5783
Sök

Volvos motorer

11 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
Hej!

Nu har jag funderat på det här ett tag, min bror och massa andra säger att de är svindyrt att trimma Volvo motorer, har även sett på Bamses Turbo Underpants och hört att även han som säger att de är svårt och dyrt att få ut hästar ur en Volvo motor.

Varför är de så?

664 Inlägg
7 maj 2014
Beror på om man vill att det ska hålla eller inte.

302 Inlägg
7 maj 2014
Skapligt omöjlig fråga att svar på. Eller vad är frågan?
Om frågan är varför  "min bror och massa andra säger att de är svindyrt att trimma Volvo motorer" så fråga dom!

Skåning
739 Inlägg
7 maj 2014
Jag skulle vilja påstå att med en vanlig dödligs inkomst och utgifter så
är det dyrt att trimma, oavsett vilket fabrikat det än är.
Svårt är det inte direkt, om man inte vill spränga ljudvallen eller orkar läsa sig till kunskapen.

Jag har läst på och frågat folk här på Garaget och Skogenracing hur de har gjort
med Volvos motorer, och nog fick jag fin fart på grejerna.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

11 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
Ja men man ser ju folk som lägger 30-40k på volvo moter för att få ut lite kräm, å sen ser man folk med BMW M50 å sätter bara på en turbo så poff har du 300 hk om inte mer utan problem.
Menar även om du skulle lägga 30-40k på en tex. en BMW motor så skulle du ju få en bra mycket mer hållbar motor och mer hästar än tex. en T5a.

1 861 Inlägg
7 maj 2014
Fast 300hk är inte direkt svårt eller dyrt att få ur ett rödblock tongue Handlar väl mer om att BMW snurrorna tar bra emot överladdning! ^^

6 726 Inlägg
7 maj 2014
Rent generellt är det dyrast att sugtrimma, men med turbo blir det "enklare" och -något- billigare.

De/Dem

1 861 Inlägg
7 maj 2014
Sen så BMW motorer passar mycket saker om varandra vad jag läst så man kan enkelt sammla ihop "lågkomp" saker utan att köpa dyrt eftermarknads! tongue

1 101 Inlägg
7 maj 2014
är otroligt dyrt å trimma va du än ska trimma! å just steget efter chiptrim blir oftast väldigt dyrt smile

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

7 283 Inlägg
7 maj 2014
Tänk på att BMW är 6or och oftast är det väl.2.5l och uppåt.
Så dom har fler cylindrar att dela ut hästarna på.
30-40k kommer man oftast inte så jättelångt på, menar inte att låta snobbig eller så bara t.ex ett styrsystem med tillbehör och mappning är ju omkring 15-20. En ny modern turbo av känt märke är oftast 10k bara för en glidlagrad modell.

Tyvärr är bilhobbyn oftast dyr och för dom allra flesta dåligt, rent ekonomiskt.
Gör man mycket själv kan man spara enorma summor, leta begagnade eller oanvända delar på forum och blocket. Även utomlands bör man hålla koll på. Så länge man vet exakt vad man ska ha och inte bara köper delar hur som helst.

1 861 Inlägg
7 maj 2014
Brains skrev:
Tänk på att BMW är 6or och oftast är det väl.2.5l och uppåt.
Så dom har fler cylindrar att dela ut hästarna på.
30-40k kommer man oftast inte så jättelångt på, menar inte att låta snobbig eller så bara t.ex ett styrsystem med tillbehör och mappning är ju omkring 15-20. En ny modern turbo av känt märke är oftast 10k bara för en glidlagrad modell.

Tyvärr är bilhobbyn oftast dyr och för dom allra flesta dåligt, rent ekonomiskt.
Gör man mycket själv kan man spara enorma summor, leta begagnade eller oanvända delar på forum och blocket. Även utomlands bör man hålla koll på. Så länge man vet exakt vad man ska ha och inte bara köper delar hur som helst.

Till Volvo kan man ju köra Saab T5 sprut och då få ett komplett med alla sensorer och allt för typ 2-3 k som man kan mappa själv och det duger för 700+ sen e det bara spridare turbo, masserad topp, stakar och en kam som behövs för att kliva över 400hk så dyrt behöver det väl inte va beroende på hur seriöst man vill göra det... ^^

6 726 Inlägg
7 maj 2014
Alfa 156 2.5 V6 trim:

Cat-back system ~ 4000-7000 kr
3.2 GTA insugskammar ~ 2000-3000 kr
3.2 GTA insugsrör ~ 2000-3000 kr

Effektökning ~ 10-15hk (Kanske mer eller mindre, uppskattad siffra)

De/Dem

5 168 Inlägg
7 maj 2014
Alltid dyrt att trimma men går att få bra snurr i vissa maskiner utan att sätta kåken i pant.
Ett litet exempel smile
Om603, om605, om606 dvs mercedes dieselar smile
Ca 9k för en pump.
Ca 3-5k för en lagom turbo.
Ca 1k för ic exl rör.
Mellan 200-400hp beroende på bränalemängd och laddtryck.
Men sen kommer kopplingen, lådan, drivaxlar osv. Så ibland behöver inte motorn vara de dyra smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Sök