Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Hade tänkt borra hål och sånt men det sket sig Hålen i kugghjulet som jag ville styra med är ju H-tolerans så borren går inte genom, hade inte tänkt igenom det där helt
Så jag gjorde distanser istället!
Hade bara den här grova mässingsaxeln så det blev mycket spill
Test för o se hur en ring i ungefärlig dimension skulle bli
Sen gjorde jag åtta med lämplig ytterdiameter
Och började snygga till dem lite
Tryckte även i lagerna i planeterna
Bort med tätningen från ena sidan till att börja med
Och pressa
Gick smidigt och bra
Klart! De yttre tätningarna får sitta kvar som skydd tills de monteras
Nästa gång ska hålen till solhjulet fixas förhoppningsvis
När det är färdigt ska allt pressas ihop och jag har en färdig växel
Squidspeed skrev: Den där bussen var het.. Kanske ett alternativ MaskinarN?
Ja den var het som satan behöver dock ha ca 3 meter fritt från bakaxeln och framåt om jag ska ha stel bakaxel, typ 2,5 meter om jag ska ha delad som är tanken i mercan alt BMW:n
Squidspeed skrev: Den där bussen var het.. Kanske ett alternativ MaskinarN?
Ja den var het som satan behöver dock ha ca 3 meter fritt från bakaxeln och framåt om jag ska ha stel bakaxel, typ 2,5 meter om jag ska ha delad som är tanken i mercan alt BMW:n
åt vilket håll går utväxlingen på din planetväxel? 1 varv på motor 3 varv på kardan? antingen har jag räknat helt galet eller så har din blivande bil med däck 205*55*16 med en bakaxel utväxling 3:31 en teoretisk hastighet av 310km/h på 3000rpm
lada2104 skrev: åt vilket håll går utväxlingen på din planetväxel? 1 varv på motor 3 varv på kardan? antingen har jag räknat helt galet eller så har din blivande bil med däck 205*55*16 med en bakaxel utväxling 3:31 en teoretisk hastighet av 310km/h på 3000rpm
Det stämmer! Planetväxeln växlar UPP tre gånger precis som du säger.
Växellådan har sen ingen "överväxel" så det är 1:1 på femman, jag har räknat på 1:2,86 på bakaxeln för det har min merca, sen 235:60:16 på hjulen och fick det då till 260 km/h eller nåt sånt.
Motorn varvar inte högre än 2000 rpm så det är det där man tappar lite
Jag har dock funderingar på att ta bort regulatorn i pumpen så jag får normal gasrespons istället för traktorstilen som den har nu, och då vet jag inte riktigt vad varvtalet kan tänkas stiga till. I traktorpulling varvar dom runt 3000 vad jag vet iaf ^^
lada2104 skrev: åt vilket håll går utväxlingen på din planetväxel? 1 varv på motor 3 varv på kardan? antingen har jag räknat helt galet eller så har din blivande bil med däck 205*55*16 med en bakaxel utväxling 3:31 en teoretisk hastighet av 310km/h på 3000rpm
Det stämmer! Planetväxeln växlar UPP tre gånger precis som du säger.
Växellådan har sen ingen "överväxel" så det är 1:1 på femman, jag har räknat på 1:2,86 på bakaxeln för det har min merca, sen 235:60:16 på hjulen och fick det då till 260 km/h eller nåt sånt.
Motorn varvar inte högre än 2000 rpm så det är det där man tappar lite
Jag har dock funderingar på att ta bort regulatorn i pumpen så jag får normal gasrespons istället för traktorstilen som den har nu, och då vet jag inte riktigt vad varvtalet kan tänkas stiga till. I traktorpulling varvar dom runt 3000 vad jag vet iaf ^^
260km/h på 2000rpm var ju inte helt fyskam, bör ju varva ca 800 i 110 med andra ord