Vad föredrar du, automatisk eller manuell växellåda?

HampeB dab-master
27 december 2013 · 166 Inlägg

Överladdad liten motor med manuel låda e jäkla kul smile

Pika pika! Fumo, mofu, mofumo, fumoffu!
- Pikachu - Bonta-kun
Lexus LS400 "RIP Harambe" (1991)
Nissan 200SX S13 "THEBATMISSILE" (1992)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 december 2013 · 17 486 Inlägg

dawwe skrev:

Mack skrev:
Då undrar jag, under lite smått off topic, om du tycker att vi ska börja köra bil när vi är 16 år här i Sverige också, likt i USA?

+1

USA är INTE ett "förebildsland" alla gånger...

Sant. 18 år är nog lagom. Sen att man inte kan köpa sprit och bära hem men dock kröka till på krogen innan 20 års ålder är för mig ett mysterium...

Lyssnade på en dokumentär på SR P1 idag om bilens framtid och just den "självkörande bilen" som Google tror att de kan lansera 2017. Jag hade (kommer att göra) alla dagar i veckan när den kommer och visar sig fungera.

Kör gärna en cabbe på sommaren men resten av året får bilfan gärna köra själv. Kommer att bli bli tjafs om lagar sen. "Vem kör bilen? Datorn eller föraren?"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Matinlassi
27 december 2013 · 28 Inlägg

Manuell - känner mig för bekväm och lat på något vis när jag kör automat haha, blir för lite att göra! Men de är ju en smaksak smile

Bättre att ha och inte behöva, än att behöva och inte ha.
jetta16v
27 december 2013 · 1 534 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

dawwe skrev:

Mack skrev:
Då undrar jag, under lite smått off topic, om du tycker att vi ska börja köra bil när vi är 16 år här i Sverige också, likt i USA?

+1

USA är INTE ett "förebildsland" alla gånger...

Sant. 18 år är nog lagom. Sen att man inte kan köpa sprit och bära hem men dock kröka till på krogen innan 20 års ålder är för mig ett mysterium...

Lyssnade på en dokumentär på SR P1 idag om bilens framtid och just den "självkörande bilen" som Google tror att de kan lansera 2017. Jag hade (kommer att göra) alla dagar i veckan när den kommer och visar sig fungera.

Kör gärna en cabbe på sommaren men resten av året får bilfan gärna köra själv. Kommer att bli bli tjafs om lagar sen. "Vem kör bilen? Datorn eller föraren?"

Detta kommer säkerligen behöva en egen tråd misstänker jag, men, aldrig att jag skulle vilja låta mig köras av en "självkörande bil"..

Möjligen om man är supertrött och vill/åka någonstans, speciellt vid längre färd, men ofta är det ju inte bara att man vill komma fram som är grejen utan en stor del i det är ju själva bilkörningen.

Men å andra sidan är du säkert en sådan som hellre sitter bredvid än kör själv, om personen som du åker med skulle ha körkort..

Slayerkiller
27 december 2013 · 109 Inlägg

Manuell. Automat blir lite tråkigt och passivt i längden. Jag vill ta mer aktiv del i körningen. Hade gärna velat haft manuell i min AMG, även om automatlådan i den är riktigt bra. Är man äldre, bor i stan och har kört mkt manuellt tidigare kan jag dock tänka mig att det är väldigt skönt med automat.

Audi S3 "Sportback" (2009)
Henkix
27 december 2013 · 6 737 Inlägg

automat tycker jag är jävligt skönt att ha men manuell är roligare wink
Det är mitt tycke smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Boostrider Försöker iaf
27 december 2013 · 1 998 Inlägg

Skulle verkligen vilja ha en automat i bruksbilen. En Passat med DSG växlar ju som en dröm big_smile

På en lek/bus/banbil är manuell att föredra.

Men för tillfället har man ju bara en sketen E30 325 med manuell. Busbilen och boendet tar ju en del kronor...
Har dock haft en e30 med automat. Var helt ok trots gammal låda tongue De första tre växlarna kunde man växla manuellt så var ju inga problem att leka heller...

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
simlar
27 december 2013 · 5 526 Inlägg

Ska jag endast ha bilen för att ta mig från A till B så väljer jag automat alla dagar i veckan (gäller då moderna mångstegade-automatlådor, har haft en bil med 3-stegad automat och jag säger bara aldrig mer).

Ska bilen däremot användas för nöjeskörning så väljer jag alltid manuell och inga anti-system eller annat elektroniskt skit som förstör körupplevelsen. Knappt att jag ens vill ha styrservo på en nöjesbil så man verkligen kan känna väglaget genom ratten.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
dfine BMW entusiast
27 december 2013 · 579 Inlägg

Ni som gnäller på automatlådor, kan ni vara så snälla och skriva vad det är för bilar med automatlåda som ni har kört?

SportPilot Ubåtsingenjör
27 december 2013 · 7 232 Inlägg

allt beror såklart vad man ska ha bilen till ... i bruks bilen är automat ett solklart val !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
baltis
27 december 2013 · 1 948 Inlägg

dawwe skrev:
baltis: Jag vet inte men jag borde väl veta med mina dryga 60000 mil under de år jag haft körkort vad JAG föredrar? Jag har kört mängder med automatare, både längre o kortare sträckor. Nej jag gillar de, inte alls. Visst SMG3 kan vara kul ett tag när den "bankar" in växlarna men jag vill helst "banka" in de själv...Nej, manuell är, och förblir det exklusiva o korrekta valet...Vänta några år så kommer ni se att det kommer kosta extra med manuell, o puritanerna kommer gladeligen betala "lite" extra för "the ultimate driving experience" i det stora landet i väster, om de inte gör det redan...

Kan tyvär inte hålla med dig.
Kökörning med manuell... nejnejnej, även vanlig stadskörning är ju jobbigt med manuell. Motorväg likaså... ser det bara som ett extra bekymmer/distraktion att behöva sitta och växla.
Finns dock ett läge då jag inte uppskattar automatlåda i vardagstrafiken, det är när jag kör morsans cittra miljödiesel och jag vill på motorväg eller 90 väg göra en omkörning och trycker full gas och bilen växlar ner 1-2 växlar... jag ser helst att den skulle legat kvar på högsta växeln. Tyvär har motorsvaga bilar alltid varit automatlådans största fiende och kommer nog alltid så vara.
(ska även tilläggas att jag många många många fler gånger om året råkar ut för att istället GLÖMMA växla ner inför svängar/omkörningar manueltväxlade bilar) big_smile

Vid aktiv körning runt t.ex en bana så ser jag en sportig automatlåda (smg, dkg, dsg(?), pdk osv) som en ännu större fördel, mycket mer koncentration kan läggas på optimal inbromsning och rätt spårval...

Och ja jag förstår vad du försöker säga med att "det hör till körningen", men då borde ju även saker som abs, servo, diffbroms, antisladd, bromsservo och elstart även plockas bort från alla bilar för att ge en sån REN känsla som möjligt utan att någon elektronik eller mekanik gör jobbet för oss...


Kör förövrigt runt 12000 mil om året i tjänsten, 2000 mil privat och 200-400 mil på bana om året - allt i manuellt växlade bilar... tyvär hmm

Edit: ett litet tillägg, i vissa bilsporter är det så klart så att man behöver ha möjligheten att frikoppla för att komma så snabbt fram som möjligt (och inte köra av), drifting, rally osv där skulle jag så klart inte vilja ha en automatlåda smile

Har manuell i isbilen - hade det varit automat i den hade jag aldrig köpt den big_smile

Senast redigerat av baltis (27 december 2013)

SportPilot Ubåtsingenjör
27 december 2013 · 7 232 Inlägg

baltis skrev:
Och ja jag förstår vad du försöker säga med att "det hör till körningen", men då borde ju även saker som abs, servo, diffbroms, antisladd, bromsservo och elstart även plockas bort från alla bilar för att ge en sån REN känsla som möjligt utan att någon elektronik eller mekanik gör jobbet för oss...

ja allt det ska helst bort, förutom diffbromsen då, den kan ju va trevlig att ha ibland.
Elstarten får va kvar den också tongue påverkar inte körningen speciellt mycket och jag är för lat för att springa igång bilen hehe
men visst går det snabbare med alla hjälpmedel, men tycker det är lite mer underhållande att köra utan allt de där smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Krist
27 december 2013 · 716 Inlägg

Jag hade aldrig haft en automatare innan bmwn. När jag provkörde bmwn så kändes det helrätt att "byta" växellåda. Visst ja åker ca 5 mil per dag till jobbet, och 99% av gångerna är motorvägen öppen, så det hade funkat med manuell.. Jag anser däremot att lite "lyxigare" bilar ska vara automat så man slipper sitta å dra i växlar i en 200tusen+ bil.

Som någon sagt tidigare i tråden, en liten 4cylindrig turbo skall däremot vara manuell!

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
27 december 2013 · 3 929 Inlägg

Det beror på.

Vardagsbil: Automat.

Lekbil kan vara antingen automat eller manuell, beroende på.
Är det dragracing/åka fort rakt fram så är det automat hela vägen. Det går så mycket fortare och mycket bättre på gatan också för att få grepp.
Men är det en bil som ska lekas med i svängar också, manuell utan tvekan.

HampeB skrev:
Överladdad liten motor med manuel låda e jäkla kul smile

Testa turbo och automat.
Det skjuter på i all oändlighet och ännu mer. Du tappar aldrig ladd vid växlingar.

Turbo + automat är nog fanemig bland det roligaste man kan ha cool

Senast redigerat av Thunderbird88 (27 december 2013)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
xXSammy
27 december 2013 · 6 577 Inlägg

Inget emot något av dem, men "ASM" ? som sitter i Mitsubishi Colt är lite sådär, likså den Eletroniska automaten i äldre Transit. Full gas..släpp gas, koppla, hugg, ovs.

Fords "nya" powershift låda är helt okej, bekväm på landsväg men huggen en del i stan, så den känns ju som det kan sluta som med DSG om man inte kör lugnt. De äldre automaterna är inget märkvärdiga, gör sitt jobb. Gäller även Mitsubishi, Kia och Volvo.
Fast Variomaticen är ju..speciell.

Hade velat prova Alfas Selespeed någongång, om lådan inte pajat då. big_smile

De/Dem
Mack Forum- och sitemoderator
27 december 2013 · 26 155 Inlägg

Bullet--- skrev:

dfine skrev:
Ni som gnäller på automatlådor, kan ni vara så snälla och skriva vad det är för bilar med automatlåda som ni har kört?

Golf 3 automatare är väl det jag kört tongue Bästa att jämföra med då jag normalt kör bilar från liknande årtal(inte vw såklart) och vill inte jämföra manuell med nyare "flappy pedal gearbox" som JAG inte anser är en riktig automatare utan mer ett mellanting. Hade aldrig kunnat få för mig att köra aktivt med en trist automatare.

"tongue"?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 december 2013 · 14 060 Inlägg

Mack skrev:

Vettemannen skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Om man bortser från inlägg gjorda av samma användare (som mig) så verkar det som det är en liten övervikt mot att folk föredrar automat. Har  märkt på exempelvis blocket att bilar med automat verkar bli sålda före de med manuell. I synnerhet BMW/Audi/Mercedes och V70 vilka är de jag haft koll på...

Självklart är det som du säger. Att åka manuellt är ju som att gå tillbaks i tiden. Titta på USA så har det väl varit automat på 95% av bilarna. Det är nog bara de riktigt vassa muskelbilarna samt de riktigt billiga bilarna som stod för resterande 5%.

/Benny

Då undrar jag, under lite smått off topic, om du tycker att vi ska börja köra bil när vi är 16 år här i Sverige också, likt i USA?

Näe, ibland när man ser en del fjuniga tonåringar som är 18 år med nytaget körkort så önskar jag ibland att det skulle vara 20 år för att ta körkort. Nu vill jag inte dra alla över en kam men vissa skulle behöva sluta med blöjor innan dom sätter sig i bilen och kör.
Nu får jag väl halva medlemsantalet här på gorg på mig men detta är vad jag tycker.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
mondeofin
27 december 2013 · 217 Inlägg

Automat är skönt att köra sålänge det inte strular men så fort något som är kopplat till lådan strular blir det dyrt med automat, redan vanlig växellådsolja är ju mycket dyrare på automatbilar.
Har haft 2 bilar med automat en Mondeo v6 -98 strulade en hel del å slirade i lådan.
Och en Skoda Octavia dsg funkade helt okej själva lådan där gav sig svänghjulet istället men lådan kan jag inte klaga på lite trilsk när det var kallt men det var en bil som knappt startade i minusgrader ändå trots nya glödstift och motorvärmare på i flera timmar

Honda CR-V (2011)
Evildan
27 december 2013 ·

Vettemannen skrev:

Mack skrev:

Vettemannen skrev:

Självklart är det som du säger. Att åka manuellt är ju som att gå tillbaks i tiden. Titta på USA så har det väl varit automat på 95% av bilarna. Det är nog bara de riktigt vassa muskelbilarna samt de riktigt billiga bilarna som stod för resterande 5%.

/Benny

Då undrar jag, under lite smått off topic, om du tycker att vi ska börja köra bil när vi är 16 år här i Sverige också, likt i USA?

Näe, ibland när man ser en del fjuniga tonåringar som är 18 år med nytaget körkort så önskar jag ibland att det skulle vara 20 år för att ta körkort. Nu vill jag inte dra alla över en kam men vissa skulle behöva sluta med blöjor innan dom sätter sig i bilen och kör.
Nu får jag väl halva medlemsantalet här på gorg på mig men detta är vad jag tycker.

/Benny

Min haka åker ut etter längre än din då jag efter ca 1200000km ute i trafiken anser att det borde införas psykologiska undersökningar av folk innan ett lämplighetsintyg utfärdas.

För att återgå till topic, en "klen" automatbil likt en 89hk Mazda 323 med 3-steg och elektronisk överväxel när den körs snällt är enligt mig även det en mycket trevlig kamrat genom staden eller varför inte på landsvägen då den har en högre utväxling och därav är mindre surrig än dito manuell.
Även vissa automatväxlade bilar är snålare på dropparna än motsvarande manuell, exempelvis MB 190d -93 eller Scorpio vill jag minnas.

N_W V8 de bästa som finns!
27 december 2013 · 1 092 Inlägg

Automat och V8 i sommar/glidarbilarna, manuellt bruksbilarna.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang