Köpråd: Första bil till motorinteresserad 18:åring

xXSammy
15 augusti 2014 · 6 566 Inlägg

Dr_struts skrev:
Stämmer bra man blir effekt skadad fort min Saab käns som en snigel efter att jag lånade en kompis Porsche en vecka men sen åker jag ifrån mycket olika vid rödljus endå ^^

Tycker mina 200hk är lite eh, slöa. Kan vara för att jag sällan kör över 2000 rpm och inte gasat på sistone .
Men sen behöver jag bara jobba, kundbilarna har allt ifrån 70 till 250hk tongue

De/Dem
Dr_struts
15 augusti 2014 · 1 861 Inlägg

Malheus skrev:

Dr_struts skrev:
Stämmer bra man blir effekt skadad fort min Saab käns som en snigel efter att jag lånade en kompis Porsche en vecka men sen åker jag ifrån mycket olika vid rödljus endå ^^

Tycker mina 200hk är lite eh, slöa. Kan vara för att jag sällan kör över 2000 rpm och inte gasat på sistone .
Men sen behöver jag bara jobba, kundbilarna har allt ifrån 70 till 250hk tongue

Jag har ju som sagt steg 3 trimmad snaabel och den går BRA men det är inget mot 500hk Porsche big_smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
ErikHe
15 augusti 2014 · 1 Inlägg

BMW 325 e36! hade själv en bmw 323i som första bil perfekt första.. bara du sätter den på din farsa så blir inte försäkringen så dyr.. bakhjulsdrift 6a ja allt vad man behöver wink

xXSammy
15 augusti 2014 · 6 566 Inlägg

ErikHe skrev:
BMW 325 e36! hade själv en bmw 323i som första bil perfekt första.. bara du sätter den på din farsa så blir inte försäkringen så dyr.. bakhjulsdrift 6a ja allt vad man behöver wink

Eller inte.

De/Dem
RamRoll
5 september 2014 · 22 Inlägg

mogren150 skrev:
http://www.garaget.org/?car=266332 fas2a smile min förstabil och har haft den i 3 år nu !

Dr_struts skrev:
Saaben är mycket stabilare att trimma, med aero turbo lite elakare spridare och 3" system så har man 300hk och ah turbon är det ända man byter för att öka effekten där efter typ! Koppling gnäller straxt över 300hk men som min steg 3 (270hk~) bara chippad och bytt avgas på klarar kopplingen fint smile

Malheus skrev:
Man vänjer sig med effekten efter en stund.

Tänkte bara fråga er tre som verkar kunna lite om S40/9-3. Jag har nu klarat teorin tongue och snart är det uppkörningen. Men efter det så vill man köpa bil, jag har läst en massa och både S40 och 9-3'an verkar nice. Inte för mycket effekt så jag fortfarande kan lära mig men samtidigt mörjlighet att trimma osv senare. Iaf det hindret som jag har möt är storleken. Därför har jag börjat luta emot en S60 istället, men har jag fel är inte S4 eller 9-3 för små? Jag tänker på både förarutrymmet och hur det är att sitta där back.

//227

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
5 september 2014 · 3 730 Inlägg

Malheus skrev:

ErikHe skrev:
BMW 325 e36! hade själv en bmw 323i som första bil perfekt första.. bara du sätter den på din farsa så blir inte försäkringen så dyr.. bakhjulsdrift 6a ja allt vad man behöver wink

Eller inte.

Eller JO!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
SportPilot Ubåtsingenjör
5 september 2014 · 7 218 Inlägg

steifan skrev:
Köpt något bakhjulsdrivet, det är fränt wink

absolut bästa tipset smile och självklart så ska det stå bmw i grillen !!

Om du nu promt inte vill ha bmw så hade jag satsat på en honda civic som länkades tidigare i tråden

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
xXSammy
5 september 2014 · 6 566 Inlägg

DiwraZ skrev:

Malheus skrev:

ErikHe skrev:
BMW 325 e36! hade själv en bmw 323i som första bil perfekt första.. bara du sätter den på din farsa så blir inte försäkringen så dyr.. bakhjulsdrift 6a ja allt vad man behöver wink

Eller inte.

Eller JO!!

Varför?

Brukaren ska äga bilen.

De/Dem
RamRoll
5 september 2014 · 22 Inlägg

Så ingen vet hur det ser ut med utrymmet i S40'n eller 9-3'n

Andromeda Rumpmas
5 september 2014 · 3 860 Inlägg

Jag tycker att det är imponerande stavat av dig, det märks inte alls att du är dyslektiker, så det behöver du inte oroa dig för! smile

Mitt tips är kanske lite tråkigt. Behöver du låna till bilen bör du inte köpa den. Gti är sannolikt dyra att försäkra på en 18-åring, och underhåll och inte minst däck kostar en slant. Det är ju också ganska dyrt att tanka. Jag tycker gott du kan räkna med att bilen kostar 30 kr per mil att rulla lågt räknat om du köper den kontant med egna pengar. Kör du då 1000 mil per år (vilket inte alls är särskilt mycket) blir det ~2500 kr/ månad.

Uppställningen kan se ut ungefär så här:

Olaglig försäkring på förälder( inte att rekommendera):                                4000 kr/ år
Däck (vi räknar på att antingen vinterdäck eller sommardäck behöver bytas) 3000 kr/ år
Skatt                                                                                                        1500 kr/ år
Bensin                                                                                                      14 000 kr/ år
Övrigt underhåll (rep och service)                                                               8500 kr/ år

= 30 000 kr/ år = 30 kr/ mil@ 1000 mil/ per år.

Trim tillkommer sannolikt då 1,8t 150 hk inte riktigt är vad man tänker på när man tänker Golf GTI. Vet inte vad dom tänkte på när dom tog den motorn istället för t ex 2,7t eller något annat lämpligare.
Vag 1,8t är också en riktig olycksfågel till motor. Turboras och koksade motorer är mycket vanligt. Det är också risk för att många körts ganska hårt och servats mindre noggrant då det är en populär ungdomsbil.

Kontentan av mitt något långrandiga inlägg är: Tänk på att det kostar så mycket mer att äga och köra en bil än vad det kostar att köpa den, så lägg inte alla pengar på inköpet! Det tänkte jag aldrig själv på i den åldern, men det blev man snart varse!

Senast redigerat av Andromeda (5 september 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Dr_struts
5 september 2014 · 1 861 Inlägg

RamRoll skrev:
Så ingen vet hur det ser ut med utrymmet i S40'n eller 9-3'n

9-3 är stor som fan inuti! Funkar OK för långa i bak men inget jag skulle säga är limo känsla i! ^^

Bra med bagage utrymme med! smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Andromeda Rumpmas
5 september 2014 · 3 860 Inlägg

Dr_struts skrev:

RamRoll skrev:
Så ingen vet hur det ser ut med utrymmet i S40'n eller 9-3'n

9-3 är stor som fan inuti! Funkar OK för långa i bak men inget jag skulle säga är limo känsla i! ^^

Bra med bagage utrymme med! smile

Håller faktiskt inte med. 3 vuxna sitter inte bekvämt i baksätet. Två vuxna får nästan stångas med axlarna fram, och man kommer ofta åt passagerarens lår när man växlar (gör ju inget om det är kvinnligt sällskap!). Om jag som är 1,83 sitter i förarsätet sitter inte en lika lång person bekvämt bakom. Bagageutrymmet är däremot enormt, och den sväljer precis som Saab 9000 så otroliga mängder last om man fäller baksätet att man undrar hur fan det gick till! smile

Antar att du menar og9-3 98-02 med tanke på budget.

9-5 är en betydligt mer rymlig bil.

Senast redigerat av Andromeda (5 september 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
SportPilot Ubåtsingenjör
5 september 2014 · 7 218 Inlägg

Dr_struts skrev:

RamRoll skrev:
Så ingen vet hur det ser ut med utrymmet i S40'n eller 9-3'n

9-3 är stor som fan inuti! Funkar OK för långa i bak men inget jag skulle säga är limo känsla i! ^^

Bra med bagage utrymme med! smile

ja stora som fan ... som en suburban minst ... verkligen skit stora

sen när blev en 9-3a stor innuti ?!?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
RamRoll
5 september 2014 · 22 Inlägg

Andromeda skrev:
Jag tycker att det är imponerande stavat av dig, det märks inte alls att du är dyslektiker, så det behöver du inte oroa dig för! smile

Mitt tips är kanske lite tråkigt. Behöver du låna till bilen bör du inte köpa den. Gti är sannolikt dyra att försäkra på en 18-åring, och underhåll och inte minst däck kostar en slant. Det är ju också ganska dyrt att tanka. Jag tycker gott du kan räkna med att bilen kostar 30 kr per mil att rulla lågt räknat om du köper den kontant med egna pengar. Kör du då 1000 mil per år (vilket inte alls är särskilt mycket) blir det ~2500 kr/ månad.

Uppställningen kan se ut ungefär så här:

Olaglig försäkring på förälder( inte att rekommendera):                                4000 kr/ år
Däck (vi räknar på att antingen vinterdäck eller sommardäck behöver bytas) 3000 kr/ år
Skatt                                                                                                        1500 kr/ år
Bensin                                                                                                      14 000 kr/ år
Övrigt underhåll (rep och service)                                                               8500 kr/ år

= 30 000 kr/ år = 30 kr/ mil@ 1000 mil/ per år.

Trim tillkommer sannolikt då 1,8t 150 hk inte riktigt är vad man tänker på när man tänker Golf GTI. Vet inte vad dom tänkte på när dom tog den motorn istället för t ex 2,7t eller något annat lämpligare.
Vag 1,8t är också en riktig olycksfågel till motor. Turboras och koksade motorer är mycket vanligt. Det är också risk för att många körts ganska hårt och servats mindre noggrant då det är en populär ungdomsbil.

Kontentan av mitt något långrandiga inlägg är: Tänk på att det kostar så mycket mer att äga och köra en bil än vad det kostar att köpa den, så lägg inte alla pengar på inköpet! Det tänkte jag aldrig själv på i den åldern, men det blev man snart varse!

Tack så mycket för feed backen, jag har ändrat min åsikt sen postet först gjordes. Jag är nu mer intereserad utav en mindra "sportsedan" tex S40 01 eller 9-3 03+. Jag förstår att bilen kostar att ha och jag har räknat med att jag måste spara alla mina slantar. Men jag har tur och mina föräldrar har sagt att dem hjälper med dem utgifter jag inte klarar av (detta gäller inte trim osv..). Tack för feedbacken, tills jag får bilen hoppas jag på ett deltids jobb på helgerna som kanske gör att jag ligger ca 5k+ varje månad smile Bil är något jag köper med familjen och inte enbart själv.

Tack så mycket för din feedback big_smile!

Dr_struts
5 september 2014 · 1 861 Inlägg

CHEEVA skrev:

Dr_struts skrev:

RamRoll skrev:
Så ingen vet hur det ser ut med utrymmet i S40'n eller 9-3'n

9-3 är stor som fan inuti! Funkar OK för långa i bak men inget jag skulle säga är limo känsla i! ^^

Bra med bagage utrymme med! smile

ja stora som fan ... som en suburban minst ... verkligen skit stora

sen när blev en 9-3a stor innuti ?!?

Ja jag som är 185 och lite rund sitter fint bredvid min polare som är samma size i fram och i bak så räknade jag på 2 pers... Vilken bil är rymlig i bak för tre vuxna?

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
RamRoll
5 september 2014 · 22 Inlägg

Dr_struts skrev:

RamRoll skrev:
Så ingen vet hur det ser ut med utrymmet i S40'n eller 9-3'n

9-3 är stor som fan inuti! Funkar OK för långa i bak men inget jag skulle säga är limo känsla i! ^^

Bra med bagage utrymme med! smile

Är det sarkasm eller är det bara en saab älskare tongue?

Andromeda skrev:

Dr_struts skrev:

RamRoll skrev:
Så ingen vet hur det ser ut med utrymmet i S40'n eller 9-3'n

9-3 är stor som fan inuti! Funkar OK för långa i bak men inget jag skulle säga är limo känsla i! ^^

Bra med bagage utrymme med! smile

Håller faktiskt inte med. 3 vuxna sitter inte bekvämt i baksätet. Två vuxna får nästan stångas med axlarna fram, och man kommer ofta åt passagerarens lår när man växlar (gör ju inget om det är kvinnligt sällskap!). Om jag som är 1,83 sitter i förarsätet sitter inte en lika lång person bekvämt bakom. Bagageutrymmet är däremot enormt, och den sväljer precis som Saab 9000 så otroliga mängder last om man fäller baksätet att man undrar hur fan det gick till! smile

Antar att du menar og9-3 98-02 med tanke på budget.

9-5 är en betydligt mer rymlig bil.

Jag tänkte på 9-5 men hittade ingen och informationen jag hittade om dem ledde mig till att tro att det skulle vara bättre att köpa en S60 ist

CHEEVA skrev:

Dr_struts skrev:

RamRoll skrev:
Så ingen vet hur det ser ut med utrymmet i S40'n eller 9-3'n

9-3 är stor som fan inuti! Funkar OK för långa i bak men inget jag skulle säga är limo känsla i! ^^

Bra med bagage utrymme med! smile

ja stora som fan ... som en suburban minst ... verkligen skit stora

sen när blev en 9-3a stor innuti ?!?

Men hur är det om jag, en större kille 110 pannor som är 187 och har en kille bredvid mig och 2 killar där back sitter vi alla trångt eller?

xXSammy
5 september 2014 · 6 566 Inlägg

Dr_struts skrev:

CHEEVA skrev:

Dr_struts skrev:

9-3 är stor som fan inuti! Funkar OK för långa i bak men inget jag skulle säga är limo känsla i! ^^

Bra med bagage utrymme med! smile

ja stora som fan ... som en suburban minst ... verkligen skit stora

sen när blev en 9-3a stor innuti ?!?

Ja jag som är 185 och lite rund sitter fint bredvid min polare som är samma size i fram och i bak så räknade jag på 2 pers... Vilken bil är rymlig i bak för tre vuxna?

Ford Transit.... big_smile

De/Dem
RamRoll
5 september 2014 · 22 Inlägg

Så de funkar att vara 4 pers utan problem lixom? jag bryr mig inte om sidled mest bara så dem där bak får plats för fötterna

Andromeda Rumpmas
5 september 2014 · 3 860 Inlägg

RamRoll skrev:

Andromeda skrev:
Jag tycker att det är imponerande stavat av dig, det märks inte alls att du är dyslektiker, så det behöver du inte oroa dig för! smile

Mitt tips är kanske lite tråkigt. Behöver du låna till bilen bör du inte köpa den. Gti är sannolikt dyra att försäkra på en 18-åring, och underhåll och inte minst däck kostar en slant. Det är ju också ganska dyrt att tanka. Jag tycker gott du kan räkna med att bilen kostar 30 kr per mil att rulla lågt räknat om du köper den kontant med egna pengar. Kör du då 1000 mil per år (vilket inte alls är särskilt mycket) blir det ~2500 kr/ månad.

Uppställningen kan se ut ungefär så här:

Olaglig försäkring på förälder( inte att rekommendera):                                4000 kr/ år
Däck (vi räknar på att antingen vinterdäck eller sommardäck behöver bytas) 3000 kr/ år
Skatt                                                                                                        1500 kr/ år
Bensin                                                                                                      14 000 kr/ år
Övrigt underhåll (rep och service)                                                               8500 kr/ år

= 30 000 kr/ år = 30 kr/ mil@ 1000 mil/ per år.

Trim tillkommer sannolikt då 1,8t 150 hk inte riktigt är vad man tänker på när man tänker Golf GTI. Vet inte vad dom tänkte på när dom tog den motorn istället för t ex 2,7t eller något annat lämpligare.
Vag 1,8t är också en riktig olycksfågel till motor. Turboras och koksade motorer är mycket vanligt. Det är också risk för att många körts ganska hårt och servats mindre noggrant då det är en populär ungdomsbil.

Kontentan av mitt något långrandiga inlägg är: Tänk på att det kostar så mycket mer att äga och köra en bil än vad det kostar att köpa den, så lägg inte alla pengar på inköpet! Det tänkte jag aldrig själv på i den åldern, men det blev man snart varse!

Tack så mycket för feed backen, jag har ändrat min åsikt sen postet först gjordes. Jag är nu mer intereserad utav en mindra "sportsedan" tex S40 01 eller 9-3 03+. Jag förstår att bilen kostar att ha och jag har räknat med att jag måste spara alla mina slantar. Men jag har tur och mina föräldrar har sagt att dem hjälper med dem utgifter jag inte klarar av (detta gäller inte trim osv..). Tack för feedbacken, tills jag får bilen hoppas jag på ett deltids jobb på helgerna som kanske gör att jag ligger ca 5k+ varje månad smile Bil är något jag köper med familjen och inte enbart själv.

Tack så mycket för din feedback big_smile!

Ok, jag hade missat att det var nya bullar, ber om ursäkt! smile

Om du siktar in dig på ng9-3 (03-12) bör du undvika -03:an! Det var första årsmodellen, och den hade lite tråkiga elektriska barnsjukdomar som drabbade ett par av styrboxarna. Dyrt är bara förnamnet!
Du bör även akta dig för 1,8i (inte att förväxla med 1,8t). 1,8i är en Opelmotor utan turbo med 122 hk. Den är skit och går som skit kan man säga. Den sålde heller inte särskilt bra som tur är, så det är inte stor risk att stöta på den.
Annars finns det på de första årsmodellerna:

1,8t 150 hk: Bra, stabil motor, men kopplingen behöver uppgraderas före trim. 1,8t är egentligen en 2-liters motor, men Saab gav den namnet 1,8t för att skilja den från 2,0t. Osäker på om 6 vxl fanns att välja till den.
2,0t 175 hk: Samma motor som 1,8t med annan programvara, finns med 6 vxl manuell som tillval
2,0T (Aero): 210 hk, finns med sexväxlad manuell låda som tillval. Bra motor, Aero har ofta mycket utrustning och lite snyggare front och akter.

ng9-3 känns något större inuti än og9-3, det är lite mer luft mellan framsätena, men fortfarande trångt i baksätena. Stolarna är skönare i og9-3 Aero och Viggen. Bagageutrymmet i både sedanen och kombin är mindre än i og9-3. Jag skulle vilja påstå att man inte sitter bekvämt bakom varandra om man är 175 cm+ långa.

Annars är ng9-3 Saabs mest problemfria bil någonsin, även om man skulle råka köpa en -03. Undantaget -03 finns i princip inga dyra modellrelaterade fel.

Senast redigerat av Andromeda (5 september 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Dr_struts
5 september 2014 · 1 861 Inlägg

Malheus skrev:

Dr_struts skrev:

CHEEVA skrev:

ja stora som fan ... som en suburban minst ... verkligen skit stora

sen när blev en 9-3a stor innuti ?!?

Ja jag som är 185 och lite rund sitter fint bredvid min polare som är samma size i fram och i bak så räknade jag på 2 pers... Vilken bil är rymlig i bak för tre vuxna?

Ford Transit.... big_smile

Bil som i personbil wink

Och fyra vuxna funkar 9-3 absolut för! Man sitter som sagt inte kungligt men skulle inte klaga på utrymmet i bak!

Inte Saab älskare men det är den bil jag haft som jag vart mest nöjd med smile

Försök att få tag på en Saab och ta med fyra stora polare och testsitt? ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang