E85 - Fel bränsleblandning i pumparna!

tobee
23 juni 2014 · 735 Inlägg

Jag vet inte om detta uppmärksammats på garaget tidigare men det verkar som att blandningen på stationerna har varit lite si och så de senaste månaderna.
Jag kör ren E85 map i min bil och har inte reagerat förens en bekant gjorde mig uppmärksam på detta.
Han påstod att vissa mackar i Dalaområdet snarare hade E50 i pumparna istället för E85 och att han märkt detta då bilen plötsligt börjat dra mindre bränsle under våren.

Jag köpte mig ett rör från dalhems som skulle kunna mäta halten sprit i bränslet och åkte runt och testade lite nu ikväll.
Faktum är att det bara var en pump som hade E85 och det var okq8 minipris i Hedemora. De andra 5 pumparna varierade från 50% upp till 94% etanol!!!
De två pumparna som hade E50 var uteslutande OKQ8s bemannade stationer. De 3 ST1 pumparna jag testade hade alla över 90% etanol.
För mig som kör ren E85map så kan det rentav vara katastrof om jag ovetandes tankar i E50 i min tank så detta gör mig något upprörd!

Senast redigerat av tobee (23 juni 2014)

Errorist
23 juni 2014 · 157 Inlägg

förra veckan efter att jag tankade 95 oktan på okq8 so hackade och jävlades min bil när den va kall tills jag körde slut på den tanken. men det kan bara ha vart min skitbil som fick för sig att jävlas med mig igen.

DasAuto
24 juni 2014 · 2 751 Inlägg

Detta är inget nytt tyvärr. Ni skall bara veta hur det fuskas i resterande Europa, främst Öst.
Där får du V50 istället för E50. Alltså 50% vatten big_smile

När min standard 2.0TFSI misstände då kan ni förstå hur pass illa det är. Så jag förvånar mig inte att fusket finns även här, bara att vi gör det lite "snyggare"

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
moopith
24 juni 2014 · 356 Inlägg

Borde vara olagligt och borde vara nån som åker runt och testar mackarna och ger ut böter eller något det är fasen oacceptabelt. Hört också att vissa pumpar inte pumpar ut det som står utan att dem pumpar i typ 2liter mindre än angivet bara för att gynna mackarna...

Ford Focus "1.6tdci" (2009)
Hilmer
24 juni 2014 · 1 789 Inlägg

Hur kan man mäta upp till t o m över 90% etanol i bränslet då E85 i sig självt endast består av 85% etanol!?

DasAuto
24 juni 2014 · 2 751 Inlägg

Hilmer skrev:
Hur kan man mäta upp till t o m över 90% etanol i bränslet då E85 i sig självt endast består av 85% etanol!?

E85 är ju endast beteckningen du ser på macken. Det är ju visat sig att 98 Oktan inte alltid är 98 Oktan bara för att det står så.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
-matte En Medlem
24 juni 2014 · 405 Inlägg

Hilmer skrev:
Hur kan man mäta upp till t o m över 90% etanol i bränslet då E85 i sig självt endast består av 85% etanol!?

I USA bla har de sk. "mixpumpar" där man själv kan välja hur stor mängd etanol man vill ha i bränslet, alltså förvaras bensinen och etanolen för sig. Kanske att det är ett liknande system i Sverige men vi har inte samma valfrihet.

Senast redigerat av -matte (24 juni 2014)

Emiiilz
24 juni 2014 · 908 Inlägg

Varfør inte springa in på de bemannade stationerna/ringa det føretaget som inte sæljer E85 fast dom påstår det? Och høra varfør dom gør så. Eller om det går och kontakta någon som kan ta tag i saken så det blir en "stor nyhet" så lær det bli skærpning tongue

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
tobee
25 juni 2014 · 735 Inlägg

Emiiilz skrev:
Varfør inte springa in på de bemannade stationerna/ringa det føretaget som inte sæljer E85 fast dom påstår det? Och høra varfør dom gør så. Eller om det går och kontakta någon som kan ta tag i saken så det blir en "stor nyhet" så lær det bli skærpning tongue

Jag var själv in och visade röret på en av ok mackarna men personalen där säljer ju mest korv så fick som väntat inte så mycket mer respons än "oj det måste vi kolla upp"..
En bekant har kontaktat okq8 mer centralt för över en vecka sen med lovord att de ska återkomma. Trots påtryckningar hör vi inte ett ord.
Media är kontaktad av samma bekant så vi får väl se vad som händer..

Senast redigerat av tobee (25 juni 2014)

DasAuto
25 juni 2014 · 2 751 Inlägg

tobee skrev:

Emiiilz skrev:
Varfør inte springa in på de bemannade stationerna/ringa det føretaget som inte sæljer E85 fast dom påstår det? Och høra varfør dom gør så. Eller om det går och kontakta någon som kan ta tag i saken så det blir en "stor nyhet" så lær det bli skærpning tongue

Jag var själv in och visade röret på en av ok mackarna men personalen där säljer ju mest korv så fick som väntat inte så mycket mer respons än "oj det måste vi kolla upp"..
En bekant har kontaktat okq8 mer centralt för över en vecka sen med lovord att de ska återkomma. Trots påtryckningar hör vi inte ett ord.
Media är kontaktad av samma bekant så vi får väl se vad som händer..

Troligen kommer inget att hända heller. I detta landet behöver man tyvärr trycka upp en kamera i flabben på de "ansvariga" men även då får man väl som svar "Jag är inte insatt i detta" smile smile

Senast redigerat av DasAuto (25 juni 2014)

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
tobee
25 juni 2014 · 735 Inlägg

DasAuto skrev:
Troligen kommer inget att hända heller. I detta landet behöver man tyvärr trycka upp en kamera i flabben på de "ansvariga" men även då får man väl som svar "Jag är inte insatt i detta" smile smile

Förmodligen har du rätt men.

Hög andel etanol gör att bilarna drar mer bränsle och det blir dyrare för konsumenten. Bensinbolagen gör sig en ganska stor hacka på detta.

Min förhoppning är i alla fall att aftonblaskan nappar på detta. Mycket mer än så kan man tyvärr inte göra.

supraturbo gött med mos pajjka
25 juni 2014 · 181 Inlägg

alltså ni kan inte lita på och mäta med så lite e85 som är i dessa små teströr,någon har tjänat pengar på att sälja prylar som inte stämmer smile

här är hur man mäter rätt 1 gång för alla så det finns tillräckligt med bensin för att få en rätt och tydlig avläsning

100cl e85 och 50cl vatten mät sedan av skitningen i cl alltså 15cl skitning = 85, 25cl skitning = e75
köp tex en alcohalt mätglas på närmaste jäsbod dom har oftast fin 2cl gradering och rymmer ca 200-300cl
eller köp på biltema lite plastigare men man kan läsa skitningen då den syns väl ändå men är i 10cl gradering men det är ju inga problem och räkna ut ehalten ändå e85 = 1 o en 1/2 gradering skitning.

jag har testat dessa små skitrör ni kör med och det kan visa e97 när det är e85 sedan har jag mätt som jag gör och som blir rätt pga tydligare avläsning pga av mer bensin som skitas och då visar den rätt,har mätt mot ehalt sonder och dom visar samma med som jag får.
Testa själva och jämför

hadä gött.

ps för att kallas e85 för e halten ligga i spannet e80-e90 ca
och e75 är vinter bränsle och ligger i spannet e70-e80
att ni tror dom tjänar på och sälja e50 är skitsnack då det är dyrare för stationerna att ha e50 än tex e100
då e50 innehåler precis som det låter mer bensin som isig är dyrare..

Senast redigerat av supraturbo (25 juni 2014)

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
torpis Forummoderator
25 juni 2014 · 10 572 Inlägg
-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
VD-Design
25 juni 2014 · 1 324 Inlägg

Jag tankar e93-95 på Volvo..Alltid samma kvalité.  Mäter halten varje gång jag tankar etanol.

Volvo V70 "D5" (2010)
Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
supraturbo gött med mos pajjka
25 juni 2014 · 181 Inlägg

Jag är övertygad du mäter med ett litet 10cm rör,
Den visar inte rätt,testa som jag beskrivet 1 gång får du se smile

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
VD-Design
25 juni 2014 · 1 324 Inlägg

supraturbo skrev:
Jag är övertygad du mäter med ett litet 10cm rör,
Den visar inte rätt,testa som jag beskrivet 1 gång får du se smile

Det var inte så lätt att läsa men du har säkert helt rätt. Om jag mäter med glaset så får jag ju iallafall samma kvalité varje gång.

Senast redigerat av VD-Design (25 juni 2014)

Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Volvo V70 "D5" (2010)
torpis Forummoderator
25 juni 2014 · 10 572 Inlägg

Som en spinoff kan man ju fundera på vad resultatet blir, jo förmodligen det resultat de flesta som kör på E85 vill åt - lägre milkostnad.

Vi är ganska få som kör E85 i bilar som inte är avsedda för det. De flesta som gör så har så pass bra koll att man antingen mäter etanolhalten (den var ny för mig faktiskt) eller håller ett öga på bredbandslambdan för att avgöra kvaliteten på bränslet. Problematiken blir i slutänden mindre än man tror.

Det borde rasa fler motorer än det gör om vi ser i våra kretsar, för många fuskar med sina mappningar och kranar gärna på ett par tre fyra hekto extra laddtryck när man kör på strippen och etanolens kylande egenskaper räddar de personerna gång efter gång.

Så frågan är om det är så katastrofalt illa egentligen? Det mesta de flesta märker är som någon sa här en lägre förbrukning och billigare peng per mil.  De som mappat till gränsen på E85 och tankar E50 kommer ju spola igenom samma mängd bränsle fast större halt bensin, så bilen kommer nog inte explodera utan bluddra eftersom den kommer gå väldigt fett. Lambda 0.69 eller så blir det väl om man siktar på AFR 8.3 och tankar soppa med AFR på kring 12?!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
supraturbo gött med mos pajjka
25 juni 2014 · 181 Inlägg

Är inte att den går fett som är det farliga om man får i e75 och man mappat på tex e85,utan att man mappar med högre tändning för att nyttja effektökningen som e85 ger,och då kan det räcka med att få i e75 för att rasera en motor.
//M

Senast redigerat av supraturbo (25 juni 2014)

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
torpis Forummoderator
25 juni 2014 · 10 572 Inlägg

supraturbo skrev:
Är inte att den går fett som är det farliga om man får i e75 och man mappat på tex e85,utan att man mappar med högre tändning för att nyttja effektökningen som e85 ger,och då kan det räcka med att få i e75 för att rasera en motor.
//M

Som skrivet så har du gått upp ääända till gränsen så kan E75 rasa din motor. Men jag tror inte det kommer ske i praktiken. Väldigt få mappar tändläget så pass aggressivt.  Du sänker ju samtidigt lambdavädet vilket också motverkar spikning.

Det är nog värre tvärt om, dvs för mycket etanol i en bensinbil, då går det magert och etanolen släcker spikningarna och vips har etanolsöpket tagit en kolv.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
supraturbo gött med mos pajjka
25 juni 2014 · 181 Inlägg

Inte bra åt något håll,
Men med din jämförelse så är det att tanka bensin
I en e85 bil då kommer det spika sönder smile men som sagt inte bra åt ngt håll.

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang