Tips till alla som ska ta körkort

Snellbrutal
30 mars 2014 · 12 Inlägg

Tips till alla som ska ta körkort     (klarat under 10 dagar)

Teoriprovet: Endast gratisteori.se, har knappt läst boken, men boken rekommenderas.
Börja med:
1. Det är möjligt
2. gratisteori.se
3. Börja med vägmärken, träna så att du kan alla vägmärken utan till.
4. Teoriprovet: 2-3 timmar om dagen, uppdelad i 3. 1 timme, vila/ en runda ut/ 1 timme/ vila/en runda ut/en timme.
Fortsätt så i 10 dagar, tappar du motivationen på med musiken.
5. För dagen innan teoriprovet, gör inget. Sov tillräckligt.

Sist men inte minst: 10 dagar rekommenderas inte, ge dig 15 dagar och det ska vara obligatoriskt för dig att träna 3 timmar om dagen. Missar du 10 minuter eller orkar du inte får det bli 3 timmar och 10 minuter nästa dag.

Du har förmodligen klarat teorin. Utan att betala en massa onödiga cash.


Uppkörning
Handlar bara om att köra lugnt<- lugnt lugnt <- backa inte i 20 km, använd kopplingen när du backar, stanna inte i korsningar med v-plikt i onödan, kör efter förhållanden, blås inte för bi cyklister i 70 t.ex.

7 vecka innan uppkörning kommer kosta dig 500-1000kr beroende på trafikskola, det du behöver göra är att köra 1 körlektion med trafikskolan innan uppkörning helst 7 dagar innan. Be körläraren anteckna det du saknar, gå hem träna på det. Viktigast, kör lugnt.

Du har förmodligen klarat uppkörningen.

Senast redigerat av Snellbrutal (30 mars 2014)

Alex_T
30 mars 2014 · 150 Inlägg

Låter vettigt dock tror jag du menar kör efter förhållanden och inte kör inte efter förhållanden smile

Volvo 944 (1992)
Volvo S70 T5 "Prinsen" (1998)
Vita_Vargen
30 mars 2014 · 1 281 Inlägg

3 timmar i 10-15 dagar på teorin? Så svårt är det inte tongue Jag läste boken en gång o sen gjorde jag testet ca 5-6 ggr och klarade alla gånger, fick 57 sen på provet om jag inte minns fel. Total tid nerlagd var kanske 5 timmar.
O glöm inte kolla speglarna ofta, visar att du håller koll på din omgivning.

Snellbrutal
30 mars 2014 · 12 Inlägg

Människor är olika och olika prov ser olika ut, otränad medelsvensson med cykel körkort får runt 35-45 på provet, får du 10 enkla frågor har du klara provet.

Mack Forum- och sitemoderator
30 mars 2014 · 26 187 Inlägg

Ett annat tips är att trotsa "logiken", och ändå ta några körlektioner. Detta för att uppdatera som om nuläget.
En del av det min far försökte lära mig stämde inte alls mot dagens verklighet, då hans kunnande uppdaterade sig senast nån gång på sextiotalet..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
30 mars 2014 · 5 650 Inlägg

Snellbrutal skrev:
Människor är olika och olika prov ser olika ut, otränad medelsvensson med cykel körkort får runt 35-45 på provet, får du 10 enkla frågor har du klara provet.

Sen är de olika vissa har en talang för teori men totalt värdelösa på körningen och tvärt om

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Vita_Vargen
30 mars 2014 · 1 281 Inlägg

MrEricsson skrev:

Snellbrutal skrev:
Människor är olika och olika prov ser olika ut, otränad medelsvensson med cykel körkort får runt 35-45 på provet, får du 10 enkla frågor har du klara provet.

Sen är de olika vissa har en talang för teori men totalt värdelösa på körningen och tvärt om

Summering: Gör så många tester du personligen tycker behövs innan du gör det riktiga.
Jag fick 56-58 på dom 6 testerna jag gjorde innan jag gjorde de riktiga testet och mitt resultat på testet vart ju däromkring så tror klarar man flertalet tester med marginal så är de grönt för att ta det riktiga.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 mars 2014 · 13 806 Inlägg

Vita_Vargen skrev:

MrEricsson skrev:

Snellbrutal skrev:
Människor är olika och olika prov ser olika ut, otränad medelsvensson med cykel körkort får runt 35-45 på provet, får du 10 enkla frågor har du klara provet.

Sen är de olika vissa har en talang för teori men totalt värdelösa på körningen och tvärt om

Summering: Gör så många tester du personligen tycker behövs innan du gör det riktiga.
Jag fick 56-58 på dom 6 testerna jag gjorde innan jag gjorde de riktiga testet och mitt resultat på testet vart ju däromkring så tror klarar man flertalet tester med marginal så är de grönt för att ta det riktiga.

när man gör testprov gör man det tills man har 100% på minst 3prov innan man skriver upp på riktigt.

så slipper man ta upp tid för andra.

körningen ska man alltid göra på körkskola man kör grunderna först privat och sen går man igenom dom grundläggande grejerna en privatperson aldrig kan lära ut.

så slipper vi andra tvärnita när idiotungar gör dumma omkörningar...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Andromeda Rumpmas
30 mars 2014 · 3 860 Inlägg

Jag förstår inte riktigt problemet med teoriprovet. Om man kan plugga till tentor och andra prov, varför skulle man inte kunna plugga körkortsteorin själv och klara den med glans?

Är det så att trafikskolorna lyckas i sin marknadsföring att få teoriprovet att framstå som mycket svårare än det egentligen är?

Senast redigerat av Andromeda (30 mars 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
-jimmy
30 mars 2014 · 377 Inlägg

Tyvärr det nog så, tänker man bara efter ordentligt så klarar man provet utan några större ansträngningar.

Senast redigerat av -jimmy (30 mars 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang