wessmen
16 februari 2014
· 21 Inlägg
beta skrev:
9-3 aero v6 från 06 går att få under 80.
250hk standard, 275-290 med steg1.
Skatt ~2500/år.
Helförsäkring för mig ligger på 460kr/mån.
Gäller bara att hitta lämplig bur till jycken, bagaget är inte jättestort.
Har kikat på denna, tycker den är väldigt snygg och effekten verkar helt ok. Ligger ganska varmt till för att det är en kombi och man får en relativt ny bil.
CHEEVA skrev:
bmw 540 du hittar en fin för 40 000, då har du 40 000 kvar till att tanka och montera jätte vinge på taket eller vad du nu vill göra
286 hästar och v8 kraft väldigt trevliga bilar !!
de svarar väldigt bra på chip trim också, strax över 300hk blir de då och borttagen fartspärr
Tycker man får gå fram till iaf -00 innan Bmw blir snygga (mitt tycke). Men är inte BMW snuskigt dyra om någonting skulle ge upp? Tvivlar inte på att det är en fin kärra, men 5-600k bilar har väl en del kostnader om man vill äga?
Andromeda skrev:
wessmen skrev:
Hej.
Går i funderingarna att köpa en nyare, roligare bil. Det jag vill ha är lite tryck under huven, men det är inte för att sätta rekord på motorvägen utan snarare vid rödljusen.
Saker jag gärna ser att bilen har
- Bra effekt
- Billig i "drift" (Inga kända ras för 30.000kr)
- Kunna köra 1000mil/år
- Trimvänlig
- Snygg
Stort plus: Rymligt bagage för hundbur.
Om jag ska tvunget ha det sista så känns det som enda alternativet är en Saab 9-5 Aero, som man stoppar i lite för att få bättre fart på bygget, men det är egentligen inte så jävla roligt. Andra jag tittat på är en Golf GTI som man med lätthet får ut 200hk av, med den var ganska tung när jag tittade efter.
Alternativet är klart en billigare kombi som används för att transportera och en roligare bil att köra på sommaren.
Ge gärna förslag på bilar som passar in, kombi eller ej. Och snälla, gör inte detta till en tråd om Saab vs Volvo, och undviker gärna förslag som "740 TIC", då de är brutalt fula.
Tack på förhand.
9-5 Aero går att trimma billigt upp till 290-295 hk, men sedan måste du bl a byta kolvar för att få mer effekt hållbart.
Ska det vara snabbt från start ska det vara en fyrhjusldriven bil
T ex på Saab 9-3 gör den framhjulsdrivna 2,8t 0-100 på typ 7 blankt och samma motor med fyrhjulsdrift gör det på 5,4s. Fyrhjulsdrift är helt överlägset vid start från stillastående.
Och är det lite halt på backen får jag stryk så det visslar om det av en Caddy med 105 hk och fyrhjulsdrift
Som sagt, denna ligger varmt. Såg att en steg 3 trim kostar 30 loppor, helt ok när man får upp den till 320hk.
Hur är det med fyrhjulsdrift? Något som stänker till i plånboken jämfört med framhjuls? Om något strular och om det är kända fel?