Ca 1500kr för balansering?

Victorduvet
13 juni 2014 · 395 Inlägg

Ja det där var verkligen dyrt för att bara balansera däcken =S

BMW 520 (1992)
Zed91
13 juni 2014 · 58 Inlägg

Henrik-N skrev:

t_one21 skrev:
Snarare att det är personalkostnader som styr; de hade kunnat höra annat jobb på samma tid som lönade sig bättre.

Direkt lön  (mecken)
Projektomkostnad (slitage, leasing, service)
Speciella direkta kostnader (vikter, handskar till mecken etc)
=Projektkostnad
Administrationsomkostnader (verkstadschef, lokal, växel, ekonomi avdelning m.m.)
Försäljningsomkostnader
=Självkostnad (företagets kostnad)
Resultat (vinstpålägg)
=Försäljningspris (kundens pris)

Det stämmer nog väldigt bra det skriver! smile

Tiger1978 Fattig student
13 juni 2014 · 1 282 Inlägg

Har du fått ett pris så får dom bara överstiga med 10% utan att få ett godkännande av dig att det är ok. Bara att bestrida fakturan eller vända dig till din konsumentombudsman på kommunen..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
bogg
13 juni 2014 · 4 Inlägg

Jag tror att det är såhär,

Dom har inte skrivit in någon arbetskostnad på Jobb 1, eller hur? Du har alltså där bara betalat för materialet.
På Jobb 2 (balanseringen) så har dom _BARA_ skrivit in arbetskostnaden, d.v.s. där betalar du för själva tiden HELA arbetet tagit.

Jobb 1 (service) - Du har betalat för Materialet, men ingen tid
Jobb 2 (balansering) du betalar för arbetstiden för både Jobb 1 och Jobb 2.

Absolut inte oskäligt så alltså... Men väl lite klumpigt inskrivet.

Senast redigerat av bogg (13 juni 2014)

AudiZack Living the good Life!
13 juni 2014 · 585 Inlägg

mr_right skrev:
Hej.

Har alltid balanserat hjulen vid hjul skifte och det har kostat mig ca 600kr varje gång.

jag var med bilen nu på första servicen och frågade hur mycket balansering skulle kosta, ca 170kr/hjul skulle det kosta,  bra , lägg till det åt mig sa jag.


Jag var i en jätte viktigt samtal när jag skulle betala så jag tänkte inte så mycket på hur mycket jag betalade, väl hemma tänkte jag kolla vad dem hade gjort och såg att det har kostat 1472kr för att balansera hjulen.

skall det verkligen kosta så mycket?
det tog kanske 5-10 minuter och göra jobbet.

Jag försökte ringa dem men dem har stängt för dagen, så jag tänkte först kolla upp det med er.
http://s28.postimg.org/ri2vzyzot/20140612_163029.jpg

Det har blivit 100% fel kan jag meddela dig på en gång. Åk förbi där så ska de kreditera den där och göra om och göra rätt.

Jag antar att du har gjort balanseringen inom Volkswagen koncernen och där har alla verkstäder 2st arbetsrader för de vanligaste jobben typ som byte av lampor och byte av exempelvis torkarblad eller som i ditt fall balansering av hjul.

En av arbetspositionerna har en mycket dyrare timdebitering för jobbet (kan ligga på ca 1800kr/timmen) fast denna används väldigt sällan/nästan aldrig.

Den andra arbetspositionen bör man alltid använda och de ligger exakt bredvid varandra förmodar jag och man kan väldigt enkelt göra fel. Det bara det att den billigare arbetspositionen som lägger till Balansering av 4st hjul har en mycket billigare timdebitering så att man kan matcha icke auktoriserad verkstäders priser och det den de ska använda.

För att betala 1500:- för balansering av hjul är alldeles för dyrt och ca 500-600:- är mer rimligt.

Med vänlig hälsning Zacke

When the flag drops, the Bullshit stops.
bogg
13 juni 2014 · 4 Inlägg

AudiZack skrev:
Jag antar att du har gjort balanseringen inom Volkswagen koncernen

Det är en stor Hyundai-logotyp rakt över pappret, men annars var det nära smile

TomBjorklund VAGIS Car Club
13 juni 2014 · 1 093 Inlägg

Proportionerligt så tjänar mekar-Nisse mindre på alla jobb...

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Brådhis * Voff voff *
14 juni 2014 · 10 280 Inlägg

Tiger1978 skrev:
Har du fått ett pris så får dom bara överstiga med 10% utan att få ett godkännande av dig att det är ok. Bara att bestrida fakturan eller vända dig till din konsumentombudsman på kommunen..

Man kan inte bestrida en faktura som redan är betald. Bestrider den gör man när man inte vill betala den. I det här fallet bör han kräva/begära att få den krediterad.

För ja, det verkar väldigt dyrt (förutsatt att den summan enbart gäller balanseringen).

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
bogg
14 juni 2014 · 4 Inlägg

Klart man kan bestrida en faktura efter att den är betald...

torpis Forummoderator
14 juni 2014 · 10 572 Inlägg

Det är ju bara att gå raka vägen till verkstadschefen och undra vad han pysslar med. Balansera däck tar som någon sa ungefär 1 minut per däck och kostnaden är kanske 2kr/däck i vikter.

4 minuters arbetstid och 8kr i vikter. Den som avrundade detta till 50kr/däck har nog en rätt rimlig nivå ändå. 375kr per däck är ocker och inte okej. 373kr/minut blir över 22000kr i timmen.

Den som tar 50kr/däck ligger strax under 3000kr i timlön, så ni som undrar om det är med moms kan nog vara trygga smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
scorpan6662
14 juni 2014 · 177 Inlägg

torpis skrev:
Det är ju bara att gå raka vägen till verkstadschefen och undra vad han pysslar med. Balansera däck tar som någon sa ungefär 1 minut per däck och kostnaden är kanske 2kr/däck i vikter.

4 minuters arbetstid och 8kr i vikter. Den som avrundade detta till 50kr/däck har nog en rätt rimlig nivå ändå. 375kr per däck är ocker och inte okej. 373kr/minut blir över 22000kr i timmen.

Den som tar 50kr/däck ligger strax under 3000kr i timlön, så ni som undrar om det är med moms kan nog vara trygga smile

Jag skulle väldigt gäna vilja se den mekanikern som hinner hämta bilen på parkeringen och köra in den lyfta upp den leta fram låshylsa till låsbulten demontera 4 st hjul och balansera upp dom rengöra alla naven och återmontera hjulen och ställa ut bilen igen på 4min.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 juni 2014 · 13 746 Inlägg

torpis skrev:
Det är ju bara att gå raka vägen till verkstadschefen och undra vad han pysslar med. Balansera däck tar som någon sa ungefär 1 minut per däck och kostnaden är kanske 2kr/däck i vikter.

4 minuters arbetstid och 8kr i vikter. Den som avrundade detta till 50kr/däck har nog en rätt rimlig nivå ändå. 375kr per däck är ocker och inte okej. 373kr/minut blir över 22000kr i timmen.

Den som tar 50kr/däck ligger strax under 3000kr i timlön, så ni som undrar om det är med moms kan nog vara trygga smile

nja 1min är nog lite i underkant.. men max 5min per däck så 20min borde landa runt 600kr

för däcket ska hängas upp och skruvas fast och sen ska skiten snurra en sväng.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
caffo
14 juni 2014 · 45 Inlägg

Jobbar på däckfirma och vi tar 120kr per däck om bilen är inblandad (4st 480.-), och om du kommer med däcken lösa så går de på 80kr st (4st 320.-). Tycker änna de lät riktigt dyrt dedär! Priserna borde inte heller ha med din dimension o göra, i.om att det är exakt samma tillvägagångssätt på alla dimensioner (dock med undantag till peugeots äckliga originalfälgar utan navhål!)

torpis Forummoderator
14 juni 2014 · 10 572 Inlägg

scorpan6662 skrev:

torpis skrev:
Det är ju bara att gå raka vägen till verkstadschefen och undra vad han pysslar med. Balansera däck tar som någon sa ungefär 1 minut per däck och kostnaden är kanske 2kr/däck i vikter.

4 minuters arbetstid och 8kr i vikter. Den som avrundade detta till 50kr/däck har nog en rätt rimlig nivå ändå. 375kr per däck är ocker och inte okej. 373kr/minut blir över 22000kr i timmen.

Den som tar 50kr/däck ligger strax under 3000kr i timlön, så ni som undrar om det är med moms kan nog vara trygga smile

Jag skulle väldigt gäna vilja se den mekanikern som hinner hämta bilen på parkeringen och köra in den lyfta upp den leta fram låshylsa till låsbulten demontera 4 st hjul och balansera upp dom rengöra alla naven och återmontera hjulen och ställa ut bilen igen på 4min.

Nu gällde det ju balansering i samband med däckskifte. Då är ju ändå hjulen av vid sidan av bilen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hermansson
14 juni 2014 · 235 Inlägg

du har blivit lurad

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
volvocola Volvo 4 life
14 juni 2014 · 347 Inlägg

Betalde  350kr för  4st däck  sist jag balsera om dom.
1500kr  är nog ett  grovt överpris

Muttley
15 juni 2014 ·

Henrik-N skrev:
Jag kan försöka mig på en förklaring: hos den stora verkstaden ska denna maskin betala de lilla material som går åt, service på maskin, gubben  som använder maskinen, sin plats i verkstaden, sin den av lokalhyra, leasing etc,

nu kommer garagets alla förståsigpåare rycka in MEN vänder man sig till stora verkstäder, men superlokaler, massor av folk, nya och modern utrustning, DÅ kostar det.

vänder man sig till mekar nisse på hörnet som säkerligen är lika bra eller till och med bättre kanske, så kan man räkna med 100-200 per hjul istället.

det är väl allmänt känt att stora fina märkesverkstäder har MER KOSTNADER och summan av de blir att denna "lilla" däck/hjul maskin ska också ta sin del av "KAKAN" (kostnaderna)

enkel ekonomistyrning såhär är det bara

Men 1472 kr för att balansera 4 hjul som har en arbetstid på max 15 minuter när de ändå har bilen på lyften förklarar de inte alls.
Räcker att de balanserar hjulen på 10 bilar om dagen så hade maskinen varit betald på 1 vecka eller 2 beroende på vilken supermaskin de har.   

Inte alls okej och de förlorar enbart kunder på att ta det ockerpriset.     
Att en märkesverkstad är dyr är ok men att de tar nästan 800 kr mer än avtalat är lurendrejeri.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 juni 2014 · 13 746 Inlägg

tkd_rille skrev:

Henrik-N skrev:
Jag kan försöka mig på en förklaring: hos den stora verkstaden ska denna maskin betala de lilla material som går åt, service på maskin, gubben  som använder maskinen, sin plats i verkstaden, sin den av lokalhyra, leasing etc,

nu kommer garagets alla förståsigpåare rycka in MEN vänder man sig till stora verkstäder, men superlokaler, massor av folk, nya och modern utrustning, DÅ kostar det.

vänder man sig till mekar nisse på hörnet som säkerligen är lika bra eller till och med bättre kanske, så kan man räkna med 100-200 per hjul istället.

det är väl allmänt känt att stora fina märkesverkstäder har MER KOSTNADER och summan av de blir att denna "lilla" däck/hjul maskin ska också ta sin del av "KAKAN" (kostnaderna)

enkel ekonomistyrning såhär är det bara

Men 1472 kr för att balansera 4 hjul som har en arbetstid på max 15 minuter när de ändå har bilen på lyften förklarar de inte alls.
Räcker att de balanserar hjulen på 10 bilar om dagen så hade maskinen varit betald på 1 vecka eller 2 beroende på vilken supermaskin de har.   

Inte alls okej och de förlorar enbart kunder på att ta det ockerpriset.     
Att en märkesverkstad är dyr är ok men att de tar nästan 800 kr mer än avtalat är lurendrejeri.

tycker dom är bra skumma märkesverkstäder...

en lite skoj grej en bekant ringer och frågar om jag kan något om airbag på vw golf. säger att nja inte direkt.

får då reda på att en släktning till honom har problem med att få bilen genom bilprovningen pga lysande airbag lampa. först hade den varit inne på en vanlig verkstad och dom beställde en beg styrbox från skroten som dom så klart har listade och allt.. efter väldigt lång tid så hör dom verkstan ringer till skroten och frågar vart styrdonet tog i vägen.  dom säger att dom ej får sälja till några andra än märkesverkstäder.

då lämnar han in den på märkesverkstan och säger att han vill ha en beg monterad...men icke sa nicke dom monterar aldrig ett beg airbag styrdon. men dom säljer gärna ett nytt till honom monterart och klart till ett fynd pris av 8500kr eller nått liknande.

bilen det handlade om är en golf mk3 från 1998. ber honom att flytta biljäveln därifrån.
så han hämtade den i fredags idag står den med fungerade airbag och bytt styrdon.

märkligt att jag som privat person lyckas laga bilfan med en beg styrenhet men märkesverkstaden klarar inte av det.     sen hur jag fick tag i styrdornet är en annan histioria ;-)

Senast redigerat av Growe (16 juni 2014)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
TomBjorklund VAGIS Car Club
16 juni 2014 · 1 093 Inlägg

Förmodligen så hänger det på samma sak som att de inte får sälja beggade airbags.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 juni 2014 · 13 746 Inlägg

t_one21 skrev:
Förmodligen så hänger det på samma sak som att de inte får sälja beggade airbags.

fast varför har skrotarna airbags till salu på bildelsbasen och sen säljer dom inte dom och märkesverkstäder vägrar montera beg.. varför kan både du och jag räkna ut det med röven...Pengar... inget annat.

en sak är om bilarna är tokskrot men styrdornet jag fixade fram kom från en icke krockad Vento
och det var inga som helst problem att montera den.
enda teknisk utrustning jag hade var att jag hade dator med autocom för att kolla efter felkoder efter avslutat arbete.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang