Byta termostat audi a4 1.8TQ - 98 samt lufta?

Piratstikin 2015 Dbakuten.
3 februari 2014 · 5 092 Inlägg

Tjena. hittade ingen tråd med riktigt det svar jag söker.

Har en audi som går upp i 90 grader i någon minut sedan ökar den till 100-110 grader.

Kommer stekhet luft i bilen men när den når 110 grader så "kokar" den ändå inte.

Böt termostat i dag och den går kanon snabt upp till 90 någon minut sen ökar som den tidigare gjort MEN nu kommer det absolut ingen varmluft alls.

Kan termostaten vara felmonterad? satt "botten" på termostaten in i blocket som den innan satt, dock var packningen trasig på den så det kanske kom igenom vatten ändå så man fick värme i kupén? fast inte nu om den är felmonterad?

Han innan mig böt termostat för någon vecka sedan då den bara givk upp i 70 grader. jag satt den på smma vis som han gjort så den kanske var felmonterad från början?

Sen ang luftning, har gjort basic luftningen med lutande bil, full värme och fläkt och öppnat locket men ingenting händer ändå.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
3 februari 2014 · 5 092 Inlägg

Inte min bild men åt detta håll är termostaten monterad just nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-a587e4c0e80493b4ab8ffdda439c72d4.jpg

såhär är en annan bild. kan denna montering vara rätt istället?

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-5d380f720f4d42450a5910673e672053.jpg

Piratstikin 2015 Dbakuten.
3 februari 2014 · 5 092 Inlägg

Har nu provat vända den utan någon skillnad. Vafan kan det vara för fel då??

Har vatten pumpen pajjat? Något man kan se om man gör en felkodsläsning?

VipMartie
3 februari 2014 · 537 Inlägg

Du verkar göra det rätt med luftning osv...

Har du provat pumpa/känna tempen på både övre och nedre kylarslang, lika varma? Om vattenpumpen är paj borde det inte gå runt någon vatten, termostaten antar jag kan öppna även med ångor?? Men du borde ändå märke temperaturskillnad på slangarna vid varm motor.

Vad menar du med att den inte kokar vid 100-110 grader? Nålen bara stannar där eller?

Vilken öppningstemp har din termostat?

På BMW är det väldigt vanligt att det kan sitta ett skovelhjul av plast på vattenpumpen... denna kan i sin tur lossna från sin axel och orsaka noll vattenflöde...

Nu har jag en ett idiottrick också... rekommenderar inte att du gör det, men det kanske skulle funka om du kopplade loss övre kylarslangen (rikar den mot en hink eller nåt nedanför) och ber någon starta motorn... om vattenpumpen fungerar så borde det spruta (inte rinna) vatten ut ur slangen.

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
3 februari 2014 · 5 092 Inlägg

VipMartie skrev:
Du verkar göra det rätt med luftning osv...

Har du provat pumpa/känna tempen på både övre och nedre kylarslang, lika varma? Om vattenpumpen är paj borde det inte gå runt någon vatten, termostaten antar jag kan öppna även med ångor?? Men du borde ändå märke temperaturskillnad på slangarna vid varm motor.

Vad menar du med att den inte kokar vid 100-110 grader? Nålen bara stannar där eller?

Vilken öppningstemp har din termostat?

På BMW är det väldigt vanligt att det kan sitta ett skovelhjul av plast på vattenpumpen... denna kan i sin tur lossna från sin axel och orsaka noll vattenflöde...

Nu har jag en ett idiottrick också... rekommenderar inte att du gör det, men det kanske skulle funka om du kopplade loss övre kylarslangen (rikar den mot en hink eller nåt nedanför) och ber någon starta motorn... om vattenpumpen fungerar så borde det spruta (inte rinna) vatten ut ur slangen.

MVH / Martie

nja om jag säger såhär.

Första dagem var den övre slangen varm, dagen efter och dagen efter det var den slangen iskall. nu efter termostat bytet igen så blir den varm igen fast som sagt ju närmare ingången till kylaren man kommer desto kallare blir den.

Jo den går upp till 100-110 grader. har då kastat mig ut under huven men inte ett tecken på att den kokar eller att det bubblar/låter ur expansionskärlet hmm

Skumt oxå att värmen funkade innan men nu efter bytet så blåser det bara kall luft i kupén fast motor tempen beter sig exakt som innan.

Orkar inte hålla på att ta bort termostaten nå mer då man får hela jävla kylarens vatten överallt då den sitter under motorn typ :S

Så det där med att testa pumpen är faktiskt väldigt lockande.

Kommer inget vatten är antagligen den paj då? annars vet jag inte alls haha.


Vilket håll cirkulerar vattnet åt? är det behållaren - kylaren - motorn och runt runt eller behållaren - motorn - kylaren...?

Har känt på både övre och undre slangarna när den övre var kall bara och den nedre var lika kall den smile

Senast redigerat av Piratstikin (3 februari 2014)

Piratstikin 2015 Dbakuten.
3 februari 2014 · 5 092 Inlägg

hittade en guide på luftning oxå. aningen mer avanserad än den jag gjorde så ska testa detta när jag byter håll på termostaten i morgon och hoppas det kan hjälpa.

http://www.audiaddict.net/viewtopic.php?f=87&t=3539

T_Duell Audi nörd
4 februari 2014 · 26 Inlägg

Antingen rycker du slangen vid värmeelementet till hålet o sen kör tills det kommer kylarvätska... eller så åker du till vag firma så suger man ur luften med en vakuum anordning, som du luftade funkar tyvärr inte som du kanske upptäckte

Volkswagen Golf GTI MK1 "1.8 K-Jet" (1983)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
4 februari 2014 · 5 092 Inlägg

T_Duell skrev:
Antingen rycker du slangen vid värmeelementet till hålet o sen kör tills det kommer kylarvätska... eller så åker du till vag firma så suger man ur luften med en vakuum anordning, som du luftade funkar tyvärr inte som du kanske upptäckte

haha nej vert ingen skillnad så jag antar att det inte fungerade. men sättet ovan tänkte jag testa nu i kväll. har en liten förhoppning om att det skulle kunna funka iallafall smile är det samma slang som en av dom små som han visar?

VipMartie
4 februari 2014 · 537 Inlägg

Då vattnet är kallt längre bort från motorn tyder ju på att vatten inte cirkulerar. Vattnet i motorn är varmt, men den värmen blandas ju inte med de "kalla" vattnet i kringkomponenterna som kylare, värmepaketet osv...

Att det inte bubblar i din expansionstank behöver inte betyda att vattnet inte kokar. En del bilar har en ventil i kylarlocket som öppnar sig vid en viss temp och släpper ut övertrycket till expansionstanken. Men det borde den göra med dina temperaturer dock... är vätskan i expansionskärlet ens varm vid 110 gradigt temp (det räcker med att du känner på expansionskärlet)?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
4 februari 2014 · 5 092 Inlägg

VipMartie skrev:
Då vattnet är kallt längre bort från motorn tyder ju på att vatten inte cirkulerar. Vattnet i motorn är varmt, men den värmen blandas ju inte med de "kalla" vattnet i kringkomponenterna som kylare, värmepaketet osv...

Att det inte bubblar i din expansionstank behöver inte betyda att vattnet inte kokar. En del bilar har en ventil i kylarlocket som öppnar sig vid en viss temp och släpper ut övertrycket till expansionstanken. Men det borde den göra med dina temperaturer dock... är vätskan i expansionskärlet ens varm vid 110 gradigt temp (det räcker med att du känner på expansionskärlet)?

MVH / Martie

nja alltså nu är jag skapligt kluven.

Har i dag vänt termostaten rädd och satt även in den 2 veckor gamla termostaten då den kom värme osv med den innan. men allt är samma igen. testade ta bort den minsta slangen som går från den övre kylarslangen till expansionskärlet osch startade motorn vilket efter 5-7 sekunder resulterade i att det sprutade på rätt bra ur den slangen så pumpen bör ju antagligen fungera smile

Men slangarna upptill vart varma, samt ena slangen in i kupén
men efter någon minut var alla kalla igen. slangen nere under kylaren var dock kall när den övre var vam.

Man kan ju kolla på ac displayen hastighet och motortemp osv för att kunna extra kontrolera och den gick upp till 90 och sen stannade den på 90 fast den "vanliga" mätaren vandrade vidare.

så svårt att förklara men nu vet jag fan inte vad man kan prova mer. Fick upp en felkod om någon: ENGINE COOLANT TEMP SENSOR (G62) - IMPLAUSIBLE SIGNAL p0116. som vi nollade utan resultat.

kan det då vara den givaren som behöver bytas? kommer bild strax även fast allt står redan tongue

Miniblock
5 februari 2014 · 196 Inlägg

Din Tempgivare är defekt. Samt det där med luftningen om det är 1,8T, de är kinkiga, fyll på med kylarvätska sen ut och kör med bilen och håll ett högt varvtal så att motorn blir varm tills termostaten öppnar ordentligt, sen drar du på max med värme i kupen. Tänk på att visaren som visar motortemp inte visar 100% rätt, den kan stå på 90 med den verkliga motortempen är 73 grader tex, termostaten öppnar vid 88 grader på 1,8T har jag för mig.

Nissan Almera GTI "Skyline Blue" (1999)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
5 februari 2014 · 5 092 Inlägg

Miniblock skrev:
Din Tempgivare är defekt. Samt det där med luftningen om det är 1,8T, de är kinkiga, fyll på med kylarvätska sen ut och kör med bilen och håll ett högt varvtal så att motorn blir varm tills termostaten öppnar ordentligt, sen drar du på max med värme i kupen. Tänk på att visaren som visar motortemp inte visar 100% rätt, den kan stå på 90 med den verkliga motortempen är 73 grader tex, termostaten öppnar vid 88 grader på 1,8T har jag för mig.

okej, ja nu har jag luftat allt vad jag kan iallafall samt tagit reda på om pumpen fungerar vilket den gör.

stämmer bra att den öppnar vid 88 grader och när man ectrakollar tempen på bilen inne på AC displayen så går den upp till 90 grader när mätaren visar ca 80-85 men den kommer ju ikapp rätt snabbt.

vart sitter tempgivaren på denna bilen? samt är det en hel vetenskap att byta?

Piratstikin 2015 Dbakuten.
5 februari 2014 · 5 092 Inlägg

Har köpt en tempgivare nu MEN fick en sån jäkla känla av attd et är pumpen nu ändå.

Försöker hitta exakt hur skiten ser ut på denna bil & motor men hittar bara bilder på alla andra jäkla bilar även fast man söker på AEB motorn till a4 B5 -98

Den drivs av multiremmen & inte kamremmen antar jag men kan någon som bytt den kanske dra en kort förklaring om hur man gör? och vilket av alla hjul den sitter på?

Piratstikin 2015 Dbakuten.
5 februari 2014 · 5 092 Inlägg

Vart ingen skillnad med den där givaren som förövrigt kostade över 500 spänn tongue var dock hur lätt som helst att byta, så att det ska vara ett helvete man läst om stämmer inte direkt.

Men inte var det någon skillnad för det. testade tömma skiten igen och kände på skovelhjulet på vattenpumpen, gick att snurra för hand men högg typ fast efter ett haft varv, sen gick det att snurra lite tillbaka och sen gick det åt rätt håll igen. testade lägga i 5ans växel och puttade bilen med växeln i så pumpen skulle snurra vilket den gjorde

Satt in fingret och den stannade direkt utan att ens trycka påfingret så då lär ju själva skovelhjulet slöppt från axeln och därmed inte pumpa runt vattnet eller pumpa riktigt dåligt.

Det är väll det enda som nu kan vara fel så ska byta den nu och hoppas verkligen det är den som är paj smile

it_mutt Avstängd
5 februari 2014 · 10 388 Inlägg

Piratstikin skrev:
Vart ingen skillnad med den där givaren som förövrigt kostade över 500 spänn tongue var dock hur lätt som helst att byta, så att det ska vara ett helvete man läst om stämmer inte direkt.

Men inte var det någon skillnad för det. testade tömma skiten igen och kände på skovelhjulet på vattenpumpen, gick att snurra för hand men högg typ fast efter ett haft varv, sen gick det att snurra lite tillbaka och sen gick det åt rätt håll igen. testade lägga i 5ans växel och puttade bilen med växeln i så pumpen skulle snurra vilket den gjorde

Satt in fingret och den stannade direkt utan att ens trycka påfingret så då lär ju själva skovelhjulet slöppt från axeln och därmed inte pumpa runt vattnet eller pumpa riktigt dåligt.

Det är väll det enda som nu kan vara fel så ska byta den nu och hoppas verkligen det är den som är paj smile

Inget ovanligt, av någon anledning envisas folk med att snåla in på en skitsak som vattenpumpen (skitsak rent kostnadsmässigt) när de byter kamrem. Att de ger upp är inget ovanligt tyvärr

- - Edit - -

O jo, jag är fullt medveten om att inte ens "samma motor" behöver ha kamremsdriven vattenpump. Min förra A4 är ett exempel på detta, där den på min motor då inte drevs av kamremmen, medan det på andra motoror med samma motorkod gör det. Men, iaf.

Senast redigerat av it_mutt (5 februari 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Piratstikin 2015 Dbakuten.
5 februari 2014 · 5 092 Inlägg

it_mutt skrev:

Piratstikin skrev:
Vart ingen skillnad med den där givaren som förövrigt kostade över 500 spänn tongue var dock hur lätt som helst att byta, så att det ska vara ett helvete man läst om stämmer inte direkt.

Men inte var det någon skillnad för det. testade tömma skiten igen och kände på skovelhjulet på vattenpumpen, gick att snurra för hand men högg typ fast efter ett haft varv, sen gick det att snurra lite tillbaka och sen gick det åt rätt håll igen. testade lägga i 5ans växel och puttade bilen med växeln i så pumpen skulle snurra vilket den gjorde

Satt in fingret och den stannade direkt utan att ens trycka påfingret så då lär ju själva skovelhjulet slöppt från axeln och därmed inte pumpa runt vattnet eller pumpa riktigt dåligt.

Det är väll det enda som nu kan vara fel så ska byta den nu och hoppas verkligen det är den som är paj smile

Inget ovanligt, av någon anledning envisas folk med att snåla in på en skitsak som vattenpumpen (skitsak rent kostnadsmässigt) när de byter kamrem. Att de ger upp är inget ovanligt tyvärr

- - Edit - -

O jo, jag är fullt medveten om att inte ens "samma motor" behöver ha kamremsdriven vattenpump. Min förra A4 är ett exempel på detta, där den på min motor då inte drevs av kamremmen, medan det på andra motoror med samma motorkod gör det. Men, iaf.

nej min drivs oxå på någon liten rem som sen drivs av multiremmen så ingen kamrems grej här heller smile
Men den ska alltså inte gå att snurra för hand eller ännu mindre hålla mot skoveln för hand när man rullar bilen?
Vet inte om det ska gå eller inte men antar ju att den ska sitta fast till 100% på axeln!? smile

it_mutt Avstängd
5 februari 2014 · 10 388 Inlägg

Piratstikin skrev:

it_mutt skrev:

Piratstikin skrev:
Vart ingen skillnad med den där givaren som förövrigt kostade över 500 spänn tongue var dock hur lätt som helst att byta, så att det ska vara ett helvete man läst om stämmer inte direkt.

Men inte var det någon skillnad för det. testade tömma skiten igen och kände på skovelhjulet på vattenpumpen, gick att snurra för hand men högg typ fast efter ett haft varv, sen gick det att snurra lite tillbaka och sen gick det åt rätt håll igen. testade lägga i 5ans växel och puttade bilen med växeln i så pumpen skulle snurra vilket den gjorde

Satt in fingret och den stannade direkt utan att ens trycka påfingret så då lär ju själva skovelhjulet slöppt från axeln och därmed inte pumpa runt vattnet eller pumpa riktigt dåligt.

Det är väll det enda som nu kan vara fel så ska byta den nu och hoppas verkligen det är den som är paj smile

Inget ovanligt, av någon anledning envisas folk med att snåla in på en skitsak som vattenpumpen (skitsak rent kostnadsmässigt) när de byter kamrem. Att de ger upp är inget ovanligt tyvärr

- - Edit - -

O jo, jag är fullt medveten om att inte ens "samma motor" behöver ha kamremsdriven vattenpump. Min förra A4 är ett exempel på detta, där den på min motor då inte drevs av kamremmen, medan det på andra motoror med samma motorkod gör det. Men, iaf.

nej min drivs oxå på någon liten rem som sen drivs av multiremmen så ingen kamrems grej här heller smile
Men den ska alltså inte gå att snurra för hand eller ännu mindre hålla mot skoveln för hand när man rullar bilen?
Vet inte om det ska gå eller inte men antar ju att den ska sitta fast till 100% på axeln!? smile

Ah se där, ja det gör ju det hela lite enklare iaf smile

Har svårt att tänka mig att där skulle vara någon "frisnurrning" på den, ingen jag har monterat iaf har haft det så. Vet dock att det är vanligt att hjulet både lossnar helt och att plasthjulen trillar sönder, just för att folk inte bytar det i samband med kamremsbytet (tycker då personligen att man gör det, oavsett hur den drivs).

Men, jag får ge ett "tror"svar där; nej det tror jag inte o har svårt att tänka mig att man ska kunna/att den inte ska sitta fast "ordentligt"/"helt"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Piratstikin 2015 Dbakuten.
5 februari 2014 · 5 092 Inlägg

it_mutt skrev:

Piratstikin skrev:

it_mutt skrev:

Inget ovanligt, av någon anledning envisas folk med att snåla in på en skitsak som vattenpumpen (skitsak rent kostnadsmässigt) när de byter kamrem. Att de ger upp är inget ovanligt tyvärr

- - Edit - -

O jo, jag är fullt medveten om att inte ens "samma motor" behöver ha kamremsdriven vattenpump. Min förra A4 är ett exempel på detta, där den på min motor då inte drevs av kamremmen, medan det på andra motoror med samma motorkod gör det. Men, iaf.

nej min drivs oxå på någon liten rem som sen drivs av multiremmen så ingen kamrems grej här heller smile
Men den ska alltså inte gå att snurra för hand eller ännu mindre hålla mot skoveln för hand när man rullar bilen?
Vet inte om det ska gå eller inte men antar ju att den ska sitta fast till 100% på axeln!? smile

Ah se där, ja det gör ju det hela lite enklare iaf smile

Har svårt att tänka mig att där skulle vara någon "frisnurrning" på den, ingen jag har monterat iaf har haft det så. Vet dock att det är vanligt att hjulet både lossnar helt och att plasthjulen trillar sönder, just för att folk inte bytar det i samband med kamremsbytet (tycker då personligen att man gör det, oavsett hur den drivs).

Men, jag får ge ett "tror"svar där; nej det tror jag inte o har svårt att tänka mig att man ska kunna/att den inte ska sitta fast "ordentligt"/"helt"

Alright smile tack för det. ett tror svar är ju bättre än inget svar tongue

Ska iallafall inte köpa original pumpen då dom verkar vara i plast, hört att dom flesta pirat delarna har skovlar i gjutjärn? lär ju hålla bättre isåfall smile

Men ska rivas i morgon och uppdaterar med bilder & info så fins det ju på nätet ifall någon får samma problem tongue

it_mutt Avstängd
5 februari 2014 · 10 388 Inlägg

Piratstikin skrev:

it_mutt skrev:

Piratstikin skrev:

nej min drivs oxå på någon liten rem som sen drivs av multiremmen så ingen kamrems grej här heller smile
Men den ska alltså inte gå att snurra för hand eller ännu mindre hålla mot skoveln för hand när man rullar bilen?
Vet inte om det ska gå eller inte men antar ju att den ska sitta fast till 100% på axeln!? smile

Ah se där, ja det gör ju det hela lite enklare iaf smile

Har svårt att tänka mig att där skulle vara någon "frisnurrning" på den, ingen jag har monterat iaf har haft det så. Vet dock att det är vanligt att hjulet både lossnar helt och att plasthjulen trillar sönder, just för att folk inte bytar det i samband med kamremsbytet (tycker då personligen att man gör det, oavsett hur den drivs).

Men, jag får ge ett "tror"svar där; nej det tror jag inte o har svårt att tänka mig att man ska kunna/att den inte ska sitta fast "ordentligt"/"helt"

Alright smile tack för det. ett tror svar är ju bättre än inget svar tongue

Ska iallafall inte köpa original pumpen då dom verkar vara i plast, hört att dom flesta pirat delarna har skovlar i gjutjärn? lär ju hålla bättre isåfall smile

Men ska rivas i morgon och uppdaterar med bilder & info så fins det ju på nätet ifall någon får samma problem tongue

Ja, det finns i metall också. Saken är, och detta är bara baserat på min erfarenhet, att om man byter vattenpumpen när man byter kamrem, så funkar det bra med plast också. Men, får du tag i en med metallhjul, så är det ju verkligen inte sämre på något vis alls

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang