Dags igen!
Har mailat runt till företag som jag trodde kunde göra mina splines, men till ingen nytta. Antingen får man inte svar alls eller så är det för stort.

Så jag får väl göra det själv!

Tog nya mått på axeln med mikrometer för att kunna svarva ur hylsan korrekt. (Lämnade den med underdimension eftersom jag inte visste vilka mått eventuellt företag skulle vilja ha)

![http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0227-1.JPG]()
Där splinesen grundar ut långsamt går jag direkt över till den större dimensionen då jag inte kan svarva bågar speciellt noga med manuell svarv.
Får även svarva in för låsningen (den rostiga) lite mer för att allt ska gå fritt.
Riktade in med klocka, fick ner slaget till tre hundradelar, får duga
![http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0228-1.JPG]()
Här ska mätas noggrant! Innermikrometer graderad ner till halva tusendelar

![http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0229.JPG]()
Blev helt ok, stannade på 6 tusendelar under måtten
![http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0230.JPG]()
Och sen vände jag och tog in för låsningen
![http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0231.JPG]()
![http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0232.JPG]()
Då var svarvningen klar, med det här innermåttet ska den passa med måttligt våld mot axeln mellan splinesen.
Vidare till splines då, kom fram till att jag hade möjlighet att göra dom med samma verktyg som man gör kilspår med. Vi har nämligen ett sådant verktyg som är 8 mm brett, samma som splinesen på motoraxeln. Verktyget ser ut såhär
![http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0233.JPG]()
Och är då till för hål på 25 mm. Min hylsa är nu 88 mm så jag behöver en annan insats som den här
![http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0234.JPG]()
I rätt storlek och med delning för att kunna göra de 16 splines som krävs.
Det enda ämnet vi hade i rätt dimension var mässing så det fick bli så

![http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0237.JPG]()
Svarvade ner den så den passade bra i hylsan samt hade en läpp att hänga på när man trycker genom verktyget
Satte den i en chuck med gradmarkering för att kunna göra delningen
![http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0243.JPG]()
Först det djupa spåret till verktyget (15,5 mm djupt)
![http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0248.JPG]()
![http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0251.JPG]()
Sedan ett antal mindre som jag kan sätta en kil i för att få rätt på delningen
![http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0252.JPG]()
Jag gjorde varannan hela varvet samt en med halva vinkeln, jag kan då använda de åtta en efter en och den halva vinkeln på varje. Detta för att jag inte ska addera eventuella fel som jag kunde råkat ut för om jag bara gjorde två spår till hela varvet. Förstår det knappt själv men det blir nog bra!

![http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0260.JPG]()
Färdig!

![http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0264.JPG]()
![http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0265.JPG]()
Hann börja på det i pressen, var hyffsat besvärligt men nu när jag vet hur det ska göras kommer nog de andra gå lite fortare

![http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0266.JPG]()
![http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0267.JPG]()
Min första spline!

![http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0268.JPG]()
Och min andra

![http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0270.JPG]()
Kommer nog bli lite måndag tisdag den här veckan, vill få klart splinesen så jag kan prova trycka på den på axeln!