3939
Sök

Dumt optimera 9-5 med annat än ex maptunes,bsr etc?

346 Inlägg
17 maj 2014
Trådstartare
Kanske fel forum?
Har en 2.3 biopower 2009 årsm. Ca 12500 mil. Är sugen på lite mer effekt, men tyvärr inte om det kostar 7-9000kr. Har sett annonsörer som erbjuder optimering för betydligt mindre pengar, men är inte intresserad av det heller såvida det kan va skadligt/dumt att använda program som inte är utförda av större tuning firma.
Vad kan hända egentligen?  Utöver sämre garantier osv?
Gäller ett steg 1 isåfall

117 Inlägg
17 maj 2014
Med en laptop och t7-suit kan alla trimma en saab. Men frågan är hur bra det blir? Finns stor risk för spikningar osv.

Konsult
1 247 Inlägg
17 maj 2014
Stahre87 skrev:
Kanske fel forum?
Har en 2.3 biopower 2009 årsm. Ca 12500 mil. Är sugen på lite mer effekt, men tyvärr inte om det kostar 7-9000kr. Har sett annonsörer som erbjuder optimering för betydligt mindre pengar, men är inte intresserad av det heller såvida det kan va skadligt/dumt att använda program som inte är utförda av större tuning firma.
Vad kan hända egentligen?  Utöver sämre garantier osv?
Gäller ett steg 1 isåfall

Som k-tuning skrev så kan nästan vem som helst trimma en Saab med en laptop och t7-suite idag. Det är inget jag skulle göra på en så ny bil. Du gör rätt i att vara lite varsam.

Prismässigt är det inte speciellt mycket som skiljer sett till vad som erbjuds hos dom stora:
Maptun: 6396:- inkl maptuner
BSR: 6990:- inkl ppc3 (4990:- exkl ppc3)
Nordic: 5900:-
Trollspeed har inget förval till biopower, så dom föll ur här

Jag är partisk i frågan (vilket aldrig verkar vara okej här) så jag låter bli att rekommendera någon firma.

346 Inlägg
17 maj 2014
Trådstartare
5-6000kr är ändå ganska mycket, jämfört med 1200:- men det är skitsamma om risker finns!

336 Inlägg
17 maj 2014
Jag själv är helnöjd med MapTun men med tanke på allt gott jag hört om Nordic Tuning vågar jag nog påstå att även det är ett säkert kort. Föreslår att du hör av dig till dem, de tar 2500:- för en programvara till din bil enligt deras sida. smile

Just turbo power, no real shit.

336 Inlägg
17 maj 2014
Stahre87 skrev:
5-6000kr är ändå ganska mycket, jämfört med 1200:- men det är skitsamma om risker finns!

Var kostar det 1200:-?

336 Inlägg
17 maj 2014
Hade inte anlitat honom, av den simpla anledningen att jag aldrig hört talas om honom förr och då kan det vara vad för programvara som helst. Hade jag varit du hade jag vänt mig till Nordic, då får du din effektökning till ett bra pris och kan ändå känna dig trygg.

346 Inlägg
17 maj 2014
Trådstartare
Okej smile kostar 6000 för 15hk på Nordic. Då får jag klara mig på original, som iofs räcker ganska bra!

450 Inlägg
17 maj 2014
Dumsnålhet som heter duga, tycker du att 6000 kr är mycket pengar för att slippa stora bekymmer i framtiden, som dem väletablerade märkena ej ger kanske du ska testa 1200 kr mjukvaran och se hur det går, ha bilen som en rullande test bänk.

Återigen får man vad man betalar för.

336 Inlägg
17 maj 2014
Stahre87 skrev:
Okej smile kostar 6000 för 15hk på Nordic. Då får jag klara mig på original, som iofs räcker ganska bra!

Av vad jag kan se kostar det 2500:-?
Högra hörnet här?

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 maj 2014
Skriver man in på forumet var man bor så blir det enklare att rekommendera ställen som är duktiga. Utan den infon är det svårt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

346 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
http://www.nordictuning.com/main.php?tu … sub_page=9

Bor i Uppsala.
Och dumsnål? Nja, hade jag valt trots era rekommendationer att låta den jag tipsa om trimma hade man kunnat kalla det dumsnålhet. Nu kanske man bara kan kalla snålhet. Eller så tycker jag bara inte det är värt pengarna smile

336 Inlägg
18 maj 2014
Stahre87 skrev:
http://www.nordictuning.com/main.php?tuning=9-5&sub_page=9

Bor i Uppsala.
Och dumsnål? Nja, hade jag valt trots era rekommendationer att låta den jag tipsa om trimma hade man kunnat kalla det dumsnålhet. Nu kanske man bara kan kalla snålhet. Eller så tycker jag bara inte det är värt pengarna smile

Inte aktuellt pris. Ring dit och prata med dem, så ska du nog få se! smile

7 281 Inlägg
18 maj 2014
Jag tycker det är helt vansinniga priser på en omgjord original mjukvara.
Jag gav mindre än vissa av dom för en halv dags mappning.
För såna priser, 5k och uppåt, så ska det inte vara någon färdig mapp som laddas in utan då ska bilen justeras individuellt och med papper på resultatet.

Sök