740 cab enligt nya reglerna med trepunktsbälte fram, någon som löst detta?

FreddeLi Studerande maskiningenjör
22 februari 2014 · 1 903 Inlägg

Hej!

Precis som rubriken förtäljer så är det ju nya regler angående cabbyggen. SFRO vill nu för tiden ha 3trepunktsbälten  på alla platser. Hur de är med mitten bak vet jag ej men tror midja är okej där då det är monterat så från fabrik.

Hur som helst så undrar jag om det är någon här som byggt en cab på 740 enligt de nya reglerna? och hur har ni i så fall löst infästningen för bältet när ni kapat bort b-stolpen?
När man surfar runt på diverse forum så hittar man bara byggen med midjebälten. Har hittat ett enda bygge med trepunktsbälte fram och det var på 240. Där hade man fäst bältet i det som var kvar av b-stolpen, alltså i höjd med dörrsidorna. Detta funkar tydligen på 240 som har högre karossidor jämfört med 740.

Ett alternativ är att lämna en bit av b-stolpen till att sticka upp men det känns lagom lockande av estetiska skäl.
Mina spontana funderingar har varit att antingen bygga om stolarna fram för att få ner dem mot golvet och på så sätt kunna fästa bältet i resterna av karossidan, då bör man få en vettig vinkel över axeln. eller på något vis fästa bältet i golvet bakom framstolarna och sen dra det upp över ryggstödet, då uppstår ju frågan, är bältet långt nog och kommer det funka när du skjuter stolen framåt och bakåt? Det helt klart enklaste hade varit att åka till skroten och skaffa ett par stolar från valfri cab där bältena är integrerade, men självklart mycket dyrare än ovanstående idéer.

Angående bältena vid höger/vänster bak så antar jag dessa med fördel fästes i hatthyllan. Vill minnas jag sett det i  någon projekttråd.

MVH Fredrik

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 februari 2014 · 13 669 Inlägg

bak sitter dom redan skruvade i hatthyllan så det är inget att fundera över smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
22 februari 2014 · 1 903 Inlägg

Growe skrev:
bak sitter dom redan skruvade i hatthyllan så det är inget att fundera över smile

jasså det säger du? trodde de satt i c-stolpen! Tack och bock för den infon! smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 februari 2014 · 13 669 Inlägg

FreddeLi skrev:

Growe skrev:
bak sitter dom redan skruvade i hatthyllan så det är inget att fundera över smile

jasså det säger du? trodde de satt i c-stolpen! Tack och bock för den infon! smile

MVH

vill minnas att dom sitter på hyllan kan iof ha fel men bältes rullarna ligger iaf på hyllan.. nästan så jag måste gå och ta en titt på min smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
22 februari 2014 · 1 903 Inlägg

Growe skrev:

FreddeLi skrev:

Growe skrev:
bak sitter dom redan skruvade i hatthyllan så det är inget att fundera över smile

jasså det säger du? trodde de satt i c-stolpen! Tack och bock för den infon! smile

MVH

vill minnas att dom sitter på hyllan kan iof ha fel men bältes rullarna ligger iaf på hyllan.. nästan så jag måste gå och ta en titt på min smile

kolla gärna om du har tid och ork, jag är också nyfiken smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
mejmotorsport
22 februari 2014 · 366 Inlägg

Sitter ju dock i c-stolpen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang