Dodge Dart 69 V8 Turbo

Efter många års snackande och ikappljugande måste jag genomföra det jag länge tänkt och påstått. Göra bilen fin OCH snabbare med hjälp av 5,2 liters överladdad V8 gjutjärnsklump. Motivationen, tiden och pengarna har varit den stora bristvaran men kanske kan jag med hjälp av garaget.org nå längre än tidigare. ----Är en bra bit på vägen nu!---
  • 104 Följare
  • 72 941 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 mars 2020
DanielDart
10 maj 2014 · 170 Inlägg
#61

b18_persson skrev:
vad är de för förgasare du använder 600 ?

Holley 600

Senast redigerat av DanielDart (1 april 2016)

turbonova gillar en riktig burnout
11 maj 2014 · 1 090 Inlägg
#62

Så jävla fet bil :-) stor tumme upp :-)

Ibanezman Skåning
11 maj 2014 · 738 Inlägg
#63

Rören som vänder fram mot tryckröret ifrån förgasaren, vad har de för funktion?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
DanielDart
11 maj 2014 · 170 Inlägg
#64

Ibanezman skrev:
Rören som vänder fram mot tryckröret ifrån förgasaren, vad har de för funktion?

För att inte luften som passerar lufthålen till flottörhusen ska skapa en form av vaccum kring dem vilket i sin tur leder till för hög flottörnivå. Genom att ha rören där så skapas samma övertryck/mottryck till det linjärt ökade bränsletrycket. Får se om det funkar som jag tänkt bara.

Ibanezman Skåning
11 maj 2014 · 738 Inlägg
#65

DanielDart skrev:

Ibanezman skrev:
Rören som vänder fram mot tryckröret ifrån förgasaren, vad har de för funktion?

För att inte luften som passerar lufthålen till flottörhusen ska skapa en form av vaccum kring dem vilket i sin tur leder till för hög flottörnivå. Genom att ha rören där så skapas samma övertryck/mottryck till det linjärt ökade bränsletrycket. Får se om det funkar som jag tänkt bara.

Det låter klurigt, elektrisk bränslepump, bränsletrycksregulator, förgasare
och turbo kan jag allt om.
Hoppas att det lirar smidigt på en gång! :)

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
DanielDart
11 maj 2014 · 170 Inlägg
#66

Så i helgen (lördag) kväll startade jag upp motorn för första gången efter allt skruvande och byggande.
Startade omedelbart och lät fint. Stängde av med en gång för lite bränsletrycksjustering samt flottörnivåsändring.
Inget färdigt avgasrör och heller ingen tryckhatt på plats och en bränsleretur in genom tanklocket.
Startade upp igen och ändrade tändningen lite och därefter gasade jag upp motorn lite lagom.
Laddtryck byggdes upp snabbt och ylet från turbinen var jättefint.
Dock är det väl ofta så att lyckan skall inte vara för länge utan att nått går på tok.
Det rök rejält och vid en första titt trodde jag att det berodde på den läckande returen från turbon.
När jag startade upp bilen en tredje gång var rökutvecklingen helt fantastisk och doften likaså. Stängde ner garaget och gick in i mitt rökfyllda hus.
Idag (söndag) torkade jag först upp all olja under bilen och förundrades över hur indränkt bilen var undertill.
All olja kom direkt från avgasröret så med den upptäckten gjord var det bara till att skruva bort turbon och
samtidigt kasta ur mig en del svordomar.
Nu är den borta och precis som jag trodde var hela avgashuset fyllt med dyr fin motorolja.
Jag får ytterligare än en gång tacka dig Lina för att du hjälpte mig upprätthålla humöret då jag skruvade sönder
min nybyggda "rökmaskin"

DanielDart
11 maj 2014 · 170 Inlägg
#67

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-65cb9079380cc24a77d770d23a73083b.jpg
Inte så kul men den lät hur fint som helst och skam den som ger sig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-2839b4dbd4d99b726fd3ed93208898d1.jpg
Tur jag ändå strävat efter att göra allt "skruvbart" när jag byggt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-6bba989f04b95a455bf0fc83ace738d6.jpg
Läcker som ett såll. Får se hur jag löser detta framöver.
Emmaboda EDPS ser mörkt ut än så länge tyvärr.

Senast redigerat av DanielDart (11 maj 2014)

below_ slappt&fint
12 maj 2014 · 376 Inlägg
#68

inte kul ! när du fixat en ny turbo så vill vi se film på motorgången !big_smile

DanielDart
12 maj 2014 · 170 Inlägg
#69

below_ skrev:
inte kul ! när du fixat en ny turbo så vill vi se film på motorgången !big_smile

Hade en film upplagd men jag hade råkat använda min dotters konto o när hon uppdagade detta tog hon omedelbart bort den. Ska försöka fixa upp den igen nån dag.

DanielDart
16 maj 2014 · 170 Inlägg
#70

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-675fd253097b75841555a99b21359ee2.jpg
Dålig axel. Kolvringen farit ut med avgaserna. Nu fixad

DanielDart
16 maj 2014 · 170 Inlägg
#71

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-40065ec5eb940dc3d16849858bf40f28.jpg
Den funkar men inte mer än så. Morgondagen blir utmanande. LINA hjälp mig!!!!"

Ibanezman Skåning
16 maj 2014 · 738 Inlägg
#72

Fint som snus!
Men ingen intercooler?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
DarksideDuster
16 maj 2014 · 135 Inlägg
#73

Ibanezman skrev:
Men ingen intercooler?

Jag läste moderat effektuttag någonstans... rolllol

Kör man då med lägre laddtryck så gör en intercooler mer skada än nytta.

MoPar or no car
Ibanezman Skåning
16 maj 2014 · 738 Inlägg
#74

Overdriver skrev:

Ibanezman skrev:
Men ingen intercooler?

Jag läste moderat effektuttag någonstans... rolllol

Kör man då med lägre laddtryck så gör en intercooler mer skada än nytta.

Ja jo, men moderat effektuttag får man nog se hur det blir med den saken wink

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Kromgrill
17 maj 2014 · 176 Inlägg
#75

går ju att bygga dit en intercooler senare smile

tummen upp för uppstart smile hoppas du får ordning på den till imorn smile

DanielDart
19 maj 2014 · 170 Inlägg
#76

Blev inget Emmaboda tyvärr. För många bekymmer vid första provkörning fredag kväll klockan halv 9.
Efter att fixat bränsleläckage, returledningen, monterat avgasröret från downpipen till det bakre och låst upp
fördelaren var det dags för provkörning.
Ganska fort uppdagade jag att turbon även läcker in olja i kompressordelen (förbannar mig själv
för att jag inte undersökte det när jag fixade avgassidan).
Trots att det rök en del mer än vad som är normalt hindrade det mig inte från att fortsätta prova.
Laddtrycket kom både snabbt och tidigt men jag tror inte att en wastegate räcker för att turbinen ska
lugna ner sig.
Efter att tre ggr skjutit loss tryckröret med laddtryck upp mot 1.7 bar var det lika bra att ge upp.
Tror även att bränslenivån i bakre flottörhuset var för lågt då motorn inte gick riktigt utan överladdning heller.
Måste också göra en ventiljustering innan nästa provkörning.
Så, renovera turbon riktigt, fixa ytterligare en till wastegate men också fixa lite annat smått och gott är det som sker framöver.
Tänker mig bygga en rörböj att montera mellan turboanslutningen och downpipen så jag kan köra med bilen och justera in motorn utan överladdning och utan att grannarna stryper mig.
Men ändå....den lät ashäftigt!!

Dr_struts
19 maj 2014 · 1 861 Inlägg
#77

Vi vill ha film! big_smile

DanielDart
31 augusti 2014 · 170 Inlägg
#78

Lite provkörning
https://www.youtube.com/watch?v=DBcScYAxYLo

Senast redigerat av DanielDart (31 augusti 2014)

epafolle
31 augusti 2014 · 718 Inlägg
#79

Riktigt coolt bygge detta. Kommer följas smile

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime
Dr_struts
1 september 2014 · 1 861 Inlägg
#80

DanielDart skrev:
Lite provkörning
https://www.youtube.com/watch?v=DBcScYAxYLo

Lät redigt gött du! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt