Megasquirt Volvo b230?

larsson_marcus
17 januari 2014 · 9 Inlägg

Hallå!
Har gjort ordning en B230 motor med topp, kam, balansering osv och har nu kommit till vad vi ska mata den med.
Ska sitta i en 740-88 med f-sprut LH2.2. Har fördelare bak på toppen med halgivare. Skelletsvänghjul (b20) så kan inte få några signaler därifrån.

Frågan är: Om jag får tag på megasquirt med uppmärkt kabelhärva, behöver man någonting mer sen? ¨
Eller använder man allt orginal, klipper kablarna till spridare, halgivare, luftmassomätaren o.s.v och skarvar in megasquirt kabelhärva? Eller hur funkar det?

Mycket tacksam för lättförstårliga svar då jag redan läst mig väldigt förvirrad inom det här! smile

Mvh

torpis Forummoderator
17 januari 2014 · 10 572 Inlägg

Alltså Megasquirt är det du gör det till. Antingen använder du givarna som föreskrivs original eller så programmerar du om det till dina nya givare.  Megasquirt är bara så bra som dess byggare och installatör är.  Det kan vara helt okej och det kan vara en mardröm.

Det är marknadens billigaste och simplaste sprut, men det är bättre än nått gammalt LH alla dagar i veckan - om användaren orkar läsa på. Annars tröttnar man fort.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
larsson_marcus
17 januari 2014 · 9 Inlägg

Det fungerar alltså bra med allt orginal, bara skarva in megaquirt härvan i alla orginalgivare och spridare mm?
Hur avancerat är det? Kan man ställa tänningen på olika varvtal och bränsle? Lägga varvstopp var man vill och så?
Kan vara mardröm? Att få igång?

torpis Forummoderator
17 januari 2014 · 10 572 Inlägg

larsson_marcus skrev:
Det fungerar alltså bra med allt orginal, bara skarva in megaquirt härvan i alla orginalgivare och spridare mm?

Enkelt svar JA.

larsson_marcus skrev:
Hur avancerat är det? Kan man ställa tänningen på olika varvtal och bränsle? Lägga varvstopp var man vill och så?

Du kan ställa allt precis så som du vill


larsson_marcus skrev:
Kan vara mardröm? Att få igång?

Nu vet jag inte alls vad du är intresserad av, men vi tar exemplet sport. Är Hockey enkelt att förstå? Jodå, grunden är enkel. Man ska ha in den svarta pucken i målet. Sen tillkommer div olika regler, delvis partiska domare, alla har olika bra skridskor och klubbor, olika löner och avtal med sponsorer. Det är dessutom okej att gå utanför reglerna om man vill. Alltså inte utan för hockeyreglerna, men väl svensk lag och klappa på motståndaren om man vill, fast han i randig tröja får man inte slå på. Lite beroende på var pucken och grabbarna i röd tröja befinner sig så får man inte åka över den blå linjen. Tittar man på får man inte använda visselpipa. Spelare med vagina har en egen serie. Gör du fel och slår på han i randigt så blir du utvisad, men bara till nån gör mål, då har du automatiskt försonats ditt straff och kommer in igen.

Det är även en hel del att hålla reda på med sprut precis som med hockey. Bygga sin motor och montera i bilen, bygga elsystem och koppla rätt, programmera och flasha styrenhetens chip med rätt parametrar för dina givare och sedan få motorn att starta utan att du vet riktigt varför den inte gör det. Sen när den startat ska du bara mappa bilen(jo det är verkligen "bara" för det går på ett kick jämfört med det andra.

Ungefär så...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
larsson_marcus
17 januari 2014 · 9 Inlägg

Jag ska inte göra allt själv när det kommer till mappning osv. Har en som hjälper mig med allt som sysslar med sånt här, dock använder han aldrig megasquirt då han hålls och bygger rally motorer. Han är väldigt kunnig men har som sagt aldrig använd megaquirt. Och använda det systemet han använder blir alldeles för dyrt för att ha att busa lite med. Därför jag försökte få fram vad som behövs göras för att köra med megaquirt då han tyckte det kunde vara vättigt i mitt läge.

torpis Forummoderator
17 januari 2014 · 10 572 Inlägg

larsson_marcus skrev:
Jag ska inte göra allt själv när det kommer till mappning osv. Har en som hjälper mig med allt som sysslar med sånt här, dock använder han aldrig megasquirt då han hålls och bygger rally motorer. Han är väldigt kunnig men har som sagt aldrig använd megaquirt. Och använda det systemet han använder blir alldeles för dyrt för att ha att busa lite med. Därför jag försökte få fram vad som behövs göras för att köra med megaquirt då han tyckte det kunde vara vättigt i mitt läge.

Vilket system använder han?

Samtliga bilar jag hjälpt med Megasquirt har blivit dyrare än dem med Nira i, krångel är timmar, timmar är pengar. yikes

Som sagt. Det är så bra som man orkar läsa på.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
larsson_marcus
17 januari 2014 · 9 Inlägg

Det vet jag inte faktiskt, men det är mera avancerat skulle jag väl tro. Det kom och gick sånna system sa han jag kunde få köpa men då låg dom mellan 6-10000:- begagnat. Då verkar det som att man kan få tag på MS betydligt billigare som duger fint åt mig?

Tomas_H
19 januari 2014 · 486 Inlägg

larsson_marcus skrev:
Det vet jag inte faktiskt, men det är mera avancerat skulle jag väl tro. Det kom och gick sånna system sa han jag kunde få köpa men då låg dom mellan 6-10000:- begagnat.

Låter inte så farligt. Även om det är lite dyrare än ett MS så får du ju väga in att du förmodligen får bra support från honom. Istället för att leta på olika forum varje gång du får problem med ditt MS.

Sen kan du ju alltid flytta med dig sprutet till nästa bil om vill.

Med pengarna det kostar i åtanke så är det inget fel på MS, det fungerar. Men som Torpis skriver, det brukar ta tid att få det att fungera bra om man inte har några förkunskaper eller aldrig har kopplat in något eftermarknadssprut tidigare.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Lillkanto Inbiten Volvonörd
19 januari 2014 · 799 Inlägg

http://skogenracing.editboard.com/t1103 … fragor-etc

Här finns många med flera års erfarenhet av MS i alla möjliga bilar/motorer. Fråga dessa grabbar om du har tekniska frågor.

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
torpis Forummoderator
19 januari 2014 · 10 572 Inlägg

larsson_marcus skrev:
Det vet jag inte faktiskt, men det är mera avancerat skulle jag väl tro. Det kom och gick sånna system sa han jag kunde få köpa men då låg dom mellan 6-10000:- begagnat. Då verkar det som att man kan få tag på MS betydligt billigare som duger fint åt mig?

Läs mina inlägg igen. Det blir inte en bra lösning om du inte orkar läsa på och förstå själv. Din kompis kommer tröttna på dig så himla fett när du ringer för 18000 gången samma vecka.

Det är väldigt svårt att förklara för någon som inte gått vägen innan, men Megasquirt kräver mycket engagemang för det ska funka, då är det bättre än LH sprut, men ljusår från fabriksbyggda sprut.  Det liksom bara är så.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
barrre Evolution Garage
30 januari 2014 · 394 Inlägg

torpis skrev:

larsson_marcus skrev:
Kan vara mardröm? Att få igång?

Nu vet jag inte alls vad du är intresserad av, men vi tar exemplet sport. Är Hockey enkelt att förstå? Jodå, grunden är enkel. Man ska ha in den svarta pucken i målet. Sen tillkommer div olika regler, delvis partiska domare, alla har olika bra skridskor och klubbor, olika löner och avtal med sponsorer. Det är dessutom okej att gå utanför reglerna om man vill. Alltså inte utan för hockeyreglerna, men väl svensk lag och klappa på motståndaren om man vill, fast han i randig tröja får man inte slå på. Lite beroende på var pucken och grabbarna i röd tröja befinner sig så får man inte åka över den blå linjen. Tittar man på får man inte använda visselpipa. Spelare med vagina har en egen serie. Gör du fel och slår på han i randigt så blir du utvisad, men bara till nån gör mål, då har du automatiskt försonats ditt straff och kommer in igen.

Det är även en hel del att hålla reda på med sprut precis som med hockey. Bygga sin motor och montera i bilen, bygga elsystem och koppla rätt, programmera och flasha styrenhetens chip med rätt parametrar för dina givare och sedan få motorn att starta utan att du vet riktigt varför den inte gör det. Sen när den startat ska du bara mappa bilen(jo det är verkligen "bara" för det går på ett kick jämfört med det andra.

Ungefär så...

HAHAHA, kul beskrivning!big_smile

Du har helt rätt. Megasquirt är ett mycket potent sprut, men allt beror på kunskaperna och framför allt engagemanget (timmarna) som investeras av användaren.

Med ett Megasquirt så får man inte "hjälp av en polare" och sen är det klart. Man kan få hjälp med inkoppling och mappning, men i längden måste man lära sig allt själv.

I grund och botten så är det så här med alla eftermarknadssprut, det är bara det att för att hålla ned priset på MS så måste du koppla allt själv istället för att bara plugga i boxen och vrida på nyckeln. Är man dessutom novis på eftermarknadssprut så har man en lång uppförsbacke innan det planar ut igen.


Ett vanligt bilbyggardilemma: Kronor VS Timmar (oftast har man brist på båda lol )

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang