airbag lampan lyser på e34. (passenger seat occupancy)

Wilhelmsson95
13 februari 2014 · 13 Inlägg

skulle behöva hjälp utav någon som har en e34 med passagerarairbag eller som kan mycket om de. så snabbt som möjligt!

tack på förhand.

Senast redigerat av Wilhelmsson95 (15 februari 2014)

Mack Forum- och sitemoderator
13 februari 2014 · 26 155 Inlägg

2§ När du startar en ny tråd

•Viktigt: Skriv en korrekt formulerad rubrik som tydligt beskriver vad tråden handlar om. Trådar som inte följer rubrikanvisningarna stängs eller raderas utan förvarning. Se rubriksanvisningarna (3§ och 4§).
•Trådar och inlägg skall skrivas i för ämnet lämpligast forum. Samma inlägg får inte postas i flera forum (s.k. korspostning).

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
alain www.bimmerpower.org
14 februari 2014 · 3 995 Inlägg

Vad vill du veta om airbag på passagerarsidan?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
SportPilot Ubåtsingenjör
14 februari 2014 · 7 232 Inlägg

E39 !!! E36 !!

skriv en vettig rubrik snälla du

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Wilhelmsson95
14 februari 2014 · 13 Inlägg

alain skrev:
Vad vill du veta om airbag på passagerarsidan?

airbag lampan lyser och varnar för passenger seat occupancy och har inte orginal stolar, så behöver veta hur det ser ut under passagerarstolen på en som funkar.

Wilhelmsson95
14 februari 2014 · 13 Inlägg

CHEEVA skrev:
E39 !!! E36 !!

skriv en vettig rubrik snälla du

hur ändrar man då?

Mack Forum- och sitemoderator
14 februari 2014 · 26 155 Inlägg

Wilhelmsson95 skrev:

CHEEVA skrev:
E39 !!! E36 !!

skriv en vettig rubrik snälla du

hur ändrar man då?

Du ändrar ditt förstainlägg.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
alain www.bimmerpower.org
15 februari 2014 · 3 995 Inlägg

Om du inte har original stol, du kanske inte har kontakt under stolen som går till airbag, kolla det först.
eller testa med en stol som har kontakt under.wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Wilhelmsson95
15 februari 2014 · 13 Inlägg

alain skrev:
Om du inte har original stol, du kanske inte har kontakt under stolen som går till airbag, kolla det först.
eller testa med en stol som har kontakt under.wink

hur menar du? det sitter just nu en sensormatta i stolen och har det lilla styrdonet(den svarta dosan)(http://webspace.ringling.edu/~dplassma/ … sensor.jpg). men har bara kabel från mattan till den. vart kan den andra va?

Stephan735i
15 februari 2014 · 139 Inlägg

I passagerarstolen (under klädseln) sitter det en sensormatta som gör att passagerarairbagen inte utlöses om ingen sitter där. Om du monterat en stol från en bil utan passagerarairbag kommer airbaglampan att lysa tills du har kopplat in sensormattan. Du kan plocka bort den från originalstolen och lägga den under golvmattan på passagerarplats. Då kommer lampan sluta lysa, men båda airbagsen kommer utlösas även om ingen sitter på passagerarplats.

Det är den lösningen du kan göra, alternativt montera en passagerarstol från en bil med dubbla airbags.

Mvh Stephan

AD_ Biltokig ingenjör
15 februari 2014 · 1 159 Inlägg

Det finns färdiga motstånd att köpa på ebay, som simulerar att någon sitter i stolen för jämnan.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
alain www.bimmerpower.org
15 februari 2014 · 3 995 Inlägg

Stephan735i skrev:
I passagerarstolen (under klädseln) sitter det en sensormatta som gör att passagerarairbagen inte utlöses om ingen sitter där. Om du monterat en stol från en bil utan passagerarairbag kommer airbaglampan att lysa tills du har kopplat in sensormattan. Du kan plocka bort den från originalstolen och lägga den under golvmattan på passagerarplats. Då kommer lampan sluta lysa, men båda airbagsen kommer utlösas även om ingen sitter på passagerarpla;)ts.

Det är den lösningen du kan göra, alternativt montera en passagerarstol från en bil med dubbla airbags.

Mvh Stephan

Precis så tänkte jag berätta men Stefan gjorde det bättre.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Wilhelmsson95
15 februari 2014 · 13 Inlägg

jo dom alternativen vet jag. men grejen är nu att jag saknar eller hittar inte sladden som ska i dosan. därför behöver ja veta vart den kommer någonstans eller att någon skickar bild på hur de ser ut under en stol som funkar.

Stephan735i
15 februari 2014 · 139 Inlägg

Har du kvar originalstolen? Då sitter väl sladdarna till stolsvärme, airbagmattan och eventuell elstyrning av stolen i sladden som går från stolen?

Rquired Allmänt envis
15 februari 2014 · 12 512 Inlägg

Hej, det är två saker jag funderar över i ditt fall:

1. Har du ett styrdon till sensormattan med artikelnummer 65776940191 eller 65778367242 på?

2. Om jag förstår dig rätt både nu och tidigare så har du inte en originalstol tillgänglig men jag blir inte klok på vad för stolar du har monterat istället eftersom du skriver att det sitter en sensormatta i dem, jag får inte heller grepp om den sladden du har hittat kommer ner från de nya stolarna eller upp genom bilens golvmatta?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Wilhelmsson95
16 februari 2014 · 13 Inlägg

Rquired skrev:
Hej, det är två saker jag funderar över i ditt fall:

1. Har du ett styrdon till sensormattan med artikelnummer 65776940191 eller 65778367242 på?

2. Om jag förstår dig rätt både nu och tidigare så har du inte en originalstol tillgänglig men jag blir inte klok på vad för stolar du har monterat istället eftersom du skriver att det sitter en sensormatta i dem, jag får inte heller grepp om den sladden du har hittat kommer ner från de nya stolarna eller upp genom bilens golvmatta?

det är skinnstolar från en annan e34. det är en som jobbar på verkstad som har satt i sensormatta i de. har bara en sladd som kommer upp från golvet. det är den med en stor vit sockerbit eller va man kallar de. och har en sladd som passar från mattan. men har inte nån sladd som passar mellan dosan o bilen. vart ska den sladden komma ifrån undrar ja?!

och de med artikelnummer vet ja inte.

Rquired Allmänt envis
16 februari 2014 · 12 512 Inlägg

Wilhelmsson95 skrev:

Rquired skrev:
Hej, det är två saker jag funderar över i ditt fall:

1. Har du ett styrdon till sensormattan med artikelnummer 65776940191 eller 65778367242 på?

2. Om jag förstår dig rätt både nu och tidigare så har du inte en originalstol tillgänglig men jag blir inte klok på vad för stolar du har monterat istället eftersom du skriver att det sitter en sensormatta i dem, jag får inte heller grepp om den sladden du har hittat kommer ner från de nya stolarna eller upp genom bilens golvmatta?

det är skinnstolar från en annan e34. det är en som jobbar på verkstad som har satt i sensormatta i de. har bara en sladd som kommer upp från golvet. det är den med en stor vit sockerbit eller va man kallar de. och har en sladd som passar från mattan. men har inte nån sladd som passar mellan dosan o bilen. vart ska den sladden komma ifrån undrar ja?!

och de med artikelnummer vet ja inte.

Numret borde stå på styrdonet i sig om jag inte minns fel men det är kanske inte så enkelt att se om det sitter under en fast monterad stol, om jag förstår dig rätt har du en kontakt som kommer upp från bilens golv men som inte passar i styrdonet och en kontakt från stolens sensormatta som passar i det styrdon du har?

Senast redigerat av Rquired (16 februari 2014)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Wilhelmsson95
17 februari 2014 · 13 Inlägg

Rquired skrev:

Wilhelmsson95 skrev:

Rquired skrev:
Hej, det är två saker jag funderar över i ditt fall:

1. Har du ett styrdon till sensormattan med artikelnummer 65776940191 eller 65778367242 på?

2. Om jag förstår dig rätt både nu och tidigare så har du inte en originalstol tillgänglig men jag blir inte klok på vad för stolar du har monterat istället eftersom du skriver att det sitter en sensormatta i dem, jag får inte heller grepp om den sladden du har hittat kommer ner från de nya stolarna eller upp genom bilens golvmatta?

det är skinnstolar från en annan e34. det är en som jobbar på verkstad som har satt i sensormatta i de. har bara en sladd som kommer upp från golvet. det är den med en stor vit sockerbit eller va man kallar de. och har en sladd som passar från mattan. men har inte nån sladd som passar mellan dosan o bilen. vart ska den sladden komma ifrån undrar ja?!

och de med artikelnummer vet ja inte.

Numret borde stå på styrdonet i sig om jag inte minns fel men det är kanske inte så enkelt att se om det sitter under en fast monterad stol, om jag förstår dig rätt har du en kontakt som kommer upp från bilens golv men som inte passar i styrdonet och en kontakt från stolens sensormatta som passar i det styrdon du har?

Tror jag måste få tag på en orginalstol som är gjord för dubbla airbags. Då min stol verkar sakna den sladden jag behöver.

Wilhelmsson95
17 februari 2014 · 13 Inlägg

Rquired skrev:
Hej, det är två saker jag funderar över i ditt fall:

1. Har du ett styrdon till sensormattan med artikelnummer 65776940191 eller 65778367242 på?

2. Om jag förstår dig rätt både nu och tidigare så har du inte en originalstol tillgänglig men jag blir inte klok på vad för stolar du har monterat istället eftersom du skriver att det sitter en sensormatta i dem, jag får inte heller grepp om den sladden du har hittat kommer ner från de nya stolarna eller upp genom bilens golvmatta?

har 65778367242

Rquired Allmänt envis
19 februari 2014 · 12 512 Inlägg

Ok då har du rätt styrdon för en E34 från 1995 men du skrev att någon monterat en sensormatta i de stolarna som sitter i bilen idag, det är inte så att någon stuckit upp den sladden in i dynan igen eller klippt av den och gömt stumpen? Om du ska in i dynan och leta så kom ihåg att de klipps den sitter med kan vara ömtåliga men kan du om nöden kräver det lossa några stycken och titta in kanske du hittar en förklaring?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang