Hur hanterar man närgångna psykopater i trafiken?

Ajtomat
20 november 2006 · 56 Inlägg

Scenario:

Du har hamnat på en låång enfilig sträcka (vajerräcke), en lastbil ligger hundra m framför dig i 100 km/tim. Och en psykopat lägger sig två meter bakom DIG.

Om du tvingas tvärbromsa kommer psykopaten garanterat göra skrot av din bil och dig också kanske.
Finns det nåt man kan göra i en sån situation för att minska risken? Eller får man bara vänta med hjärtat i halsgropen på att det blir tvåfiligt igen?

Kanelbullen
20 november 2006 · 1 722 Inlägg

Hmm , skaffar långa lyft "gafflar" som traktorer  big_smile

Senast redigerat av Kanelbullen (20 november 2006)

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Volvo XC70 (2015)
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
aigloow
20 november 2006 · 537 Inlägg

släpp gasen så det går långsammare.

LOSING is not an option... BIG TOYS R 4 BIG BOYS.
BMW M5 E39 "GTR WIDEBODY" (2000)
Mazda 626 coupé 2,0 fe3 turbo "Back to normal." (1988)
Volkswagen polo "Jolly Roger-Dead men do no tail" (1985)
Mäki Långsam Perfektionist
20 november 2006 · 4 800 Inlägg

Ajtomat skrev:
Scenario:

Du har hamnat på en låång enfilig sträcka (vajerräcke), en lastbil ligger hundra m framför dig i 100 km/tim. Och en psykopat lägger sig två meter bakom DIG.

Om du tvingas tvärbromsa kommer psykopaten garanterat göra skrot av din bil och dig också kanske.
Finns det nåt man kan göra i en sån situation för att minska risken? Eller får man bara vänta med hjärtat i halsgropen på att det blir tvåfiligt igen?

En snygg väjningsmanöver å tvärnit så du hamnar bakom och snabbt gör en u-sväng wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Team_Ford PersonbilsTekniker
20 november 2006 · 155 Inlägg

blinka med bromsljuset..

Chris_Allmighty
20 november 2006 · 115 Inlägg

Jag brukar slänga på dimljuset..  Sitter ganska högt upp & är sjukt störande. Annars brukar varningslinkersen funka!

twin_cam Smålänning
20 november 2006 · 7 877 Inlägg

Blinka med bromsljusen och eventuellt sakta ner lite grann.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
andreas_940
20 november 2006 · 498 Inlägg

Team_Ford skrev:
blinka med bromsljuset..

Stefan Varberg Supraman
20 november 2006 · 2 300 Inlägg

Ligger folk för nära saktar jag ner rejält.
Fortsätter tills dom fattar.
Inte för att jag utnämner mig själv till hobbypolis men det finns vissa gånger där man måste göra något för att visa hur fel dom kör.
Det handlar om liv.
Även om man skulle klara sig så vill man inte leva med ständiga smärtor i nacken.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
lundwall
21 november 2006 ·

Jag brukar mest störa mig på att psykopaten lyser massa på mig, då går jag lös på ett minst lika psykopatiskt sätt med dimljus, bromsljus och varningsblinkers. Hjälper inte det så saktar jag ner tills idioten fattar, om det så kräver ett stopp.

beemern .......
21 november 2006 · 2 655 Inlägg

sfick en sån bakom mej en gång på en 70-väg och ja låg i 80km/h och han tryckt uppi arsle på mej så ja bromsade ner å körde ca 20km/h ett tag ovh sen efter en 90graders kurva så drog ja på å körde ifrån han:P. sen kan du även göra som ja har tänkt. så fort ja köpt alla grejer å fixat klart motorn te bilen så man får lite så kallade ekonomi igen så tänkte ja köpa 2st sånnadär skitsmå extralysen å sätta lite gömt tätintill dragkroken så man kan he på och blända bakåt (mest för helljusidioter som inte bländar av när dom kör bakom en me helljuse tänt) men ja kan garantera att dom vill nog inte ligga bakom om man har på dom när dom ligger å "slickar röv" tongue...

HoKkee
21 november 2006 · 845 Inlägg

Man bromsar ner dom och behåller lugnet, sedan när det blir 2 filit så drar man åt helvete så man sliper ursäkta uttrycket. stressbögen.. ;D

Senast redigerat av hoonken (21 november 2006)

bubbla_1972
21 november 2006 · 54 Inlägg

man trycker till hårt men mycket snabbt på bromsen, gör man det rätt ligger han plötsligt 2 decimeter bakom dej istället för 2 meter, tryck snabbt ner gasen och när han hinner regara trycker han troligtvis bromsen i botten eftersom din "hårda" men SNABBA "bromsning" fick bilen att gunga på ett sätt som att det ser ut som om du tvärbromsar och plötsligt ligger han 100 meter bakom,,,
haha har prövat många gånger funkar alltid! fast dom brukar bli ganska arga.

första gången ja testade var när en kille med en a-traktor låg bakom mej, hade sett honom förr och han låg alltid mitt i röven på mej i 100 KM/H   men körde aldrig om,,, hehe fan va han nita, hjulen låste sej på hans 240. sen dess har jag sluppit honom

Vem Fan Är Harley Davidsson?
TobLju Fartglad
21 november 2006 · 336 Inlägg

bubbla_1972 skrev:
man trycker till hårt men mycket snabbt på bromsen, gör man det rätt ligger han plötsligt 2 decimeter bakom dej istället för 2 meter, tryck snabbt ner gasen och när han hinner regara trycker han troligtvis bromsen i botten eftersom din "hårda" men SNABBA "bromsning" fick bilen att gunga på ett sätt som att det ser ut som om du tvärbromsar och plötsligt ligger han 100 meter bakom,,,
haha har prövat många gånger funkar alltid! fast dom brukar bli ganska arga.

första gången ja testade var när en kille med en a-traktor låg bakom mej, hade sett honom förr och han låg alltid mitt i röven på mej i 100 KM/H   men körde aldrig om,,, hehe fan va han nita, hjulen låste sej på hans 240. sen dess har jag sluppit honom

Det där låter ändå ganska riskfullt... :S

Nä jag håller mig till att först blinka med bromsljusen, funkar inte det så saktar jag ner och om det finns omkörningsmöjligheter så låter jag honom/henne köra om och så lägger jag mig och trycker i deras röv. Barnsligt och dumt? Ja men jag är envis och måste ge igen. big_smile

Power without Quattro is useless!
Audi S4 "Galne Gunnar" (1992)
FreddeK
21 november 2006 ·

inget att bry sig om...man lär sig med tiden att inte se dom!

carnageman Rallyförare
21 november 2006 · 1 075 Inlägg

Bromsa inte utan anledning, en polarn gjorde det, torskade på grov vårdslöshet i trafik och vållande till kroppskada på sin egen tjej som satt i passagerarsätet & fick en wiplaschskada....
En bil låg enligt polarn för nära honom så han tänkte att han skulle jävlas och trampade på bromsen, bilen bakom körde in i honom och polarn (främre bilen) blev vållande.
Han försökte med att ett rådjur hade sprungit ut men vittnena från bakomvarande bil avslöjade sanningen. Han har fortfarande inte fått tillbaks något körkort, detta är 3 år sedan och han hade haft körkortet i över 3 år när olyckan hände.

Kan tillägga att han dessutom varje månad betalar X antal tusenlappar till sin tjejs rehabilitering, detta pga att försäkringsbolagen tvingar försäkringstagaren att betala 10% av basbeloppet på skada som skett i samband med grov rattfylla eller grov vårdslöshet i trafik...

Senast redigerat av carnageman (21 november 2006)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Epitaph
21 november 2006 · 835 Inlägg

carnageman skrev:
Bromsa inte utan anledning, en polarn gjorde det, torskade på grov vårdslöshet i trafik och vållande till kroppskada på sin egen tjej som satt i passagerarsätet & fick en wiplaschskada....
En bil låg enligt polarn för nära honom så han tänkte att han skulle jävlas och trampade på bromsen, bilen bakom körde in i honom och polarn (främre bilen) blev vållande.
Han försökte med att ett rådjur hade sprungit ut men vittnena från bakomvarande bil avslöjade sanningen. Han har fortfarande inte fått tillbaks något körkort, detta är 3 år sedan och han hade haft körkortet i över 3 år när olyckan hände.

Kan tillägga att han dessutom varje månad betalar X antal tusenlappar till sin tjejs rehabilitering, detta pga att försäkringsbolagen tvingar försäkringstagaren att betala 10% av basbeloppet på skada som skett i samband med grov rattfylla eller grov vårdslöshet i trafik...

hmm, intressant. Har funderat om det hänt nån gång, nu vet jag. ganska puckat endå att leka med idioterna som kör så nära, då blir man ju farligare än vad de är. Även om man har funderat på att aktermontera en gatling-sprutare bak ibland... tongue

andreas_940
21 november 2006 · 498 Inlägg

carnageman skrev:
Bromsa inte utan anledning, en polarn gjorde det, torskade på grov vårdslöshet i trafik och vållande till kroppskada på sin egen tjej som satt i passagerarsätet & fick en wiplaschskada....
En bil låg enligt polarn för nära honom så han tänkte att han skulle jävlas och trampade på bromsen, bilen bakom körde in i honom och polarn (främre bilen) blev vållande.
Han försökte med att ett rådjur hade sprungit ut men vittnena från bakomvarande bil avslöjade sanningen. Han har fortfarande inte fått tillbaks något körkort, detta är 3 år sedan och han hade haft körkortet i över 3 år när olyckan hände.

Kan tillägga att han dessutom varje månad betalar X antal tusenlappar till sin tjejs rehabilitering, detta pga att försäkringsbolagen tvingar försäkringstagaren att betala 10% av basbeloppet på skada som skett i samband med grov rattfylla eller grov vårdslöshet i trafik...

Men varför sa han inte att han tyckte bakomvarande bil låg för nära??
det är ju bara idiotiskt att ljuga om ett rådjur.
För det finns ALLTID massa vitnen till en olycka, även om man tror man är själv på vägen.

Intel
21 november 2006 · 130 Inlägg

"Diesel-injection" i grenröret fixar närgångna muppar.
Såg detta trix på en raggarbil.... rök så att man inte kunde se bilen.
Inget för katalysatorbilar dock och besiktningsmannen får nog magbesvär.

Senast redigerat av Intel (21 november 2006)

carnageman Rallyförare
21 november 2006 · 1 075 Inlägg

Alla hatar vi vad vissa bilister gör i trafiken, jag t.ex hatar sega, ouppmärksammade bilister, folk som satt i system att inte blinka vänster/höger i rondeller och som glider som värsta rattfyllot mellan filerna på motorvägen med noll-koll i backspegel & defekta blinkers.

En sak jag lärt mig är att 1000watt råder bot på det mesta. Både dagtid och nattetid. I extremfall har det hänt att man har "glömt" helljusen på big_smile, Men vanligtvis räcker en halv sekund gott för att göra de sega&slöa uppmärksammade .

Det va allt från konstapel Däng ;D

Sen har vi ju vår moderna tids största avslöjande som bara en del känner till. Den såkallade GPS-sjukan.
GPS-systemet räknar ut en EXAKT hastighet,
Hastighetsmätare går i regel runt 10km/h för sakta i 70km/h och 15km/h för sakta i 110km/h. Laser/radar tekniken är inte lika tillförlitlig som GPS.
Det är bevisat att de som sitter med GPS i bilen är trötta på att ständigt ligga 10-15km för sakta på landets vägar, tack vare felaktiga hastighetsmätaren på bilen framför big_smile

Epitaph skrev:
hmm, intressant. Har funderat om det hänt nån gång, nu vet jag. ganska puckat endå att leka med idioterna som kör så nära, då blir man ju farligare än vad de är. Även om man har funderat på att aktermontera en gatling-sprutare bak ibland... tongue

Senast redigerat av carnageman (21 november 2006)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang