Hur många här har konverterat sin bil till E85?

Etanol
16 januari 2007 · 21 Inlägg

Precis,, det har tappats en del etanolåkare på grund av att många ekonomiskt förlorar på detta, med som priserna är i dag fast fortfarande sparar dom flesta på att även köra på ren E85 och så gör även jag med mina bilar, där jag iaf ligger +/- 1 spänn milen på ett ungefär.

Och dessa förbruknings siffror på ofta nämda 30-40% är även i överkant, även den erfarenhetets mässigt från både konverterade till "riktiga" etanolbilar, där det är mer brukligt att den ligger runt 20-30% (och med Lambda runt 1), så förlusten blir inte så står om man nu förlorar något, har med detta fått en mängd tjänstebils åkare som med dom miltalen dom kör per år sparar 2000-3000:- per år bara genom att dubbeltanka, så visst går det att spara på detta.

Jo det är många knepiga funderingar som råder, helt klart är att viljan saknas bland våra politiker, man vill så väl om miljön, men det får absolut inte kosta något,,, slutligen , det är korrkekt att det i dag importeras nästan 80% av etanolen som används till biltrafik och om den verkligen kommer i från brasilens regnskogar går vitt i sär.

Men även produktions mässigt är det mycket på gång här hemma i svedala, detta har bara börjat och inte behöver man inte heller köpa ny miljöbil då dom senaste konverterings boxarna är helt bränsleflexibla, som dock tills vidare inte är helt lagliga men som ingen hitills haft några juridiska problem med.

"Runn WS7": Struntprat får allt stå för dig! Det är i övrigt INTE vad dom tusentals mailkontakter bara jag haft genom åren med kan instämma med,, och i övrigt är långt i från alla bilar som är godkända för ens 20% etanol, där det till och med finns tillverkare som inte godkänner en enda procent etano,l fast i stort all bensin innehåller minst 5% etanol.

Gå tex in till vilken återförsäljare som helst och hör med vad dom anser om att blanda i etanol i en befintlig bil, svaret är liksom givet på för hand och det är det jag menar med att det vi gör bevisar att grejorna verkligen fungerar/håller! Eller hur?


"9 år & 14000 problemfriamil med konverterade fordon"

Senast redigerat av Etanol (17 januari 2007)

Runn WS7 Avstängd
16 januari 2007 · 1 031 Inlägg

Jag kör inte på E85 för att spara pengar eller för miljön (du skulle jag montera dit kattarna igen) utan för att det är ett bättre bränsle...

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Runn WS7 Avstängd
16 januari 2007 · 1 031 Inlägg

Har fortfarande efter 4 års sökande inte hittat någon som har fått problem på sin bil till följd av E85...
Det går alldeles utmärkt att köra E85 på vanliga kompet det ger tom mer hästar än på bensin. Men givetvis kan man höja kompet och få ut ännu mer effekt. Tänk på att flexibilarna kör med samma komp på bensin och E85, GM´s Vortecmotorer har även samma tändning på båda.
Att energiinnehållet är lägre kompenserar man ju lätt genom att ge mer bränsle i förhållande till bensin (ca30% mer).

Appropå tändningen, Ge inte för mycket. E85 klarar sig bra på bensintändningen...  Tänk på att etanol brinner snabbare än bensin, FÖR tidig tändning är inte bra.
http://www.tacs.nu/forum/files/screenshot022_475.jpg

Senast redigerat av Runn WS7 (16 januari 2007)

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
chrillemk2gti
16 januari 2007 · 197 Inlägg

kompisen kunde ställa sin tändning 3grader senare med etanol å det gör mycket i hk på en 500-600hk  volvo 240 :-) funderar starkt att konvertera med men dete så dåligt med tankställen för det här hos mig får se om ekonomin räcker för ett på 750cc spridare

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...
Etanol
16 januari 2007 · 21 Inlägg

Skulle även jag förtsättningsvis stå där vid etanolpumpen om så etanolen skulle kostar 15 spänn litern, så viktigt anser iaf jag att detta är och den gruppen blir allt större som ser lite längre än den egna plånboken och i dom flesta fall handlar det inte om något rikemans folk heller.

Även om det kanske finns undantag som tex en Viper ägare som nyligen konverterade sitt monster till ren etanoldrift och bara genom det höjde effekten från originalets 500Hk till 800Hk med etanol, så visst är etanolen uppskattad både här och var samt av olika anledningar.

Och har även själv efter 9 års "forskande" inte heller träffat på någon/ra som skulle fått verkliga problem på grund av etanolen, har tvärt om uteslutande bara hört positvt, som tex upplevd mer effekt redan vid låginblandning,, och har även en del kontakter med brasse folk som pysslat med etanol och fordon sedan tidigt 70 tal som med säger likadant.
För att inte nämna vad gubben Henry Ford en gång i 1900 talets början hade mycket stora planer med att använda just etanol i bilar, innan han totalt blev överkörd av "oljemaffian".

"med spriten där den hör hemma- i bilarnas tankar"

kohler
16 januari 2007 · 671 Inlägg

med tanke på att etanolen inte är riktigt ekonomiskt lönsam... går det inte att hälla hembränt i tanken?? smile eller är det svårt att få bort allt vatten?

Second is the first loser
Runn WS7 Avstängd
16 januari 2007 · 1 031 Inlägg

kohler skrev:
med tanke på att etanolen inte är riktigt ekonomiskt lönsam... går det inte att hälla hembränt i tanken?? smile eller är det svårt att få bort allt vatten?

Det finns mycket info och guider till det på nätet, gör en sökning och du hittar garanterat.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
chaffisboy
16 januari 2007 · 68 Inlägg

hur många % tror ni att en volvo945 ltt år 96 tål??
tacksam för svar

en glad chaffis. som gillar v8 och allt som gör livet värt att leva typ mina barn...
Runn WS7 Avstängd
16 januari 2007 · 1 031 Inlägg

chaffisboy skrev:
hur många % tror ni att en volvo945 ltt år 96 tål??
tacksam för svar

Börja med 20% och öka varje tankning men jag skulle inte gå över 60%, går bilen snålt vid WOT så vet man inte inte vad som kan hända.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Xuri One Man Clan
16 januari 2007 · 4 286 Inlägg

chaffisboy skrev:
hur många % tror ni att en volvo945 ltt år 96 tål??
tacksam för svar

Jag har kört över 50 % i min .. ..inga problem..tror inte 100% e några problem de heller tyckte de blev lite bättre bottendrag i maskinen och turbon laddade något tidigare kändes de som ..eller så e ja dum i huve ...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
Runn WS7 Avstängd
16 januari 2007 · 1 031 Inlägg

Xuri skrev:

chaffisboy skrev:
hur många % tror ni att en volvo945 ltt år 96 tål??
tacksam för svar

Jag har kört över 50 % i min .. ..inga problem..tror inte 100% e några problem de heller tyckte de blev lite bättre bottendrag i maskinen och turbon laddade något tidigare kändes de som ..eller så e ja dum i huve ...

Problemet är att när lambdagivaren avviker för mycket så kommer det att ge en felkod.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Aerodynamik ...
16 januari 2007 · 7 120 Inlägg

Men när ni säger att etanol inte drar så mycket, hur kommer det sig då att t.o.m. biltillverkarna exempel SAAB som säger att den drar cirka 30-40% mer. och volvo säger 25-30%.

Jag som trodde att biltillverkarna brukade ljuga när det gäller bränsle förbrukning osv., men det vore väl idioti att säga något sådant isåfall?

Runn WS7 Avstängd
16 januari 2007 · 1 031 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Men när ni säger att etanol inte drar så mycket, hur kommer det sig då att t.o.m. biltillverkarna exempel SAAB som säger att den drar cirka 30-40% mer. och volvo säger 25-30%.

Jag som trodde att biltillverkarna brukade ljuga när det gäller bränsle förbrukning osv., men det vore väl idioti att säga något sådant isåfall?

Är bilen rätt mappad så drar den mer det går inte att komma ifrån, Etanol innehåller mindre energi alltså behövs det mer, 25% till 40% beroende på bil och körsätt. Om någon säger något annat så är inte bilen rätt inställd. Det går att köra snålare än Lambda 1 men inget man ska göra om man inte vet vad man gör.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
fiddes Grävmaskinist
20 maj 2007 · 216 Inlägg

Det billigaste är väl att göra som i  "Dukes of Hazard", köra på sitt egenbrygda ;P.
Där är inte heller någon miljöovänlig import utav gudadrycken ;D

Volvo C70 "T5" (1998)
moose46019 study
20 maj 2007 · 772 Inlägg

tror ni jag kan köra på det i min 328 e36 -95

Runn WS7 Avstängd
9 januari 2008 · 1 031 Inlägg

fiddes skrev:
Det billigaste är väl att göra som i  "Dukes of Hazard", köra på sitt egenbrygda ;P.
Där är inte heller någon miljöovänlig import utav gudadrycken ;D

Finns ju folk som gör i tex USA, goggla så hittar du mer info.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
coyquattro
9 januari 2008 · 128 Inlägg

Har kört enbart på etanol sen i maj, inte haft några bekymmer.

Corsa_rst
9 januari 2008 · 94 Inlägg

Jag har kört 100% etanol ett bra tag, även med turbomatning utan problem. Gäller bara att ge sås så man vet att man klarar sig. Och de är upp till var och en att ta reda på. På bilar med knacksensor får man extra hjälp mot spikningar.

Många tycker även att bilen blir slöare, de brukar oftast bero på fel soppatryck eller att tändningen inte stämmer.

De som händer med alla bilar är att sotlaringar på ventiler och diverse skrymslen som samlats förr ev bensin, kommer spolas bort. E85 har en renande effekt i mototn.
Kör man i ett halv år och tar av toppen brukar den se ut som ny.

Sen finns de dom som säger att plastledningarna "fräts upp" av e85, jag har inte märkt ett dugg av de och jag har kört i 3år nu.

Bredda bilen annars byt!!
Opel Corsa A GSI turbo "Spoonwee performance" (1991)
RiNka
9 januari 2008 · 252 Inlägg

Hej!
Har en 850 t5, undrar nu - vad måste beställas och göras för att "etanol konvertera"?

Tackar för svar

Volkswagen Vento "der Chef" (1995)
Corsa_rst
9 januari 2008 · 94 Inlägg

Oj svårt att sga rakt av. Egentligen för att få ut 100% så ska den mappas om.
Men grovt på den man behöver. Ställbar bt med klockar och lambdavisare. De är en början på allt iaf. Dock är E85 jobbigt i kyla då bilen blir väldigt svårstartad, men de går.

Bredda bilen annars byt!!
Opel Corsa A GSI turbo "Spoonwee performance" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang