Bästa bilen för Autobahn???

Micoway
11 juni 2014 · 296 Inlägg

Tack för alla bra tips. Var på snudden att köpa en stor BMW men mormor lånar istället ut sin Volvo V70 2004.

Vad skall vi kontrollera på Volvon innan resan till södra Tyskland???

caworldwide
11 juni 2014 · 23 Inlägg

Om du ska ut på Autobahn i sommar, så kolla följande saker.
-Se till att bilen är relativt nyservad, (oljebyte, filter, osv.)
-Att bromsarna är OK, dvs att det finns bromsbelägg med tillräcklig tjocklek och att skivorna inte är skeva så det
vibrerar när man bromsar från hög hastighet.
-Byt bromsvätska om det inte är gjort nyligen. Om vätskan är gammal kan den innehålla vatten som gör att den
börjar koka och bromsverkan upphör.
-Kolla att kylaren inte är igensatt och smutsig, annars kan du få överhettningsproblem.
-Av samma orsak som ovan, kolla att kylfläkten elektrisk/ remdriven med bimetallkoppling verkligen fungerar,
annars blir det överhettning vid bilkö !
-Kolla att däcken är i gott skick. Använd sommardäck. Kör inte med åretruntdäck eller dubbfria vinterdäck.
-Kolla att fläktremmar är Ok och inte utslitna.
-Kolla att kamremmen är bytt enligt föreskrifterna. Det är inte roligt att bli stående på Autobahn med trasig kamrem eller i värsta fall rasad motor !
-Om bilen har AC, kolla att den fungerar. Om inte gör service på denna.
-Ha reservnyckel med er till bilen.

MVH
caworldwide - 30-40 st Autobahnresor bakom mig sedan 1991

baltis
12 juni 2014 · 1 948 Inlägg

Skaffa grönt kort hos ditt försäkringsbolag! dom säger att det inte behövs men det underlättar vid olycka!

Och se till att ha reflexväst i bilen! Lag på det.

Nuförtiden är det även mer eller mindre omöjligt att åka autobahn utan att hamna i stau (gör en google bild sök), kan vara i timmar! Så mitt tips är att alltid ha en 1,5L vattenflaska och kanske någon påsegodis just ifall detta skulle hända.
En reservdunk med soppa är också alltid bra att ha, tråkigt att hamna i stau när tanklampan lyser så man inte kan ha bil och ac igång.

Käket på vägkrogarna är inge vidare, försök vika av in i något samhälle och ät istället.

OCh sist men inte minst, när du kommer fram beställ in en stor schweinshaxe mit sauerkraut und knödel och njut big_smile

Micoway
27 juni 2014 · 296 Inlägg

Mormors Volvo V70 lämnades in för service. Jag konstaterade att däcken var för dåliga för regn och skyfall. Därför byttes däcken till "regndäck" med kraftiga skåror.  Familjen reste iväg till södra Tyskland för några dagar sedan. Hoppas de skriver och berättar hur premiär resan på Autobahn funkade.

DasAuto
27 juni 2014 · 2 751 Inlägg

baltis skrev:
OCh sist men inte minst, när du kommer fram beställ in en stor schweinshaxe mit sauerkraut und knödel och njut big_smile

Du kan du smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Micoway
29 juni 2014 · 296 Inlägg

Mormors V70 höll ända ner till södra Tyskland. Mem hamstern ville hon inte ha så den bor hos mig några dagar.

Svar från Tyskland...

Vad fint att hamstern mar bra. Bilresan gick bra. Det var väldigt langt att köra. I Tyskland körde vi i 13 timmar. Skicka din skypeadress sa kan vi ringa dig.

Transporter89
29 juni 2014 · 957 Inlägg

13 timmar yikes  Jävlar......  Vart ifrån körde du till??  För mig brukar de ta  6-7 ibland 8 timmar att köra igenom när jag åke rner till balkan  Från Rostock till Passau 6timmar 40 minuter  som bäst hmm

Micoway skrev:
Mormors V70 höll ända ner till södra Tyskland. Mem hamstern ville hon inte ha så den bor hos mig några dagar.

Svar från Tyskland...

Vad fint att hamstern mar bra. Bilresan gick bra. Det var väldigt langt att köra. I Tyskland körde vi i 13 timmar. Skicka din skypeadress sa kan vi ringa dig.

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
Presidento Of World
29 juni 2014 · 3 329 Inlägg

Transporter89 skrev:
13 timmar yikes  Jävlar......  Vart ifrån körde du till??  För mig brukar de ta  6-7 ibland 8 timmar att köra igenom när jag åke rner till balkan  Från Rostock till Passau 6timmar 40 minuter  som bäst hmm

Micoway skrev:
Mormors V70 höll ända ner till södra Tyskland. Mem hamstern ville hon inte ha så den bor hos mig några dagar.

Svar från Tyskland...

Vad fint att hamstern mar bra. Bilresan gick bra. Det var väldigt langt att köra. I Tyskland körde vi i 13 timmar. Skicka din skypeadress sa kan vi ringa dig.

6tim för mig med, å då som max 120, ibland 130..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Transporter89
29 juni 2014 · 957 Inlägg

A någon gång  fick man trycka på 160-180 men det varar knappt  3 min innan man fick bromsar ner igen till 120-130 haha. Alltid någon jävel som kör ut framför en.

opel_vectra_gts skrev:

Transporter89 skrev:
13 timmar yikes  Jävlar......  Vart ifrån körde du till??  För mig brukar de ta  6-7 ibland 8 timmar att köra igenom när jag åke rner till balkan  Från Rostock till Passau 6timmar 40 minuter  som bäst hmm

Micoway skrev:
Mormors V70 höll ända ner till södra Tyskland. Mem hamstern ville hon inte ha så den bor hos mig några dagar.

Svar från Tyskland...

Vad fint att hamstern mar bra. Bilresan gick bra. Det var väldigt langt att köra. I Tyskland körde vi i 13 timmar. Skicka din skypeadress sa kan vi ringa dig.

6tim för mig med, å då som max 120, ibland 130..

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
dawwe ...has left the building...
29 juni 2014 · 4 474 Inlägg

Mja....Dresden-Puttgarten tog typ 5.5 timmar sist jag åkte. Körde "rakt igenom Berlin på motorväg", alltså inte Berliner-Ring. Mest runt 120-130, med enstaka sprinter på uppåt 200, nercabbat i 33 graders värme:). Men 13 timmar låter som om "mormor" körde just som en mormor, en bromskloss med andra ord:), ja om de inte fikade var 5:e mil så klart...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Transporter89
29 juni 2014 · 957 Inlägg

dawwe skrev:
Mja....Dresden-Puttgarten tog typ 5.5 timmar sist jag åkte. Körde "rakt igenom Berlin på motorväg", alltså inte Berliner-Ring. Mest runt 120-130, med enstaka sprinter på uppåt 200, nercabbat i 33 graders värme:). Men 13 timmar låter som om "mormor" körde just som en mormor, en bromskloss med andra ord:), ja om de inte fikade var 5:e mil så klart...

Sant  sen beror  det på trafik med jag brukar hamna där mit på dagen så där e ganska många bilar har hört att på kvällarna är det  rätt så lugnt

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
Presidento Of World
29 juni 2014 · 3 329 Inlägg

Transporter89 skrev:

dawwe skrev:
Mja....Dresden-Puttgarten tog typ 5.5 timmar sist jag åkte. Körde "rakt igenom Berlin på motorväg", alltså inte Berliner-Ring. Mest runt 120-130, med enstaka sprinter på uppåt 200, nercabbat i 33 graders värme:). Men 13 timmar låter som om "mormor" körde just som en mormor, en bromskloss med andra ord:), ja om de inte fikade var 5:e mil så klart...

Sant  sen beror  det på trafik med jag brukar hamna där mit på dagen så där e ganska många bilar har hört att på kvällarna är det  rätt så lugnt

kör efter 22 så ska du se påfan,.. omöjligt tyskarna kör fortsomfan även i mörker.. tongue

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
DasAuto
30 juni 2014 · 2 751 Inlägg

7.5h Puttgarden - Passau.
Blåste på ganska fint och hade turen att det knappt var någon trafik alls.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Transporter89
1 juli 2014 · 957 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

Transporter89 skrev:

dawwe skrev:
Mja....Dresden-Puttgarten tog typ 5.5 timmar sist jag åkte. Körde "rakt igenom Berlin på motorväg", alltså inte Berliner-Ring. Mest runt 120-130, med enstaka sprinter på uppåt 200, nercabbat i 33 graders värme:). Men 13 timmar låter som om "mormor" körde just som en mormor, en bromskloss med andra ord:), ja om de inte fikade var 5:e mil så klart...

Sant  sen beror  det på trafik med jag brukar hamna där mit på dagen så där e ganska många bilar har hört att på kvällarna är det  rätt så lugnt

kör efter 22 så ska du se påfan,.. omöjligt tyskarna kör fortsomfan även i mörker.. tongue

Jo tack jagade  en här mellan landskona malmö  Du vill inte veta vilken fart  det gick haha och han hade en sån ML420CDi  hatten av för den killen för det var fan den bästa jag har varit med om .Med honom hade jag kunnat köra  vart fan som helst hahaha

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
Transporter89
1 juli 2014 · 957 Inlägg

När jag åker till balkan brukar  köra  under dagen  igenom tyskland gillar ej köra på natten så fort ..... men vet att det är lite trafik

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
RinorGDI
1 juli 2014 · 338 Inlägg

Audi a8 skulle rekommenderas men även a6

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
Micoway
7 juli 2014 · 296 Inlägg

Äntligen är min dotter hemma från Tyskland. Denna gamla V70 höll hela vägen. Hemresan gick snabbare. Non-stop körning från södra Tyskland med bara en matpaus. Ingen sömn bara kaffe. Inklusive bilfärjan och kisspaus så tog det 17 timmar för 1700 kilometer om jag räknat rätt?

Transporter89
8 juli 2014 · 957 Inlägg

Micoway skrev:
Äntligen är min dotter hemma från Tyskland. Denna gamla V70 höll hela vägen. Hemresan gick snabbare. Non-stop körning från södra Tyskland med bara en matpaus. Ingen sömn bara kaffe. Inklusive bilfärjan och kisspaus så tog det 17 timmar för 1700 kilometer om jag räknat rätt?

1700km??  Från - till?? Jag kör  Från Landskona ( Sverige)  - Sarajevo (Bosnien) och det blir  1950km.... Så din uträkning låter väll mycke yikes men som sagt beror påv art du bor i Sverige och vart hon körde ifrån. men kolla annas  google maps

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
baltis
9 juli 2014 · 1 948 Inlägg

Transporter89 skrev:

Micoway skrev:
Äntligen är min dotter hemma från Tyskland. Denna gamla V70 höll hela vägen. Hemresan gick snabbare. Non-stop körning från södra Tyskland med bara en matpaus. Ingen sömn bara kaffe. Inklusive bilfärjan och kisspaus så tog det 17 timmar för 1700 kilometer om jag räknat rätt?

1700km??  Från - till?? Jag kör  Från Landskona ( Sverige)  - Sarajevo (Bosnien) och det blir  1950km.... Så din uträkning låter väll mycke yikes men som sagt beror påv art du bor i Sverige och vart hon körde ifrån. men kolla annas  google maps

underbart! - ända ordet att beskriva stämningen på detta forum... ifrågasätta hur långt någon kört.... big_smile

Södra tyskland till danmark = 100 mil. danmark till sverige = 20 mil och sen 50 mil ytterliggare i sverige... då är du inte ens i sthlm.....

ps. du bor inte i sverige, du bor i danmark wink GBS

TS_quattro fyrkrafsare
9 juli 2014 · 1 443 Inlägg

baltis skrev:

Transporter89 skrev:

Micoway skrev:
Äntligen är min dotter hemma från Tyskland. Denna gamla V70 höll hela vägen. Hemresan gick snabbare. Non-stop körning från södra Tyskland med bara en matpaus. Ingen sömn bara kaffe. Inklusive bilfärjan och kisspaus så tog det 17 timmar för 1700 kilometer om jag räknat rätt?

1700km??  Från - till?? Jag kör  Från Landskona ( Sverige)  - Sarajevo (Bosnien) och det blir  1950km.... Så din uträkning låter väll mycke yikes men som sagt beror påv art du bor i Sverige och vart hon körde ifrån. men kolla annas  google maps

underbart! - ända ordet att beskriva stämningen på detta forum... ifrågasätta hur långt någon kört.... big_smile

Södra tyskland till danmark = 100 mil. danmark till sverige = 20 mil och sen 50 mil ytterliggare i sverige... då är du inte ens i sthlm.....

ps. du bor inte i sverige, du bor i danmark wink GBS

big_smile

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang