Generatorn tjuter!!

Ytrewq
20 februari 2014 · 143 Inlägg

Idag när det var -1 ute så startade jag bilen, gick in en sväng och gick sedan ut igen 5 minuter senare. När jag for iväg så märkte jag att det var väldigt lite ström i bilen, blinkers, torkare, stereo fungerade knappt.. Generatorn tjöt när man varvade, efter 4-5 minuters körning i stadstrafik gick det till sig och även fläkten gick igång och allt funkade frid och fröjd. Vad kan det ha varit? Byta generator eller bara kol? någon jordkabel? Slå till generatorn...? hehe.

Tacksam för svar!

uhlin
20 februari 2014 · 2 834 Inlägg

Är inte så enkelt att det är remmen som slirar? Känn på remmen om den är sträckt till att börja med.

Ytrewq
20 februari 2014 · 143 Inlägg

uhlin skrev:
Är inte så enkelt att det är remmen som slirar? Känn på remmen om den är sträckt till att börja med.

Självklart har jag känt på remmen och lyssnat, det låter från generatorn

uhlin
20 februari 2014 · 2 834 Inlägg

Audi8 skrev:

uhlin skrev:
Är inte så enkelt att det är remmen som slirar? Känn på remmen om den är sträckt till att börja med.

Självklart har jag känt på remmen och lyssnat, det låter från generatorn

Okej, då är det säkert lagren i generatorn som börjar bli dåliga, den kanske även börjar fälta.

Så antingen renovering eller utbyte gäller nog då.

Meaganeowner
21 februari 2014 · 2 250 Inlägg

Fältat o  dem har bytat.... vad menas?

Har lite svårt att hänga med...

uhlin
21 februari 2014 · 2 834 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Fältat o  dem har bytat.... vad menas?

Har lite svårt att hänga med...

Då den fältar menas att lagren börjar bli slitna så den glappar invändigt, dvs, ankaret i generatorn går mot fält, ska va ett litet mellanrum däremellan.

Börjar ankaret gå mot dessa så laddar den inget/dåligt beroende på hur glapp den är.

Så antingen renoverar du den som sitter där nu, eller köper en annan och sätter dit.

Rekommenderar du letar rätt på en annan (beg) då det blir billigare.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 februari 2014 · 17 483 Inlägg

Kan det ha varit så att du startade bilen utan att "gasa till" så generatorn började ladda? När den väl började ladda så var batteriet nästan slut och den fick jobba som fan? Då blir det mycket motstånd i denna och om remmen inte är "ok" så slirar den.

Prova igen och spänn remmen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ytrewq
21 februari 2014 · 143 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Kan det ha varit så att du startade bilen utan att "gasa till" så generatorn började ladda? När den väl började ladda så var batteriet nästan slut och den fick jobba som fan? Då blir det mycket motstånd i denna och om remmen inte är "ok" så slirar den.

Prova igen och spänn remmen.

Kolen var nästan slut så tror inte dom räckte fram, bytte från en annan generator jag hade liggandes, tror det är till en 740^^ Den laddar nu i alla fall men det tjutande ljudet är kvar.

Fästena till min katalysator har gått av så har gjort en tillfällig lösning med två slangklämmor och två fjädrar som håller den på plats, då ena ändan går in i den andra så fungerar det men den hoppar ur ibland i gupp så det låter som man kör en motorcykel..  Kan ljudet komma därifrån? Den tjuter aldrig när jag står stilla tycker jag så har svårt att felsöka noga vart det kommer ifrån!

uhlin
21 februari 2014 · 2 834 Inlägg

Om kolen är dåliga så tjuter det ju inte, men då kan vi utesluta generator iallafall, då du bytt den och det är kvar.

Titta över vaccumslangar noga så det inte är nån spricka i nån, det kan bli och tjuta och vissla.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 februari 2014 · 14 058 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Fältat o dem har bytat.... vad menas?

Har lite svårt att hänga med...

Har inte sett att det är nån som skrivit "bytat". Har kanske missat det annars får du förklara vad du menar.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (21 februari 2014)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 februari 2014 · 17 483 Inlägg

Tjuter det och generator är bytt och remmen spänd så kanske man ska kolla lite på vattenpumpen eller spännrulle.

Är bilen antik och du har en vanlig fläktrem kan det även vara servon som spökar även om man brukar känna i ratten när den inte tycker om läget.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ytrewq
21 februari 2014 · 143 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Tjuter det och generator är bytt och remmen spänd så kanske man ska kolla lite på vattenpumpen eller spännrulle.

Är bilen antik och du har en vanlig fläktrem kan det även vara servon som spökar även om man brukar känna i ratten när den inte tycker om läget.

Skrev aldrig att generatorn är bytt, utan kolet som var slut bytte jag!

Meaganeowner
22 februari 2014 · 2 250 Inlägg

OOOOPS råkade bytat dem med skrivet i annan tråd. Så mycket nytt nu... fältat. Fältat verkar ändå vara något hemsnickrat ord. Kom på ett nu.
Kolvat! Skulle kunna betyda att kolv fått direkt kontakt med cylinder utan olja mellan. Det vill säga SKÄRT.lol

Angående problemet. Känn på remmen efter det att du hört ljudet en stund. Är den varm så slirar den. Byt annars lager i generatorn.
En gång har jag faktiskt haft samma oljud. Det var en detalj inne i generatorn som vibrerade och kom i resonans.

Senast redigerat av Meaganeowner (22 februari 2014)

uhlin
22 februari 2014 · 2 834 Inlägg

Meaganeowner skrev:
OOOOPS råkade bytat dem med skrivet i annan tråd. Så mycket nytt nu... fältat. Fältat verkar ändå vara något hemsnickrat ord. Kom på ett nu.
Kolvat! Skulle kunna betyda att kolv fått direkt kontakt med cylinder utan olja mellan. Det vill säga SKÄRT.lol

Angående problemet. Känn på remmen efter det att du hört ljudet en stund. Är den varm så slirar den. Byt annars lager i generatorn.
En gång har jag faktiskt haft samma oljud. Det var en detalj inne i generatorn som vibrerade och kom i resonans.

Fältat har används så länge jag minns, ett exempel är här:


http://www.tenico.se/tips/tips36.htm

Men "kolvat"? Vart fick du det ifrån? Du menar inte kalvat? De vill säga fallit isär big_smile

Man kan hitta på mycket om man vill roll

mb_pucken
22 februari 2014 · 5 087 Inlägg

uhlin skrev:

Meaganeowner skrev:
OOOOPS råkade bytat dem med skrivet i annan tråd. Så mycket nytt nu... fältat. Fältat verkar ändå vara något hemsnickrat ord. Kom på ett nu.
Kolvat! Skulle kunna betyda att kolv fått direkt kontakt med cylinder utan olja mellan. Det vill säga SKÄRT.lol

Angående problemet. Känn på remmen efter det att du hört ljudet en stund. Är den varm så slirar den. Byt annars lager i generatorn.
En gång har jag faktiskt haft samma oljud. Det var en detalj inne i generatorn som vibrerade och kom i resonans.

Fältat har används så länge jag minns, ett exempel är här:


http://www.tenico.se/tips/tips36.htm

Men "kolvat"? Vart fick du det ifrån? Du menar inte kalvat? De vill säga fallit isär big_smile

Man kan hitta på mycket om man vill roll

Kalvat betyder att nått hamnat på sniskan eller glidit iväg, typ lutande tornet i pisa. De har kalvat wink
Eller annars betyder de att kräkas ;-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
uhlin
22 februari 2014 · 2 834 Inlägg

mb_pucken skrev:

uhlin skrev:

Meaganeowner skrev:
OOOOPS råkade bytat dem med skrivet i annan tråd. Så mycket nytt nu... fältat. Fältat verkar ändå vara något hemsnickrat ord. Kom på ett nu.
Kolvat! Skulle kunna betyda att kolv fått direkt kontakt med cylinder utan olja mellan. Det vill säga SKÄRT.lol

Angående problemet. Känn på remmen efter det att du hört ljudet en stund. Är den varm så slirar den. Byt annars lager i generatorn.
En gång har jag faktiskt haft samma oljud. Det var en detalj inne i generatorn som vibrerade och kom i resonans.

Fältat har används så länge jag minns, ett exempel är här:


http://www.tenico.se/tips/tips36.htm

Men "kolvat"? Vart fick du det ifrån? Du menar inte kalvat? De vill säga fallit isär big_smile

Man kan hitta på mycket om man vill roll

Kalvat betyder att nått hamnat på sniskan eller glidit iväg, typ lutande tornet i pisa. De har kalvat wink
Eller annars betyder de att kräkas ;-)

Hahaha, ja det kan det ju va med big_smile

zzr94092
22 februari 2014 · 4 391 Inlägg

vad har du för bil? plattrem? kilrem? Om det är kilrem så kan den "bottna",då spelar det ingen roll hur hårt du spänner den..

Ytrewq
22 februari 2014 · 143 Inlägg

zzr94092 skrev:
vad har du för bil? plattrem? kilrem? Om det är kilrem så kan den "bottna",då spelar det ingen roll hur hårt du spänner den..

audi 80, det är kilrem men den är precis på gränsen på att bottna!

Meaganeowner
22 februari 2014 · 2 250 Inlägg

Ja, så är det förmodligen. Har haft det felet ett antal gånger, senast på snöslungan förra veckan.

Kolla remskivan om det är blankslitet längst in i remspåret... då har remmen gjort sitt. Den blir helt enkelt för smal för att nypa i sidorna på remspåret o slirar. Men visst blir remmen varm för dig? Ett säkert tecken på slirande rem.

Stäng motorn först, så det inte går som för mekanikern på något verk i östra Värmland förra veckan. Fick med hela handen ett varv runt remskivan!!!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang