Äldre bilar brukar bli sjukt jobbiga med automater..och framför allt motorsvaga bilar..
fast även nya fordon kan ha dåliga lådor.
Brukar låna buss av Grannarna på jobbet då har dom en Iveco med någon form av "sprint" shift låda denna buss hade rullat 1400mil när jag körde den första gången.
och den lådan är så dum i huvudet att den inte går att köra i automat läge utan måste växlas manuellt detta är en 2013 års modell. problemet är motorn är aningen för liten till det bygget som är gjort på den bussen.
så lådan orkar helt enkelt inte med utan den varvar ur innan den vill växla oavsätt vilket läge på gaspedalen man har problemet är att det inte händer något dom sista 600rpm
när man själv växlar så fungerar den okej även om den är slö.
visst att en manuell låda kan strula men det blir aldrig dyrt
oftast är det ett kopplingsbyte medans en autmat i regel måste renoveras eller bytas ut något som aldrig slutar under 30K i renoverings kostnad sen ska lådan i och ur.
automat är jätteskönt att åka med.
men inte att köra

finns inget godare att välja exakt när och hur växlarna ska åka i
det blir alltid 100% rätt när man själv spakar en automat gör som den känner hur bra den än är.
den vet inte att du ska gå in i en kurva om 500meter och vill ha 3:An i utan den kan lägga i högsta växeln och sen får man en viss fördröjning när man plattar på fullt igen medans manuella lådan slår man full gas en piskning på kopplingen och röven piskar ut
den kontollen kan man aldrig få med en automat.. för hur ofta ser man en driftbil med automat? racingbil? rallybil? om automat skulle vara så bra skulle dessa bilar ha det visst dom har padell växling men lådorna är manuella i grund och botten med ett på monterat system.. går t.o.m få en gammal M40 som satt orginal på en 140 med paddel växling
