Vad ska man passa på att byta före hjulinställning ?

richtermo
30 november 2006 · 17 Inlägg

Hej !

Jag fick fjäderbenen på min ford sierra bytta igår och nu skakar det en del i framvagnen. Både vid acceleration och inbromsning. Det kommer och går men vid inbromsningen skakar det nästan jämt.

Jag tänkte lämna in bilen och få framvagnen justerad och hjulen balanserade. Är det nåt man ska "passa på" att byta innan den blir justerad ? Jag har läst en del här på forumet om att fords framvagnsbussningar inte är så bra, vad vinner man på att byta dem och är det besvärligt ? Hur är det med styrleder och styrstag, är det värt att byta dem med ?

TAcksam för svar // Anders

twin_cam Smålänning
1 december 2006 · 7 877 Inlägg

Det beror på skicket på bussningarna, om dom behöver bytas. Styrleder och spindelleder behöver du bara byta om dom är glappa.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
bumpe Lastbilsmekaniker
2 december 2006 · 3 878 Inlägg

Hej, ja byt det som e glappt, känn på hjulet, åt alla håll även längsled mot bilen... Vill du ha bättre respons från bilen så kan man ju alltid byta till polyesterbussningar men det kostar en del om man inte kan göra dem själv och montera...Vill du underlätta för verkstadsmannen så ha rätt ringtryck och ingen last som inte egentligen borde vara i bilen (öl, gammalt skrot osv)

Senast redigerat av bumpe (2 december 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang