1823
Sök

Ca 1500kr för balansering?

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
12 juni 2014
Trådstartare
#1
Hej.

Har alltid balanserat hjulen vid hjul skifte och det har kostat mig ca 600kr varje gång.

jag var med bilen nu på första servicen och frågade hur mycket balansering skulle kosta, ca 170kr/hjul skulle det kosta,  bra , lägg till det åt mig sa jag.


Jag var i en jätte viktigt samtal när jag skulle betala så jag tänkte inte så mycket på hur mycket jag betalade, väl hemma tänkte jag kolla vad dem hade gjort och såg att det har kostat 1472kr för att balansera hjulen.

skall det verkligen kosta så mycket?
det tog kanske 5-10 minuter och göra jobbet.

Jag försökte ringa dem men dem har stängt för dagen, så jag tänkte först kolla upp det med er.
http://s28.postimg.org/ri2vzyzot/20140612_163029.jpg

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

Egen
277 Inlägg
12 juni 2014
#2
Låter dyrt, och otrevligt att vara i telefon när man betalar.
Dagens samhälle alltså, alltid ska man va tillgänglig

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
12 juni 2014
Trådstartare
#3
SimonT skrev:
Låter dyrt, och otrevligt att vara i telefon när man betalar.
Dagens samhälle alltså, alltid ska man va tillgänglig

står man på jour listan på sjukhuset, så får man ta emot samtalet oavsett vad man än gör.


Men just nu pratar jag om priset, och för hjulbalansering tycker jag är dyrt
Senast redigerat av mr_right (12 juni 2014)

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

Egen
277 Inlägg
12 juni 2014
#4
Då är de sin sak :-)

Låter iaf riktigt orimligt så hör med dem imorgon!

1 020 Inlägg
12 juni 2014
#5
Låter som ganska bra överpris.
Börjar alla med sånna priser ska jag oxå balansera hjul.nån äter dyrbiff på kvällen på din bekostnad.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
12 juni 2014
#6
vad har du för fälgar?, skadade/orunda? visst det låter dyrt men kan ju ha varit ett helvete att få dom i balans också..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Muttley
12 juni 2014
#7
368 kr per hjul.  Vad kostar en vikt?  5-10 kr ? Dålig koll aldrig betalat för att balansera själv.  Men vet att farsan betalar 200 kr för omläggning ungefär per hjul inkl balansering, i för sig på en liten verkstad.

Men de var ju ganska fint överpris smile Ring och kolla om de slog in fel.

58 Inlägg
12 juni 2014
#8
En annan betalar 50 spänn per hjul...

1 020 Inlägg
12 juni 2014
#9
Zed91 skrev:
En annan betalar 50 spänn per hjul...

Va ?? Kan inte vara nån moms där ?
Själv betalar jag noll kr . Egna maskiner.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

VD
643 Inlägg
12 juni 2014
#10
50kr per hjul tar jag i verkstan med moms..


har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
13 juni 2014
Trådstartare
#11
15 tum, plåt, ej skadade, ( nya fälgar och däck, ca 3 månader gamla.  jag kör väldigt lugnt och varsamt )

Arbetet som sagt tog inte mer än 5-10 minuter, om dem ens balanserade alla hjul..
Senast redigerat av mr_right (13 juni 2014)

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

329 Inlägg
13 juni 2014
#12
hahaha va i hela? själv köpte jag 4st nya däck med montering och balansering för 2100kr, och då satt dom på bilen när man åkte ifrån verkstan:P så jo det låter dyrt,


2 230 Inlägg
13 juni 2014
#13
800kr betlade jag för en hjuliställning hos mekonomen.

för påläggning av däck (16" alu) och ballansering fick jag betala 200kr däcket så 800kr där med då.
och då hadde det varit billigare om jag köpte däcken hos dom. smile mekonomen där med.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

4 670 Inlägg
13 juni 2014
#14
Ger 100kr däcket påläggning och ballansering


58 Inlägg
13 juni 2014
#16
Ska jag lägga på däck och även balansera grejerna går det på 100 kr smile vet inte varför det är så billigt,men förstår även inte varför det är så dyrt för er andra x)

450 Inlägg
13 juni 2014
#17
Jag kan försöka mig på en förklaring: hos den stora verkstaden ska denna maskin betala de lilla material som går åt, service på maskin, gubben  som använder maskinen, sin plats i verkstaden, sin den av lokalhyra, leasing etc,

nu kommer garagets alla förståsigpåare rycka in MEN vänder man sig till stora verkstäder, men superlokaler, massor av folk, nya och modern utrustning, DÅ kostar det.

vänder man sig till mekar nisse på hörnet som säkerligen är lika bra eller till och med bättre kanske, så kan man räkna med 100-200 per hjul istället.

det är väl allmänt känt att stora fina märkesverkstäder har MER KOSTNADER och summan av de blir att denna "lilla" däck/hjul maskin ska också ta sin del av "KAKAN" (kostnaderna)

enkel ekonomistyrning såhär är det bara
Senast redigerat av Henrik-N (13 juni 2014)

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
13 juni 2014
#18
Snarare att det är personalkostnader som styr; de hade kunnat höra annat jobb på samma tid som lönade sig bättre.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

450 Inlägg
13 juni 2014
#19
t_one21 skrev:
Snarare att det är personalkostnader som styr; de hade kunnat höra annat jobb på samma tid som lönade sig bättre.

Och det hade inte "mekar Nisse" kunnat

450 Inlägg
13 juni 2014
#20
t_one21 skrev:
Snarare att det är personalkostnader som styr; de hade kunnat höra annat jobb på samma tid som lönade sig bättre.

Direkt lön  (mecken)
Projektomkostnad (slitage, leasing, service)
Speciella direkta kostnader (vikter, handskar till mecken etc)
=Projektkostnad
Administrationsomkostnader (verkstadschef, lokal, växel, ekonomi avdelning m.m.)
Försäljningsomkostnader
=Självkostnad (företagets kostnad)
Resultat (vinstpålägg)
=Försäljningspris (kundens pris)


Sök