En stridsvagnshotrod blir till

Mitt första riktiga projekt, klart man väljer en stridsvagnsmotor att börja på! Eller vänta...
  • 846 Följare
  • 895 886 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 november 2023
Louca
19 februari 2016 · 438 Inlägg

Fallan skrev:
Sådär ja.

Något förskönad och förmodligen långt ifrån skalenlig men du fattar säkert grejen.
I fronten ser du att jag höjt kurvan över framlyktorna i förhållande till en org Mini, för att de ist ska flyta ihop med ventilkåporna. Måtten är ju knappast så som på bilden med just att bygga karossen ihop med motorn gör väl förhoppningsvis att man slipper en massiv lådliknande front bara för att täcka delar!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/155 … 20copy.JPG

Dessutom framhäver du motorns storlek om man håller det litet och nätt runt om. O de e ballt... cool

MaskinarN skrev:

Fallan skrev:
Sådär ja.

Något förskönad och förmodligen långt ifrån skalenlig men du fattar säkert grejen.
I fronten ser du att jag höjt kurvan över framlyktorna i förhållande till en org Mini, för att de ist ska flyta ihop med ventilkåporna. Måtten är ju knappast så som på bilden med just att bygga karossen ihop med motorn gör väl förhoppningsvis att man slipper en massiv lådliknande front bara för att täcka delar!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/155 … 20copy.JPG

Dessutom framhäver du motorns storlek om man håller det litet och nätt runt om. O de e ballt... cool

Ascool! big_smile

Det är typ en mini i skala 2:1 ^^

Men ao, det konceptet med en kaross som "avbryts" vid motorn är nice, dock frågan om jag kan bygga en egen kaross som blir snygg hmm

SNÄLLA! Säg att du bygger efter den bilen! Skulle bli så sjukt jäkla cool!! smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Jory
21 februari 2016 · 75 Inlägg

Fallan skrev:
Sådär ja.

Jäklar, fräck

MaskinarN skrev:
Det är typ en mini i skala 2:1 ^^

Nåja, inte riktigt 2:1.

Jag har matchat in en Mini på din ram. Dessa är i ungefär samma skala.

http://i.imgur.com/9tmiiG3.png

Tror dock att det bästa är att satsa på en något större bil.

Senast redigerat av Jory (21 februari 2016)

AChr
21 februari 2016 · 336 Inlägg

Jaaaa, för fan. Mini-konceptet hade ju blivit stenhårt! big_smile

Just turbo power, no real shit.
MaskinarN
21 februari 2016 · 500 Inlägg

Har varit rena julafton! big_smile

Mormor har haft ett gammalt kyl/frysskåp som extra frys (kyldelen funkade inte) som hon nu gjorde sig av med.
Så plötsligt fick jag inte en, men TVÅ extra kompressorer! big_smile (Var alltså inte kompressorns fel att kyldelen inte funkade)

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-05530b4da4cc616b054d0bc35119ca06.jpg

Så här har vi min armada av kompressorer!
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-6b2c71fbe3c6b1d90752880603dad383.jpg

Svarvade en klump att koppla ihop dem med
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d5b3bcbcc3922dc59fca1db70c530340.jpg

Och satte dem på rör så de skulle bli en fin enhet smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-90897b9db60c49e85c75d8e9d395cb41.jpg

Lite klurigt att matcha ihop rören, inte speciellt samarbetsvilliga roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-33fb400f7b840b37fc29b0e70c2f0618.jpg

Men till slut så
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ee0a3a26e23e4024664689539b677a85.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a71e721aa0ab88b7e82e4ffd3ec1a0ce.jpg

Sen lödade jag fast samlingsklumpen som jag gjorde sist
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-9c49bc2fc6b5f0bbc7c1218a92cad1c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-297e123c2dfb430d5cfe0c42c063b06c.jpg

Läckte som ett såll så jag fick göra om det, blev lite varmare den här gången tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-68429149c330cb0d5e7f551a2056e3de.jpg

Klart!
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-7793ed51478e5630a03d4d2555549832.jpg

Så jag gjorde ett test med samtliga igång
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e249ea02d74305744e75f635e09588df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-90aefd025d99ff6fb9d9d03a3a688201.jpg

0-10 bar tog ca 8 minuter sen blev det avbrott för jag hade fler folk i verkstan, sen 11-15 bar tog 3 minuter. Mer än så vågar jag inte bygga då jag varken har manometer som klarar det eller säkerhetsventil

Men det funkar iaf! Och mycket snabbare än tidigare, så jag hoppas att detta är en hållbar lösning smile

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
21 februari 2016 · 500 Inlägg

Jory skrev:

Fallan skrev:
Sådär ja.

Jäklar, fräck

MaskinarN skrev:
Det är typ en mini i skala 2:1 ^^

Nåja, inte riktigt 2:1.

Jag har matchat in en Mini på din ram. Dessa är i ungefär samma skala.

http://i.imgur.com/9tmiiG3.png

Tror dock att det bästa är att satsa på en något större bil.

Håller med, den ser lite klen ut tongue

Sen är det en fördel om bilen i fråga att lång nog bakom bakre hjulhuset för att dölja bladfjädern, kommer se rätt B ut om den sticker ut ur bakluckan ^^

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
Fallan Illustratör
21 februari 2016 · 826 Inlägg

MaskinarN skrev:

Jory skrev:

Fallan skrev:
Sådär ja.

Jäklar, fräck

MaskinarN skrev:
Det är typ en mini i skala 2:1 ^^

Nåja, inte riktigt 2:1.

Jag har matchat in en Mini på din ram. Dessa är i ungefär samma skala.

http://i.imgur.com/9tmiiG3.png

Tror dock att det bästa är att satsa på en något större bil.

Håller med, den ser lite klen ut tongue

Sen är det en fördel om bilen i fråga att lång nog bakom bakre hjulhuset för att dölja bladfjädern, kommer se rätt B ut om den sticker ut ur bakluckan ^^

Så sant. Tror dock inte att en Mini är allt för långt därirån. Så som jag gjorde på skissen så vart det ju ett litet utskjut vid rutramen för att slippa torped direkt under framrutan samt att koppla ihop formen framåt. Med 15cm, plus vad som nu krävs för att få in benen där samt ett lämpligt mellanrum från motorn så är man snart i hamn. wink

Skämt åsido tror och tycker jag inte att man ska kliva upp allt för mkt i storlek.

Vill inte på något sätt trycka på för just Mini-konceptet utan tänker mer i det stora hela. smile

Tänker...
Dr_struts
22 februari 2016 · 1 861 Inlägg

Alltså lite synd att döda dom men vore inte en vw corrado lite coolt? Kanske få tag på en som blivit sned i nosen och ta baken och sen fronten från en annan och byggt något monstruöst? big_smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
owkerman
22 februari 2016 · 59 Inlägg

En DAF Tjorven? Kort nos, lite längre baktill och skjutdörrar! big_smile
http://farm3.static.flickr.com/2148/2034470673_147a810f3a.jpg

BMW 520 (1985)
Volvo V70N (2007)
T0bbster
22 februari 2016 · 280 Inlägg

Säkert någon som gjort kopplingen innan, men ändå värt att lägga upp en bild.

https://rantonthiscar.files.wordpress.com/2008/08/04_lenotankcar.jpg

Istället för ZF-lådan skulle nog jag valt en skön allison automatlåda från en lastbil. Den stoppar för allt vrid utan att klaga. Skönt med automat när motorn inte varvar så mycket, smile
Dock gissar jag att det är en avsevärd prisskillnad lådorna mellan...

MaskinarN
22 februari 2016 · 500 Inlägg

T0bbster skrev:
Säkert någon som gjort kopplingen innan, men ändå värt att lägga upp en bild.

https://rantonthiscar.files.wordpress.c … ankcar.jpg

Istället för ZF-lådan skulle nog jag valt en skön allison automatlåda från en lastbil. Den stoppar för allt vrid utan att klaga. Skönt med automat när motorn inte varvar så mycket, smile
Dock gissar jag att det är en avsevärd prisskillnad lådorna mellan...

Priset är helt klart trist! Det är även en mer komplex och TUNG växellåda.

Men den största anledningen är varvtalet, om jag hade smällt på en sådan låda istället för min nuvarande lösning hade bilen toppat 70 km/h på maxvarv med min nuvarande slutväxel, ganska trist tongue

Och om man nu tänker sig att jag behåller min planetväxel och därmed får ut mina 6000 varv istället för 2000 och sedan smäller på en automatlåda, som då inte behöver vara speciellt kraftig eftersom det bara handlar om 700 Nm, så har jag problemet med spannet på utväxlingen.

Min manuella låda går från 5:1 ungefär till 1:1, medan de flesta automatlådor kanske går från 3:1 till 1:1, detta hade då gett mig en hastighet på tomgång i ettan på 24 km/h, vilket kan ses som opraktiskt ^^

Nu hade min slutväxel lägre utväxling än vad jag hade räknat med tidigare (3.9:1) så det är inte fullt så orimligt som det hade varit med en annan slutväxel. Eftersom man kan slira en del på momentomvandlaren hade man kanske till och med kunnat hålla åbäket still med bromsen, men det hade inte varit lätt smile

Sååå, en roman senare, en del fördelar, men massor med nackdelar big_smile

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
frasse4
22 februari 2016 · 736 Inlägg

Å andra sidan hade du haft en momentuppväxling med kanske faktor 2 från momentomvandlaren, så det hade ju motsvarat 6:1. Men ditt största problem är väl att du växlar upp varvtalet med faktor 3 med din planetväxel, så du får 2500 rpm på tomgång in i växellådan. Således ligger du ju över stallspeed på de flesta momentomvandlare så det hade nog inte blivit en så trevlig körupplevelse med en automat från en personbil wink

Edit; glömde ju det viktigaste, riktigt imponerad över bygget!!

Senast redigerat av frasse4 (22 februari 2016)

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
nitram88
25 februari 2016 · 22 Inlägg

http://www.asfaltseliten.com/rod201116.jpg
Tänkte på ditt bygge när jag såg denna big_smile

Zwudda Refined
26 februari 2016 · 1 770 Inlägg

Åter igen, så som alltid, så är jag sjukt imponerad över bygget. Hatten av!

Jag funderade lite på elsystem, finns det generator eller liknande till denna motorn eller får du hitta på något eget där också? smile

MaskinarN
26 februari 2016 · 500 Inlägg

Zwudda skrev:
Åter igen, så som alltid, så är jag sjukt imponerad över bygget. Hatten av!

Jag funderade lite på elsystem, finns det generator eller liknande till denna motorn eller får du hitta på något eget där också? smile

Det satt en likströmsgenerator på den när jag köpte den,  ca 35 kg tung och troligtvis 48 volt tongue

Så jag tänkte skarva in en vanlig bilgenerator på samma drivning sen smile

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
Oggart
1 mars 2016 · 145 Inlägg

Dr_struts skrev:

Oggart skrev:
vi byggde en egen kylbox i skolan men en såndär kylskåpskompressor fick ner tempen till -62C big_smile

Blev älgen blå? big_smile

Älgen blev blå! wink

Dr_struts
2 mars 2016 · 1 861 Inlägg

Oggart skrev:

Dr_struts skrev:

Oggart skrev:
vi byggde en egen kylbox i skolan men en såndär kylskåpskompressor fick ner tempen till -62C big_smile

Blev älgen blå? big_smile

Älgen blev blå! wink

Bra att en hängde med i alla fall B)

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
MaskinarN
7 mars 2016 · 500 Inlägg

Blev en bra helg i verkstan big_smile

Började med att försöka lasta ner framvagnen och se hur hög den kommer bli med last.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-77758b73fee57b3c22d7797ca67dbaa5.jpg

Var inte det lättaste utan ram tongue Men jag löste det såhär iaf (pinnen var för att köra runt på den, tog bort den innan test wink)
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-bf1d7a554ff78db7dd36b388fdc07dbb.jpg

Gafflarna fick lägga lasten på balkbitarna som satt kvar i upphängningen, på så sätt kunde trucken hålla styr på det hela så jag inte plötsligt fick 266 kg framvagn flygande mot mig avfyrad med 11 kN roll

Plåtpallen jag använde vägde 732 kg och gaffelpaketet på trucken vägde 431 kg, alltså 1163 kg totalt. Detta är nog inte helt åt helvete fel. Axeltrycket blir då ihop med framvagnens egenvikt 1429 kg.
Garanterat maximalt axeltryck för axeln är 1600 kg och jag tror jag hamnar runt 1500 i slutändan. smile

SÅ, resultatet då? Jo, vid den pålagda lasten trycktes den ihop 100 mm. Ganska rimligt, är inte helt säker på hur lång fjädringsvägen är totalt (om nån råkar veta det får ni gärna upplysa mig) men det är en bit kvar iaf.

Jag testade även en bladfjäder med gafflarna dvs 431 kg på en fjäder och fick även då ganska exakt 100 mm hoptryck. Detta är då 862 kg på bakaxeln vilket ger ett axeltryck på 1158 kg med fjädrar och bakaxel.

Tillsammans då 2587 kg för fram och bak ihop. Detta är lite i underkant då jag måste upp över 2800 kg för att klara effekt/vikt tongue Men det är ändå i runda slängar rätt så det ska duga för att konstruera ramen ordentligt.

Blev även trött på att bära omkring på mina kompressorer (väger 30 kg) så jag satte en handtag på dem smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ec27d924ef57748a8af27078373f4463.jpg

Sen fick motorn åka travers igen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f1b29116199de76121ce60f25055422d.jpg

Och jag kapade upp lite rör
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-9b5fe87144f0cc32d65400337fefd518.jpg

För att sedan komma på att jag är en idiot
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-8dd5d39df5f3482fb4016e6f2de606d8.jpg

Och fixa mitt misstag
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d719ca2885c15c10ae97b310a8db0724.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-98ebdb0a41e0b461ec6160bad0e3d4ab.jpg

Och så ska de ju sitta ihop smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-cc8967597c8dca87f6677d41ca2ef573.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-52a1c2ad4fc25bed18d08b67ca464f31.jpg
Sådärja! big_smile

Sen slängde jag på dem på motorramen
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-7a91910305885828b8e80feb61fa7668.jpg

Och svetsade klart alla andra fogar som jag inte hade kommit åt innan
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4f4d7b464146a11ee0846859c879ff73.jpg

Så nu är motorramen KLAR, inget mer ska göras förrän den ska fästas mot ramen i bilen. De här bågarna ska hålla styr på rören så det inte helt hänger på själva motorn smile

Sen kapade jag bort de gamla bågarna och rostskyddade skiten, allt jag äger och har rostar ju bort av nån anledning mad
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-78a725a9b8edfed8e4f9d3d4c19dc485.jpg

Hade lite tid över så jag satte små söta fötter på min förvaringsställning, den vill gärna sjunka ner i marken annars cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-627961c5c456994468a1eeaa612ebd3f.jpg

Redo för förvaring till nästa gång!
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-c48ddfa87d838b031c8e22857505b1db.jpg

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
Jory
7 mars 2016 · 75 Inlägg

Det är jobbigt när man inser att man är en idiot.
Du hade lite marginal på materialet, så att inte motorn tar i balkarna nu?
Då vore du dubbelidiot, det vore väldigt jobbigt big_smile

-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
8 mars 2016 · 469 Inlägg

Du anar inte hur många gånger jag har insett att jag är en idiot lol

Lucif3r
8 mars 2016 · 2 223 Inlägg

"Komma på att man är en idiot"... Det gör man väl dagligen big_smile ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang