Hej. Har en 745a -88 b230f som är otroligt slö och dricker nästan 2 liter milen. Har bytt bränsletrycksregulatorn och det hjälpte inget. Bytte lambdasonden oxå eftersom att jag hade felkod på den, det blev bättre, motorn går jämnare vid körning och på tomgång men bilen är fortf lika slö och drar lika mkt bensin... En till sak är att det går inte att varva ur den.. vanligtvis så ska ju varvstoppet gå i vid 6000 varv och mätaren nöter på 6an hela tiden men när jag ska "varvstoppa" så går den upp till 6000 varv sen ner till 4000 sen upp igen osv. Vad fan kan vara fel? vart ska jag börja?
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Felkoden på lambdasonden har försvunnit nu när jag har bytt den men har har kvar dessa felkoder:
2-1-4 = Impulsgivare Villkor: Impulsgivarsignal saknas sporadiskt. Felorsak: Skadat eller repigt svänghjul/medbringarplåt. Glappkontakt i anslutningar. Felaktigt monterad impulsgivare (Avståndet mellan svänghjul och medbringarplåt är för stort). Felsymptom: Utebliven start, speciellt varm motor. Motorn rycker kraftigt.
1-1-3 = Lambdaintegrator (tänder miljölampan) Villkor: Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager. Styrenhetens lambdaregleringskrets kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut bränsle/luftblandningen. När styrenheten får kompensera 25 % (integratorn i max övre eller undre anslag) under 3 minuter tolkas detta som onormalt och felkod sätts. Felorsak: Kortslutning till jord eller i ledningar till lambdasonden. Kraftigt mager eller fet motor. Felsymptom: Hög bränsleförbrukning.
Nu har jag bytt lmm och det gjorde ingen skillnad, bytte även den där styrboxen som sitter inne i kupén på passagerarsidan. Tänkte att nånting kan kortslutits där i eftersom att ägaren innan påstod att han svetsade i katten på fyllan så han kanske kortslöt en och annan pryl... Tyckte att bilen kändes lite piggare efter jag bytte boxen men när man kör på motorvägen o gasar fullt för o komma upp i hastighet så känner man hur jävla slö den är... Men konstigt nog så kom inga felkoder tillbaka när jag nollställde den här gången. Antar att kamrem och tempgivare är här näst på listan då.
Vet inte om jag inbillar mig men jag tycker nästan att bilen går lite lite bättre för varje pryl jag byter
Nu har jag bytt lmm och det gjorde ingen skillnad, bytte även den där styrboxen som sitter inne i kupén på passagerarsidan. Tänkte att nånting kan kortslutits där i eftersom att ägaren innan påstod att han svetsade i katten på fyllan så han kanske kortslöt en och annan pryl... Tyckte att bilen kändes lite piggare efter jag bytte boxen men när man kör på motorvägen o gasar fullt för o komma upp i hastighet så känner man hur jävla slö den är... Men konstigt nog så kom inga felkoder tillbaka när jag nollställde den här gången. Antar att kamrem och tempgivare är här näst på listan då.
Vet inte om jag inbillar mig men jag tycker nästan att bilen går lite lite bättre för varje pryl jag byter
Varför inte prova att åtgärda sakerna du har felkod på istället för att byta en massa grejor?
Jag har ju gjort det. Lambdasonden hade 2 felkoder och dom är borta nu, 2-1-4 har ju försvunnit av nån anledning. Kört 4 mil idag och ingen felkod har kommit tillbaka.
Kan dröja länge innan de dyker upp igen, men eftersom du haft en felkod på impulsgivaren kan de väl kanske vara mer motiverat att kolla den istället för tempgivaren? kamremmen absolut är ju en snabb och enkel koll. Även pumprelät kan ställa till en hel del skumma fel, sprätt upp det å kolla lödningarna är det en ring runt så löd om det.