Sen tror jag GLT har 131hk om jag inte minns fel... LTT har jag ingen aning om men vet att vanliga turbon har 165hk... frågan är då bara vad har LTT och SE ?
Snackar vi Volvo? 240 DL = Förgasare, runt 100hkr, plus/minus beroende på ersmodell. 240 GL = Lite lyxigare utrustning, samma spis. 240 GLT/GLE = Insprutare med 136hkr första modellerna, senare 131hkr. Annars som GL. I princip samma på 740 när den kom. (I mitten på 90'talet la man till en nolla i motor betäkningen, dvs. B23 blev B230. Den senare har lägre inre friktion. = Något snålare på soppa, om man nu kan kalla Volvo för snål.) När katalysator kom fick alla bilar 116hkr, bara utrustningen som skilde. När 940 kom, fick den 131hkr, medans 745an som tilverkades paralelt fram till 92 fick nöja sig med 116hkr. Annat nummer på insputnings boxen och strålkastarna, var annars allt som skilde 745an från 945an. (90-92) Någon 744 fans inte de sista åren. 93 års modell av 940 gick man tillbaka till 116hkr. När nu 745an inte fans. I mitten av modellåret 95 kom lågtrycks turbon och effekten gick upp till 135hkr och förbrukningen steg på många ex upp till över 1.3 liter milen. Lite lustigt med tanke på att "Turbo" modellen gick på litern, med full stor turbo..?
Efter katalysatorns intåg så är det som sagt bara utrustnings paket. GL / GLT / GLE... DL försvan med 240.
SE = Special Edition. Sedan fins även Polar och Classic. De är bara lite extra utrustade. I regel kör volvo Classic precis innan en face lift eller nerlägning av modellen.
Snackar vi Volvo? 240 DL = Förgasare, runt 100hkr, plus/minus beroende på ersmodell. 240 GL = Lite lyxigare utrustning, samma spis. 240 GLT/GLE = Insprutare med 136hkr första modellerna, senare 131hkr. Annars som GL. I princip samma på 740 när den kom. (I mitten på 90'talet la man till en nolla i motor betäkningen, dvs. B23 blev B230. Den senare har lägre inre friktion. = Något snålare på soppa, om man nu kan kalla Volvo för snål.) När katalysator kom fick alla bilar 116hkr, bara utrustningen som skilde. När 940 kom, fick den 131hkr, medans 745an som tilverkades paralelt fram till 92 fick nöja sig med 116hkr. Annat nummer på insputnings boxen och strålkastarna, var annars allt som skilde 745an från 945an. (90-92) Någon 744 fans inte de sista åren. 93 års modell av 940 gick man tillbaka till 116hkr. När nu 745an inte fans. I mitten av modellåret 95 kom lågtrycks turbon och effekten gick upp till 135hkr och förbrukningen steg på många ex upp till över 1.3 liter milen. Lite lustigt med tanke på att "Turbo" modellen gick på litern, med full stor turbo..?
Efter katalysatorns intåg så är det som sagt bara utrustnings paket. GL / GLT / GLE... DL försvan med 240.
Jag gjorde samma som Anders.. och jag blir jävlanemig förvirrad... GLT har 155hk, LTT 135hk, SE 135hk... oxå.. verkar ju olågiskt att de ska ha samma effekt.. GL har iaf 116hk..
Men kan det inte vart så att 91-93 GLT hade samma motor som 740 GLT.. som förövrigt fanns med en 131hk motor fram till -92 då den gick ur produktion.. ?
740 GLT 16V har 155hk, det finns även GLT som har 116hk (8v) SE är ett nytt utrustnings paket till GL med samma motor som GL (116hk) -95 å framåt på 940 GL som tidigare hade 116hk satte dem lättrycksturbo så det blev 135hk