Hur hanterar man närgångna psykopater i trafiken?

Epitaph
21 november 2006 · 835 Inlägg

carnageman skrev:
Alla hatar vi vad vissa bilister gör i trafiken, jag t.ex hatar sega, ouppmärksammade bilister, folk som satt i system att inte blinka vänster/höger i rondeller och som glider som värsta rattfyllot mellan filerna på motorvägen med noll-koll i backspegel & defekta blinkers.

En sak jag lärt mig är att 1000watt råder bot på det mesta. Både dagtid och nattetid. I extremfall har det hänt att man har "glömt" helljusen på big_smile, Men vanligtvis räcker en halv sekund gott för att göra de sega&slöa uppmärksammade .

Det va allt från konstapel Däng ;D

Epitaph skrev:
hmm, intressant. Har funderat om det hänt nån gång, nu vet jag. ganska puckat endå att leka med idioterna som kör så nära, då blir man ju farligare än vad de är. Även om man har funderat på att aktermontera en gatling-sprutare bak ibland... tongue

Don't get me started on... folk som inte blinkar i rondeller, förstååår inte hur de tänker. Det finns ju tillome folk som blinkar åt fel håll när de ska ut ur rondeller....har vart ytterst nära att smälla med bilar pga detta ( man undrar ju om bilar efter -00 har blinkers som standardutrustning?). Sen stör jag mig faktiskt liiite på folk som e tvugna o köra med dimljus i kombo med halvljus hela jäkla tiden....japp.

carnageman Rallyförare
21 november 2006 · 1 075 Inlägg

Anledningen till grov vårdslöshet i trafik-domen va just att han bevisligen bromsade enbart pga att "han tyckte bakomvarande bil låg för nära"
Detta i sin tur ledde även till åtalet om "vållande till kroppskada" kommer inte ihåg exakt om det va grov framför "vållande till kroppskada" oxå men men. Han ångrar sig djupt, han sa till mig att det kändes bra att trycka på bromsen men sen kom helvetet, han skulle göra vad som helst för att få det ogjort. Skammen på olycksplatsen, polisen som han trodde skulle behandla honom som ett offer, behandlade honom istället som brottslingen med förhör istället för vård och detta fortsatte i samma anda hela vägen till & genom rättegång med ett antal ditkallade vittnen som alla sa samma sak.

andreas_940 skrev:
Men varför sa han inte att han tyckte bakomvarande bil låg för nära??
det är ju bara idiotiskt att ljuga om ett rådjur.
För det finns ALLTID massa vitnen till en olycka, även om man tror man är själv på vägen.

Senast redigerat av carnageman (21 november 2006)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Tiagirl
21 november 2006 ·

Don't get me started on... folk som inte blinkar i rondeller, förstååår inte hur de tänker. Det finns ju tillome folk som blinkar åt fel håll när de ska ut ur rondeller....har vart ytterst nära att smälla med bilar pga detta ( man undrar ju om bilar efter -00 har blinkers som standardutrustning?). Sen stör jag mig faktiskt liiite på folk som e tvugna o köra med dimljus i kombo med halvljus hela jäkla tiden....japp.

Mkt irriterande också med folk som på 110 väg åtminstonde ligger i 100 helt plötsligt saktar NER när det blir enfiligt och man kommer upp ganska nära... 2 km enfiligt blir helt plötsligt hur långt som helst när man kör 80-90 på en 110-väg. Ja inte nog med det, ofta så gasar dom på sen när det blir 2-filigt igen.
Jag får psykbryt varenda gång och det drabbar mig OFTA. (Nä...jag kommer inte i 150 rätt upp i arslet på dom...)

Ang dubbla ljus...stör mig inte på det, tycker det är snyggt! smile Dessutom brukar det vara nåt särskilt med bilen och då brukar jag titta till på bilen... Antingen är den stylad eller är det en nittonåring i en 740... wink

Sandman
21 november 2006 · 873 Inlägg

Tycker det är en mycket märkligt tolkning.

Det krävs ju TVÅ för att skapa en sådan olycka.
Även om nu killen i bilen hade som hobby att damp bromsa då och då ska väl för sjutton föraren bakom inte ligga så nära och vara så ouppmärksam att han inte klarar av att avärja detta?

Det gör mig sjukt arg att läsa att rövslickaren kom undan helt och hållet och offret som gjorde ett ganska dumt beslut att göra något åt situationen straffas fullt ut.

Det finns inget värre (inte ens rondellfjantarna som även gör mig irriterad) än när någon ligger en i häcken när det inte finns någon anledning till det.
Antingen för att bilen framför inte kommer att köra snabbare för det, ex i en lång kö. Eller för att det finns fulla möjligheter att göra en NORMAL omkörning. Men bilen ligger i röven istället.
Det är precis som om folk glömt bort hur man gör en omkörning. De kör upp i röven på en och vill att man antingen ska flytta sig eller trampa på gasen.
Oftast flyttar jag mig då till vägrenen för att slippa idioten. Men det finns situationer då det är rent av olämpligt att lägga sig i väg grenen. Då ska man inte BEHÖVA det bara för att idioten bakom glömt bort hur man gör en omkörning.


Jag hade en bil bakom mig på en 70 sträcka som låg så nära att han nästan försvann i bakspegeln, om ni förstår vad jag menar. Han matchade min hastighet även när jag låg över motorvägshastighet.
Jag signalerade omkörning, idioten bryr sig inte.
Eftersom jag inte ville göra samma misstag som personen ovanför i tråden så panikbromsade jag inte.
Men jag släppte gasen och lät bromslampan lysa och bromsade långsamt... långsamt in.
Till slut rullade vi fram i mindre än 20km/h (mätaren visar ju inte mindre, stod i botten) och idioten kör FORTFARANDE inte om trotts att jag signalerar. Istället börjar han tuta och gorma... och det finns inte en bil i mötande fält...!

VET de här människorna inte hur man gör en omkörning eller.... vad är det för fel på dem?

Tycker jag att det går för långsamt cruisar jag, och sedan bränner på för fullt vid tillfälle för en riktigt ordentlig omkörning smile

Don't get mad, get even.
FreddeK
21 november 2006 ·

Trött jag blir på folk som kommer med ideer hur man blir av med folk bakom som ligger och trycker....det är väl bara att ignorera...märks att det är många som måste hävda sig i trafiken och då ska man fan inte ha körkort! Att bromsa framför någon utan anledning är toltalt livsfarligt som carnageman beskriver!

Sandman
21 november 2006 · 873 Inlägg

Tiagirl skrev:
Mkt irriterande också med folk som på 110 väg åtminstonde ligger i 100 helt plötsligt saktar NER när det blir enfiligt och man kommer upp ganska nära... 2 km enfiligt blir helt plötsligt hur långt som helst när man kör 80-90 på en 110-väg. Ja inte nog med det, ofta så gasar dom på sen när det blir 2-filigt igen.
Jag får psykbryt varenda gång och det drabbar mig OFTA. (Nä...jag kommer inte i 150 rätt upp i arslet på dom...)

Råkar också ut för samma sak då och då.

Först ska de idiot omköra mig utan anledning på motorväg trots att jag enligt märaren kör 120km/h. Och den hastigheten håller jag som om jag hade cruise kontrol. (motsvarar typ 110 km i verkligheten)

Sedan när det blir enfiligt kör de flera MIL framför mig och sänker hastigheten på en utmärkt 110 väg till 70! Så att jag inte kan fortsätta hålla min konstanta hastighet.

Varför skulle de om mig från första början är vad jag inte begriper...?

Don't get mad, get even.
Sandman
21 november 2006 · 873 Inlägg

Freddeponken skrev:
Trött jag blir på folk som kommer med ideer hur man blir av med folk bakom som ligger och trycker....det är väl bara att ignorera...märks att det är många som måste hävda sig i trafiken och då ska man fan inte ha körkort! Att bromsa framför någon utan anledning är toltalt livsfarligt som carnageman beskriver!

Det är faktiskt inte särskillt lätt att ignorera någon idiot som ligger 2 meter bakom dig mitt i natten med heljuset på och du VET att någon bara dagen innan körde ihjäl sig då de skulle väja för ett rådjur på just denna väg.

Dyker det upp ett rådjur är du TOAST när fjanten bakom dig uppvisar sådan vårdslöshet.

Det är väl snarare honom du ska plocka lappen ifrån?

Don't get mad, get even.
Epitaph
21 november 2006 · 835 Inlägg

Tiagirl skrev:

Don't get me started on... folk som inte blinkar i rondeller, förstååår inte hur de tänker. Det finns ju tillome folk som blinkar åt fel håll när de ska ut ur rondeller....har vart ytterst nära att smälla med bilar pga detta ( man undrar ju om bilar efter -00 har blinkers som standardutrustning?). Sen stör jag mig faktiskt liiite på folk som e tvugna o köra med dimljus i kombo med halvljus hela jäkla tiden....japp.

Mkt irriterande också med folk som på 110 väg åtminstonde ligger i 100 helt plötsligt saktar NER när det blir enfiligt och man kommer upp ganska nära... 2 km enfiligt blir helt plötsligt hur långt som helst när man kör 80-90 på en 110-väg. Ja inte nog med det, ofta så gasar dom på sen när det blir 2-filigt igen.
Jag får psykbryt varenda gång och det drabbar mig OFTA. (Nä...jag kommer inte i 150 rätt upp i arslet på dom...)

Ang dubbla ljus...stör mig inte på det, tycker det är snyggt! smile Dessutom brukar det vara nåt särskilt med bilen och då brukar jag titta till på bilen... Antingen är den stylad eller är det en nittonåring i en 740... wink

håller med, förutom då om dimljusen, e ju faktiskt olagligt... o de bländar ju faktiskt ibland, inte om man möter dem på motorvägen men annars... dimljus e snyggt men bara på dagen o inte i kombo me halvljus! Pls ?

Psykdoktorn
21 november 2006 · 194 Inlägg

Men i trafiken ska väl ändå lite sunt förnuft råda?

Med andra ord: panikbromsa inte då det ligger någon precis bakom (om man inte har något skäl till det), utan använd bara bromsen försiktigt så att lysena tänds. Då får de ju en varning - och förstår förhoppningsvis att de inte hinner reagera om du skulle bromsat "på riktigt".

Och ligg inte precis bakom en annan bil. Vad finns det som sagt för anledning? Det blir ju bara svårare att köra om - dels för att det inte går att accelerera ordentligt, dels för att om det är våt vägbana så sprutar det upp en massa skit på vindrutan så att man inte har tillräckligt bra sikt.

Som sagt: Sunt förnuft, och tänk med hjärnan, och inte bara med "nu djävlar"...

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.
FreddeK
21 november 2006 ·

Sandman skrev:

Freddeponken skrev:
Trött jag blir på folk som kommer med ideer hur man blir av med folk bakom som ligger och trycker....det är väl bara att ignorera...märks att det är många som måste hävda sig i trafiken och då ska man fan inte ha körkort! Att bromsa framför någon utan anledning är toltalt livsfarligt som carnageman beskriver!

Det är faktiskt inte särskillt lätt att ignorera någon idiot som ligger 2 meter bakom dig mitt i natten med heljuset på och du VET att någon bara dagen innan körde ihjäl sig då de skulle väja för ett rådjur på just denna väg.

Dyker det upp ett rådjur är du TOAST när fjanten bakom dig uppvisar sådan vårdslöshet.

Det är väl snarare honom du ska plocka lappen ifrån?

Men jag kan inte styra vad folk gör bakom mig! ja då är han dum i huvudet men det är väl bara att blinka åt sidan och släppa förbi han då! Ser inte något större problem i det! Du ska ju själv inte skapa en fara pga att du har en dåre bakom dig! då räcker det med en dåre i den situationen! Visst har det hänt någon gång att det har legat folk nära men inget jag blir uppspelt och skitförbannad över!

FreddeK
21 november 2006 ·

Psykdoktorn skrev:
Men i trafiken ska väl ändå lite sunt förnuft råda?

Med andra ord: panikbromsa inte då det ligger någon precis bakom (om man inte har något skäl till det), utan använd bara bromsen försiktigt så att lysena tänds. Då får de ju en varning - och förstår förhoppningsvis att de inte hinner reagera om du skulle bromsat "på riktigt".

Och ligg inte precis bakom en annan bil. Vad finns det som sagt för anledning? Det blir ju bara svårare att köra om - dels för att det inte går att accelerera ordentligt, dels för att om det är våt vägbana så sprutar det upp en massa skit på vindrutan så att man inte har tillräckligt bra sikt.

Som sagt: Sunt förnuft, och tänk med hjärnan, och inte bara med "nu djävlar"...

precis! helt rätt sagt!

Spelis
21 november 2006 · 1 926 Inlägg

Dåå är det dags o gå ut ur bilen o ta ett snack med bilen bakom wink



Sandman skrev:
Tycker det är en mycket märkligt tolkning.

Det krävs ju TVÅ för att skapa en sådan olycka.
Även om nu killen i bilen hade som hobby att damp bromsa då och då ska väl för sjutton föraren bakom inte ligga så nära och vara så ouppmärksam att han inte klarar av att avärja detta?

Det gör mig sjukt arg att läsa att rövslickaren kom undan helt och hållet och offret som gjorde ett ganska dumt beslut att göra något åt situationen straffas fullt ut.

Det finns inget värre (inte ens rondellfjantarna som även gör mig irriterad) än när någon ligger en i häcken när det inte finns någon anledning till det.
Antingen för att bilen framför inte kommer att köra snabbare för det, ex i en lång kö. Eller för att det finns fulla möjligheter att göra en NORMAL omkörning. Men bilen ligger i röven istället.
Det är precis som om folk glömt bort hur man gör en omkörning. De kör upp i röven på en och vill att man antingen ska flytta sig eller trampa på gasen.
Oftast flyttar jag mig då till vägrenen för att slippa idioten. Men det finns situationer då det är rent av olämpligt att lägga sig i väg grenen. Då ska man inte BEHÖVA det bara för att idioten bakom glömt bort hur man gör en omkörning.


Jag hade en bil bakom mig på en 70 sträcka som låg så nära att han nästan försvann i bakspegeln, om ni förstår vad jag menar. Han matchade min hastighet även när jag låg över motorvägshastighet.
Jag signalerade omkörning, idioten bryr sig inte.
Eftersom jag inte ville göra samma misstag som personen ovanför i tråden så panikbromsade jag inte.
Men jag släppte gasen och lät bromslampan lysa och bromsade långsamt... långsamt in.
Till slut rullade vi fram i mindre än 20km/h (mätaren visar ju inte mindre, stod i botten) och idioten kör FORTFARANDE inte om trotts att jag signalerar. Istället börjar han tuta och gorma... och det finns inte en bil i mötande fält...!

VET de här människorna inte hur man gör en omkörning eller.... vad är det för fel på dem?

Tycker jag att det går för långsamt cruisar jag, och sedan bränner på för fullt vid tillfälle för en riktigt ordentlig omkörning smile

Sandman
21 november 2006 · 873 Inlägg

Freddeponken skrev:
Men jag kan inte styra vad folk gör bakom mig! ja då är han dum i huvudet men det är väl bara att blinka åt sidan och släppa förbi han då! Ser inte något större problem i det! Du ska ju själv inte skapa en fara pga att du har en dåre bakom dig! då räcker det med en dåre i den situationen! Visst har det hänt någon gång att det har legat folk nära men inget jag blir uppspelt och skitförbannad över!

Nej. Jag gör precis som du beskriver!


Men i vissa situationer råkar man ut för psykopater som bryter mot detta.
Läs min tidigare post om idioten som jag signalerat och försökt få att köra om i flera minuter men han fortsätter bara att ligga i häcken ändå.

Sedan är jag ofta ute och kör mitt i natten.
Det är inte så lätt att få idioten bakom en att köra om då heller.
För de tycker det känns "tryggt" att ligga dig i häcken. Då är det ju du som smäller med vilt först!

Vad de inte tänker på är ju att när de ligger så nära smäller de ju i dig sedan.

Spelis skrev:
Dåå är det dags o gå ut ur bilen o ta ett snack med bilen bakom wink

Tänk om han har tung kniv? tongue

Senast redigerat av Sandman (21 november 2006)

Don't get mad, get even.
FreddeK
21 november 2006 ·

Sandman skrev:

Freddeponken skrev:
Men jag kan inte styra vad folk gör bakom mig! ja då är han dum i huvudet men det är väl bara att blinka åt sidan och släppa förbi han då! Ser inte något större problem i det! Du ska ju själv inte skapa en fara pga att du har en dåre bakom dig! då räcker det med en dåre i den situationen! Visst har det hänt någon gång att det har legat folk nära men inget jag blir uppspelt och skitförbannad över!

Nej. Jag gör precis som du beskriver!


Men i vissa situationer råkar man ut för psykopater som bryter mot detta.
Läs min tidigare post om idioten som jag signalerat och försökt få att köra om i flera minuter men han fortsätter bara att ligga i häcken ändå.

Sedan är jag ofta ute och kör mitt i natten.
Det är inte så lätt att få idioten bakom en att köra om då heller.
För de tycker det känns "tryggt" att ligga dig i häcken. Då är det ju du som smäller med vilt först!

Vad de inte tänker på är ju att när de ligger så nära smäller de ju i dig sedan.

Spelis skrev:
Dåå är det dags o gå ut ur bilen o ta ett snack med bilen bakom wink

Tänk om han har tung kniv? tongue

Jo jag förstår vad du menar....men att smälla med vilt först? asså en viltolycka sker på någon millisekund....smäller det så gör det...kan ju inte åka runt och vara orolig för det hela tiden men jag håller med att det är idiotiskt att ligga bakom och trycka någon i arslet! avståndet är ju ibland det viktigaste som finns när man ligger och pressar motorväg, landsväg etc.

Sandman
21 november 2006 · 873 Inlägg

Oftast.
Men om man kört tillräckligt ofta på natten har man nog varit med om "Swosh!" vad var det där? Ett rådjur.

Eller "Schreech" där stod något stort mörkt på vägen, vad var det?

Och detta har man då lyckats med genom låg hastighet och bra belysning.

Hade man hållt högre hastighet hade det bara sagt "Bang!" och inte mycket mer att undra över.
Ibland kan man faktiskt avärja en viltolycka, även om det ofta är kört direkt vad man än gör.
Så... mitt i natten på sådana platser sänker jag hastigheten som åtgärd. Jag är ju trots allt mindre död i 70km/h än 90 även om det smäller. Då är det inte kul om någon mindre riskmedveten person hetsar en trots att ni är de enda två bilarna på vägen.


Men jag tror vi är på samma sida angående det är med avståndet och att inte panikbromsa faktiskt wink

Don't get mad, get even.
tobi
21 november 2006 · 562 Inlägg

pang på bromsen xD

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!
ScoobyBear Subarist
21 november 2006 · 131 Inlägg

carnageman skrev:
Anledningen till grov vårdslöshet i trafik-domen va just att han bevisligen bromsade enbart pga att "han tyckte bakomvarande bil låg för nära"
Detta i sin tur ledde även till åtalet om "vållande till kroppskada" kommer inte ihåg exakt om det va grov framför "vållande till kroppskada" oxå men men. Han ångrar sig djupt, han sa till mig att det kändes bra att trycka på bromsen men sen kom helvetet, han skulle göra vad som helst för att få det ogjort. Skammen på olycksplatsen, polisen som han trodde skulle behandla honom som ett offer, behandlade honom istället som brottslingen med förhör istället för vård och detta fortsatte i samma anda hela vägen till & genom rättegång med ett antal ditkallade vittnen som alla sa samma sak.

[Off-Topic]
Jag har fått lära mig att om någon kör på någon bakifrån är det alltid den som kör på som är vållande!!!! Idioten bakom är skyldigt att hålla ett så pass stort avstånd att denne kan stanna snabbt vid behov utan att köra in i bilen framför!

[On-topic]
Irreterar jag mig på någon, framför eller bakom, brukar jag köra "konbana utan koner" på vägen, alltså svänga kraftigt höger/vänster (utan att gå över väglinjerna såkart). Brukar skrämma de flesta. Inget bra när det är halt dock...

Tiagirl skrev:
Mkt irriterande också med folk som på 110 väg åtminstonde ligger i 100 helt plötsligt saktar NER när det blir enfiligt och man kommer upp ganska nära... 2 km enfiligt blir helt plötsligt hur långt som helst när man kör 80-90 på en 110-väg. Ja inte nog med det, ofta så gasar dom på sen när det blir 2-filigt igen.
Jag får psykbryt varenda gång och det drabbar mig OFTA. (Nä...jag kommer inte i 150 rätt upp i arslet på dom...)

Kan inte annat än hålla med. Förstår inte varför farten sjunker när det är enfiligt och direkt ökar när det blir flerfiligt! Enda förklaringen jag kommit på är att folk är rädda när det blir smalt...

Freddeponken skrev:
Trött jag blir på folk som kommer med ideer hur man blir av med folk bakom som ligger och trycker....det är väl bara att ignorera...märks att det är många som måste hävda sig i trafiken och då ska man fan inte ha körkort! Att bromsa framför någon utan anledning är toltalt livsfarligt som carnageman beskriver!

Det är inte livsfarligt om man håller avstånd. Det finns väl lagar för det där med avstånd också vill jag minnas!

MG TF "Britt-Cabben" (2003)
MawE
21 november 2006 · 517 Inlägg

en kille på mitt jobb stannade en kille som körde 2 meter bakom honom.. han fick ju spel.. vill inte ha en kass nacke.. sa till honom att skärpa sej etc.. sen körde han vidare o då höll killen avstånd.. själv brukar jag bara tända bromsljuset..

/Martin - Wolfsburg GTI
Volkswagen Golf GTI "Joanne" (2003)
loudness
21 november 2006 · 4 554 Inlägg

bryr mej inte.. jag är sån själv:D

Ajtomat
21 november 2006 · 56 Inlägg

Tack för alla tips o synpunkter!

Problemet med mer aktiva åtgärder som att bromsa, är att man inte vet i vilket skick idioten bakom är. Det kan vara ett rattfyllo med två promille i blodet, och då inträffar förmodligen det man från början ville undvika.

Nästa gång får kompisen istället ta en filmsnutt på psykopaten och min hastighetsmätare, och sen skickar jag filmen till polisen.

Tilläggas kan att böterna höjdes nyligen för att köra för nära framförvarande fordon (till 1.200 kr).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang