Vad föredrar du, automatisk eller manuell växellåda?

henke_99 Offroad Racing
26 december 2013 · 3 122 Inlägg

Jag älskar automatlåda, men jag skulle vilja kunna ha ett par olika körprogram till den i bruksbilen för oftast vill den ligga på lägre växlar än vad som behövs, motorn klarar mycket lägre varv än lådan tillåter den att ligga på. Kan byta styrchip till datorn för att lösa det, men då kommer den ju kännas slö om man drar släp istället...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
myran Foto/Bilnörd
26 december 2013 · 1 541 Inlägg

Automat kan vara skönt i bruksbil. För dom som inte provat audis senare multitronic lådor.. provkör en sån bil..

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
sandzoo
26 december 2013 · 2 071 Inlägg

bara jag tänker på semester.. en sträcka på 10km tar upp till 2tim o köra me bilen (kö o kö..detta är på adriatiska havets kust)
så automat är rena drömmen smile
kör nu ca 95% stadskörning.. bara jag slipper spaken e jag glad smile

Sandzoo i da house
Team_Putta_Pa
26 december 2013 · 19 Inlägg

Automat i en bruksbil, vilken dag som helst:)

N_W V8 de bästa som finns!
26 december 2013 · 1 092 Inlägg

Automat och V8 i sommar/glidarbilarna, manuellt bruksbilarna.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Panzar_Audi
26 december 2013 · 820 Inlägg

En stor V8 med en automatlåda bakom är nog det goaste man kan köra :-) (Dodge Dart Swinger -73)

På brukisen så blev det dock manuell då tjejen förhoppningsvis ska ta körkort snart och så är det en snåldiesel så det var illa tvunget. (Volvo V50 1.6d -07)

På jobbet så hoppas jag att jag aldrig någonsin mer behöver ha en manuell, 6500 mil om året får mig att inte tycka det är så kul med manuell. (VW Transporter 2.5TDi Automat -06)

Om man säger
dawwe ...has left the building...
26 december 2013 · 4 474 Inlägg

Alltid manuell. Varför? Man KÖR bilen då istället för att ÅKA bil. Ingen automatlåda kan nånsin komma i närheten av ett gott mänskligt omdöme, därmed inte sagt att alla besitter denna egenskap:).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
baltis
26 december 2013 · 1 948 Inlägg

Automat alla dagar i veckan...
Även på bana, men inte någon "vanlig" automat då, utan någon robotiserad manuell låda typ bmws smg lådor... dock dyra historier så får nöjja mig med manuell, fast det e skojj det med, lite "mer köra" när man måste försöka mellangasa rätt vid nerväxlingar osv.

Dom som anser säger att "riktiga bilar har manuell! ALDRIG automat!" - dom har antingen inte kört tillräckligt med bil i sitt liv eller så har dom aldrig kört en modern bil med automatlåda

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 december 2013 · 3 730 Inlägg

Beror ju på vad bilen avnvänds till. Jag kör taxi och då borde det vara lag på automat. Tyvärr finns många manuella taxi.

Men ska man sladda runt korvkiosken på byn är det ju klart roligare att få välja trissa själv.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 december 2013 · 17 486 Inlägg

Om man bortser från inlägg gjorda av samma användare (som mig) så verkar det som det är en liten övervikt mot att folk föredrar automat. Har  märkt på exempelvis blocket att bilar med automat verkar bli sålda före de med manuell. I synnerhet BMW/Audi/Mercedes och V70 vilka är de jag haft koll på...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 december 2013 · 14 060 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Om man bortser från inlägg gjorda av samma användare (som mig) så verkar det som det är en liten övervikt mot att folk föredrar automat. Har  märkt på exempelvis blocket att bilar med automat verkar bli sålda före de med manuell. I synnerhet BMW/Audi/Mercedes och V70 vilka är de jag haft koll på...

Självklart är det som du säger. Att åka manuellt är ju som att gå tillbaks i tiden. Titta på USA så har det väl varit automat på 95% av bilarna. Det är nog bara de riktigt vassa muskelbilarna samt de riktigt billiga bilarna som stod för resterande 5%.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Nickeboii
26 december 2013 · 762 Inlägg

Jag föredrar manuella växellådor och helst utan massa hjälpmedel, då känns det som om man har mer kontroll på bilen. Men och andra sidan har jag aldrig kört en automatväxlad bil, så jag ska kanske inte säga så mycket. Hehe..

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
dawwe ...has left the building...
26 december 2013 · 4 474 Inlägg

baltis: Jag vet inte men jag borde väl veta med mina dryga 60000 mil under de år jag haft körkort vad JAG föredrar? Jag har kört mängder med automatare, både längre o kortare sträckor. Nej jag gillar de, inte alls. Visst SMG3 kan vara kul ett tag när den "bankar" in växlarna men jag vill helst "banka" in de själv...Nej, manuell är, och förblir det exklusiva o korrekta valet...Vänta några år så kommer ni se att det kommer kosta extra med manuell, o puritanerna kommer gladeligen betala "lite" extra för "the ultimate driving experience" i det stora landet i väster, om de inte gör det redan...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
n_andersson
26 december 2013 · 689 Inlägg

Automat ska det vara. Helt underbart att köra automat men en vridstark diesel

siiimooon Påstängd
26 december 2013 · 1 194 Inlägg

Ska man bara åka är automat absolut skönast, men ska det gasas och busas lite är manuell nästan ett måste.

Mack Forum- och sitemoderator
26 december 2013 · 26 155 Inlägg

Vettemannen skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Om man bortser från inlägg gjorda av samma användare (som mig) så verkar det som det är en liten övervikt mot att folk föredrar automat. Har  märkt på exempelvis blocket att bilar med automat verkar bli sålda före de med manuell. I synnerhet BMW/Audi/Mercedes och V70 vilka är de jag haft koll på...

Självklart är det som du säger. Att åka manuellt är ju som att gå tillbaks i tiden. Titta på USA så har det väl varit automat på 95% av bilarna. Det är nog bara de riktigt vassa muskelbilarna samt de riktigt billiga bilarna som stod för resterande 5%.

/Benny

Då undrar jag, under lite smått off topic, om du tycker att vi ska börja köra bil när vi är 16 år här i Sverige också, likt i USA?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Digital_Kicker
26 december 2013 · 3 721 Inlägg

Föredrar båda faktiskt smile automat är skönt och bekvämligt, Manuell är kul och bestämmande smile

dawwe ...has left the building...
26 december 2013 · 4 474 Inlägg

Det är nog förmodligen så, att den stora massan, dvs de som inte håller till på garaget.org eller andra ännu mer bilintresserade sidor, ser bilen mer som ett sätt att förflytta sig från punkt A till B så enkelt, smidigt o finesslöst som möjligt. För dessa personer är det solklart med automat, då har man mer tid att fippla med kaffet i bilen, kanske messa lite med mobilen eller varför in "facebooka" lite när man kör*haha*. Vi som däremot vill, och kan köra bil, eller åtminstone vill bli bättre på att köra bil, kommer köra manuell. Kan man hantera en "knepig" manuell bil fullt ut under alla förhållanden/situationer så kommer man även vara en bättre förare i den "automatväxlade" bilen. Min far som är snart 70 köpte en modern automat (DSG!) för 5 år sedan. I början sa han "Aldrig mer manuell". Det gick några år o numera har han köpt en ny bil. O vad bidde det? En manuell! Hans åsikt: "Jo automat är bra men jag vill ändå känna att jag har 100% kontroll över bilen i alla situationer".

Senast redigerat av dawwe (26 december 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
26 december 2013 · 4 474 Inlägg

Mack skrev:
Då undrar jag, under lite smått off topic, om du tycker att vi ska börja köra bil när vi är 16 år här i Sverige också, likt i USA?

+1

USA är INTE ett "förebildsland" alla gånger...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Mack Forum- och sitemoderator
26 december 2013 · 26 155 Inlägg

dawwe skrev:

Mack skrev:
Då undrar jag, under lite smått off topic, om du tycker att vi ska börja köra bil när vi är 16 år här i Sverige också, likt i USA?

+1

USA är INTE ett "förebildsland" alla gånger...

Tack för att du förstod min poäng till fullo.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang