Lackera bil, vad behövs?

turbo_sport
27 januari 2014 · 390 Inlägg

Hej!

Ska lackera stötfångare, tröskelplast, skärmar mm på min 900 cab och 9-3 (silvermetallic). Tänkte köpa lack som ska räcka till en hel bil och fann detta kit.

http://www.billackering.eu/epages/vilka … ua_paketti

Är allt med för att få ett bra resultat och något mera som behövs för att lacka på plast? Eller har ni något annat att rekomendera där allt ingår? smile

Spruta, kompressor och sådant har jag.

Mvh Oscar

Saab 9-5 TiD4 Aero "1 OF 6" (2011)
Saab 9-5 2,3T EX59 "Äkta polisbil 8 6777" (2005)
Saab 96 v4 "Nylackerad" (1973)
Henkix
27 januari 2014 · 6 737 Inlägg

ett sånt där filter man sätter på slangen mellan kompressor och sprutan så man inte får med sej fukt i luften upp till sprutan tongue Vet inte riktigt vad det heter.

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
turbo_sport
27 januari 2014 · 390 Inlägg

Haha, okej då vet jag det iaf. Tack smile

granadadr
27 januari 2014 · 7 290 Inlägg

Henkix skrev:
ett sånt där filter man sätter på slangen mellan kompressor och sprutan så man inte får med sej fukt i luften upp till sprutan tongue Vet inte riktigt vad det heter.

jo sk vattenavskiljare och reduceringsventil,, då sprutan inte ska gå med 8kg tryck

zzr94092
27 januari 2014 · 4 392 Inlägg

färgen på länken är vattenbaserad,och förövrigt så är silver inte allför lättmålad,men du kanske har lackat tidigare.

Etingelholm
27 januari 2014 · 979 Inlägg

Silver kräver lite teknik. du lägger 2 lager. det första ska läggas tätt och tunnt. Det andra laget ska täcka helt, men du ska inte dränka ner delarna utan bara så det täcker jämnt och int på det du vill ha lackat. Och det sista, då silver är metallic så ska du dimma färgen det sista du gör för att få fram metallicen. Du ökar trycket på sprutan och håller sprutan lite längre ifrån så färgen "dimmas" över som ett stoft kan man säga. jämna drag. då får du fram metallicen och du slipper å en märkare nyans än resten av bilen. dimmas inte färgen s¨blir den nya lacken mörkare än resten. och när du lägger klarlacken, först ett tunt och sedan ett heltäckande lager. klarlacken ska vara klibbig (lite blöt) när andra varvet klarlack läggs på.

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Etingelholm
27 januari 2014 · 979 Inlägg

glömde oxå att köp plastprimer på burk innan du lackar. närdu slipar koångare i as plast så reser sig gärna lacken. plastprimern är en transparent grundfärg (genomskinlig) som förhindrar resningar i lacken. så först plastprimer, sedan grundfärgen och sist lacken. wink

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
turbo_sport
27 januari 2014 · 390 Inlägg

Oj vilka braiga tips! Tackar så mycket, men är den enda skillnaden på vattenbaserad att det är jobbigare att hålla på med? Läste att den torkar saktare mm. När man köper plastprimer, måst den vara av någon dyr variant eller duger det men en sprayburk? smile

Verkade lite omständigt att lackera silver då..men ska prova iaf smile

agadiffen
27 januari 2014 · 739 Inlägg

Henkix skrev:
ett sånt där filter man sätter på slangen mellan kompressor och sprutan så man inte får med sej fukt i luften upp till sprutan tongue Vet inte riktigt vad det heter.

vattenavskilljare

Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
granadadr
27 januari 2014 · 7 290 Inlägg

agadiffen skrev:

Henkix skrev:
ett sånt där filter man sätter på slangen mellan kompressor och sprutan så man inte får med sej fukt i luften upp till sprutan tongue Vet inte riktigt vad det heter.

vattenavskilljare

jag var före wink tongue

aqulio
27 januari 2014 · 1 146 Inlägg

kör gärna 2 bar tryck på sprutan så blir det bra smile

KHRacing
27 januari 2014 ·

AnderssonE30 skrev:
glömde oxå att köp plastprimer på burk innan du lackar. närdu slipar koångare i as plast så reser sig gärna lacken. plastprimern är en transparent grundfärg (genomskinlig) som förhindrar resningar i lacken. så först plastprimer, sedan grundfärgen och sist lacken. wink

Menar du plastprimer på sprayburk ?

Fick lära mig för väldigt länge sedan att aldrig någonsin blanda sprayprodukter med 2-komps-produkter de extremt lätt reagerar med varandra.

Emiiilz
28 januari 2014 · 908 Inlägg

KHRacing skrev:

AnderssonE30 skrev:
glömde oxå att köp plastprimer på burk innan du lackar. närdu slipar koångare i as plast så reser sig gärna lacken. plastprimern är en transparent grundfärg (genomskinlig) som förhindrar resningar i lacken. så först plastprimer, sedan grundfärgen och sist lacken. wink

Menar du plastprimer på sprayburk ?

Fick lära mig för väldigt länge sedan att aldrig någonsin blanda sprayprodukter med 2-komps-produkter de extremt lätt reagerar med varandra.

Har fått samma känsla/info av egna erfarenheter som du beskriver. Lacken såg kanon ut i ett par månader, sen vart de sprickor överallt...

Senast redigerat av Emiiilz (28 januari 2014)

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Etingelholm
28 januari 2014 · 979 Inlägg

Jajjemen, på sprayburk. Vi använder själva den på lackfirman. Den är transparent så det är okej qtt blanda där, är varken thinner lr gas i den pp samma vis som på en vanligt sprayburk. Denna använder du endast för att inte få statisk energi från plasten efter slipning smile har du frågor är du välkommen att pma smile

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
granadadr
28 januari 2014 · 7 290 Inlägg

Emiiilz skrev:

KHRacing skrev:

AnderssonE30 skrev:
glömde oxå att köp plastprimer på burk innan du lackar. närdu slipar koångare i as plast så reser sig gärna lacken. plastprimern är en transparent grundfärg (genomskinlig) som förhindrar resningar i lacken. så först plastprimer, sedan grundfärgen och sist lacken. wink

Menar du plastprimer på sprayburk ?

Fick lära mig för väldigt länge sedan att aldrig någonsin blanda sprayprodukter med 2-komps-produkter de extremt lätt reagerar med varandra.

Har fått samma känsla/info av egna erfarenheter som du beskriver. Lacken såg kanon ut i ett par månader, sen vart de sprickor överallt...

beror på var man köper sprayburken,, finns firmor som har riktig lack wink de blandar färgen själva, de är dyra men bra,, färg man köper på OK suger,, är mest förtunning i dem

turbo_sport
28 januari 2014 · 390 Inlägg

Tack igen! Beställer lacken som jag länkade till då smile perfekt, kommer säkert höra av mig AnderssonE30! smile

Senast redigerat av turbo_sport (28 januari 2014)

turbo_sport
8 mars 2014 · 390 Inlägg

Nu har jag fått hem lack! Men hur ska den blandas? Beställde från Billackering.eu. Står ju ingenstans hur lacken ska blandas! Innehåller alltså:

2 Liter Aqualine metallic/pearl lackpaket
1 styck rofix Aqualine förtunning
2 styck HS klarlack-1l+0,5L härdare+0,25 liter förtunning

silicontvätt, klibbdukar och sådant också. Fick med 3 blandmuggar, med många olika beteckningar. Allt från 2:1 till 12:1.

Hur ska allt blandas?!

Tacksam för svaaaaar! smile

Senast redigerat av turbo_sport (8 mars 2014)

zzr94092
8 mars 2014 · 4 392 Inlägg

ser ju ut som om du ska blanda basen 2:1.. men det är ju vattenbaserande färg du köpt,så det kan vara nån annan bland,förh..så jag törs inte säga säkert hur det ligger till,,men tänk på att basen torkar/avluftar mycket långsamt,så gå inte på för tidigt med klarlacken..men står det inget på deras hemsida hur du ska blanda basen?.Ser nu att du skriver "1 styck rofix Aqualine förtunning" vad är 1 styck?

turbo_sport
8 mars 2014 · 390 Inlägg

Okej, tror jag börjar fatta lite hur man ska blanda smile Menar Profix (skrev fel), det är två flaskor: En med Förtunning för vattenbaserad färg och en universalförtunning, båda på 500 ml. Står inget på hemsidan men när man tittar på blandmuggarna så förstår man, stod visst på en del av burkarna hur blandningen ska vara....

Tack för hjälpen, verkar som blandningen ska vara 2:1! smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 mars 2014 · 14 060 Inlägg

AnderssonE30 skrev:
glömde oxå att köp plastprimer på burk innan du lackar. närdu slipar koångare i as plast så reser sig gärna lacken. plastprimern är en transparent grundfärg (genomskinlig) som förhindrar resningar i lacken. så först plastprimer, sedan grundfärgen och sist lacken. wink

Vad är det? Har inte hört detta förr.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang