Blåst på bil??Gått sönder samma dag?

ErsdaHL
20 januari 2014 · 600 Inlägg

Köpte en bil på lördagen men efter en stund ångrade jag mig säljaren gick absolut ej med på häva jag var tvungen att åka hem så tog några timmar hem med bilen och skulle skriva på papperna nu men det är mycket som inte stämmer och nu ryker och tjuter det om turbon och vatten och oljan verkar vara borta. Bilen var alltså nästan igång hela tiden under köpet och sedan stod den ett par dagar. Säljaren slingrar sig hela tiden nu också.

Hamilton
20 januari 2014 · 8 864 Inlägg

Inte mycket du kan göra när du köper privat, ta det som läropeng och kolla mera ingående vid nästa köp.

Fotograf på tierpidag.se
ErsdaHL
20 januari 2014 · 600 Inlägg

Hamilton skrev:
Inte mycket du kan göra när du köper privat, ta det som läropeng och kolla mera ingående vid nästa köp.

Hade ett litet muntligt avtal kunde höra av mig ordet blev något och jag har 2 vittnen säljaren var själv..

Hamilton
20 januari 2014 · 8 864 Inlägg

ErsdaHL skrev:

Hamilton skrev:
Inte mycket du kan göra när du köper privat, ta det som läropeng och kolla mera ingående vid nästa köp.

Hade ett litet muntligt avtal kunde höra av mig ordet blev något och jag har 2 vittnen säljaren var själv..

Ja vittnena har du bara nytta av vid en rättegång, fråga dig själv om det är värt vad det kostar i tid och pengar.
Har du köpt en bil för 100 000 är det helt klart värt att ta det vidare. Har du köpt enn bil för 10 000 så är det inte värt enligt mig.

Fotograf på tierpidag.se
ErsdaHL
21 januari 2014 · 600 Inlägg

Hamilton skrev:

ErsdaHL skrev:

Hamilton skrev:
Inte mycket du kan göra när du köper privat, ta det som läropeng och kolla mera ingående vid nästa köp.

Hade ett litet muntligt avtal kunde höra av mig ordet blev något och jag har 2 vittnen säljaren var själv..

Ja vittnena har du bara nytta av vid en rättegång, fråga dig själv om det är värt vad det kostar i tid och pengar.
Har du köpt en bil för 100 000 är det helt klart värt att ta det vidare. Har du köpt enn bil för 10 000 så är det inte värt enligt mig.

Han har skrivit att han motvilligt kan ta tillbaka den men vet inte om jag själv får kosta på att få ner den igen. Oljan och vattnet är som försvunnit och det bådar ju inte gott och den knackade.. Fick den för 5000 f
Dock men det väldigt mycket bonnmek och konstigheter t.ex sitter där en rejält påskrucad pysventil lite kablar som leder kors å tvärs och en m47 låda på en lätt tryckare..

pim_pim
21 januari 2014 ·

Tittade du ens på bilen när du köpte den ?

Emiiilz
21 januari 2014 · 908 Inlägg

Ja somsagt inte mycket du kan göra åt det i nuläget tyvärr. Men dålig stil av säljaren om han hävdar det du säger.
Då kan man ju nästan förstå hur bilens skick med är om man utgår lite ifrån han...

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Nybergrobin
21 januari 2014 · 2 381 Inlägg

ErsdaHL skrev:

Hamilton skrev:

ErsdaHL skrev:

Hade ett litet muntligt avtal kunde höra av mig ordet blev något och jag har 2 vittnen säljaren var själv..

Ja vittnena har du bara nytta av vid en rättegång, fråga dig själv om det är värt vad det kostar i tid och pengar.
Har du köpt en bil för 100 000 är det helt klart värt att ta det vidare. Har du köpt enn bil för 10 000 så är det inte värt enligt mig.

Han har skrivit att han motvilligt kan ta tillbaka den men vet inte om jag själv får kosta på att få ner den igen. Oljan och vattnet är som försvunnit och det bådar ju inte gott och den knackade.. Fick den för 5000 f
Dock men det väldigt mycket bonnmek och konstigheter t.ex sitter där en rejält påskrucad pysventil lite kablar som leder kors å tvärs och en m47 låda på en lätt tryckare..

Sitter m47 på tidiga 940 ltt....    Du klagar lite väl mycket utan fakta tycker jag....

Nästa gång så tar du reda på vafan du ska köpa för bil smile

MikkoHansen
21 januari 2014 · 265 Inlägg

Oftast är det så att säljaren har skyldighet att bevisa att felet inte fanns där vid köp, privat eller företag.

MEN! detta beror också på pris. Köper du en bil för 5000kr som vanligtvis ligger på 10000kr så kan du räkna med att du inte har en chans att gå vidare. Däremot köper du en bil för 150.000kr och bilen pajar samma dag och priset anses vara ett ur marknadsmässig synpunkt ett rimligt pris så har du möjlighet att gå vidare med ärendet.

Nu köpte du en bil för 5000kr och det är du som KÖPARE som har skyldighet att undersöka ( undersökningsplikt ) vara  noga innan köp. Köper du bilen så har du köpt den och godkänt skicket.

Sedan kan ju dolda fel uppkomma i efterhand men med tanke på priset så är de ingen ide att gå vidare.

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
21 januari 2014 · 1 201 Inlägg

En säljare behöver inte bevisa någonting.

Men därimot får han inte ljuga vid frågor osv. För vid privat köp är det alltid alltid alltid köparen som måste undersöka o ställa sina frågor.

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Farfar77
21 januari 2014 · 305 Inlägg

Skulle köpa en golf 3a förrut. Körde ca 6 mil för att träffa killen vid en bensin mack. Stod där en kvart och när vi ringde han så hade motorn rasat. Tur jag inte hann köpa :p

xorox_88 Smack that ass!!
21 januari 2014 · 2 953 Inlägg

så du köpte en 940 turbo för 5tusen, som du såg att det va tattar mekningar osv på , och sen bliru förvånad när turbon skär? blir ju lite skylla sig själv regeln på det

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Henrik-N
21 januari 2014 · 450 Inlägg

Som så har skrivits, är priset relevant i förhållande till modell och skick kan du inte göra någonting, muntliga avtal betyder i princip ingenting då också "dina vittnen är jäv", dem står alltså på dina sida. Sen så enligt lag är muntliga lika giltiga som skriftliga MEN de går i princip inte att bevisa muntliga avtal oavsett bilens pris, du hade kunnat köpa bilen för 1 miljon kronor men ändå hade de stått ord mot ord och du kommer inte undan din undersökningsplikt och som sagt, säljaren behöver inte informera, men får inte ljuga.

5000 spänn är väl inget att jaga upp sig för ändå, var glad du kom hem med häcken smile

ErsdaHL
21 januari 2014 · 600 Inlägg

Henrik-N skrev:
Som så har skrivits, är priset relevant i förhållande till modell och skick kan du inte göra någonting, muntliga avtal betyder i princip ingenting då också "dina vittnen är jäv", dem står alltså på dina sida. Sen så enligt lag är muntliga lika giltiga som skriftliga MEN de går i princip inte att bevisa muntliga avtal oavsett bilens pris, du hade kunnat köpa bilen för 1 miljon kronor men ändå hade de stått ord mot ord och du kommer inte undan din undersökningsplikt och som sagt, säljaren behöver inte informera, men får inte ljuga.

5000 spänn är väl inget att jaga upp sig för ändå, var glad du kom hem med häcken smile

fick tillsvars att han kunde ta tillbaka den men jag vågar inte köra den ner igen;P nu har vi fixat oljan till turbon men vet inte om det kan finnas mer vitala grejer. jo men är student å var väl för godtrogen ;/

Henrik-N
21 januari 2014 · 450 Inlägg

ErsdaHL skrev:

Henrik-N skrev:
Som så har skrivits, är priset relevant i förhållande till modell och skick kan du inte göra någonting, muntliga avtal betyder i princip ingenting då också "dina vittnen är jäv", dem står alltså på dina sida. Sen så enligt lag är muntliga lika giltiga som skriftliga MEN de går i princip inte att bevisa muntliga avtal oavsett bilens pris, du hade kunnat köpa bilen för 1 miljon kronor men ändå hade de stått ord mot ord och du kommer inte undan din undersökningsplikt och som sagt, säljaren behöver inte informera, men får inte ljuga.

5000 spänn är väl inget att jaga upp sig för ändå, var glad du kom hem med häcken smile

fick tillsvars att han kunde ta tillbaka den men jag vågar inte köra den ner igen;P nu har vi fixat oljan till turbon men vet inte om det kan finnas mer vitala grejer. jo men är student å var väl för godtrogen ;/

Allt löser sig, de är bara att slappna av smile är själv studerande på heltid smile

ErsdaHL
21 januari 2014 · 600 Inlägg

känns ju så pressande då bilen fortfarande står på honom vilket inte kan kännas roligt för någon av oss;l

fredde85
21 januari 2014 · 1 798 Inlägg

Om han nu tar tillbaka den dra tillbaka den på en dolly eller liknande om du nu inte vågar köra dit den igen eftersom du inte vill ha den

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
SportPilot Ubåtsingenjör
21 januari 2014 · 7 232 Inlägg

jävligt schysst av han om han vill ta tillbaka den, jag hade total vägrat

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Dotzie
21 januari 2014 · 485 Inlägg

Ha ha big_smile..ruggigt flyt..men å andra skulle väl motorns kondition detta ha uppdagats vid en inspektion

Farfar77 skrev:
Skulle köpa en golf 3a förrut. Körde ca 6 mil för att träffa killen vid en bensin mack. Stod där en kvart och när vi ringde han så hade motorn rasat. Tur jag inte hann köpa :p

My car Brings Me Women
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 januari 2014 · 17 483 Inlägg

CHEEVA skrev:
jävligt schysst av han om han vill ta tillbaka den, jag hade total vägrat

Lurigt det där. Sålde en Volvo 760 -90 till en "yngre herre" för ett antal år sedan. Bilen gick perfekt i min ägo. Dagen efter köpet hade toppen blåst... Jag misstänkte att den unga killen kanske hade pressat bilen då den säkerligen gick rätt duktigt på höga varv... Av de 8500 han gav för bilen så fick han tillbaka 1200:-. Som plåster på såren och jag behövde  inte en ovän på samma ort jag bor. Det var priset för en ny kyl.

Tyvärr blev inte bilen körbar igen. Tycker nog inte det var mitt fel. Han hade tydligen kört helt slut på vatten. Inte bra. Tror nog att han fick sålt bilen i delar. Bakljusen fick han nog en slant för :-)

Inte lätt att köpa bilar i prisklassen 0-10000.

Jag tittade på en Saab 9000 CDE för ett bra tag sedan. Säljaren var en svensk herre i åldern 50+. När jag kom så provkörde vi. Bilen gick kanon. Men eftersom man är som man är lät jag bilen gå på tomgång efteråt när jag tittade på annat och tjafsade om priset. Säljaren gick helt plötsligt bort till bilen och stängde av den? Jag startade igen och säljaren såg minst sagt nervös ut... Givetvis kokade Saab-fan då elfläkten inte fungerade. Köpte dock bilen till halva det överenskomna priset. Han såg dock lättad ut när jag körde därifrån. Nu visste han att jag inte skulle ringa och klaga dagen efter... Bilen rullar fortfarande 5 år senare och möter den ibland.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang