När jag gjorde mitt test tidigare hade jag nog större temperaturskillnad, jag eldade då med brännare på järnklumpen så den kan mycket väl ha varit uppe på 500 grader. På grund av detta gick det inte lika lätt att få i axlarna den här gången, fick slå i dem med hammare (som jag hade förberett innan förutseende som jag är)
Tack vare mitt våldsamma isättande sitter distanserna lite fast, har fått bort säkringarna (häflten fick kasseras) men jag har nog stukat ändarna på axlarna lite också, har provat värma av dem men det funkade sådär, ska nog svetsa på nåt att dra i imorron
Sen borrade jag hål för oljeretur från växeln, 12 mm var det största jag fick plats med, ska fundera ut hur resten av returen ska se ut
Gjorde även här en avstickare till andra sidan kugghjulen då detta är lägsta punkten samt att det eventuellt kommer byggas upp lite tryck här genom att oljan slungas ut mot väggen
Och motsvarande urfräsning
Sen fick jag försänka bultarna som håller adapterplattan, detta eftersom de byggde 11,5 mm med bricka och svänghjulet ligger 11 mm från plattan
5 mm fick det bli, hade ingen större pinnfräs än 25 mm och då är det precis man får i en hylsa så jag ville inte att skallen skulle försvinna helt
Tog ett tag för jag fick byta till en mindre pinnfräs och sikta in varje hål för att sedan byta tillbaka och fräsa ur
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Tycker du är riktigt grym på det du gör och försöker dig på. Verkligen kul att följa ditt arbete och framförallt när du lägger upp bilder så man får se ditt resultat. Fortsätt kämpa o ge inte upp vi är många som följer dig!
Gav mig på distanserna igen med lite mer vredesmod
En åt gången fick de jävlarna ge med sig
Vissa satt bättre än andra
Men till slut var de borta!
Sedan var det dags att fixa till utgående axel, jag lämnade den med en svag överdimension för att vara säker på att inte få glapp mot kugghjulet Bestämde mig för att göra det ordentligt och svarva ner backarna lite för att få så litet slag som möjligt
Så jag gjorde en pjuck för att hålla backarna på plats
Tog bara lite eftersom vi inte har fler mjuka backar som ligger
Och så upp med axeln, fick ner slaget till 0.7 hundradelar, tror det ska klara sig
Kugghjulet var precis som beställt EXAKT 30 mm i hålet
Och min axel var två hundradelar under, vilket är för lite för en glidpassning
Fick ta två tiondelar (eller det var det räkneverket på svarven påstod) innan det gick på vettigt
Sen vidare till ringhjulet som inte heller går i då jag lämnade lite
27 kg tar emot lite när man ska hålla det och spänna chucken samtidigt
Stannade när det gick att knacka in den för hand, halv greppassning får det nog kallas, vill att den ska sitta jävligt stabilt så jag låter det vara så
Sen skulle jag ha på lager på axlarna också, eftersom ändarna blev stukade av mitt bankande krävdes lite övertalning Rött betyder OK
Blev nån timmes jobb med att sandpappra ner dem men till slut så
Nu ska det borras hål till solhjulet och svänghjulet sen tror jag tamefan att det ska monteras
haha vilket sjukt projekt :'D Hoppas du hittar en bil att montera detta monstret i! Røstar på någon stor 4x4 Bra imponerad av ditt arbete med motorn med, inte lættaste uppgiften du tagit till dig haha. Good luck man, følger dig!
Händer mycket lite, blivit för mycket vattenskoter och slappande i sommar
Nu har skolan dragit igång igen så helgmecket fortsätter, nu i helgen ska jag göra nåt för första gången sen senaste uppdateringen
Nästa grejor är
1. Borra hål i axeln för svänghjul och solhjul 2. Borra hål och fixa låsring till lagret som håller sagd axel 3. Fixa distanser till planethjulen 4. Trycka i alla lager
Sen är växeln i sig klar
Så sen ska växellådan på och en ram som håller ihop det hela med motorn ska svetsas sen är drivlinan typ klar!
Nu har skolan dragit igång igen så helgmecket fortsätter, nu i helgen ska jag göra nåt för första gången sen senaste uppdateringen
Nästa grejor är
1. Borra hål i axeln för svänghjul och solhjul 2. Borra hål och fixa låsring till lagret som håller sagd axel 3. Fixa distanser till planethjulen 4. Trycka i alla lager
Sen är växeln i sig klar
Så sen ska växellådan på och en ram som håller ihop det hela med motorn ska svetsas sen är drivlinan typ klar!
Gött, väntar med spänning på det och troligen många andra
Nästa grejor är
Sen är växeln i sig klar
Gött, väntar med spänning på det och troligen många andra
Instämmer. Finns inget bättre på garaget.org än när MaskinarN har uppdaterat sina bestyr
Tjejen kom ner så det blev bara en snabbvisit i verkstan
Valde att ge mig på axeln och fixa hålen till svänghjulet, hade egentligen tänkt fixa hålen till solhjulet också men kom på att jag vill ha stiften hemma så jag kan låsa det efter första hålet, skittrist om hålen inte stämmer 100%
Eftersom jag var så snål med tjockleken fick jag köra med fräs så jag kunde dra igenom på baksidan in i lagerpassningen. Detta eftersom jag ville ha gänga på hela tjockleken på plattan och då behövde kunna dra igenom gängtappen en bit.
Bonusbild på mig då jag hade fotograf med mig
Så blev det, fullösning men det kommer inte synas sen iaf
Och så lite gängor
Klart!
Har beställt höghållfasta bultar så jag inte får ett svänghjul över smalbenen sen
Kommer sitta höghållfasta på svänghjul, solhjul och för att fästa adapterplattan. Även stiften till solhjulet blir höghållfasta. Ska fundera på om det är lönt att ha höghållfasta för att fästa växellådan, känns ganska överdimensionerat som det är
Det är så sanslöst jävla kul att kika på dina uppdateringar! Good work!
Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Tjejen kom ner så det blev bara en snabbvisit i verkstan
Valde att ge mig på axeln och fixa hålen till svänghjulet, hade egentligen tänkt fixa hålen till solhjulet också men kom på att jag vill ha stiften hemma så jag kan låsa det efter första hålet, skittrist om hålen inte stämmer 100% http://forumbilder.se/ECH0Q/dsc-0012.JPG
Eftersom jag var så snål med tjockleken fick jag köra med fräs så jag kunde dra igenom på baksidan in i lagerpassningen. Detta eftersom jag ville ha gänga på hela tjockleken på plattan och då behövde kunna dra igenom gängtappen en bit. http://forumbilder.se/ECH0Q/dsc-0015.JPG
Har beställt höghållfasta bultar så jag inte får ett svänghjul över smalbenen sen
Kommer sitta höghållfasta på svänghjul, solhjul och för att fästa adapterplattan. Även stiften till solhjulet blir höghållfasta. Ska fundera på om det är lönt att ha höghållfasta för att fästa växellådan, känns ganska överdimensionerat som det är
Mer än så blev det inte, halv punkt struken
Är som att vänta på ett nytt avsnitt av en bra serie när man väntar på dina uppdateringar 😀 Riktigt kul att följa med ditt projekt, fortsätt så!