Generatorfel? (Problemet återkom)

Drönirettab
23 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Om du har en hyfsad anläggning och dunkar på rätt friskt med motorn på tomgång så orkar inte generatorn ge rätt laddspänning, då dras batterierna successivt ur medan du spelar.

Generator får då fullt upp att försöka ladda upp igen och behöver höga varvtal för att orka ge sin maximala laddström, vilket antagligen förklarar de mätningar du fick fram tillsammans med din kusin. Jag håller med dig om din fundering på att generatorn inte har hunnit ladda ikapp, en sån förklaring låter vettigast just nu iaf.

När nu alla batterier har blivit en del urladdade så uppstår alltså liknande saker som med ditt förra dåliga batteri, generatorn måste jobba stenhårt. Är dessutom generatorn inte i bästa skick så blir det ännu svårare att få bra laddning. Uppladdning med batteriladdare är nödvändigt för att inte batterierna ska försämras märkbart med tiden pga otillräcklig laddning.

14,2 V är ändå en ganska bra spänning, även om några tiondelar extra skulle vara fint. Det gäller dock att få så liten förlust mellan generator och batteri så att generatorns laddspänning utnyttjas fullt ut, ett spänningsfall på nästan 0,5 V ska inte tolereras. smile

VipMartie
23 juli 2014 · 537 Inlägg

Då var det som jag trodde... smile Tack, ibland behöver man bekräftelse från andra för att vara säker också =P

Du rekommenderar egentligen att jag ska ta och ladda batterierna fullt för att sedan göra nya mätningar? Och om generatorn och batteriet laddar 14,2V, under tomgång, så är detta fallet med att mina batterier är dränerade helt enkelt?

Jo, men jag blir smått avis på andras bilar, som jag har mätt på, deras visar runt 14,4V på tomgång smile Därav att jag klagar på mina 14,2V. Kan det bero på sliten generator föresten?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Drönirettab
23 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Ja, jag föreslår att du gör så. Om laddspänningen ökar efter att du har laddat upp batterierna så är min gissning att åtminstone en av huvudorsakerna är "för hög strömförbrukning i förhållande till generatorns kapacitet", dvs att du spelar på rejält med endast motorn på tomgång.

Generator kan förstås vara sliten, men sedan kan det också bero på själva laddregulatorn. Alla regulatorer ger inte ut 14,4 V eller högre, det finns de som bara ger ut tex 14 V också och även påverkas märkbart av omgivande temperatur.

Som exempel kan jag ta generatorn på min 240, en 100 A universalgenerator från Biltema som hittills efter flera år har fungerat utan bekymmer. Den regulatorn ger runt 14,5-14,6 V på vintern (uppåt 15,1 V direkt efter start) vid 25-30 minusgrader och nu i de varma sommartemperaturerna ger den bara 13,8-13,9 V.

Från början trodde jag att laddregulatorn var dålig, men det är nog helt enkelt en "billig" regulator med extra stora toleranser skulle jag tro. smile

Senast redigerat av Drönirettab (23 juli 2014)

VipMartie
23 juli 2014 · 537 Inlägg

Ahaa, så det behöver inte vara dåligt med 14,2V (då är motorn varm och även ute tempen)? Det är en 100A Mitsubishi original som jag har på min...

Jag beställde nyss två nya batterier (som ska läggas till i systemet), kommer detta göra att generatorn jobbar mindre? Eller är det helt enkelt så att jag kan spela högt längre bara?

Voltmätare är också beställt... är det smart att koppla in en av mätarna direkt till generatorn för att kunna jämföra spänningen?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Drönirettab
23 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Fler batterier gör att spänningen kan hållas stabilare och man kan spela längre, men det innebär också att generatorn måste jobba hårdare ifall batterierna blir urdragna. Hålls däremot batterierna i bra laddat skick så belastas inte generatorn så väldigt mycket mer än med endast ett batteri.

Om ett batteri blir ordentligt urdraget så bör man ladda upp det med batteriladdare och sedan får generatorn sköta om att underhållsladda vid körning, på så sätt minskar risken att generatorn överbelastas. Har bilen flera batterier så är det extra viktigt att ladda upp med extern laddare ifall batterierna har blivit urladdade, annars är risken stor att generatorn till slut ger upp.

Här ser man ju att det finns en anledning till uppgradering av generatorn när bilens totala strömförbrukning ökar (tex stor stereoanläggning), dels kommer belastningen på generatorn då att minska och dels hålls en stabilare laddspänning. smile

När jag använder voltmätare i en bil så vill jag veta spänningen på själva batteriet och sitter det två mätare så kan iofs en av mätarna kontrollera generatorn, men finns det även batterier i skuffen så skulle jag sätta den andra mätaren där. Fast det är ju bara min åsikt.

Senast redigerat av Drönirettab (23 juli 2014)

VipMartie
23 juli 2014 · 537 Inlägg

Drönirettab skrev:
Fler batterier gör att spänningen kan hållas stabilare och man kan spela längre, men det innebär också att generatorn måste jobba hårdare ifall batterierna blir urdragna. Hålls däremot batterierna i bra laddat skick så belastas inte generatorn så väldigt mycket mer än med endast ett batteri.

Om ett batteri blir ordentligt urdraget så bör man ladda upp det med batteriladdare och sedan får generatorn sköta om att underhållsladda vid körning, på så sätt minskar risken att generatorn överbelastas. Har bilen flera batterier så är det extra viktigt att ladda upp med extern laddare ifall batterierna har blivit urladdade, annars är risken stor att generatorn till slut ger upp.

Här ser man ju att det finns en anledning till uppgradering av generatorn när bilens totala strömförbrukning ökar (tex stor stereoanläggning), dels kommer belastningen på generatorn då att minska och dels hålls en stabilare laddspänning. smile

När jag använder voltmätare i en bil så vill jag veta spänningen på själva batteriet och sitter det två mätare så kan iofs en av mätarna kontrollera generatorn, men finns det även batterier i skuffen så skulle jag sätta den andra mätaren där. Fast det är ju bara min åsikt.

Intressant! Här kanske jag kan få svar på min fråga...

Mätarna var inte dyra, så jag kan beställa fler...  Jag har också blivit tipsad om att sätta en mätare per batteri, dock så är frågan vad man egentligen vill ha reda på när man gör så? Om ett batteri är dåligt och faller i spänning, drar den inte med resten också?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Drönirettab
23 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Om batterierna sitter ihopkopplade med varandra så dras övriga batterier med ifall ett batteri blir dåligt, det stämmer. Jag ser ingen speciell vits att ha en mätare vid varje batteri om man är ute efter att kunna se vilket batteri som i så fall är dåligt, däremot kan man ju med en mätare per batteri se om det har blivit dålig kontakt mellan batterierna. smile

VipMartie
23 juli 2014 · 537 Inlägg

Frågan är om inte det är just det som händer nu, med att ett dåligt batteri drar ner de andra...

Jag har nu monterat voltmätare i bilen, dock så har jag bara en just nu, så den blev inkopplad på batteri. Jag noterade att när jag håller över 1500rpm så håller den 13,7V, så fort jag ska sakta in mot rödljus (automatlåda) och nålen går mot tomgång (V6, så den ligger runt 500rpm), så sjunker spänningen till 12,9V. Så fort jag ger gas igen och nålen vandrar upp, så stiger den mot 13,7V. Jag har dessvärre inte mätt generatorn... men batterierna har blivit urkopplade och uppmätta. De visar 12,7V båda två...

Gjorde ett annat test, strax därefter, med motorn avstängd. Den visar stabilt 12,8V, när jag drar på tändningen och slår på allt som jag brukar (Stereo på lägsta nivå och AC automatik), så sjunker den till 12,4V. Drar jag ur nyckeln igen så återgår den till 12,8V.

Vet inte riktigt vad jag vill ha svar på denna gång, ville mest uppdatera mitt fynd... till helgen borde jag kunna ordna strömuttag över natt, så jag kan ladda batterierna. =P

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Drönirettab
23 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Bra att du även skrev vilket tomgångsvarv motorn har, sånt är värdefullt att veta. 500 varv på motorn innebär att åtminstone de flesta vanliga bilgeneratorer inte orkar hålla speciellt stabil spänning även med relativt få strömförbrukare igång, dock beror det även på utväxlingen mellan generator och motor.

"Jänkare" kan nog också ha liknande problem med laddspänningen när man cruisar runt i lugn takt eller står på tomgång och har flera förbrukare igång, jag tror det iaf.

Att spänningen sjönk till 12,4 V när du vred på tändningen och hade vissa saker igång ser jag inte som något problem egentligen, det förbrukas ju en del ström i detta läge och batterispänningen kan lätt sjunka någon/några tiondelar.

Nu när jag har fått reda på vilka tomgångsvarvtal din bil har så tycker jag faktiskt inte det är konstigt att spänningen sjunker med stereon igång, jag är heller inte lika misstänksam på att generatorn är sliten. Fast jag har inte haft någon bil med automatlåda och vet inte hur pass känsliga de brukar vara vid tomgångskörning när det gäller laddspänningen. smile

VipMartie
23 juli 2014 · 537 Inlägg

Drönirettab skrev:
Bra att du även skrev vilket tomgångsvarv motorn har, sånt är värdefullt att veta. 500 varv på motorn innebär att åtminstone de flesta vanliga bilgeneratorer inte orkar hålla speciellt stabil spänning även med relativt få strömförbrukare igång, dock beror det även på utväxlingen mellan generator och motor.

"Jänkare" kan nog också ha liknande problem med laddspänningen när man cruisar runt i lugn takt eller står på tomgång och har flera förbrukare igång, jag tror det iaf.

Att spänningen sjönk till 12,4 V när du vred på tändningen och hade vissa saker igång ser jag inte som något problem egentligen, det förbrukas ju en del ström i detta läge och batterispänningen kan lätt sjunka någon/några tiondelar.

Nu när jag har fått reda på vilka tomgångsvarvtal din bil har så tycker jag faktiskt inte det är konstigt att spänningen sjunker med stereon igång, jag är heller inte lika misstänksam på att generatorn är sliten. Fast jag har inte haft någon bil med automatlåda och vet inte hur pass känsliga de brukar vara vid tomgångskörning när det gäller laddspänningen. smile

Det var kul att läsa ditt senaste svar! wink Känns som jag kanske kan pusta ut? Att mina värden kanske ska vara så?

I min värld har jag alltid haft för mig att det ska vara 14,4V, allt som sjunker under detta, när motorn är igång (oavsett varvtal), är dåligt. För så ser det ut på mina andra två bilar (en Galant kombi och Honda Civic 1.8, båda 4-cyl, manuell). Min Galant V6 är den enda som beter sig på detta vis.

Jag letade i verkstadshandboken och fann att toleransen är så stor från generatorn (som du nämnde tidigare), att mina värden kanske är normal. Det står att, vid 80 gradigt omgivningstemperatur, skall generatorn leverera mellan 13,1 och 14,5V(!!!) Min ligger på 14,2V (från generatorn), då måste det vara godkänt? Däremot, som du också nämnde, så är mina 0,5V i diff inte så bra.

Ska försöka hinna med fler felsökningar på den imorgon... Återkommer med mer info! Tack för att du står ut med mig fortfarande! big_smile

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
kjell-gbg
24 juli 2014 · 85 Inlägg

det kan vara så konstruerat att laddspänningen beror på temperaturen ...
isåfall lägre spänning vid högre  temperatur

skillnad mellan generatorspänning och batterispänning kan åtgärdas med
tjockare kablar .. kortare avstånd .. bättre jord ..

men kablarna fungerar som strömbegränsning för att inte generatorn skall brinna upp
när du bogserar igång bilen med "tomt" batteri ...

därför så skall du inte bogsera i gång en bil som
du förstärkt kablaget mellan generator och batteri
eller en bil med två batterier
om startbogseringen beror på så låg spänning så bilen inte startar på egna batterier

VipMartie
24 juli 2014 · 537 Inlägg

kjell-gbg skrev:
men kablarna fungerar som strömbegränsning för att inte generatorn skall brinna upp
när du bogserar igång bilen med "tomt" batteri ...

därför så skall du inte bogsera i gång en bil som
du förstärkt kablaget mellan generator och batteri
eller en bil med två batterier
om startbogseringen beror på så låg spänning så bilen inte startar på egna batterier

Där fick man lära sig något nytt! wink

Jag ska prova dra en ny jord från generatorn hölje till chassit och se om jag blir av med dessa 0,5V i skillnad. Behöver jag också dra en tjockare kabel från B+ till batteriets pluspol?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
kjell-gbg
24 juli 2014 · 85 Inlägg

du behöver bara förstärka kablaget där det är dåligt ... dvs där du har spänningsfall ... detta spänningsfall måste du mäta med generatorn i gång ...

batteriet fungerar också som en kondensator för generatorn
utan batteri går dioderna i generatorn sönder pga spänningsspikar

arbeta långsamt och tänk efter vad du gör ....
du arbetar med nåt som snurrar ... se till att du inte åker med ...
sladdar mätinstrument .. långt hår .. löst sittande kläder ...
farligt farligt

arbeta aktivt med att öka din egen säkerhet

det verkar som du har en tre fyra batterier ... för att kunna spela musik länge

använd såna här "gröna batteri frånskiljare" som alla har på sina veteranbilar ...
på alla batterier utom ett
koppla bort alla batterier utom det som inte har nån "grön" innan motorstart
starta bilmotorn
vänta nån minut
koppla in ett batteri till med "grön"'
nästa batteri ... osv
detta minskar drastiskt max ström från generatorn

om du kopplar en voltmeter på generatorn kan du bedöma hur tungt generatorn går
och därmed mäta när du kan koppla in ett batteri till
den voltmetern kan vara monterad på instumentpanelen bara den mäter på generatorn

mäter den 12 volt så väntar du .. mäter den 14 volt kan du koppla in ett batteri till

Senast redigerat av kjell-gbg (24 juli 2014)

VipMartie
24 juli 2014 · 537 Inlägg

kjell-gbg skrev:
du behöver bara förstärka kablaget där det är dåligt ... dvs där du har spänningsfall ... detta spänningsfall måste du mäta med generatorn i gång ...

batteriet fungerar också som en kondensator för generatorn
utan batteri går dioderna i generatorn sönder pga spänningsspikar

arbeta långsamt och tänk efter vad du gör ....
du arbetar med nåt som snurrar ... se till att du inte åker med ...
sladdar mätinstrument .. långt hår .. löst sittande kläder ...
farligt farligt

arbeta aktivt med att öka din egen säkerhet

det verkar som du har en tre fyra batterier ... för att kunna spela musik länge

använd såna här "gröna batteri frånskiljare" som alla har på sina veteranbilar ...
på alla batterier utom ett
koppla bort alla batterier utom det som inte har nån "grön" innan motorstart
starta bilmotorn
vänta nån minut
koppla in ett batteri till med "grön"'
nästa batteri ... osv
detta minskar drastiskt max ström från generatorn

om du kopplar en voltmeter på generatorn kan du bedöma hur tungt generatorn går
och därmed mäta när du kan koppla in ett batteri till
den voltmetern kan vara monterad på instumentpanelen bara den mäter på generatorn

mäter den 12 volt så väntar du .. mäter den 14 volt kan du koppla in ett batteri till

Ahaa! Intressant!

Jag har två batterier just nu, generator är inga problem att mäta.

Jag vet att tråden är lång, därför skriver jag det igen wink

När jag gjorde testet här om dagen så fick jag 13,7V på batterierna och 14,2V på generatorn vid över 2500rpm. Något verkar göra att jag tappar dessa 0,5V i skillnad. Jag har också provat att koppla ur ett batteri i taget, samma resultat...

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
VipMartie
25 juli 2014 · 537 Inlägg

Lagom irriterande...

Imorse kl 8 var det ungefär lite över 20 grader ute, bilen står i garage, så kanske något mildare... När jag kom till bilen stod voltmätaren på 12,6V, när jag startade motorn fick jag 14,2V!!! (YEAH!) Efter 20 minuters bilfärd (varav 70% motorväg) hade spänningen sjunkit till 13,8V när jag anlände destinationen.

Tog en massa turer med bilen under dagen, då temperaturen var 31 grader! Fick även stå i kö under stadstrafik med vägarbete och då hade jag 12,7V. Jag fick aldrig bilen över 13,1V hur jag än varvade, körde länge på motorväg osv... senare på kvällen (typ 22:00) tog jag en tur igen. Då var temperaturen runt 20 gradigt och bilen kunde åter visa 13,8V.

Saker att notera är att jag knappt spelade något högt under hela dagen (endast några sekunder för att provocera spänningen) annars har stereo volymen varit en aning lägre än samtalston. Jag har dessutom använt bilen flitigt under hela dagen. Från att vara nästan omöjligt att komma över 13,0V på varma dagen till att väldigt lätt hamna på 13,8V vid kyligare kväll.

Jag var en sväng förbi Mitsubishi, som menar att Galanterna nästan alltid laddar för mycket, upp mot 14,6V, han tyckte inte det lät normalt med under 14,0V ens...

Då det är ett jätte jobb att byta generatorn på min bil, så vill jag verkligen veta om det är fel på generatorn?

Jag kopplade in OBDII läsaren och fick fram att volten stod 1 volt lägre än vad jag har på voltmätaren?!?!? Alltså, visar min voltmätare (kopplad till batteriet) 13,2V så visar OBDII läsaren 12,2V. Borde inte OBDII vara mer exakt eller visa det som generatorn alstrar?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Drönirettab
25 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Jag har ingen koll alls på hur exakt en OBDII är, men man tycker ju att såna grejor ska vara noggranna. Såna här gånger litar jag hellre på en manuell mätning med någon typ av multimeter, även relativt billiga mätare brukar så vitt jag vet inte visa mer än kanske 0,1 V fel så länge det inbyggda batteriet är fräscht.

En del japanska bilar kan ha ganska hög laddspänning, det har jag hört och även varit med om själv. Då verkar det ju ännu mer troligt att din generator inte är riktigt frisk och du borde nog kolla upp lite mer med en kunnig Mitsubishimekare. smile

kjell-gbg
25 juli 2014 · 85 Inlägg

som sagt ... det är troligt att laddspänningen skall vara lägre vid högre temperatur ...

jag tror din generator är hel och att laddningen fungerar som den skall...

för hög laddspänning i kombination med hög värme dödar effektivt batterier ....

därför styr man ner laddspänningen vid värme ....

Drönirettab
25 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Men inte så lågt som till strax över 13 V, det anser jag är fel. Möjligen 13,8 V. I så fall har bilen felaktig laddreglering om den är datorstyrd, eller problem med eventuell tempgivare omkring generator/batteri. smile

kjell-gbg
25 juli 2014 · 85 Inlägg

jag har jobbat med batterisystem i 20 år ...

beskrivningen ovan att spänningen sjunker med ökande tempratur
och sedan ökar när tempraturn sjunker
tyder på att generator och reglering fungerar

en växelströmsgenerator laddar "fullt" även vid låga varvtal ....
det är därför växelströmsgeneratorn "vann" över likströmsgeneratorn

Senast redigerat av kjell-gbg (25 juli 2014)

Drönirettab
25 juli 2014 · 21 761 Inlägg

En växelströmsgenerator når sin maxström vid lägre varvtal än en likströmsgenerator, det håller jag med om. Vid 500 motorvarv gäller det dock att utväxlingen mellan motor och generator är anpassad för såna varvtal, annars uppstår laddproblem så fort man använder flera strömförbrukare.

Spänningen vid batteriladdning ska anpassas efter omgivningstemperatur, det håller jag också med om, men generatorn på en bil ska inte styra ner laddspänningen till strax över 13 V för då är det för lågt. Det är min åsikt. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang