Dekaler i BAKRUTAN, Lagligt?

KevinAmilund
29 juni 2014 · 2 Inlägg

Tjenna!

Jag tänkte vända mig till detta forum efter timmar med sökande på nätet och noll svar!

Jo som titeln lyder är det lagligt att ha dekaler i bakrutan och jag menar inte lite i ett hörn utan stora/många i hela rutan?

Har även hört att man får ha på de bakre sidorutorna på bilen, stämmer detta med?

MVH K

BMW e39 523i "Sticker Magnet" (1998)
AdamDahlstrom Fotograf
29 juni 2014 · 155 Inlägg

Lite snabbt googlande:
https://www.flashback.org/t1546075
(inte så säker källa dock)

Gilla gärna min sida på Facebook: https://www.facebook.com/adamdahlstromphotograpy
Ankman93
29 juni 2014 · 62 Inlägg

Det ska vara lagligt!

granadadr
29 juni 2014 · 7 268 Inlägg

helt lagligt,, du får täcka Hela bakrutan om du vill,, bara du har yttre backspeglar

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Dupond och Dupont
29 juni 2014 · 581 Inlägg

Det är lagligt.
Du får ju tona rutor så du knappt ser ut.
Alla bilar har inte bakruta. Tex en del Caddy, lastbilar m.m.

Men jag har för mig att man icke får ha last som skymmer sikten bakåt om man har bakruta.
Men jag kan ha fel. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
granadadr
29 juni 2014 · 7 268 Inlägg

Dupond skrev:
Det är lagligt.
Du får ju tona rutor så du knappt ser ut.
Alla bilar har inte bakruta. Tex en del Caddy, lastbilar m.m.

Men jag har för mig att man icke får ha last som skymmer sikten bakåt om man har bakruta.
Men jag kan ha fel. smile

så länge du har yttre backspeglar får du ha hur mkt skymmande last du vill smile

KevinAmilund
29 juni 2014 · 2 Inlägg

Man får ju tona de bakre sidorutorna menas det att jag får klistra på dem med?

I så fall så låter det bra det, då är det ju fritt fram för min del att gå ut och klistra big_smile

Tack för alla svar smile

BMW e39 523i "Sticker Magnet" (1998)
Dirtymike
29 juni 2014 · 1 532 Inlägg

Lagen säger att du måste ha fri sikt framåt och åt sidorna.
Bakåt behöver du endast ha sidospeglar riktade bakåt.
Så alla rutor bakom främre sido rutor får du täcka helt o hållet med vad du vill.

Jeep J20 (1978)
jonne111 SR crew
7 juli 2014 · 101 Inlägg

Min bakruta har ingen myndighet gnällt på än iallafall wink

Slow Retards crew
fina frisyrer finns på Salong Guldsaxen i Mölnlycke
Volvo V70 2,4T "Slow Retards Crew" (2000)
zleepy Trucker
7 juli 2014 · 1 391 Inlägg

Ja det får du...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
evilaudio
7 juli 2014 · 16 195 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/47/46283/277446/277446-2861714.jpg

bara tejpa på hur mycke du vill smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Evildan
7 juli 2014 ·

Har du däremot ett bromsljus placerat innanför bakrutan som på exempelvis BMW E39 får inte detta täckas över med något, inte ens transparent film.

Du får annars rolla dina samtliga rutor med helt täckande färg från b-stolpe och bakåt så länge bilen har yttre backspegel.

Alla personbilar har inte yttre backspeglar eller så kan det finnas endast en vänsterspegel.

Senast redigerat av Evildan (7 juli 2014)

Nobrando
8 juli 2014 · 214 Inlägg

Evildan skrev:
Har du däremot ett bromsljus placerat innanför bakrutan som på exempelvis BMW E39 får inte detta täckas över med något, inte ens transparent film.

Du får annars rolla dina samtliga rutor med helt täckande färg från b-stolpe och bakåt så länge bilen har yttre backspegel.

Alla personbilar har inte yttre backspeglar eller så kan det finnas endast en vänsterspegel.

Det är väl inget lagkrav på bromsljus placerat innanför bakruta/ovanför bakruta?

BMW 728iA (1999)
Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
granadadr
8 juli 2014 · 7 268 Inlägg

Nobrando skrev:

Evildan skrev:
Har du däremot ett bromsljus placerat innanför bakrutan som på exempelvis BMW E39 får inte detta täckas över med något, inte ens transparent film.

Du får annars rolla dina samtliga rutor med helt täckande färg från b-stolpe och bakåt så länge bilen har yttre backspegel.

Alla personbilar har inte yttre backspeglar eller så kan det finnas endast en vänsterspegel.

Det är väl inget lagkrav på bromsljus placerat innanför bakruta/ovanför bakruta?

joo på nyare bilar som har det std,, då måste den vara synlig,,

Evildan
8 juli 2014 ·

granadadr skrev:

Nobrando skrev:

Evildan skrev:
Har du däremot ett bromsljus placerat innanför bakrutan som på exempelvis BMW E39 får inte detta täckas över med något, inte ens transparent film.

Du får annars rolla dina samtliga rutor med helt täckande färg från b-stolpe och bakåt så länge bilen har yttre backspegel.

Alla personbilar har inte yttre backspeglar eller så kan det finnas endast en vänsterspegel.

Det är väl inget lagkrav på bromsljus placerat innanför bakruta/ovanför bakruta?

joo på nyare bilar som har det std,, då måste den vara synlig,,

Visst är det så.
Även det bromsljuset är E-märkt och får således inte förses med någon täckande film, solfilm över bromsljuset i bakrutan är alltså olagligt.

Givetvis tillägger jag detta nedan för sakens skull innan det ältet börjar:
Huruvida en bil är besiktigad utan anmärkning på det eller polis inte sagt något när ngn blivit stoppad för en flygande bes eller annan kontroll är en helt annan sak.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang