Flygande besiktning, vad gäller?

Renjaegarn Den som ingen turbo har får åka utan bar
19 maj 2014 · 860 Inlägg

Hejsan!

i helgen, under Spring Meet 2014 - Östersund, så åkte jag på en flygande besiktning..

väldigt tidigt underkvällen då bilarna precis börjat rulla och jag hade kommit ca 200 meter med ledet nerför ''cruising sträckan'' så blir jag ikapp körd utav en polis-hoj..

Han ber mig att följa efter honom.

sagt och gjort, väl framme så står 2 nya fina besiktningsbussar och en handfull förväntans fulla poliser och besktningsmän och väntade..

Anledning till att dom valde just mig :''Det står Mr-tuning i fronten på bilen, det signalerar illegala modifikationer''

Det som gjordes, kontroll utav intercooler, motorkåpan plockades av och ett patetiskt försök att klanka ner på Öppet luftfilter samt dumpventil gjordes.

samt så provkörde 2 poliser bilen för att känna dess prestanda.. ena polisen hade tydligen en likadan RS som han kunde jämföra med.

Åkte ej på något utav detta. utan det dom fick på mig var ett slitet bakdäck.


Min fråga är då.. hur långt får dom gå under en sånhär kontroll? ser ni något fel dom gjorde?

(jag är absolut inte ute efter att slippa undan böter, den är redan betald, är bara nyfiken)


Mvh

Administratör för JDM Life Sweden
Toyota Supra MKIV Turbo "Supraholm" (1997)
Audi A6 Allroad "Lowroad" (2017)
Toyota Celica GT4 ST205 TTE WRC "Toyota Team Europe Replica" (1996)
horbybonnen
19 maj 2014 · 1 160 Inlägg

byt dekal till   a love polisen    hahaha

Evildan
19 maj 2014 ·

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -fordonen/

Ser inget fel med deras förfarande.

alekzanderrr
19 maj 2014 · 12 Inlägg

Varför kollade dom bilens prestanda undrar jag? Trimma bilen är fullt lagligt!

Kollan
19 maj 2014 · 618 Inlägg

alekzanderrr skrev:
Varför kollade dom bilens prestanda undrar jag? Trimma bilen är fullt lagligt!

Det är väl lagligt men inte godkänt på besiktningen..

alekzanderrr
19 maj 2014 · 12 Inlägg

Nä, men ändå konstigt. Ända gången dom kollar är under reg besiktning

AChr
19 maj 2014 · 336 Inlägg

alekzanderrr skrev:
Varför kollade dom bilens prestanda undrar jag? Trimma bilen är fullt lagligt!

Nja, det är det väl ändå inte? Källa?

Just turbo power, no real shit.
alekzanderrr
19 maj 2014 · 12 Inlägg

Jo det är det vad jag kan tyda. Källa : STR Tungbok/trafikbok.

xXSammy
19 maj 2014 · 6 578 Inlägg

alekzanderrr skrev:
Jo det är det vad jag kan tyda. Källa : STR Tungbok/trafikbok.

Slå upp kapitlet för "Godkänt trimmande av helbilsgodkända fordon"

De/Dem
Powerman Japan Quality
19 maj 2014 · 670 Inlägg

Slitet bakdäck är väl bara positivt att de påpekar?

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
Kooza
19 maj 2014 · 234 Inlägg

alekzanderrr skrev:
Jo det är det vad jag kan tyda. Källa : STR Tungbok/trafikbok.

Jag vill också veta exakt vad det står i den boken.  Sen måste många lära sig skillnaden mellan vad polisen/besiktningstekniker gör och vad som är rätt enligt lagen. Bara för att polisen skiter i att sätta reg på en bil med 400hk som egentligen ska ha 200 så är det inte lagligt, om polisen eller för den delen besiktningstekniker medvetet struntar i det för att de vill vara snälla så begår de tjänstefel.

Mvh// Mattias
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
Caffe
19 maj 2014 · 1 436 Inlägg

alekzanderrr skrev:
Jo det är det vad jag kan tyda. Källa : STR Tungbok/trafikbok.

Och vilken sida skulle det vara då?

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
alekzanderrr
19 maj 2014 · 12 Inlägg

Fel av mig, STR Du och jag i trafiken sidan 96. Vad jag kan förstå så är det endast när du byter motor eller bygger om motorn så du kan köra på annat bränsle man måste registreringsbesiktiga och få motorn uppkollad. Men jag kan ha fel, har fått för mig att trim inte är olagligt på bilar!

alekzanderrr
19 maj 2014 · 12 Inlägg

Är som sagt osäker, men min förra bil var chippad och det kollade dom på besiktningen utan några vidare följder, så vad jag kan förstå så är det inte olagligt att trimma. Men som sagt, jag kan ha fel!

alekzanderrr
19 maj 2014 · 12 Inlägg

''Många bilägare lockas att trimma sina bilar med hjälp av ny programvara. Men det finns risker med att göra ingrepp i motorns styrning. – Den som inte registreringsbesiktigar bilen efteråt begår ett lagbrott.'' Fel av mig!

Caffe
19 maj 2014 · 1 436 Inlägg

alekzanderrr skrev:
''Många bilägare lockas att trimma sina bilar med hjälp av ny programvara. Men det finns risker med att göra ingrepp i motorns styrning. – Den som inte registreringsbesiktigar bilen efteråt begår ett lagbrott.'' Fel av mig!

Ajjemen, då är vi på samma spår igen. smile

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
alekzanderrr
19 maj 2014 · 12 Inlägg

Jajamen! smile

Funkiee Saab älskare!
19 maj 2014 · 4 597 Inlägg

fast man får ju höja effekten 10% enligt lagen utan att regbesiktiga

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
KHRacing
19 maj 2014 ·

Evildan skrev:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsbesiktning/Kontrollbesiktning-av-vanligaste-fordonen/

Ser inget fel med deras förfarande.

hittade bara:
Ett fordon kan också få körförbud om det vid en poliskontroll eller vid en kontrollbesiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten (så kallat meddelat körförbud). Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation.


står inget alls där om flygande besiktning. jag hade inte tillåtit dem att utför denna då de ej hade SKÄLIG ANLEDNING.

för runt 3 år sedan så fanns det ett papper man kunde kopiera o ha med sig, där stod allt vad de hade rätten att
gör/utföra på allmän väg vid en kontroll.-
Bla.. för att få utför en FLYGANDE BESIKTNING så krävdes det SÄRSKILD ANLEDNING: enligt detta pappret.

Putteliten
19 maj 2014 · 9 081 Inlägg

Vad gjorde att du inte fick anmärkning på intercooler och dump å filter då?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang