å komfort så klart det ska vara automat kopplad till en vridstark diesel smile
Farthållare är även det ett måste i mina bilar smile ja är nog lat wink
Fin väg, farthållaren på gällande hastighet å skön musis hoppandes ut stereon smile HÄÄ BIN'T BÄTTÄ som man säger hänne wink

Senast redigerat av mb_pucken (26 december 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Muttley
26 december 2013 ·

Vettemannen skrev:

tkd_rille skrev:
12000 mil minst om året talat kanske för det.
Hatar manuell, man vevar vevar vevar hela jäkla dagen.   Har tyvärr manuell i arbetsbilen.

Automat ska de va annars kan jag stå utan smile

Jag hade en jävla tur när vi beställde min Vito på jobbet, det blev automat. Det blev den sista Mercan vi fick beställa, nu är det bara Ford Transit och den finns inte med automat (fanns inte då), vet inte hur det är nu.

/Benny

Lyckost.  Vi blev tyvärr tilldelade passat, som inte skulle säljas som automat till taxibruk.   Manuella lådan höll ju inte ändå.
Vi har en massa transiter men alla är manuella.  Vi har även någon vito och de är ju reko att köra med sin  automat och farthållare.   Fast de är lite större bilar då de är taxi smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 december 2013 · 14 060 Inlägg

tkd_rille skrev:

Vettemannen skrev:

tkd_rille skrev:
12000 mil minst om året talat kanske för det.
Hatar manuell, man vevar vevar vevar hela jäkla dagen.   Har tyvärr manuell i arbetsbilen.

Automat ska de va annars kan jag stå utan smile

Jag hade en jävla tur när vi beställde min Vito på jobbet, det blev automat. Det blev den sista Mercan vi fick beställa, nu är det bara Ford Transit och den finns inte med automat (fanns inte då), vet inte hur det är nu.

/Benny

Lyckost.  Vi blev tyvärr tilldelade passat, som inte skulle säljas som automat till taxibruk.   Manuella lådan höll ju inte ändå.
Vi har en massa transiter men alla är manuella.  Vi har även någon vito och de är ju reko att köra med sin  automat och farthållare.   Fast de är lite större bilar då de är taxi smile

Tyvärr så blev det inte farthållare men automatlådan går skitbra tillsammans med antisladd.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Low
26 december 2013 · 3 313 Inlägg

automat! - om ingen har provat nyare automat, Gör det!

Muttley
26 december 2013 ·

Vettemannen skrev:

tkd_rille skrev:

Vettemannen skrev:

Jag hade en jävla tur när vi beställde min Vito på jobbet, det blev automat. Det blev den sista Mercan vi fick beställa, nu är det bara Ford Transit och den finns inte med automat (fanns inte då), vet inte hur det är nu.

/Benny

Lyckost.  Vi blev tyvärr tilldelade passat, som inte skulle säljas som automat till taxibruk.   Manuella lådan höll ju inte ändå.
Vi har en massa transiter men alla är manuella.  Vi har även någon vito och de är ju reko att köra med sin  automat och farthållare.   Fast de är lite större bilar då de är taxi smile

Tyvärr så blev det inte farthållare men automatlådan går skitbra tillsammans med antisladd.

/Benny

Vad synd men de funkar ändå.   Jag tyckte de var perfekt när man skulle köra med bår långa sträckor. Gick faktiskt mjukt och fint.

Mack Forum- och sitemoderator
26 december 2013 · 26 155 Inlägg

Det beror på.

Till vardags föredrar jag manuell låda. Det känns liksom tryggare på nåt sätt att man får välja växel själv, särskilt efter att automatlådan man en gång hade i en Volvo 240 ett par gånger höll på att ta livet av en, då den ibland kunde få för sig att "nej nu har jag tröttnat på den här växeln, nu ska det kuggas ner!"
Visst. Den var gammal, och nyare är säkert bättre..men. Ändå.

Alla mina bilar är manuellt växlade idag. Hade Mazdan varit automat så hade den fått varit det, men jag hade inte funnit samma tjusning i det, som när det som nu är fyrpetat, och där växellägena ligger så långt ifrån varandra att dom är i olika solsystem.
Hade V70:in varit automat hade jag dock inte brytt mig så hårt. Men, som sagt. Jag gillar att den är manuell, och det var en manuell jag var ute efter när jag köpte den.

I jobbet vill jag dock ha en automatlåda. Det är väl därför man undrar hur fasen Posten tänkte när dom skaffade Fiat, med dess robotväxellådor, där dom växlar som en automatlåda, men har en "vanlig" koppling?
Nej, då är dom nog bättre i dom gamla tidningsbilarna, våra Caddysar, som har DSG-lådor, även om dom uppenbarligen har sina problem dom också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 december 2013 · 17 486 Inlägg

Kom ni ihåg Volvo 343 med variomatic... Volvo skröt i reklamen med att "Ni får automatlådan på köpet" Den var väl mindre bra... I dessa dagar är ju variomatic-lådan datorstyrd.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
OpelP1
26 december 2013 · 1 412 Inlägg

Jag föredrar automatlådor, bekvämt och skönt.


GM:s lådor är toppklass tycker jag, lådan i Chryslern duger också även om den inte är lika förutsägbar (kul med tryckknapps-styrning dock).

9Femma
26 december 2013 · 342 Inlägg

Har länge varit för manuella växellådor, men måste erkänna att moderna automatlådor är helt underbara.
Idag kan det ibland kännas antikt att veva runt en växelspak i en sportbil.

Sedan hänger det nog lite på hur trafiksituationen ser ut där man bor. Citerar en som jag köpte en automatväxlad sportbil av, då jag medgav att jag egentligen var ute efter en manuellt växlad bil:

"Du? Kör du dagligen på Essingeleden, då vill du inte ha det!"
(Läses på bredaste stockholmska)

Äldre automater är jag dock fortfarande inte vän med.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 december 2013 · 17 486 Inlägg

9Femma skrev:
Har länge varit för manuella växellådor, men måste erkänna att moderna automatlådor är helt underbara.
Idag kan det ibland kännas antikt att veva runt en växelspak i en sportbil.

Sedan hänger det nog lite på hur trafiksituationen ser ut där man bor. Citerar en som jag köpte en automatväxlad sportbil av, då jag medgav att jag egentligen var ute efter en manuellt växlad bil:

"Du? Kör du dagligen på Essingeleden, då vill du inte ha det!"
(Läses på bredaste stockholmska)

Äldre automater är jag dock fortfarande inte vän med.

En Volvo 240 automat är mindre kul... Hade en Alfa 166 förra året med en hysteriskt sexa på ca 240 hk och automat. Den lådan var nervigare än en påtänd ekorre i en vargflock. Den tyckte att minsta lilla provocerande med gasen (ut i en korsning eller nåt) var tillräckligt för att växla ner 2 steg och skicka upp varven på den hysteriska motorn mot röda siffror.

Jag blev alltid uppeldad bakom ratten och körde som jag stulit bilen 10 minuter innan. Den såldes. Mycket körkortsfientlig bil. Dessutom var väl kvalitet/förbrukning lite avgörande... Men faaaan vad den gick...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
BudgetDunkaren Osponsrad
26 december 2013 · 1 631 Inlägg

Automatare är ju det jag föredrar. Samt elhissar. Annars är jag inte så noga med utrustningen i mina bilar.

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang