Hjälp med recept till M50B25 Turbo!

JonR
6 maj 2014 · 3 259 Inlägg

Hej! Har precis inhandlat en skojig E30 med M50B25 i. Jag kan ju skruva men är väldigt grön på allt vad turbobygge heter så all hjälp jag kan få är jag tacksam över. Receptet på motorn som den är nu: Cooperring packning, ARP bultar i toppen, grenrör som ska vara från PPF, T3/T4 Kina-turbo, röda saabspridare(ca 300cc?), progressiv BTR, en liten intercooler, LMM som är ombyggd så den sitter på trycksidan. Laddtryck ca 1 bar. Bredbandslambda. Orginal soppapump/bränslesystem/tändsystem. Tidigare ägare körde på 60% BF95 och 40% E85. Bilen ska användas till drifting lite på skoj då och då. Jag är ute efter ca 350-400hk. Behöver ingen monstereffekt så jag borde väl komma rätt så billigt undan tycker jag. Sprut känns som överkurs för mig då jag ska ha så lite effekt.

Ska man köra E85 eller bensin?

Vad bör jag byta ut och vad ska jag ha? Hade tänkt köpa ett Fekzen chip.
Spridare?
Soppapump (DW 320 eller mindre?)
Vilken LMM?

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/20140427_190152_zps45ced143.jpg

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Big Al Dr. Turbo
6 maj 2014 · 459 Inlägg

Du kan skippa den progressiva btr:en och byt till större spridare. Har dock ingen koll på soppapumpen.
Skulle gissa att Fekzen chippen är gjorda så att monterar man progressiv btr så blir det pannkaka, låt orginal sitta.
Har själv mappat en m50b25 turbo med 402 boxen samt 440cc spridare och 95okt. Orginal LMM funkar fint för 350-400hk.

Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
JonR
7 maj 2014 · 3 259 Inlägg

Jag har fått tips om att köpa en linjär btr, nån som har ett tips på en bra sådan? (Ingen kinagrej).

Okej, har läst lite nu och det lutar åt bensin, verkar bli mycket enklare.

Senast redigerat av JonR (7 maj 2014)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Fekzen
7 maj 2014 · 181 Inlägg

En ställbar BTR är helt klart att föredra faktiskt - det för att man då har möjligheten att finlira blandningen tillsammans med laddtrycket och få ett klockrent resultat. Alla byggen är unika så lite finlir är inte alls fel.

Man ska passa sig för kina grejer dock , framförallt när det gäller högprecisionsprodukter så som BTR och Spridare. Har vart med om det många gånger att kunder haft problem och man har fått mappa fram och tillbaka innan det blitt bra pga att BTR eller spridare inte alls levererat enl spec.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
JonR
8 maj 2014 · 3 259 Inlägg

Såg på tex KLRacing att det fanns några olika Malpassi linjära BTR, är det mer än anslutningarna som skiljer dom?
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mot … index.html

Har hittat Lucas 444cc men blir dom inte på gränsen? Man vill ju ha lite extra till godo på spridarna! smile
Hittade detta om dom: 444cc -3bar bränsle tryck, 550cc vid 3,8 bar bränsle tryck. Om det stämmer så räcker dom ju till....

http://www.raidopower.se/lucas-444cc-sp … 21031/15-0

Senast redigerat av JonR (8 maj 2014)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang