Bygga om för extern WG? B230.

Swemil93
4 maj 2014 · 429 Inlägg

Hej, då jag sökt och sökt men kräver ett mer personligt svar så kör vi på en egentråd.

Har börjat lite lätt på ett 8v turbobygge, det klassiska Bosch 968 och 3"lmm konceptet är det vi kör på, setupen är i stort sett komplett och kommer se ut såhär;
Fk bock från 95.
531 topp
Vx3 kam "satt ju i!"
B.W S200G turbo
Ajden Grenrör   -      SINGLE ENTRY, BYGGD FÖR INTERN WG!
3" avgas
6p sinter
Sachs 712 tryckplatta
Bosch 968 spridare
Justerbar BTR
3"lmm
Bosch 044 bränslepump
Alu intercooler
25 mm återcirkulerande dump
Anpassade chip

Grejen är den att intern WG:n öppnar på ca 1,5 bar, så för bästa effekt / driftsäkerhet, ska jag byta wastegate till en som hamnar i mitt arbetsområde eller ska jag satsa på att ta ut ett hål i kollektorn och köra extern?

Hur tänker och tycker ni? För och nackdelar?
I övrigt tas gärna kritik och tips på setupen.

Sitter med ipaden och lyckas inte lägga till bild på grenröret, men den finns i mitt fotoalbum.

Senast redigerat av Swemil93 (4 maj 2014)

Volvo V70 "D5" (2010)
Mack Forum- och sitemoderator
4 maj 2014 · 26 113 Inlägg

Swemil93 skrev:
Hej, då jag sökt och sökt men kräver ett mer personligt svar så kör vi på en egentråd.

Har börjat lite lätt på ett 8v turbobygge, det klassiska Bosch 968 och 3"lmm konceptet är det vi kör på, setupen är i stort sett komplett och kommer se ut såhär;
Fk bock från 95.
531 topp
Vx3 kam "satt ju i!"
B.W S200G turbo
Ajden Grenrör   -      SINGLE ENTRY, BYGGD FÖR INTERN WG!
3" avgas
6p sinter
Sachs 712 tryckplatta
Bosch 968 spridare
Justerbar BTR
3"lmm
Bosch 044 bränslepump
Alu intercooler
25 mm återcirkulerande dump
Anpassade chip

Grejen är den att intern WG:n öppnar på ca 1,5 bar, så för bästa effekt / driftsäkerhet, ska jag byta wastegate till en som hamnar i mitt arbetsområde eller ska jag satsa på att ta ut ett hål i kollektorn och köra extern?

Hur tänker och tycker ni? För och nackdelar?
I övrigt tas gärna kritik och tips på setupen.

Sitter med ipaden och lyckas inte lägga till bild på grenröret, men den finns i mitt fotoalbum.

Vi som har en riktig dator får väl hjälpa till lite då..

https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137740/137740-3442edfaa37cdaebf4486103f0a6bbd6.jpg

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Enchzzz
4 maj 2014 · 347 Inlägg

Tror inte att 968 spridarna räcker till för en s200g turbo.

Mickius
5 maj 2014 · 4 670 Inlägg

Intern brukar kunna tjuvöppna pga mottryck, mindre flöde igenom m.m

Extern klarar av ett högre flöde vilket brukar resultera i stabilare laddtryck utan tjuvöppning

Dvs höga ladd kan man klara med en intern då man använder dom flesta avgaserna till att snurra turbinbladen. Dock måste man ha i åtanke att dom kan i vissa fall tjuvöppna.

Extern då ska man då ha i åtanke om man ska köra höga ladd eller lägre ladd för att planera rätt storlek på sin externa wg. Högre ladd mindre wg då man som sagt använder mycket avgaser. Större vid lägre ladd då man måste få bort avgaserna.

Senast redigerat av Japs-Micke (5 maj 2014)

Swemil93
7 maj 2014 · 429 Inlägg

Japs-Micke skrev:
Intern brukar kunna tjuvöppna pga mottryck, mindre flöde igenom m.m

Extern klarar av ett högre flöde vilket brukar resultera i stabilare laddtryck utan tjuvöppning

Dvs höga ladd kan man klara med en intern då man använder dom flesta avgaserna till att snurra turbinbladen. Dock måste man ha i åtanke att dom kan i vissa fall tjuvöppna.

Extern då ska man då ha i åtanke om man ska köra höga ladd eller lägre ladd för att planera rätt storlek på sin externa wg. Högre ladd mindre wg då man som sagt använder mycket avgaser. Större vid lägre ladd då man måste få bort avgaserna.

Okej, är det något jag borde ha i åtanke när jag svetsar i rör för WG i kollektorn?
Vad kan vara lämpligt till mig? 40mm? 50mm?

Volvo V70 "D5" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang