1982
Sök

Rörram & mittmotor Renault 4CV 1952

En best med rörram och mittmotor förklädd i en gammal skepnad

30 588 Visningar
Uppdaterades senast 16 november 2015
1 423 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#1
Då har man blivit Renault ägare!! Det trodde man inte, inbiten jänkebilsägare som man är men det andra projektet man håller på med FFR 33 och andra fina bilar här på Garaget har inspirerat mig till detta bygge.

Kommer inte starta förrän till hösten men planer ska smidas i god tid innan bygget drar igång.
Tanken är rörram och mittmotor.

Ingenting är spikat än så har ni bra tips på donatorbilar till ett mittmotor projekt så bara hojta, har tittat lite på Saab lätt trycksturbo eller Subaru WRX men även LS3 med Porschelåda. Finns många varianter, kom med förslag.



https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-68debf42fb16a30723d129eec07fe0be.jpg
Har är pärlan :

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

1 423 Inlägg
24 januari 2014
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-c8647ec4e316681ed34de28d21ef9326.jpg
Inspiration, det går ju göra riktiga kanonkulor av de här bilarna big_smile

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

866 Inlägg
24 januari 2014
#3
Subaru !! Du har en rolig motor EG33 flatmotor 6cyl 3,3 lit och vattenkyld 230 hk .(SVX) STI 6 växlade lådan passar rakt på och svetsar mellan diffen Så har du en låda som håller.  WRX 5 växlad klarar inte sig lika bra. Sen har du Audis 4,2 lit V8 med samma konstruktion. Fördel är att den är vansinnigt kort den v8,an. Båda har hjälpram och bultat under huvudbalkarna med Macperson ben. Med den lilla skottkärran så kan du svärmor se ut som en 20 åring och skrika som en 10 åring :-)

1 423 Inlägg
24 januari 2014
Trådstartare
#4
tekniknissen1 skrev:
Subaru !! Du har en rolig motor EG33 flatmotor 6cyl 3,3 lit och vattenkyld 230 hk .(SVX) STI 6 växlade lådan passar rakt på och svetsar mellan diffen Så har du en låda som håller.  WRX 5 växlad klarar inte sig lika bra. Sen har du Audis 4,2 lit V8 med samma konstruktion. Fördel är att den är vansinnigt kort den v8,an. Båda har hjälpram och bultat under huvudbalkarna med Macperson ben. Med den lilla skottkärran så kan du svärmor se ut som en 20 åring och skrika som en 10 åring :-)

Det hörs som två riktigt roliga alternativ och inte för avancerade att att utföra big_smile
Tanken är att bilen ska klara SFRO och besiktning, blir kanske lite trickigt med så mycket häst?

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

866 Inlägg
24 januari 2014
#5
Subaru,s 1,8 sugis  från Impreza,n fån 93 har 103 Hk och har samma moterfäste och bultmönster som EG33 motorn ! Och Audi 2,4 lit V6 C,a 165 Hk och samma motorfästa och bultmönster till lådan !!  big_smile big_smile Ja även svänghjulen är dom samma . Så det är så lätt att ta fel (rätt) motor när man håller på i verkstaden tongue

1 423 Inlägg
24 januari 2014
Trådstartare
#6
tekniknissen1 skrev:
Subaru,s 1,8 sugis  från Impreza,n fån 93 har 103 Hk och har samma moterfäste och bultmönster som EG33 motorn ! Och Audi 2,4 lit V6 C,a 165 Hk och samma motorfästa och bultmönster till lådan !!  big_smile big_smile Ja även svänghjulen är dom samma . Så det är så lätt att ta fel (rätt) motor när man håller på i verkstaden tongue

Ja ibland är man ju så jävla slarvig när man går omkring i verkstaden och plockar ut en motor bland alla andra 100 motorer man har liggande lol
Utmärkt ide, tack.

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

866 Inlägg
24 januari 2014
#7
Vi fick in en sådan här är jag jobbade i Malmö. Fick bygga om en hel del för det höll inte i hop !  Ny Hjälpram och stöd drev till slutväxelen. Men det var inget roligt att köra över 140 Km/tim




http://www.youtube.com/watch?v=-d1tZfRmeTA
http://www.youtube.com/watch?v=KujCUCgn6TY

1 423 Inlägg
24 januari 2014
Trådstartare
#8
Ja man måste nog ha ett bra chassie när effekten blir så pass "påtaglig".

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

866 Inlägg
24 januari 2014
#9
Håller med. Fram för allt lite mer vikt. aerodynamik som en lite sämre flygplan !!  take off vid 100 km/tim lol

1 026 Inlägg
24 januari 2014
#10
Helt underbart ! big_smile Fantastisk bil det där
Nu måste jag följa detta


1 423 Inlägg
24 januari 2014
Trådstartare
#11
Tack och Välkommen ombord.

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

490 Inlägg
25 januari 2014
#12
Najs!
Kommer följas!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

1 423 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
#13
Följer med en R8 Gordini, dåtidens racermotor.



https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-25fe54854b017f8dd1a1fd29b93d10f3.jpg
motorpaket R8 Gordini, inte en aning om vad för effekt man fick ut av en sådan rova. Lägg märke till förgasaren inte att leka med lol

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

1 026 Inlägg
25 januari 2014
#14
R8 Gordini ! Dom är ju riktigt häftiga !
Sån skulle man haft idag, finns nog inte många kvar


866 Inlägg
26 januari 2014
#15
stötstänger, tvilingportar,Delortoförgasar, man känner historiens vingslag eller kolvslag big_smile

1 423 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
#16
Det kanske finns ett intresse av den i historiska Renault kretsar?

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

866 Inlägg
26 januari 2014
#17
Helt säkert !! Det är nog många som vill ha tag i en sådan rova... Jag brukar ta det på märkes forum så man får tag i rätt folk som vet vad det är för något.

1 423 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
#18
Bra ide, får googla lite finns väl säkert något sådant forum i sverige.

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

1 026 Inlägg
26 januari 2014
#19
Tror absolut det finns intresse för en sån

Har sett ett par såna där Gordini till salu genom åren. Med tanke på prislappen på dom bilarna så borde det finnas
ett bra intresse för motorerna oxå


ontoft
28 januari 2014
#20
Ytterligare en go tråd, hänger på direkt.


Sök