Jag har träffat människor från hela världen och kan tala om att alla fuskar precis lika mycket, så visst gör jag det. Det är inte säljaren jag skall köpa, det är bilen. Och är bilen bra struntar jag i om han heter Peter, Ahmed eller Ann-Britt (vilket är låg sannolik om det är en man vi talar om, förvisso). Personer jag träffat som kommit från utlandet är ofta faktiskt extremt noga med sina bilar. Ordentlig service och så vidare är vanligt, sällan har jag sett dessa personer fuska med sina bilar. Särskilt sådana som kommer från fattiga länder där bilen är en lyx som är få förunnat. Sedan kan det för den ovana bli lite kulturkrock när man skall göra upp affären, men har man bara viss förhandlingsvana så löser det sig.
Sedan finns det som sagt var en massa bluffmakare också. Men det upptäcker man ganska snabbt. Nu köpte jag visserligen min 850 av Siv, står det i alla fall på garantibeviset, så det vet jag även om det är längesedan. 940n hade min bror i 3 veckor innan han flyttade utomlands, men hade han haft den något år hade jag aldrig tagit i den ens med tång. Och han är ursvensk, men expert på att ta livet av bilar. Så jag tror inte namn och/eller nationalitet har med bilens skick eller affärens smidighet att göra.
Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.