4325
Sök

Hc och co värden S80 turbo 99.a

583 Inlägg
15 juli 2014
Trådstartare
gjort renovering av motorn och fick riktigt höga CO och HC värden.
jag har kollat alla luftslangar byt lmm och oljan som är i har gjort 30 mil och är inte ens mörkbrun en.
stiften har max gjort 50 mil och är köpta på volvo.
filtret är även nytt vevhuset är nytt och även packningen runt insuget.

Volvo trodde inte det va katten då väderna blev bättre vid 2500 varv.
men vid första besöket hos opus så va värderna riktigt höga och andra gången gick dom ner.
det enda jag hade gjort va nollat kammarna igen och kollat så VVT-enheten va låst framåt i tiden.
toppen på bilen är nyrenoverad på firma för 5600:-
motorn har även nya kolvar + ringar

första gången
https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78695/78695-fc79ad104d0907cec7f0b4c73d907dc4_large.jpg
andra besöket!
https://www1.garaget.org/gallery/images/79/78695/78695-e98b2c22128017481f61f0979bba71c8_large.jpg

bilen är en Volvo S80 99.a T5

det enda jag är osäker på själv är om slangarna till Vevhuset kom fel. på den som ska till toppen och den som ska till luftslangen eller om någon sitter fel på turbon? sad
Senast redigerat av bengan87 (18 juli 2014)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 339 Inlägg
15 juli 2014
bengan87 skrev:
Tja. Har efter renoveringen åkt på höga värden på avgaserna.
Har efter kontrollen kollat alla slangar och rör och även gjort om kam inställningen för vara säger att inget kugg står fel. Volvo tror inte det är fel på katten då väderna blev bättre på 2000 varv. Tips?
Kan det vara lmm?

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

CH????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

583 Inlägg
18 juli 2014
Trådstartare
någon som har tips?
gjort komp och alla ligger på ca 12.5

Forummoderator
26 462 Inlägg
18 juli 2014
Läser man lite om högt HC-värde så verkar det handla ganska mycket om luftläckage.
Har du provat att spraya runt med startgas runt insug och hela köret, för att se om han suger tjuvluft nånstans?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

6 689 Inlägg
18 juli 2014
Hur gjorde du när du monterade VVTna?

De/Dem

583 Inlägg
19 juli 2014
Trådstartare
Malheus skrev:

Låste axlarna med verktyget. Drog fram VVT.N undertiden jag montera remmen.
Drog motorn för hand tre varv och allt kändes ok.

583 Inlägg
19 juli 2014
Trådstartare
Mack skrev:
Läser man lite om högt HC-värde så verkar det handla ganska mycket om luftläckage.
Har du provat att spraya runt med startgas runt insug och hela köret, för att se om han suger tjuvluft nånstans?

Har gjort av med två burkar med startgas över hela motorn och den går inte upp i varv hmm
Men ska kolla alla skruvar till insuget igen och slangar.

6 689 Inlägg
19 juli 2014
bengan87 skrev:
Malheus skrev:

Kanske lite fel tolkning, men antar du monterade VVTn, drog till stopp (Klockvis) innan du drog åt?

De/Dem

583 Inlägg
19 juli 2014
Trådstartare
Malheus skrev:
bengan87 skrev:
Malheus skrev:

Kanske lite fel tolkning, men antar du monterade VVTn, drog till stopp (Klockvis) innan du drog åt?

Drog åt?

Kamaxlarna låste jag. Skruvade fast vvtn så att märkningen blev i rätt läge med kåpan när den drogs klockvis fram.
Nu när insuget passar ihop med märkningen och vvt.n så kasta jag på remmen samtidigt som jag håller vvtn klockvis framåt så den inte flyttar sig. När allt är monterat så stämmer märkningen på axlarna och även nere på vevaxeln.

Dock har jag två markeringar på vevaxeln så jag ställde den i ett kugg. (Mitt i mellan dom två markeringarna)

6 689 Inlägg
19 juli 2014
När jag böt VVT hjul på en S80 2.5T så satte jag dit dem lite före markeringen, drog åt lätt och vred klockvis till VVTn tog stopp, drog åt med moment och justerade in kamdrevet. (Fin justering, någon millimeter)

Jag hoppas du menar att din vev står såhär?

http://i1165.photobucket.com/albums/q598/jsgonsalves/2012-08-07_13-22-21_902.jpg
Senast redigerat av Malheus (19 juli 2014)

De/Dem

583 Inlägg
19 juli 2014
Trådstartare
Den markeringen har inte jag :S jag har två märkningar på själva drevet som remmen sitter på. Ska reva ner allt imorgon igen och kolla

6 689 Inlägg
19 juli 2014
Plocka bort och fota, med lite tur så står kamremmen en kugg fel smile ( I förhoppning om att det är ett enkelt fel)
Senast redigerat av Malheus (19 juli 2014)

De/Dem

583 Inlägg
20 juli 2014
Trådstartare
Borde ju inte kunna vara så mycket mer. Givaren annars som sitter på tryckröret till gasspjället som känner av varmluften kan inte ha kastat in handduken?

6 689 Inlägg
20 juli 2014
Då borde du ha felkoder.

De/Dem

583 Inlägg
20 juli 2014
Trådstartare
De sa Volvo när min lmm strula med;p byte med en vän och bilen gick som en klocka. Så felkoder går jag bara på när sakerna är tokslut:p

263 Inlägg
20 juli 2014
Första besöket gick den fett på och andra lite snålt iaf enligt lambda. Motortempgivaren som är arg på dig?

Bjuuuu han!!

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 juli 2014
Detta är inte avancerad motorteknik.

Tar mig friheten att flika in ett sätt att höja lambdavärdet på, genom att snåla ut bränsleblandningen - tanka i 20% etanol ungefär och söööööök!   Hepp och låst.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök