Köprådbilen generellt

meto
16 januari 2014 · 17 Inlägg

Hej

Jag väljer mellan två renault Megane av 2010 års modell, en med dieselmotor på 1,9 l och en med 1,5-litersvarianten. Den med 1,9 liter har gått dubbelt så långt - 12000 mil och den mindre 6000 mil. Behöver jag fundera kring slitage på dom milen eller kan jag lugnt välja "långmilaren"? Det skiljer endast 5000 kronor mellan modellerna där "långmilaren" är den billigare.

Mvh / Meto

Pendulum
17 januari 2014 · 1 298 Inlägg

Utan att vara insatt på dessa bilarna så tänker jag direkt att 12000mil inte är speciellt mycket. Men det kan vara värt att kolla upp när de dyra servicarna infaller. Kanske visar de sig att det precis gjorts en större service på "långmilaren" eller så är det dags. Det kan ju påverka ditt val betydligt.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
IX ____________________________________
17 januari 2014 · 1 340 Inlägg

Frågan är väl vilken motor du behöver?
Ska du puttra runt i staden och ta en tur ut till IKEA då och då så borde ju 1,5l vara perfekt
Ska du packa bilen full och kryssa runt på motorvägarna varje sommar i jakt på solen så är nog 1,9l att föredra

smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
meto
17 januari 2014 · 17 Inlägg

Ok, tack för input. Fortsätt gärna komma med fler tankar kring om betydelse eller ej av mil och motorstyrka.

d.fagersten
17 januari 2014 · 150 Inlägg

Mitt första tips titta på ett annat märke. En Renault är slut efter 20000 mil. Så köper du ändå en Renault välj den med lägre miltal. Har en kompis som jobbar med bla Renault och dom är verkligen superdåliga enligt honom och verkstadskillarna.
Ford har ju också såna små bussar om de kan vara av intresse.

Kör lite av varje ;)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 januari 2014 · 17 512 Inlägg

d.fagersten skrev:
Mitt första tips titta på ett annat märke. En Renault är slut efter 20000 mil. Så köper du ändå en Renault välj den med lägre miltal. Har en kompis som jobbar med bla Renault och dom är verkligen superdåliga enligt honom och verkstadskillarna.
Ford har ju också såna små bussar om de kan vara av intresse.

Renault är fina bilar. Åker gott i dessa. Men jag håller med: Inget höjdarmärke. De brukar var rätt billiga och det finns en anledning. Hade du föreslagit Citroen C5 hade jag inte protesterat lika mycket. De är bättre.

Renault har framförallt problem med elsystemet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
meto
25 januari 2014 · 17 Inlägg

Tack. Det blev en Renault kan jag meddela. En Megane sport tourer 2010 med 1,5 l dieseln som gått 4600 mil, den kändes faktiskt bättre än 1,9 dieseln som gått 7600 mil. Jag är medveten om att bilen inte kommer upp till Volvo-standard, men det avspeglar sig ocskå på priset och därigenom hur ny bil jag kunde köpa och även få två års garanti, vilket har fått väga in.

Mvh / Magnus

d.fagersten
26 januari 2014 · 150 Inlägg

Tror du gjorde ett klokt val lågt miltal + 2 år garanti känns ju bra smile

Kör lite av varje ;)
meto
2 februari 2014 · 17 Inlägg

d.fagersten skrev:
Tror du gjorde ett klokt val lågt miltal + 2 år garanti känns ju bra smile

Tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang