5344
Sök

En stridsvagnshotrod blir till

Mitt första riktiga projekt, klart man väljer en stridsvagnsmotor att börja på! Eller vänta...

952 137 Visningar
Uppdaterades senast 22 april
512 Inlägg
8 mars 2015
Trådstartare
#141
Nu har det hänt lite grejer igen smile

Efter måååånga omgångar med den här vackra prylen (Som för övrigt troligtvis är i samma ålder som motorn)...
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0289.JPG

Är den äntligen på!
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0294.JPG

Valde att ha bronsringen som satt orginal på motorn istället för att lägga stålhylsan direkt mot tätringen på motorn, detta för att jag hade tagit väldigt tajta mått och lite för att jag inte orkade slipa mer roll
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0298.JPG
Strecket som syns på hylsan har ett motsvarande på axeln, den går bara på och de stämmer överens. Om det beror på att ryssen var full när han fräste splinesen på axeln eller om det bara har med ojämnt rostangrepp att göra låter jag vara osagt wink

Fick ämnet till plattan som ska hålla axeln för sväng- och solhjul! 430mm i diameter, 40mm tjockt och 40kg tungt big_smile
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0301.JPG
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0303.JPG

Har även fixat ny dunk till dieseln då den gamla sprang läck när det frös. Så nu har jag bränslekran också! lol
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0304.JPG

Såhär ska den se ut när den är klar!
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0326.JPG

Fick hjälp med den upp i svarven, en annan e ju inte nån biff precis wink
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0307.JPG
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0308.JPG
Eftersom jag klantade mig när jag mätte lådan fick jag lägga en plåtbit på ena chuckbacken. Detta för att förskjuta hela pjäsen och få mer material på ett ställe. Lådan har nämligen ett utstick vid sidan om fästet uppe i cylindrarna som sticker längst av allt. Jag trodde cylinderfästet var på störst radie (210mm) men det här andra utsticket var på 220mm. Alltså hade jag behövt ett ämne på 440mm istället för 430. hmm Tror det ska ha löst sig ändå, får ta till fullösningar när huvet e dumt. wink

Lite klurig o svarva, iom att det skiljer så mycket i hastighet mellan ytter- och innerradien fick jag stanna och växla upp två gånger på varje skär tongue
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0311.JPG

Blankt blire när man kör rätt smile
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0312.JPG

Klar på den här sidan, nästa gång ska den spännas upp på den här kanten och sen ska lagerpassning och yta mot planetväxeln göras i en uppspänning för att få det 100% rätt i förhållande till varandra. Lådan tål lite grövre toleranser iom koppling och splines och skit medan det på växelsidan direkt påverkar kuggingreppet. cool
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0325.JPG
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0327.JPG
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0328.JPG


10 164 Inlägg
9 mars 2015
#143
Litet och nätt wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

242 Inlägg
9 mars 2015
#144
vad blev slutvikten på den där svarvade prylen

512 Inlägg
9 mars 2015
Trådstartare
#145
Andyah skrev:
vad blev slutvikten på den där svarvade prylen

Vad den väger nu vet jag ej men efter nästa uppspänning när den är färdig (Hann ta två skär idag) så ska den väga 29kg smile


512 Inlägg
13 mars 2015
Trådstartare
#146
Tänkte inte uppdatera förrän jag var tillbaka i Lund men det börjar bli lite mycket för en ensam uppdatering så jag gör ett undantag big_smile

Andra sidan av växellådsfästet, i med andra backar, 300 mm är nära gränsen för vad som går o spänna fast i den här svarven roll
http://forumbilder.se/EAMTM/dsc-0329.JPG
http://forumbilder.se/EAMTM/dsc-0330.JPG
http://forumbilder.se/EAMTM/dsc-0334.JPG
http://forumbilder.se/EAMTM/dsc-0338.JPG

Passningen för utsidan av planetväxeln
http://forumbilder.se/EAMTM/dsc-0340.JPG

Lagerpassningen, var inne på grannfirman och lånade större innermikrometer, våra slutade på 100mm tongue
http://forumbilder.se/EAMTM/dsc-0345.JPG

109.98 mm, ska nog bli fin passning smile
http://forumbilder.se/EAMTM/dsc-0347.JPG

I och med uppspänningen fick jag sticka bakom läppen till lagret med segersäkringsstål
http://forumbilder.se/EAMTM/dsc-0348.JPG

Spände upp stora hylsan för o ta baksidan som jag aldrig gjorde sist
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0349.JPG
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0350.JPG

Har åstadkommit en del ändå! wink
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0351.JPG

Spände upp lilla hylsan och svarvade in för låsningen 5 mm till, detta eftersom jag valde att ha bronsringen som distans
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0352.JPG

Svarvade av låsningen på framsidan också, mest för att göra den snyggare
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0355.JPG

Nu är det bara en del kvar att svarva, och det är axeln som ska hålla solhjulet samt svänghjulet. Fick låna en vevaxel till M50 att mäta på
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0364.JPG

Och sen har jag ju mitt svänghjul
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0360.JPG

Såhär ska den se ut
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0366.JPG

Hittade en bit som passade helt ok
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0359.JPG
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0368.JPG

Gjorde först lagerpassningen till stödlagret, men eftersom svarven hatar mig tog den 9 hundradelar i sista skäret när jag ville ta 4 så det blev ingen greppassning alls mad
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0374.JPG

Som tur är hade jag tillräckligt med material för att slakta bort den och göra en ny roll
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0375.JPG

Styrningen till svänghjulet, blev nog dessvärre nån hundradel för liten men hoppas det ska duga
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0378.JPG
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0379.JPG
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0381.JPG
Det var den änden klar, bara o spänna på andra hållet o ta den sidan kvar!

I veckan har jag även fått hem lite godis! big_smile
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0354.JPG
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0361.JPG
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0363.JPG


Forummoderator
26 465 Inlägg
13 mars 2015
#147
Vet inte hur eller vart allt ska sitta..men jag är imponerad i alla fall!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 711 Inlägg
13 mars 2015
#148
Planet växel va?
Du  kunde lätt smaskat upp ett cheva smallblock svänghjul i den svarven ;-)


512 Inlägg
13 mars 2015
Trådstartare
#149
Tumbleweed skrev:
Planet växel va?
Du  kunde lätt smaskat upp ett cheva smallblock svänghjul i den svarven ;-)

Jajamän! Kuggkransen står still, de små kugghjulen drivs runt av motorn och svänghjulet sitter kopplat till kugghjulet i mitten. Blir utväxling 1:3! smile

Enligt tidigare beräkningar (efter metallens hållfasthet och transmissionsteori) ska det hålla med en viss marginal. Litar man däremot på tillverkarens specifikation på de små kugghjulen klarar den en femtedel av momentet i motorn, jag hoppas på att tillverkarens momentspec är GROVT underskattad tongue

Ja helt liten är den ju inte, vid behov av större kör grannfirman mest grejer över tonnet så dom har grejor wink


1 711 Inlägg
13 mars 2015
#150
Ofta så sätts en spec, och sedan brukar en säkerhetsmarginal finnas.
Och där Leker du hehehe ;-)


1 861 Inlägg
14 mars 2015
#151
Ingen kommer ju ihåg en fegis! big_smile


512 Inlägg
18 mars 2015
Trådstartare
#152
Lite mer svarv smile
http://forumbilder.se/EANGB/dsc-0382.JPG
http://forumbilder.se/EANGB/dsc-0383.JPG
http://forumbilder.se/EANGB/dsc-0385.JPG
http://forumbilder.se/EANGB/dsc-0389.JPG

Klar! big_smile
http://forumbilder.se/EANGB/dsc-0390.JPG
http://forumbilder.se/EANGB/dsc-0392.JPG
http://forumbilder.se/EANGB/dsc-0393.JPG

Passar helt ok, kunde varit nån hundradel större som sagt tongue
http://forumbilder.se/EANGB/dsc-0394.JPG

Tittade lite på kugghjulen
http://forumbilder.se/EANGB/dsc-0395.JPG

Visade sig att de var snea och skit så jag inte kunde klocka in dom som jag ville. Efter lite mer funderande kom jag fram till att det helt enkelt är för låg kvalitet på grejorna. Håller på att titta runt efter precisionskugghjul för tillfället. smile

Även om dom hade varit raka och snygga är hållfastheten för låg, trodde dom skulle vara välslipade och härdade men så var inte fallet. hmm


Audiot
72 Inlägg
18 mars 2015
#153
Så jävla helrätt projekt big_smile


Forummoderator
26 465 Inlägg
18 mars 2015
#154
Synd att dom inte höll den kvalité du behövde.
Men det kanske går att få tag på?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

512 Inlägg
18 mars 2015
Trådstartare
#155
N0rstr0m skrev:
Så jävla helrätt projekt big_smile

Grundar sig i snåltarmen som tyckte det var dyrt med smidda stakar och sånt big_smile

Mack skrev:
Synd att dom inte höll den kvalité du behövde.
Men det kanske går att få tag på?

Jajamän! Men det kostar nog wink Hade ju gärna haft motsvarande sånna som sitter i manuella växellådor, fast rakskurna då tongue


15 Inlägg
19 mars 2015
#156
hej i östergötland ungefäråtvidaberg står det en lätt lastbil reanult master utan skåp motorn får plats och lastbiln pallar vikten big_smile

”Skjut alldrig upp saker tills imorgon som du lika gärna kan göra i övermorgon”

1 711 Inlägg
19 mars 2015
#157
Kanske köra slungkoppling istället... Blir dock 1:1 ..
Finns där inte typ bussar eller lastbilar med planetväxel?
.. Om så är fallet, så finns det en lastbils Skrot i kvidinge, ett stenkast från min ena verkstad.


512 Inlägg
31 mars 2015
Trådstartare
#158
Tumbleweed skrev:
Kanske köra slungkoppling istället... Blir dock 1:1 ..
Finns där inte typ bussar eller lastbilar med planetväxel?
.. Om så är fallet, så finns det en lastbils Skrot i kvidinge, ett stenkast från min ena verkstad.

Trist o skrota allt jag har gjort bara! ^^


512 Inlägg
31 mars 2015
Trådstartare
#159
Miniuppdatering!

Fick hem borr och brotsch till passningen för planetaxlarna så jag gjorde ett test i en provbit. Värmde järnbiten med svetslåga och stoppade axel i frysen, sen var det bara att stoppa i den för hand! big_smile
Lät det svalna och nu sitter den som berget smile
http://forumbilder.se/EAOOR/dsc-0403.JPG
http://forumbilder.se/EAOOR/dsc-0404.JPG
Provade spänna upp den i pressen och lade på två ton på axeln där den ska klara 400kg i växeln, inga problem!

Sen har jag fått kontakt med ett företag som nog ska kunna göra mina kugghjul! big_smile
Iom att det får bli härdat så måste företaget i fråga göra kugghjulen helt klara, dvs jag kan inte lämna nårra hål för mig att borra eller liknande pga risk att påverka härdningen. Så nu sitter jag och ritar in de sista hålen i mina CAD-ritningar.

Räknade lite snabbt på hur tjocka och hur många stift jag behöver stifta solhjulet med för att inte skjuva av dom wink
http://forumbilder.se/EAOOR/dsc-0405.JPG
Så sex stift för att hålla för momentet och sex stycken försänkta M6 insexskruv för att hålla det mot axeln samt i förlängning låsa lagret med stödring smile
http://forumbilder.se/EAOOR/solhjul.png
Så tror jag det kommer se ut, nästa grej att slutföra är ringhjulet som är lite klurigare att bulta fast roll
Senast redigerat av MaskinarN (31 mars 2015)


531 Inlägg
31 mars 2015
#160
MaskinarN skrev:
Miniuppdatering!

Fick hem borr och brotsch till passningen för planetaxlarna så jag gjorde ett test i en provbit. Värmde järnbiten med svetslåga och stoppade axel i frysen, sen var det bara att stoppa i den för hand! big_smile
Lät det svalna och nu sitter den som berget smile
http://forumbilder.se/EAOOR/dsc-0403.JPG
http://forumbilder.se/EAOOR/dsc-0404.JPG
Provade spänna upp den i pressen och lade på två ton på axeln där den ska klara 400kg i växeln, inga problem!

Sen har jag fått kontakt med ett företag som nog ska kunna göra mina kugghjul! big_smile
Iom att det får bli härdat så måste företaget i fråga göra kugghjulen helt klara, dvs jag kan inte lämna nårra hål för mig att borra eller liknande pga risk att påverka härdningen. Så nu sitter jag och ritar in de sista hålen i mina CAD-ritningar.

Räknade lite snabbt på hur tjocka och hur många stift jag behöver stifta solhjulet med för att inte skjuva av dom wink
http://forumbilder.se/EAOOR/dsc-0405.JPG
Så sex stift för att hålla för momentet och sex stycken försänkta M6 insexskruv för att hålla det mot axeln samt i förlängning låsa lagret med stödring smile
http://forumbilder.se/EAOOR/solhjul.png
Så tror jag det kommer se ut, nästa grej att slutföra är ringhjulet som är lite klurigare att bulta fast roll

Trevligt att du inte skrotade denna lösning, var för bra gjort för att kasta bort ☺



Sök