Bränsle förbrukning/friläge

Snellbrutal
30 mars 2014 · 12 Inlägg

Fråga:
Hur mycket drar din bil i friläge under körning och stilla stående.


Ang bränsleförbrukning och motorbromsning kan man spara bra med cash, hur ser ni på att accelera till låt oss säga 100 och låta bilen rulla i friläge till 40-50 sedan göra samma sak. Sparar det mer bränsle än att köra jämt hastighet och motorbromsa.

Skillnaden mellan friläge rullning och motorbromsningen är enorm.

explosiv
30 mars 2014 · 133 Inlägg

Kallas för PulseNGlide, utnyttjar det i stadstrafik med relativt stora vinster. Min V70 får en momentanförbrukning på ca 0,25 i 50 på tomgång, sänker snittförbrukningen från 0,9-0,95 till rumt 0,77-0,8

wofflan- Gear Heads Göteborg
30 mars 2014 · 156 Inlägg

Jämn hastighet torde vara att föredra testa själv stadstrafik vs landsväg. Hur mäter du?

explosiv
30 mars 2014 · 133 Inlägg

i stadstrafik är det mjukhet som vill eftersträva, konstant rullning utan stopp. Momentanförbrukning får färddatorn ta hand om om du frågade mig. Snitt gör jag vid pumpen

wofflan- Gear Heads Göteborg
30 mars 2014 · 156 Inlägg

explosiv skrev:
Kallas för PulseNGlide, utnyttjar det i stadstrafik med relativt stora vinster. Min V70 får en momentanförbrukning på ca 0,25 i 50 på tomgång, sänker snittförbrukningen från 0,9-0,95 till rumt 0,77-0,8

Men att göra som TS sa att hela tiden öka till 100 för att låta bilen tappa fart till 40-50 för att sedan åter öka till 100 borde ju inte sänka förbrukningen snarare tvärt om

explosiv
30 mars 2014 · 133 Inlägg

Nu blir det lite väl stort hopp från 100 till 50, men de "lärda" inom ämnet, dvs folket på ecomodder anser att de kan få ut en bra snittförbrukning på det. De pratar om att glajda ca 10 km/h och sedan jobba på bilen så att de kan hålla det glidet så länge som möjligt. Teorin bakom är då att en motor jobbar mer effektivt under last (acc) och sedan mindre förluster med frikopplad motor, de brukar tom vara så tuffa att de har en "kill-switch" på växelspaken och dödar motorn under gliden.

Snellbrutal
30 mars 2014 · 12 Inlägg

Från 100 till 50 platt mark tippar jag på 1km rullning, räkna bort vinden. Accelerationen är 50meter kanske.

-matte En Medlem
30 mars 2014 · 405 Inlägg

Stämmer bra det att man får lägre förbrukning på ottomotorer om man utnyttjar det faktum att deras verkningsgrad är som högst vid hög last. Däremot så tror jag inte att en sådan stor variation i hastighet som TS hänvisar till är särskilt effektiv.

Säg att du vill hålla 80 km/h. Accelerera upp till ca 95 km/h, frihjula till tex 60 km/h och repetera. Man kan ju även spara lite extra genom att stänga av motorn, men det ökade slitaget på startmotorer och svänghjul gör att det alternativet borde gå bort för de flesta.

Man ska också i regel alltid undvika att motorbromsa OM man inte vill stanna då det kräver enorma mängder energi att få upp bilens rörelseenergi igen efter ett stopp.
Dvs kör du på e4an och ser att du blir tvungen att stanna om 1km + så ska du motorbromsa dig fram till stoppet då du inte gör av med bensin på vägen. Är hindret tex ett trafikljus så kan det vara bra att glida extra länge på motorbromsen (växelval) då det kanske hinner slå om medans du inte gjort av med något bränsle.

Men om vi säger att du kör på en motorväg och kommer över en hög backe och det börjar luta neröver. Här ska du absolut frihjula då gravitationen drar dig neråt och bilens lägesenergi omvandlas till rörelseenergi. I denna situation måste du också få rulla fritt utan stopp.

Övrig eco-driving med bensinmotorer så gäller att stora spjällöppningar= låg förbrukning. Däremot så gäller detta endast vid konstanta farter, dvs accelerera inte upp från 0 till 70 med blytunga växlar. Fullgas är inte heller bra då bilen inte längre håller lambda 1, lagom är bäst. Vid acceleration så ska du hålla hög belastning på motorn med hyfsade varvtal, helst inte över 3000rpm dock. Detta skiljer sig dock åt på olika motorer men i stort sätt så max 3500 rpm för 4-cylindrar.

http://us1.webpublications.com.au/static/images/articles/i1126/112611_6lo.jpg

http://ecomodder.com/wiki/images/3/39/Saturn_99_1.9l_dohc_bsfc.jpg

Senast redigerat av -matte (30 mars 2014)

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
30 mars 2014 · 5 650 Inlägg

I regel är motorbromsning de ända rätta för då drar bilfan 0
Sen finns de vissa automatlådor och tillverkare som menar på att de kvittar vad den drar på tomgången för de sparas in ändå och då
Fläskar automaten i neutral och glider tomgång

Vill man Spara pengar köper man en 6 växlad manuell med start och stopp funktion så kommer de sparas mycket på förbrukningen genom och bara köra normalt och motorbromsa

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
henke_99 Offroad Racing
30 mars 2014 · 3 122 Inlägg

Jag har lite svårt att se hur en pendlande hastighet kan sänka förbrukningen. Skulle vilja se en jämförelse där man först kör på det sättet och sen kör samma sträcka i jämn fart med samma medelhastighet som man fick ut av första körningen... Dessutom så skulle en förare som håller på o pendlar i hastighet på det viset göra mig smått vansinnig.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
master_lars
30 mars 2014 · 1 160 Inlägg

Kanske dags att börja ta upp begreppet marschfart.

Alltså normalt är det den hastighet som är effektivast ekonomiskt, dvs där bilen drar minst per km, i förhållande till kostnader per km, bränsle, fordon m.m.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 mars 2014 · 13 746 Inlägg

master_lars skrev:
Kanske dags att börja ta upp begreppet marschfart.

Alltså normalt är det den hastighet som är effektivast ekonomiskt, dvs där bilen drar minst per km, i förhållande till kostnader per km, bränsle, fordon m.m.

det är mer intresant.


mätte lite på en bil där var det rätt stor skillnad..


om man ifrån att ligga i 110-130  så drog den 0.65

körde man aldrig fortare än 100km/h så gick den ner till 0.58

detta var en liten motorsvag bil med 60hk.  så den får jobba på en del för att farten ska hållas.

ska göra en ny mätning i sommar. tänkte köra intervaller med normal pendlingfart 110-130
sen max 100 och sen max 80 på samma sträcka och se hur stor skillnaden blir.

att hålla på och bete sig som ett arsel och köra som en jävla jojo det borde vara döds straff på sen är det valfritt hur fort man vill åka men att inte hålla jämn hastighet är så obota korkat att dom borde sälja bilen och köpa en cykel istället

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
explosiv
30 mars 2014 · 133 Inlägg

MrEricsson skrev:
I regel är motorbromsning de ända rätta för då drar bilfan 0
Sen finns de vissa automatlådor och tillverkare som menar på att de kvittar vad den drar på tomgången för de sparas in ändå och då
Fläskar automaten i neutral och glider tomgång

Vill man Spara pengar köper man en 6 växlad manuell med start och stopp funktion så kommer de sparas mycket på förbrukningen genom och bara köra normalt och motorbromsa

Jojo bilen drar 0, det har du rätt i. Men energin som krävs för att hålla motorn i rullning äts från bilens hastighet. Dvs du måste kompensera med att gasa ännu mera vid ett senare tillfälle om du vill hålla konstant hastighet.

Passar dock bra för kortare bromsningar där frirullning tar för lång tid

Evildan
30 mars 2014 ·

Min Prius förbrukar vid motorbroms 0l/km bränsle och i bilkö likaså, den stänger av bränslemotorn direkt när jag släpper gasen och utnyttjar rörelseenergin för att ladda batteriet, likväl när jag bromsar.
Vid stillastående är bränslemotorn avstängd, när jag släpper bromsen rullar bilen framåt med endast elmotor, så vid kökörning åker jag utan att förbruka något bränsle alls.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 mars 2014 · 17 488 Inlägg

Så fort jag släpper upp gasen på Priusen dör maskin. Man kan inte höra det men ser på en display att den drar 0.0 l/mil. När gasen trycks ner startar den glatt igen (om nu inte elmotorn räcker för att driva bilen) Så visst sparar stop-and-go mycket bränsle.

Bilfan drar lika mycket på landsväg som i stadstrafik.

EDIT: Evildan hann före...

Senast redigerat av Hybridsmurfen (30 mars 2014)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 mars 2014 · 13 746 Inlägg

tycker toyotas bilar är mer än märkliga..

har hållt på lite väktar bilar som är sånt där strunt teknik och den motorn slår igång itid och otid i alla möjliga märkliga lägen.

bästa av allt var upptäckte vi gjorde om man har bilen igång kör parkerar den som vanligt men inte stänger av bilen går iväg och låser inte bilen.. så går det utmärkt att hoppa in i bilen och köra iväg fast nyckeln ligger 50meter därifrån smile)  skit bra grejer.  vi testade att köra bilen ett varv runt området utan nyckel efter att ha gjort så där..

dessutom lär det slita bra på bensin motorn när den med kall motor lägger sig på full varv om man åker iväg och klipper fullt efter några sec smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
30 mars 2014 · 5 650 Inlägg

explosiv skrev:

MrEricsson skrev:
I regel är motorbromsning de ända rätta för då drar bilfan 0
Sen finns de vissa automatlådor och tillverkare som menar på att de kvittar vad den drar på tomgången för de sparas in ändå och då
Fläskar automaten i neutral och glider tomgång

Vill man Spara pengar köper man en 6 växlad manuell med start och stopp funktion så kommer de sparas mycket på förbrukningen genom och bara köra normalt och motorbromsa

Jojo bilen drar 0, det har du rätt i. Men energin som krävs för att hålla motorn i rullning äts från bilens hastighet. Dvs du måste kompensera med att gasa ännu mera vid ett senare tillfälle om du vill hålla konstant hastighet.

Passar dock bra för kortare bromsningar där frirullning tar för lång tid

när bilen drar 0 åker du gratis när du kör frikopplad eller på neutral så drar den soppan för tomgång

har gått ett antal eccodriving kurser även vanliga och heavy eccodrivig  och inte en enda gång har instruktören sagt lägg ur växeln och rulla
du ska hålla din fart hela tiden lutar de ner för släpper man gasen tills man märker att den börjar tappa fart.

som den senaste instruktören sa "släpp gasen och motorbromsa för annars eldar du för kråkorna" funkar så väl som på personbilar som lastbilar.

ända som kan vara knepigt är att vissa automatlådor gillar och frikoppla när de rullar ut för men de kan man inte göra så mycket åt

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 mars 2014 · 13 746 Inlägg

MrEricsson skrev:

explosiv skrev:

MrEricsson skrev:
I regel är motorbromsning de ända rätta för då drar bilfan 0
Sen finns de vissa automatlådor och tillverkare som menar på att de kvittar vad den drar på tomgången för de sparas in ändå och då
Fläskar automaten i neutral och glider tomgång

Vill man Spara pengar köper man en 6 växlad manuell med start och stopp funktion så kommer de sparas mycket på förbrukningen genom och bara köra normalt och motorbromsa

Jojo bilen drar 0, det har du rätt i. Men energin som krävs för att hålla motorn i rullning äts från bilens hastighet. Dvs du måste kompensera med att gasa ännu mera vid ett senare tillfälle om du vill hålla konstant hastighet.

Passar dock bra för kortare bromsningar där frirullning tar för lång tid

när bilen drar 0 åker du gratis när du kör frikopplad eller på neutral så drar den soppan för tomgång

har gått ett antal eccodriving kurser även vanliga och heavy eccodrivig  och inte en enda gång har instruktören sagt lägg ur växeln och rulla
du ska hålla din fart hela tiden lutar de ner för släpper man gasen tills man märker att den börjar tappa fart.

som den senaste instruktören sa "släpp gasen och motorbromsa för annars eldar du för kråkorna" funkar så väl som på personbilar som lastbilar.

ända som kan vara knepigt är att vissa automatlådor gillar och frikoppla när de rullar ut för men de kan man inte göra så mycket åt

frikopplar du på uppkörningen och rullar och använder fotbromsen tex vid ett stopljus kuggar dom dig t.o.m

växel ska vara i och kopplingen ska ner exakt innan motorn börjar hosta typ smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
explosiv
30 mars 2014 · 133 Inlägg

MrEricsson skrev:

explosiv skrev:

MrEricsson skrev:
I regel är motorbromsning de ända rätta för då drar bilfan 0
Sen finns de vissa automatlådor och tillverkare som menar på att de kvittar vad den drar på tomgången för de sparas in ändå och då
Fläskar automaten i neutral och glider tomgång

Vill man Spara pengar köper man en 6 växlad manuell med start och stopp funktion så kommer de sparas mycket på förbrukningen genom och bara köra normalt och motorbromsa

Jojo bilen drar 0, det har du rätt i. Men energin som krävs för att hålla motorn i rullning äts från bilens hastighet. Dvs du måste kompensera med att gasa ännu mera vid ett senare tillfälle om du vill hålla konstant hastighet.

Passar dock bra för kortare bromsningar där frirullning tar för lång tid

när bilen drar 0 åker du gratis när du kör frikopplad eller på neutral så drar den soppan för tomgång

har gått ett antal eccodriving kurser även vanliga och heavy eccodrivig  och inte en enda gång har instruktören sagt lägg ur växeln och rulla
du ska hålla din fart hela tiden lutar de ner för släpper man gasen tills man märker att den börjar tappa fart.

som den senaste instruktören sa "släpp gasen och motorbromsa för annars eldar du för kråkorna" funkar så väl som på personbilar som lastbilar.

ända som kan vara knepigt är att vissa automatlådor gillar och frikoppla när de rullar ut för men de kan man inte göra så mycket åt

Ingenting är gratis här i världen... Ja din motor drar noll det har du rätt i. Men det betalar du genom att behöva tillföra energi senare. Om du motorbromsar på en platt raksträcka så tappar du ju fart mer fart än jag som har neutralen i, om du inte gör det så hör av dig, då har du nämligen något som kan liknas med en evighetsmaskin...

Men visst i nedförsbacke så kan du hålla en konstant fart med motorbroms, däremot så brukar jag använda den energin i friläge för att öka min fart, för att på så vis kunna vinna tillbaka den energin i uppförsbacke. Dvs där du behöver gasa på har jag redan "gratis energi" att utnyttja.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
30 mars 2014 · 5 650 Inlägg

explosiv skrev:

MrEricsson skrev:

explosiv skrev:

Jojo bilen drar 0, det har du rätt i. Men energin som krävs för att hålla motorn i rullning äts från bilens hastighet. Dvs du måste kompensera med att gasa ännu mera vid ett senare tillfälle om du vill hålla konstant hastighet.

Passar dock bra för kortare bromsningar där frirullning tar för lång tid

när bilen drar 0 åker du gratis när du kör frikopplad eller på neutral så drar den soppan för tomgång

har gått ett antal eccodriving kurser även vanliga och heavy eccodrivig  och inte en enda gång har instruktören sagt lägg ur växeln och rulla
du ska hålla din fart hela tiden lutar de ner för släpper man gasen tills man märker att den börjar tappa fart.

som den senaste instruktören sa "släpp gasen och motorbromsa för annars eldar du för kråkorna" funkar så väl som på personbilar som lastbilar.

ända som kan vara knepigt är att vissa automatlådor gillar och frikoppla när de rullar ut för men de kan man inte göra så mycket åt

Ingenting är gratis här i världen... Ja din motor drar noll det har du rätt i. Men det betalar du genom att behöva tillföra energi senare. Om du motorbromsar på en platt raksträcka så tappar du ju fart mer fart än jag som har neutralen i, om du inte gör det så hör av dig, då har du nämligen något som kan liknas med en evighetsmaskin...

Men visst i nedförsbacke så kan du hålla en konstant fart med motorbroms, däremot så brukar jag använda den energin i friläge för att öka min fart, för att på så vis kunna vinna tillbaka den energin i uppförsbacke. Dvs där du behöver gasa på har jag redan "gratis energi" att utnyttja.

ursäkta men vem fan slänger ur växeln på en platt raksträcka.
tror du behöver gå en riktig eccodriving kurs ?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang