5457
Sök

Blåryker, galna avgasvärden, tips på snabbt fix?

106 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
4cylindrig 1,4L. Bilen blåryker en del. Rätt mycket om man står o håller halv gas på friläge en stund. Avgasvärdena är inte helt åt helsike men rätt mycket ovanför gränsen. (Nyservad med tändstift, luftfilter o motorolja 10w-40)

Vad ska man göra för att den ska klara sin sista besiktning? 10w-60 olja? Oljetillsatser som "renoverar" motorn? Sen tanka den full med gräsklipparbensin(sån där miljövänlig)

Hade seriösa funderingar på att tömma biljäkeln på olja och sedan hoppas på att den håller ända fram till slutet av besiktningshallen. Vad tror ni? smile

Ös på med fultips!

6 019 Inlägg
10 februari 2014
Turbo eller sugmotor?
Bil?
Årsmodell? (tänkte på katalysatorkrav eller inte, finns ju risk att katalysatorn tagit stryk av oljan i avgaserna)

Du kan ju testa hälla i den tjockaste oljan du hittar och även en flaska Omega 917 eller 909 (eller båda bara för att).
Hansenracing har ju t.ex en 20W-50 motorolja, tjock och fin wink

Kan ju vara så enkelt att det bara är ventiltätningarna som blivit gamla och hårda, då funkar Omega 917 fint för att mjuka upp gummit så dem tätar tillräckligt bra igen såvida tätningarna inte är riktigt dåliga.

7 283 Inlägg
10 februari 2014
Vad har du för avgasvärden först och främst?

106 Inlägg
11 februari 2014
Trådstartare
Det är en sugis! Årsmodell -00! Katten har jag haft bort och den ser åtminstone ut att vara i bra skick.

Och det är just fuska igenom den som jag hade tänkt! smile ett år till får den hålla sen skrotas den. Den är helt felfri förövrigt så känns fel att skrota den... För ett motorbyte är det inte värt, kommer kosta mer än en fungerande sån här är värd.

Tack för tipsen! Ska prova tjockare olja o omega 909E och miljöbränsle, funkar inte det kör jag in den i hallen utan olja. Det får bära eller brista!

106 Inlägg
14 februari 2014
Trådstartare
Finns det nån chans att det kan vara ventiltätningarna? Eller är det troligtvis oljeringarna? Tar man ur tändstiften och lyser ner så man ser kolven så ser det rätt oljigt ut på alla fyra kolvarna, alla tändstift är lika sotiga... Den ryker blått som f*n! Står man på friläge och håller 3-4000 varv så är hela parkeringen täckt av oljerök på 10sekunder. Ryker blått på tomgång, blå ryker direkt man startar den, ryker rätt konstant lika mycket oavsett om den är kall eller varm. Gjorde komptest på den, 13-13,5kg på alla cylindrar. Den startar hur lätt som helst och är väldigt pigg. Går precis som den ska. Hällde i 20w-50 och oljeadditiv som ska motverka blårök, blev absolut ingen skillnad.... Det var ny 10w-40 i den innan. Det är lustigt för den har rullat så här ett år utan bekymmer förutom oljekonsumtionen då! smile
Senast redigerat av piano (14 februari 2014)

106 Inlägg
14 februari 2014
Trådstartare
Bullet--- skrev:
Vad är det för bil? Du har bara skrivit 4cylindrig 1,4L och -00. säger inte mycket speciellt, är det en vanlig bil kan du ju plocka en begagnad motor på skroten så slipper du renovera.

Fel på blocket = skroten

Fel ovanför blocket = kommer fixas!

Priser på grejorna vet jag redan.

2 863 Inlägg
14 februari 2014
piano skrev:
Bullet--- skrev:
Vad är det för bil? Du har bara skrivit 4cylindrig 1,4L och -00. säger inte mycket speciellt, är det en vanlig bil kan du ju plocka en begagnad motor på skroten så slipper du renovera.

Fel på blocket = skroten

Ja men vad är det för bil????? Kanske blir lättare att hjälpa då vissa fabrikat har svaga punkter på olika saker.

Men om jag skulle göra en liten gissning så skulle jag säga ventiltätningar då den ryker mest då du startar den.........Kan bilen va en Ford månntro????

Of World
3 395 Inlägg
14 februari 2014
uhlin skrev:
piano skrev:
Bullet--- skrev:

Fel på blocket = skroten

Ja men vad är det för bil????? Kanske blir lättare att hjälpa då vissa fabrikat har svaga punkter på olika saker.

Men om jag skulle göra en liten gissning så skulle jag säga ventiltätningar då den ryker mest då du startar den.........Kan bilen va en Ford månntro????

möjligtvis en VW polo tongue

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

2 863 Inlägg
14 februari 2014
opel_vectra_gts skrev:
uhlin skrev:
piano skrev:

Fel på blocket = skroten

möjligtvis en VW polo tongue

Vem gissar rätt bil lol

106 Inlägg
14 februari 2014
Trådstartare
uhlin skrev:
piano skrev:
Bullet--- skrev:

Fel på blocket = skroten

En Nissan Micra 1.4 -00.
Nej den ryker inte mest då utan den ryker även då.

2 863 Inlägg
14 februari 2014
Jaha, men om det vore ventiltätningar så borde det lägga igen tändstift ganska snart, den tar ganska duktigt med olja antar jag, hur har du det med vevhusventilation?

Om du skruvar lös oljelocket och låter det ligga löst över hålet och gasar upp den lite, ligger det kvar då eller flyger iväg?

7 629 Inlägg
14 februari 2014
piano skrev:
uhlin skrev:
piano skrev:

Fel på blocket = skroten

En Nissan Micra 1.4 -00.
Nej den ryker inte mest då utan den ryker även då.

Varför sa du inte det på en gång??

som de flesta skriver,, MYCKET lättare att hjälpa till då wink

106 Inlägg
14 februari 2014
Trådstartare
Vevhusventilation verkar okej, oljelocket ligger kvar och det känns inte som det är överdrivet flås där, men tar man bort locket så skvätter det på bra med olja ut på motorn, men det kanske bara är konstruktionen som gör det..

Det kan inte vara att motorn får för högt oljetryck??

2 863 Inlägg
14 februari 2014
Nja, att den skulle få för högt oljetryck tror jag inte, brukar bli lägre.... Men jag slår ändå ett slag för ventiltätningar/styrningar.
Senast redigerat av uhlin (14 februari 2014)

Avstängd
1 418 Inlägg
14 februari 2014
Häll i tjockare olja och hoppas på det bästa annars är det väll motorbyte som gäller.

773 Inlägg
14 februari 2014
byt olja stift lyftfilter, tanka 50/50 bensin och etanol och varva ur den satan och kör den direkt till besikningen. testa det.

106 Inlägg
14 februari 2014
Trådstartare
Bullet--- skrev:
Skulle lägga en gissning på oljeskrapringarna, vet inte hur det är med nissan men på honda är det vanligt att om det slarvas med serviceintervall och inte varvas ur då och då så bildas koksavlagringar i ringspåren i kolvarna vilket gör att skrapringarna fastnar och släpper förbi olja.

Hmm.. En tanke om att fylla upp den med diesel och köra en stund dök just upp i huvudet... Eller stoppa ner en hylsförlängare i tändstifthålen och knacka på kolvarna... Kanske kan dom släppa? Eller så är jag bara trött! smile
Tråget är svetsat på den så förmodligen har den gått med för snålt med olja då och då vilket leder en till ringarna. Men om man ändå ska sälja den i delar så blir det nog att byta ventiltätningarna innan för att vara säker på att det inte var så enkelt.

Johan85 skrev:
Häll i tjockare olja och hoppas på det bästa annars är det väll motorbyte som gäller.

Tack! Ditt svar var till mycket hjälp.

tvedberg skrev:
byt olja stift lyftfilter, tanka 50/50 bensin och etanol och varva ur den satan och kör den direkt till besikningen. testa det.

Tack! Ditt svar var också till mycket hjälp!

7 629 Inlägg
15 februari 2014
en regel är att man alltid gör ett kompressionsprov om man misstänker en trasig maskin,, är det ok,, så vet man att Ventiler och kolvringar är ok,, då kan man riva ex toppen för att byta tätningar osv,,

är komptestet dåligt så kanske det inte är lönt att bry sig,, svårt för mig att säga här,

ett kompressionsprov ska vara på ca 13-14kg skiljer dock på olika bilar,, men en regel är att det ej får skilja för mkt,, ca 1 kg mellan cyl är ok

gör detta och återkom sedan

456 Inlägg
15 februari 2014
granadadr skrev:
en regel är att man alltid gör ett kompressionsprov om man misstänker en trasig maskin,, är det ok,, så vet man att Ventiler och kolvringar är ok,, då kan man riva ex toppen för att byta tätningar osv,,

ett kompressionsprov ska vara på ca 13-14kg skiljer dock på olika bilar,, men en regel är att det ej får skilja för mkt,, ca 1 kg mellan cyl är ok

gör detta och återkom sedan

En annan regel borde nog vara att faktiskt läsa tråden man svarar i wink

piano skrev:
Gjorde komptest på den, 13-13,5kg på alla cylindrar.

growing old is mandatory growing up is optional

106 Inlägg
15 februari 2014
Trådstartare
Även fast kompet är bra så kan väl oljeringarna vara dåliga...

Sök