Detta skulle vara min såkallade vinterbil. Gick ju inte så bra med det. För två vintrar sedan utförde jag ett swap från D15z1 till D16z6. Allt gick bra och jag var helnöjd en stund. Sen dök upp en B16a2 som jag nappade på direkt och den landade i bilen lagom till sommaren förra året. Nu är tanken att bilen ska bli lackad och att några mer hästar ska hitta ner i bilen. Än så länge är det inte tänkt att jag ska köra turbo, men vem vet, bara tiden kan avslöja vad som händer :)
-Frey- skrev: Riktigt snyggt jobbat med motorn!! Påminner om min gamla D16z6 som satt i Civic Coupén. Men du har gått steget vidare och fräshat upp hela motorn, ser ut som en helt ny motor nu ju!
Vad för spray färg använde du dig utav, VHT?
prem lagt och skall definitivt följa detta!
/Frey
Ja, jag tänkte att när jag ändå var igång kunde jag likaväl göra det någorlunda ordentligt. Det stämmer, VHT Krymp lack på ventilkåpan sen är det lite olika hagmansfärger på resten utav motorn.
Ok Har meckat med det sista inför en ombesiktning idag. så imorgon blir det till att försöka att få bilen godkänd. Det som blev gjort idag var att sätta på ett nytt avgassystem. tog inga bilder men ska försöka få upp några imorgon. Det var inte så konstigt att det förra läckte. Var ungefär ett 2x1 cm hål i det, (kanske var därför det brötade så.
Sen gjorde jag också en beställning på det sista (förhoppningsvis) till motorn. Ett insug (största däggdjurets privata lem) Några snabba kylarslangar och ett par ännu snabbare tändkablar
Men nu laddar jag inför besiktningen imorgon På återseende
Efter att det krånglat till och från för mig med den där sjukt jobbiga parkeringsbromsen, så gick den nu äntligen igenom. Nästan lite pinsamt när besiktningsgubben säger. "Asså du är här nu igen" Ja ja hur som helst så gick den nu igenom. Ett år kvar till nästa gång
Sen fick vi tanka lite, så vi kan ut och brummmmaaaaa!
Just nu väntar jag på ganska många saker, så blev väldigt glad över en postangivelse. Snabbt ner och hämta paketet.
Storlek: lite för litet Skrammel: Ganska tillfredsställande (inte legokänslan, men nära)
Bubbelplast, vad är det vi skymtar under den JDM!
Lite bling bling till D16z6an
Kunde inte låta bli att skruva på en gång!
Nu börjar vi vänta på lite fler klappar från JDM Tomten:D
Kicko85 skrev: Prem lagd. Riktigt snygg motor du fått till
Tackar. kul att du gillar den
S200 seatswap Tjenare tjenare! Ni kanske kommer ihåg att jag köpt ett par s2k stolar. Igår var det dags att montera. Jag vill använda mig utav railsen från mina eg-stolar så att det ser ut som original. Då innebär det att du måste byta ut plåtplattan som sitter under sätet. Blev inte jätte många bilder, men ni får nog en uppfattning om hur det gick till.
Här ser ni båda sittplåtarna. De är väldigt lika men skiljer sig tillräckligt för att man måste byta.
Och så det färdiga resultatet
Eftersom det är så bra väder så blev det några bonusbilder
Är egentligen inget stort fan av dessa potatiskanoner men det var ganska billigt och betydligt bättre än den gamla tråkiga Simonsdämparen som satt där innan.
Nå blir det till att börja planera inför Motorswapet. Någon som vet vad som kan vara bra att tänka på?
Kicko85 skrev: Prem lagd. Riktigt snygg motor du fått till
Tackar. kul att du gillar den
S200 seatswap Tjenare tjenare! Ni kanske kommer ihåg att jag köpt ett par s2k stolar. Igår var det dags att montera. Jag vill använda mig utav railsen från mina eg-stolar så att det ser ut som original. Då innebär det att du måste byta ut plåtplattan som sitter under sätet. Blev inte jätte många bilder, men ni får nog en uppfattning om hur det gick till.
Är egentligen inget stort fan av dessa potatiskanoner men det var ganska billigt och betydligt bättre än den gamla tråkiga Simonsdämparen som satt där innan.
Nå blir det till att börja planera inför Motorswapet. Någon som vet vad som kan vara bra att tänka på?
Det mesta med swapet är rätt basic och bolt-on. Bara att ladda ner WSM så du har alla åtdragningsmoment etc. Kan inte bli mycket enklare swap.
The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred// Soichiro Honda
wire tuck Tänkte att nu när jag ändå ska lyfta ur motor och allt, så vill jag att det ska vara rent och snyggt i motorutrymmet. Ska därför gömma så mycket som möjligt utav alla sladdar och annat. Började med att skruva loss batteri och säkringsbox.
försökte få bort alla sladdar till lycktorna
Detta ska bort!
Vips, så var det borta.
Hamnade dock här
Dags att börja dra sladdarna i skärmkanterna. Då behövs det gott om verktyg.
Innan jag började dra alla kablar.
Anväde mig av samma jord, fast på andra sidan bara
Färdiga resultatet vid lyktan
Det var det som blev gjort idag. Nästa uppgift blir att fösta säkringsboxen och batteriet. Har även ett litet paket att hämta ut imorgon
-Frey- skrev: Nice med wiretuck! Du gör det fint med.. keep it up
Tackar, jo men vist blir det riktigt bra!
Martin_78 skrev: De där med sladdarna va ingen dum ide' Något att fundera på om man ska apa efter kanske
Haha, det är bara att apa på. Jag apar själv så det står härliga till
Nu var det ett litet tag sedan det skrevs här. Till allas lycka så har det hänt sjukt mycket de sista dagarna. Som ni vet så håller jag på att gömma så mycket som möjligt av alla kablar i motorrummet. Därför är det bäst att montera ner hela instrumentbrädan för att komma åt lite bättre.
Många skruvar och sladdar senare så lyckades jag få ut den. Ratten blev tvungen att monteras ner för att få ut den. Var allt lite nervös när jag höll på med airbagen.
Så där ja, Lite mer plats för fingrarna nu. När jag fått bort instrumentbrädan var det ju bara att börja riva ur motorn.
Helt underbart att jobba i kvällssolen, inte fullt så roligt att jobba i regnet Fick inte ut den på första försöket, men efter att sovit på saken trodde jag mig veta hur jag skulle göra.
Förlossning pågår!!!
kom igen, KRYSTA!
Plopp. Där var den ute. Sjukt glad över att fått ut den.
Någon som är sugen på en ganska gammal och tråkig D15Z1
Då fortsätter vi väl med att gömma lite kablar!
Blev inte riktigt klar. Blev riktigt nöjd med hur jag lyckades dra slangarna från spolarvätskabehållaren. Kommer nästan inte att synas alls
Det var det som hänt. Nu är ni alla uppdaterade. Kommer att fortsätta med att riva kabelhärvan från motorn så snart som möjligt
Ha det fina fisken tills vidare! Hoppas på lite bra väder med!!!
Och påsk innebär Elmia. Jag åkte dit på lördagen med mitt lilla CREW. Självklart måste man åka dit i största bilen man kan hitta. Så vi åkte i kompisens Dodg Ramcharger 40" däck och en höjning på 12" Vi kunde inte åka specielt fort, så det var säkert många utav er som körde om oss.
På mässan fanns det ruskigt många fräscha bilar, lite få Hondor bara tycker jag. Redan efter en kvart kände jag hur jag hade fått ett snuskigt sug efter att börja pilla med bilarna Vi var nog inne på messan i 4 timmar. Sen började det roliga på A6Centers parkering. Träffade några som jag följer här på Garaget och det var gött att få tjöta med lite nya människor.
Var det någon som såg oss?
Detta var gårdagen, så idag blev det till att köra igång ordentligt med mitt motorutrymme. Först slipa och på med grundfärg.
Nu när vädret varit så underbart var det bara att passa på att köra på med färgen också.
så ser det ut just nu. Det som ska göras härnäst är att fixa till alla bromsrör så att de sitter på rätt ställe. Sen börjar det nog närma sig att motorn ska i
Underbart! Alla är välkomna Dröjer inte länge tills motorn ska i nu. Väntar på nya motorfästen och en liten annan pryl, sen så är det dags
okej fan låter kalas! letar själv efter en z6a motor till, ska renovera för turbo är det tänkt, haha min motor får man fylla på 3 gånger i veckan MINST, när man ligger och pressar på vtec
Underbart! Alla är välkomna Dröjer inte länge tills motorn ska i nu. Väntar på nya motorfästen och en liten annan pryl, sen så är det dags
okej fan låter kalas! letar själv efter en z6a motor till, ska renovera för turbo är det tänkt, haha min motor får man fylla på 3 gånger i veckan MINST, när man ligger och pressar på vtec
Kör på stort vet jag, Finns ju en B18c4 på Blocket och Hondaklubben som är till salu!
Kör på stort vet jag, Finns ju en B18c4 på Blocket och Hondaklubben som är till salu!
Blir ju rätt dyrt swap med allt. plus det räcker med den lilla effekten jag ska ha så klarar jag mig på en d16 men visst hittar man en större spis för glass pengar så klart jag kör på större! men dem motorerna ligger i bra värde!