Byta laddningsregulator

Anders_TQ
17 juli 2014 · 33 Inlägg

Hej!

Har precis bytt laddningsregulator i bilen och det är ju två kol som ska löpa i spåren på generatoraxeln.

Har någon ett tips på hur jag får kolen att löpa i spåren? Generatorn sitter kvar i bilen, men jag funderar på om jag ska slipa lite på kanterna på nya kolen om det kan hjälpa?
Verkar ju vara ett extremt pilljobb!
Laddlampan på instrumentpanelen lyser varje gång jag provstartar för att se om jag fått kolen rätt.

Mycket tacksam för tips!

joH900
17 juli 2014 · 414 Inlägg

Hur länge har du låtit den gå? Har vart med om att det "sliter in sig" ganska fort, alltså typ nån minut. Jag har inte hat några problem att få regulator med kol på plats på gamla Bosch generatorer som sitter på typ 80tals Volvo/Saab m.m. Det som har vart ibland är att det inte blir kontakt mellan generatorn och laddregulatorn och då laddar det inte heller något. Då har det hjälpt och putsa lite på kontaktytan och stoppa tillbaka regulatorn igen.

Jag har aldrig behövt fila kolen för att bilen ska börja ladda.

Anders_TQ
17 juli 2014 · 33 Inlägg

Några sekunder varje provstart bara. Men nu senast testade jag någon minut och då började laddlampan flacka för att till slut slockna!
Dock när jag mätte över batteriet så var det bara 11.4-11.6V så det verkade ju inte ladda trots att lampan slocknade på instrumentpanelen.

Ska jag låta den ett par minuter och varva till lite ibland?

joH900
17 juli 2014 · 414 Inlägg

Anders_TQ skrev:
Ska jag låta den ett par minuter och varva till lite ibland?

Det hade jag provat i alla fall. Prova mät direkt på generatorn också och inte bara på batteriet. Kan vara dålig jord eller kontakt någonstans som gör att du får spänningsfall på väg till batteriet.

Lite beroende på bil så brukar normalt laddspänning om du mäter över batteriet ligga kring 13,5-14,2volt.

zzr94092
17 juli 2014 · 4 387 Inlägg

"löpa i två spår"? ska inte vara några spår,slitspår?

joH900
17 juli 2014 · 414 Inlägg

Kontaktytorna är säkert slitna, men min erfarenhet är att de inte brukar vara så slitna så att det blir problem att få en ny regulator och ladda. Värt å tänka på är att typ regulatorer från Biltema t ex brukar ha ganska mjukare kol än Bosch/Hella/Valeo etc original, så de slits oftast fortare. Speciellt om kontaktbanorna är lite spåriga och slitna.

Det kan såklart vara något annat fel på generatorn också...

Anders_TQ
17 juli 2014 · 33 Inlägg

Nu har jag tagit två bilder, hoppas ni kan se dessa:
https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204564/204564-edffe1066621f03eff21be0d5619e56c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204564/204564-d2ea5e59c969b9e90cb2575ca4466859.jpg

Där kan ni se vad jag menar med spår, förmodligen det ni kallar slitspår.

Har stått ute och försökt och försökt få kolen ligga exakt rätt - om det nu spelar någon roll? Men det är lönlöst. Laddlampan lyser konstant och laddningen är noll.
Mäter jag spänningen direkt på generatorn visar den 11.64V. Mäter jag över batteriet är det 11.64V. Alltså inget spänningsfall som min voltmeter kan registrera.

Testade nyss även att sätta tillbaka gamla regulatorn men den gör ingen skillnad, den fungerar inte heller i dagsläget.
Generatorn är en Valeo 120A och regulatorn är en Hüco märkt med 14V.

Tror ni det kommer fungera med drösvis med tålamod eller måste jag byta hela generatorn? Känner mig rätt så uppgiven just nu sad

zzr94092
17 juli 2014 · 4 387 Inlägg

ser inte "slitna" ut,men vad är det som ser bränt ut till höger,två ställen?

Anders_TQ
17 juli 2014 · 33 Inlägg

Det är två av de tre skruvfästena för regulatorn. Det som ser bränt ut tror jag är ren, osmutsig plast smile
Jag testade rengöra lite och då blev allt lika svart.

Hur som helst, lite framsteg! Satte i originalregulatorn och vred lite på den innan jag skruvade åt. Då började bilen ladda sina gamla 13.5V igen! Alltid något.
Ska samla kraft och göra samma vridning med nya regulatorn imorgon. Sannolikt lär det fungera då.

Tack för alla svar! Vore så skönt att kunna hålla liv i bilen ett år till.

Drönirettab
17 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Anders_TQ skrev:
Dock när jag mätte över batteriet så var det bara 11.4-11.6V så det verkade ju inte ladda trots att lampan slocknade på instrumentpanelen.

Lampan behöver en jordpotential via kolens kontakt i släpringarna för att kunna lysa, det innebär att om något av kolen tappar kontakten så slocknar lampan och man kan alltså tro att generatorn laddar fastän den inte gör det. Laddningslampan är mao inte alltid ett pålitlig indikering på korrekt laddning, viktigt att tänka på. smile

Anders_TQ
19 juli 2014 · 33 Inlägg

Där ser man. Ja jag misstänkte något sånt när jag ändå inte såg någon laddning.

Fick till slut reklamera regulatorn då den antingen var defekt eller inte passade min bil. Efter totalt 12,5 timmes försök gav jag helt enkelt upp. Ska försöka få tag på en regulator från annan tillverkare, audis egna går ju på 1102:- och då känns en komplett generator för 3600:- inte långt borta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang