Honda Civic EG -VEI

Detta skulle vara min såkallade vinterbil. Gick ju inte så bra med det. För två vintrar sedan utförde jag ett swap från D15z1 till D16z6. Allt gick bra och jag var helnöjd en stund. Sen dök upp en B16a2 som jag nappade på direkt och den landade i bilen lagom till sommaren förra året. Nu är tanken att bilen ska bli lackad och att några mer hästar ska hitta ner i bilen. Än så länge är det inte tänkt att jag ska köra turbo, men vem vet, bara tiden kan avslöja vad som händer :)
  • 81 Följare
  • 73 974 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 januari
0Mazen0
17 januari 2014 · 295 Inlägg
#1

Tjenis Penis!
Då var det dags att starta en liten projekttråd igen. Många av er kanske har sett mitt Prelude projekt. Hände ganska mycket med lilla ludret, men som alla vet så kommer man in i ett tillstånd då man bara inte orkar. Jag har kvar bilen och verkligen rå älskar att köra henne, så kommer garanterat pyssla lite mer med henne. Men just nu behövde jag något nytt att sätta tänderna i.

Så i början av november började jag finkamma blocket efter en billig vinterbil. Honda såklart!! I mitten av december så hittade jag en liten "Pärla". Med pärla menar jag såklart rostig. Men det  blev en Honda Civic EG VEi.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-b6756f2f8bc69da40a87bdb0ec35f914.jpg

Bilen är verkligen inte i toppskick men den går och rullar relativt bra. Men det jag gillar med den är att det är en VEI. Den har VTEC eller iallafall VTEC-E. Motorn är en D15z1. Men med 89 hästar händer det inte jättemycket, så varför inte göra ett motorswap till en D16z6 på hela 125 otroliga hästar. big_smile Awesome! Jag menar hur svårt kan det vara. wink  Kablaget ska ju nästintill bara vara att koppla in i nya motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-bc6d0d6955212ddb069ddfc8a5d0e61c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-e2307d6284312667481933d177df78ed.jpg

Nu har ni fått lite information om vad som kommer att hända i denna tråden och om jag känner mig själv rätt så kommer det att balla ur så det står härliga till smile

Tack å hej, Leverpastej

Neofly
17 januari 2014 · 14 Inlägg
#2

Så du har lagt upp detta skrället nu med, va trevligt! ^^

Bullet---
17 januari 2014 · 3 654 Inlägg
#3

Bara plug and play så att säga med den motorn så länge lambda på din D15Z1är 4 trådig.
Lycka till! smile

The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred// Soichiro Honda
0Mazen0
17 januari 2014 · 295 Inlägg
#4

Det är jag dock sjukt osäker på om det är. Tror den är femtrådig. Har för mig att jag läst att VEI`n ska ha fem trådar. Är detta ett problem?

Bullet---
18 januari 2014 · 3 654 Inlägg
#5

0Mazen0 skrev:
Det är jag dock sjukt osäker på om det är. Tror den är femtrådig. Har för mig att jag läst att VEI`n ska ha fem trådar. Är detta ett problem?

Finns VEI med både 4 och 5 trådar, beror på när dem blev tillverkade, kommer inte ihåg exakt hur man gör när det är 5 trådars, ska vara ett enkelt ingrepp om jag minns rätt, men prova googla det, sök alternativt på Civic VX då VEI hette det i Usa.

The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred// Soichiro Honda
0Mazen0
18 januari 2014 · 295 Inlägg
#6

Bullet--- skrev:

0Mazen0 skrev:
Det är jag dock sjukt osäker på om det är. Tror den är femtrådig. Har för mig att jag läst att VEI`n ska ha fem trådar. Är detta ett problem?

Finns VEI med både 4 och 5 trådar, beror på när dem blev tillverkade, kommer inte ihåg exakt hur man gör när det är 5 trådars, ska vara ett enkelt ingrepp om jag minns rätt, men prova googla det, sök alternativt på Civic VX då VEI hette det i Usa.

Var ute och kollade hur många trådar det var till lambdasonden idag och det var fyra som gick till den.



Andra dagen med bilen
Detta var någon gång i december. Som vanligt när man precis köpt ny bil så vill man ju väldigt gärna städa ur den gamla ägaren. Sagt och gjort, fram med dammsugare och hela kittet. Men kom inte speciellt långt innan jag insåg att det var en swimmingpool i ena baksätet. Det fanns inget annat alternativ än att riva ur hela inredningen och undersöka.
Efter någon timmes arbete hade jag avlägsnat både stolar och matta. Det var ingen glad asfaltsmatta som mötte min blick. Satte ner skruvmejseln i den och den var verkligen inte hård.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-d08e5412964b77a19c6bc3eb4374c288.jpg

Ja ja, låt oss banta lite. sparar ju ungefär 7kg på att riva ur dem.
Fick inte några bra bilder, men det var inget spännande.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-5a61da9635787da0452f03dbce0e1ef8.jpg

Ska det va så lätt att få loss asfaltsmattorna? yikes
Jag tog in och torkade mattan för att se om den gick att rädda eller inte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-782e2a603292b6926c0d863ce28423e2.jpg

Hade lite gammalt tyg/matta som jag använt till en baslåda. funkade riktigt bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-b9a891a1cf0787fd8c64c37d3394678b.jpg

Sen har jag pysslat lite idag också.
När jag köpte bilen så fungerade inte bensinmätaren. Jag felsökte och lyckades lista ut att det var fel på mätaren. Köpte mig ett nytt mätarhus och byte ut den trasiga mot den hela. Blir inte enklare än så.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-59b5b7222c515942a61be44ab6950e5a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-c0a16353800659bbc1fd75ba3878a32d.jpg

Sen var det någon utav de tidigare ägarna som tyckte att det är roligt med lite snabba switchar. så varför inte borra lite hål. Jag gillade det inte så gjorde först ett halvhjärtat försök att fixa själv. Men såg tyvärr ut som skit.

Före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-4e7c8daadd9f630f4b11c05a922cc734.jpg

Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-8b5db47fcf26b97a92bc77d6310830f6.jpg

Nu när jag fixar lite småsaker så kan jag ju inte ha någon spak till värmereglaget.

Före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-85f3b34d8c4fb31a03a076a18a9cb35a.jpg

Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-38be71611205037adc8237158a627f10.jpg

Det där var dock riktigt jäkla svårt. Inget man vill göra om man inte måste, men blev iallafall riktigt bra!
Det var allt för denna gång.

LinusHansen
19 januari 2014 · 230 Inlägg
#7

prem lagd!

Honda Del Sol EH6 projekt
"Kristinehamn sedan 1996"
0Mazen0
20 januari 2014 · 295 Inlägg
#8

LinusHansen skrev:
prem lagd!

Härligt! Jag sitter och följer ditt Del sol bygge med wink

Var Ledig idag, så tänkte att jag skulle ge bilen lite kärlek. En sak som jag fullkomligt älskar i Preluden är armstödet. Så i samma veva som jag beställde mätarhuset och täcklocken så kom denna lilla skönheten. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-c3a11b54bf893b05c55609d406512a61.jpg

Men då jag har svart inredning i min så blev det till att lacka lite. Börja med lite plastprimer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-4cdf691e482824e320134862f28c57eb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-d6d0af293b7336caed1bded02d5d6929.jpg

Sen var det bara att köra på med vanlig färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-5e544cf8861c922c702618e284103add.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-8b994153899b51daedc7c14f8b8b7c1f.jpg

Ihopmonterat:
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-3153da7d1f13a1a555122849b2874b1b.jpg

Och tillslut så monterades det i bilen.

Före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-2421f207f5da3cbdbe4d6e70c5999212.jpg

Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-54646e36ded40a2c24454c59ef73ca5d.jpg

Mer än detta blev det inte idag.

LinusHansen
20 januari 2014 · 230 Inlägg
#9

Skönt med armstöd!

Honda Del Sol EH6 projekt
"Kristinehamn sedan 1996"
0Mazen0
28 januari 2014 · 295 Inlägg
#10

Tackräcken, det är coolt!!!

Nu har det flugit i mig att jag ska sätta ett par tackräcken på Civicen. roll
Jaja, kommer säkert bli jätte snyggt. Vi hade ett par Thule liggande hemma så det var bara att daska dit dem. Men jag måste ju vara lika Cool som alla andra och då måste man ha en vindavvisare som är fullproppad med helt onödiga stickers.

Typ som den här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-e8bbd250c23f2f61378d128ed074e071.jpg
Denna Bilden är lånad.

Letade runt lite på nätet, men är svårare att hitta än vad man tror. Finns såklart på vår bästa vän Ebay, men lite smådyra för att bara vara en bit plast.
let's build one:
Steg 1: Fram med lite kartong och börja motta. 
Steg 2: Fram med ett såg och börja kapa till något
Steg 3: Måla så att alla felen inte syns
Steg 4: Montera
Steg 5: Köp en från Ebay, det du inte kan bygga kan du köpa för pengar.

Jag sket i steg 5. Hade någon kanstig typ av hårdplast/gummimatta som funkade bra.

Testmontering:
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-224ff555d762eef25c2de652bb676bbf.jpg

Käft, Det ska va grynigt
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-1849b712e5a4175e415a2808e3125e38.jpg

Dags att lacka och för extra cool effekt sätter vi dit en logga. Sorry alla som hatar det:(
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-c0a84f93b724c69fd3e3a69bf9892d7a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-2f5d8964ab0a63698d4ea22e1604d14c.jpg
Yakima roof rack fairing

Pris på Ebay: Från typ 400kr + frakt
Pris på hemmabygge: totalt 0kr Hadde allt hemma wink

Har inte haft någon tid till att montera, men kommer antagligen imorgon.

Besiktning
Ååå nej. På fredag gäller det. Eller ja. Jag är ganska säker på att det blir ombesiktning, men gör ett försök.

Det är aldrig bra när det knakar som fan när man svänger så det blir till att byta lite drivaxlar.
Fick bytt ena axeln igår och imorgon blir det den andra. Ni får lite mer detaljer då.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-c5e4f25d6808cb10a6aa3ddef132141c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-d766c0f784ceac2271c5cdeb7cca8503.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-73369d9b872f37e6e4e08dd045c34796.jpg
Ute din lilla skit.

Det var allt för denna gång.
Tack å hej

Kalasgasarn
28 januari 2014 · 937 Inlägg
#11

denna bilen har man gasat mmmycket med kul att du ta han om det å byter drivaxlar å annat! smile vi ägde den lite mera än 1 år smile så detta blir prema lagt

0Mazen0
28 januari 2014 · 295 Inlägg
#12

Kalasgasarn skrev:
denna bilen har man gasat mmmycket med kul att du ta han om det å byter drivaxlar å annat! smile vi ägde den lite mera än 1 år smile så detta blir prema lagt

Haha, Du är nog inte den ände som gasat skiten ur den här. Hon är bra trött, men förhoppningsvis ska vi ändra lite på det smile

0Mazen0
29 januari 2014 · 295 Inlägg
#13

Drivaxel Byte
Jag bytte ju den första Drivaxeln relativt enkelt häromdagen. Så tänkte att detta kan jag nog göra på en timme.
Bilen tyckte mer att: Här ska du inte komma och skruva!
Min tanke var att göra en bra guide, där man ser precis hur man ska gå till väga.
Började med att ta en bild på Skiva och bromsok för att visa axelskruven. Den är inte lätt att få bort om man inte har en tryckluftsmutterdragare. Det har jag ingen, så det blev ett besök på den lokala verkstaden. Där lossade han den och satte tillbaka den på ca 1min

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-800451d4d6abb39eb95182bd5c926cb7.jpg

Nästa steg du måste göra är att lossa på den undre kulleden. Längre än såhär kom inte jag. Slottsmuttern satt som berget men tillslut lossnade den. Trodde jag. Men då visade det sig att det inte bara var muttern som rörde sig. Även den gängade biten som muttern sitter på gick runt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-e9be3112ff413f7c1ab0da505e17d138.jpg 
lower ball joint

Min lösning på detta problemet var att köpa en ny kulled. Nu väntar jag på den och när den anländer blir det till att ta fram the ever so practical vinkelslip

Ingen rolig Uppdatering, men ni fick några bilder smile

Bullet---
29 januari 2014 · 3 654 Inlägg
#14

0Mazen0 skrev:
Drivaxel Byte
Jag bytte ju den första Drivaxeln relativt enkelt häromdagen. Så tänkte att detta kan jag nog göra på en timme.
Bilen tyckte mer att: Här ska du inte komma och skruva!
Min tanke var att göra en bra guide, där man ser precis hur man ska gå till väga.
Började med att ta en bild på Skiva och bromsok för att visa axelskruven. Den är inte lätt att få bort om man inte har en tryckluftsmutterdragare. Det har jag ingen, så det blev ett besök på den lokala verkstaden. Där lossade han den och satte tillbaka den på ca 1min

http://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-800451d4d6abb39eb95182bd5c926cb7.jpg

Nästa steg du måste göra är att lossa på den undre kulleden. Längre än såhär kom inte jag. Slottsmuttern satt som berget men tillslut lossnade den. Trodde jag. Men då visade det sig att det inte bara var muttern som rörde sig. Även den gängade biten som muttern sitter på gick runt.

http://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-e9be3112ff413f7c1ab0da505e17d138.jpg 
lower ball joint

Min lösning på detta problemet var att köpa en ny kulled. Nu väntar jag på den och när den anländer blir det till att ta fram the ever so practical vinkelslip

Ingen rolig Uppdatering, men ni fick några bilder smile

Låspinnen sitter kvar i spindelleden, inte konstigt att muttern inte lossnar. big_smile

Som ett tips är värme en bra vän när grejer sitter och en bra stor polygrip att använda till dessa spindellederna.
1: bort med låspinnen
2: värm muttern(inte för mycket så damasken tar skada).
3: kläm ihop länkarmen och spindeln med polygripen samtidigt som du lossar muttern.
4: När du väl fått muttern till att lossna kör på med rostlösare och kirra fram och tillbaka så du smörjer upp gängerna sen lossar du muttern.
5: I många fall kan spindelleden fortfarande sitta i hålet som berget, då använder man ett stort spett eller kofot precis emellan spindelns nedre del och länkarmen sen är det bara  att ta i, man får i riktigt ordentligt ibland och det gäller att inte fega ur, godset pallar med lite stryk. Detta är mina steg för steg när jag lossar undre spindeln på Civic.

När du monterar så skit i låspinnen och kör bara med muttern, sen kan det vara en bra grej att slå några små hack i anliggningsytan av spindelleden precis där den är konad, när du väl sätter i den igen så "låser" den sig bättre och det underlättar nästa gång du ska lossa den så den förhoppningsvis inte börjar snurraa smile

The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred// Soichiro Honda
0Mazen0
29 januari 2014 · 295 Inlägg
#15

Bra tips där. Får ta och kolla på det. Bilden togs innan jag började jobba med slottsmuttern. Så det satt ingen låspinne och den var ordentligt smörjd och rengjord innan jag försökte mig på att lossa på den. Men ganska säker på att kulleden gjort sitt ändå. Är ju trotsallt en gammal bil 😃
Tack för tipsen 😊

0Mazen0
15 februari 2014 · 295 Inlägg
#16

Besiktning!
Nu var det ett tag sedan det var, men bättre sent än aldrig!
Klart den gick igenom utan problem big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-0462d2080ee6f9c65f58ff362f1a64c9.jpg
Eller inte alls!
Fick en fin liten lista på saker som ska åtgärdas.

1# Spindelled, fram höger, undre, fastsättning lös
2# Strålkastare halvljus, höger, svagt ljus
3# positionslykta, fram, båda sidor ur funktion
4# Parkeringsbroms bromsverkan, höger, ur funktion
5# Avgassystemet, läckage, avgasmätning inte utförd

Jag visste egentligen redan innan att den inte skulle gå igenom. Jag har redan fixat lite småsaker.
Satte i nya positionsljus, Så den är klar.

När det gäller 2# så är det så att reflektorn var kass, så får köpa mig en ny.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-0af78ec29d2b6ba9e52d0d0815c52311.jpg
Här syns det hur dålig reflektorn var.

Parkeringsbromsen är klar. Tog isär och bytte bromsbackarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-f66c75d9703e4533321ab894135ef99c.jpg
Det var tur att det gjordes nu. Var nästintill ingenting kvar

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-7063cf999b305467afc9ca05031148f5.jpg

På med de nya
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-6c803da11e6404a2f3e15963f703f7ad.jpg

Nu tar P.bromsarna bra. Ska spänna dem en gång till annars är det klart.
Lite kvar att fixa innan ombesiktning, men det ska nog gå.

Har även installerat min lilla vindavvisare big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-994f1787d7181fee6908a31a9cbcedbd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-45a2a9079d21473c06edae3d15807576.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-11b4631dc24eb3a2c115b2b1952bfacf.jpg


Sen har jag en liten överraskning som jag beställt. Var och hämtade dem för ett tag sedan nu.
Är det någon som kan gissa vad det är?

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-f46dde3a7829942832aa76a99a017acd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-597b2bb1297f8efc91f1bae378ce7355.jpg

Ett par stolar? men vad för några?
Ha det gött tills vidare!

Bullet---
15 februari 2014 · 3 654 Inlägg
#17

Recaro ITR DC2 stolar? big_smile

Edit: Tar bort min första gissning då jag kollade lite mer ordentligt på nackstödet och lägger min gissning på CTR EP3 eller s2000 tongue

Senast redigerat av Bullet--- (15 februari 2014)

The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred// Soichiro Honda
Ejdersund
15 februari 2014 · 619 Inlägg
#18

S2000 :d

0Mazen0
16 februari 2014 · 295 Inlägg
#19

Och vi har två vinnare.
två stycken röda S2000 säten big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184713/184713-8a72ebf41bbdba3d17919922de689b98.jpg
S2000 AP1 seats

ska nog sitta fint i Eg´n eller vad tror ni?

Ejdersund
16 februari 2014 · 619 Inlägg
#20

Kommer bli riktigt fett big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt