Köpråd: Första bil till motorinteresserad 18:åring

Dr_struts
5 september 2014 · 1 861 Inlägg

För att man sparar som fan på försäkringen... Men nu ska jag sova så ha det kul allihop ~

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
RamRoll
5 september 2014 · 22 Inlägg

Vi får se hur jag gör, som förut ska jag ut och leta igen big_smile! Det är bara att läsa på för mig, Jag återkommer när jag har frågor eller när det är dax att köpa bilen

Andromeda Rumpmas
5 september 2014 · 3 860 Inlägg

Dr_struts skrev:
För att man sparar som fan på försäkringen... Men nu ska jag sova så ha det kul allihop ~

Det är faktiskt ett bra argument måste jag tillstå. Lät dock inte som om han skulle stå för den själv, och då skiljer det inte mycket. En 9000 2,3i 150 hk kostar lika mycket halvförsäkrad som min 9-5 2,3 220 hk gjorde för min del smile

Senast redigerat av Andromeda (5 september 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
5 september 2014 · 3 860 Inlägg

Kan tillägga att allt är orimligt dyrt när man är 18. Min första bil, en og900 2,0i, skulle kosta över 600 kr/ mån halv på mig.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Dr_struts
5 september 2014 · 1 861 Inlägg

Andromeda skrev:

Dr_struts skrev:
För att man sparar som fan på försäkringen... Men nu ska jag sova så ha det kul allihop ~

Det är faktiskt ett bra argument måste jag tillstå. Lät dock inte som om han skulle stå för den själv, och då skiljer det inte mycket. En 9000 2,3i 150 hk kostar lika mycket halvförsäkrad som min 9-5 2,3 220 hk gjorde för min del smile

Jag tänker själv så när jag tittar på bilar då jag är ung... Och saab som faktiskt har samma motor delar på sina lägre turbo motorer är en perfekt bil att spara på, behöver man en elak koppling om allt man kommer göra är att leka lite vid röljus samt köra landsväg/motorväg? Njae Då kan man lika gärna dra till skroten och plocka skinn stolar+ratt från en aero om man vill ha lite lyx...

IMO så är dock og9-3 ett bättre val om du/ni inte är så stora, kör min på 0.6l/mil och det är blandad körning 50-100 Rekordet är 0.56 och jag har ett steg 3 chipp och 3" system, om ni är lite större skulle jag satsat på en lågmilad 9-5 som inte är snål utrustad och sen köpt ett chipp till den eller ev flörta med någon kompis som chippar saab och ah bytt turbo! (går att få "aero turbo" för runt tusingen på skroten) Jaja mitt sagt lycka till!

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Dr_struts
5 september 2014 · 1 861 Inlägg

Andromeda skrev:
Kan tillägga att allt är orimligt dyrt när man är 18. Min första bil, en og900 2,0i, skulle kosta över 600 kr/ mån halv på mig.

Billigt, min 940 Turbo kostar 573kr/mnd på mig jag är 21 bor på landet och ställer min bil i carport, ingen olycka på mig alls ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Andromeda Rumpmas
5 september 2014 · 3 860 Inlägg

Dr_struts skrev:

Andromeda skrev:
Kan tillägga att allt är orimligt dyrt när man är 18. Min första bil, en og900 2,0i, skulle kosta över 600 kr/ mån halv på mig.

Billigt, min 940 Turbo kostar 573kr/mnd på mig jag är 21 bor på landet och ställer min bil i carport, ingen olycka på mig alls ^^

Billigt? 110 ystra hästar och bodde på landet då.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
5 september 2014 · 3 860 Inlägg

Dr_struts skrev:

Andromeda skrev:

Dr_struts skrev:
För att man sparar som fan på försäkringen... Men nu ska jag sova så ha det kul allihop ~

Det är faktiskt ett bra argument måste jag tillstå. Lät dock inte som om han skulle stå för den själv, och då skiljer det inte mycket. En 9000 2,3i 150 hk kostar lika mycket halvförsäkrad som min 9-5 2,3 220 hk gjorde för min del smile

Jag tänker själv så när jag tittar på bilar då jag är ung... Och saab som faktiskt har samma motor delar på sina lägre turbo motorer är en perfekt bil att spara på, behöver man en elak koppling om allt man kommer göra är att leka lite vid röljus samt köra landsväg/motorväg? Njae Då kan man lika gärna dra till skroten och plocka skinn stolar+ratt från en aero om man vill ha lite lyx...

IMO så är dock og9-3 ett bättre val om du/ni inte är så stora, kör min på 0.6l/mil och det är blandad körning 50-100 Rekordet är 0.56 och jag har ett steg 3 chipp och 3" system, om ni är lite större skulle jag satsat på en lågmilad 9-5 som inte är snål utrustad och sen köpt ett chipp till den eller ev flörta med någon kompis som chippar saab och ah bytt turbo! (går att få "aero turbo" för runt tusingen på skroten) Jaja mitt sagt lycka till!

Jag håller helt med dig där, kan man ta modellens nackdelar med väghållning och kupéutrymme är og9-3 ingen dålig förstabil. Vad gäller det övriga förutsätter du att TS är riktigt sugen på att meka själv och har plats och tid att hålla på och kunskap att få det bra. Så är det verkligen inte för alla, mig inkluderad. Jag förstår känslan av att vara nöjd med att ha gjort ett bra jobb och att det blir lite unikt när man sätter ihop något själv som inte är original, men ser man bara till pengarna är det enklare och billigare att bara köpa en Aero på en gång. Den är troligen inte många lappar per år dyrare att försäkra på honom själv än en 2,0t redan är.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Dr_struts
5 september 2014 · 1 861 Inlägg

Andromeda skrev:

Dr_struts skrev:

Andromeda skrev:
Kan tillägga att allt är orimligt dyrt när man är 18. Min första bil, en og900 2,0i, skulle kosta över 600 kr/ mån halv på mig.

Billigt, min 940 Turbo kostar 573kr/mnd på mig jag är 21 bor på landet och ställer min bil i carport, ingen olycka på mig alls ^^

Billigt? 110 ystra hästar och bodde på landet då.

Fast då va den ganska ny nu är min bil en 160hk skolåda på 22bast och Trafik försäkring... ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
xXSammy
5 september 2014 · 6 577 Inlägg

Dr_struts skrev:

Andromeda skrev:
Kan tillägga att allt är orimligt dyrt när man är 18. Min första bil, en og900 2,0i, skulle kosta över 600 kr/ mån halv på mig.

Billigt, min 940 Turbo kostar 573kr/mnd på mig jag är 21 bor på landet och ställer min bil i carport, ingen olycka på mig alls ^^

Alfa 156 Twinspark kostade mig 1100kr månaden i trafik, 18år Stockholm söderort.

Idag är jag 22, visst LITE LÄTT distansskillnad men 159an kostar 1500kr månaden, helförsäkring med 3000kr självrisk.

smile

De/Dem
Dr_struts
5 september 2014 · 1 861 Inlägg

Andromeda skrev:

Dr_struts skrev:

Andromeda skrev:

Det är faktiskt ett bra argument måste jag tillstå. Lät dock inte som om han skulle stå för den själv, och då skiljer det inte mycket. En 9000 2,3i 150 hk kostar lika mycket halvförsäkrad som min 9-5 2,3 220 hk gjorde för min del smile

Jag tänker själv så när jag tittar på bilar då jag är ung... Och saab som faktiskt har samma motor delar på sina lägre turbo motorer är en perfekt bil att spara på, behöver man en elak koppling om allt man kommer göra är att leka lite vid röljus samt köra landsväg/motorväg? Njae Då kan man lika gärna dra till skroten och plocka skinn stolar+ratt från en aero om man vill ha lite lyx...

IMO så är dock og9-3 ett bättre val om du/ni inte är så stora, kör min på 0.6l/mil och det är blandad körning 50-100 Rekordet är 0.56 och jag har ett steg 3 chipp och 3" system, om ni är lite större skulle jag satsat på en lågmilad 9-5 som inte är snål utrustad och sen köpt ett chipp till den eller ev flörta med någon kompis som chippar saab och ah bytt turbo! (går att få "aero turbo" för runt tusingen på skroten) Jaja mitt sagt lycka till!

Jag håller helt med dig där, kan man ta modellens nackdelar med väghållning och kupéutrymme är og9-3 ingen dålig förstabil. Vad gäller det övriga förutsätter du att TS är riktigt sugen på att meka själv och har plats och tid att hålla på och kunskap att få det bra. Så är det verkligen inte för alla, mig inkluderad. Jag förstår känslan av att vara nöjd med att ha gjort ett bra jobb och att det blir lite unikt när man sätter ihop något själv som inte är original, men ser man bara till pengarna är det enklare och billigare att bara köpa en Aero på en gång. Den är troligen inte många lappar per år dyrare att försäkra på honom själv än en 2,0t redan är.

Det är verkligen inte mycket jobb att byta turbo det är gjort på en helg för en total nybörjare och han sparar fort ikapp det ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Andromeda Rumpmas
5 september 2014 · 3 860 Inlägg

Dr_struts skrev:

Andromeda skrev:

Dr_struts skrev:

Jag tänker själv så när jag tittar på bilar då jag är ung... Och saab som faktiskt har samma motor delar på sina lägre turbo motorer är en perfekt bil att spara på, behöver man en elak koppling om allt man kommer göra är att leka lite vid röljus samt köra landsväg/motorväg? Njae Då kan man lika gärna dra till skroten och plocka skinn stolar+ratt från en aero om man vill ha lite lyx...

IMO så är dock og9-3 ett bättre val om du/ni inte är så stora, kör min på 0.6l/mil och det är blandad körning 50-100 Rekordet är 0.56 och jag har ett steg 3 chipp och 3" system, om ni är lite större skulle jag satsat på en lågmilad 9-5 som inte är snål utrustad och sen köpt ett chipp till den eller ev flörta med någon kompis som chippar saab och ah bytt turbo! (går att få "aero turbo" för runt tusingen på skroten) Jaja mitt sagt lycka till!

Jag håller helt med dig där, kan man ta modellens nackdelar med väghållning och kupéutrymme är og9-3 ingen dålig förstabil. Vad gäller det övriga förutsätter du att TS är riktigt sugen på att meka själv och har plats och tid att hålla på och kunskap att få det bra. Så är det verkligen inte för alla, mig inkluderad. Jag förstår känslan av att vara nöjd med att ha gjort ett bra jobb och att det blir lite unikt när man sätter ihop något själv som inte är original, men ser man bara till pengarna är det enklare och billigare att bara köpa en Aero på en gång. Den är troligen inte många lappar per år dyrare att försäkra på honom själv än en 2,0t redan är.

Det är verkligen inte mycket jobb att byta turbo det är gjort på en helg för en total nybörjare och han sparar fort ikapp det ^^

Jaja, agree to disagree, vore tråkigt om alla vore överens på forumet jämt, inget svar är ju rätt smile

TS får ta ställning till om han är en fixare eller en stackare med centralmonterade tummar som en annan wink

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
5 september 2014 · 3 860 Inlägg

Malheus skrev:

Dr_struts skrev:

Andromeda skrev:
Kan tillägga att allt är orimligt dyrt när man är 18. Min första bil, en og900 2,0i, skulle kosta över 600 kr/ mån halv på mig.

Billigt, min 940 Turbo kostar 573kr/mnd på mig jag är 21 bor på landet och ställer min bil i carport, ingen olycka på mig alls ^^

Alfa 156 Twinspark kostade mig 1100kr månaden i trafik, 18år Stockholm söderort.

Idag är jag 22, visst LITE LÄTT distansskillnad men 159an kostar 1500kr månaden, helförsäkring med 3000kr självrisk.

smile

Shit hmm

Betalar 400/månad nu med samma villkor för 9-3:an. Men då är jag en jävligt gammal och jävligt grinig gubbe också. För mig vart det en markant skillnad när jag fyllde 26. Då hade jag tydligen blivit en mer än dubbelt så bra bilförare över natten. Märkligt...

Senast redigerat av Andromeda (5 september 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
SportPilot Ubåtsingenjör
5 september 2014 · 7 232 Inlägg

RamRoll skrev:

Dr_struts skrev:

Malheus skrev:

Ford Transit.... big_smile

Bil som i personbil wink

Och fyra vuxna funkar 9-3 absolut för! Man sitter som sagt inte kungligt men skulle inte klaga på utrymmet i bak!

Inte Saab älskare men det är den bil jag haft som jag vart mest nöjd med smile

Försök att få tag på en Saab och ta med fyra stora polare och testsitt? ^^

Som tur är alla mina polare smala som fan men dem är långa haha

vill du ha en saab så satsa på en 9000, de har ett rymligt baksäte ...

men jag råder inte ens min värsta fiende att köpa en saab

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
xXSammy
6 september 2014 · 6 577 Inlägg

Andromeda skrev:
Betalar 400/månad nu med samma villkor för 9-3:an. Men då är jag en jävligt gammal och jävligt grinig gubbe också. För mig vart det en markant skillnad när jag fyllde 26. Då hade jag tydligen blivit en mer än dubbelt så bra bilförare över natten. Märkligt...

I snitt har nog folket flyttat hemifrån vid 26 års åldern eller varit tvungna att äga bilen själv så föräldrarna inte ägde den åt dem.

Eftersom folk inte vill visa sig mogna tidigare så lär försäkringspriserna vara höga ett tag till wink Somliga tycker det är en mänskligrättighet med äga bil och allt SKA vara billigt.

Senast redigerat av Malheus (6 september 2014)

De/Dem
Jokabsson
6 september 2014 · 1 179 Inlägg

Dr_struts skrev:

Andromeda skrev:

Dr_struts skrev:
För att man sparar som fan på försäkringen... Men nu ska jag sova så ha det kul allihop ~

Det är faktiskt ett bra argument måste jag tillstå. Lät dock inte som om han skulle stå för den själv, och då skiljer det inte mycket. En 9000 2,3i 150 hk kostar lika mycket halvförsäkrad som min 9-5 2,3 220 hk gjorde för min del smile

Jag tänker själv så när jag tittar på bilar då jag är ung... Och saab som faktiskt har samma motor delar på sina lägre turbo motorer är en perfekt bil att spara på, behöver man en elak koppling om allt man kommer göra är att leka lite vid röljus samt köra landsväg/motorväg? Njae Då kan man lika gärna dra till skroten och plocka skinn stolar+ratt från en aero om man vill ha lite lyx...

IMO så är dock og9-3 ett bättre val om du/ni inte är så stora, kör min på 0.6l/mil och det är blandad körning 50-100 Rekordet är 0.56 och jag har ett steg 3 chipp och 3" system, om ni är lite större skulle jag satsat på en lågmilad 9-5 som inte är snål utrustad och sen köpt ett chipp till den eller ev flörta med någon kompis som chippar saab och ah bytt turbo! (går att få "aero turbo" för runt tusingen på skroten) Jaja mitt sagt lycka till!

Det där låter ju nästan för bra för att vara sant. Vilken spis är det i din? 9-3orna ska enligt uppgift dra runt 0,85 blandad.

Senast redigerat av Cracksoup (6 september 2014)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 september 2014 · 17 486 Inlägg

Billig bil? Mycket mos i maskin? Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V... Visst kräver de att man sköter sin bil. Men då har man ett fartmonster som ylar som en Ferrari en tidig vårmorgon på en folktom väg. Nackdelen är att de är lite lätt törstiga för föraren "måste" trycka gasen i botten med jämna mellanrum bara för att höra sexan vråla som en påtänd gris som är på gränsen till en hjärtinfarkt.

En jävla galning här på Gorg har gjort ett test av denna adrenalinstinna skapelse:
http://www.garaget.org/video/128106

Den verkar ju gå bra? Mycket mos i maskin iallafall utan massa turboaggregat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Driven08
6 september 2014 · 152 Inlägg

hur är chassit ?

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
6 september 2014 · 3 730 Inlägg

Malheus skrev:

DiwraZ skrev:

Malheus skrev:

Eller inte.

Eller JO!!

Varför?

Brukaren ska äga bilen.

Det håller jag absolut inte med om. Men moraliskt sett så bör ju den som betalt bilen stå som ägare. Får man en bil i studentpresent så har man ju inte köpt den och då tycker jag att det är föräldrarnas bil som barnet disponerar. Ska alla hantverkarbilar skrivas över på de anställda?  Skillnaden i premie även på vanliga svenssonbilar är orimligt hög.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 september 2014 · 13 746 Inlägg

ska vara skittråkig men tycker många är så förbannat fel ute inkl trådskaparen..

jag är skit tråkig när jag säger det jag har att säga men tänk smart!

välj en förståndig bil med andra ord ingen turbo bil ingen gti utan välj bil efter förståndet istället för att välja en snabb bil.


och en golf gti med 1.8T skulle jag inte råda en ovän att köpa

leta på lite snålare och bilar som är billiga i försäkring
och som är lätta=låg skatt

ett skit tråkigt förslag  en Skoda Fabia 100hk  den går faktist skapligt är skit ful men skapligt låg ägande kostnad du får en relativt ny bil för lite pengar.
och ja det går att styla en skoda finns coils osv.

andra bilar kanske Arosa/Lupo   skit små skit slöa men skapligt ekonomiska

därtil kan en hel del del andra små bilar passa in så som c1/aygo/107 passa in
mfl


varför jag skriver det här är för att vad ska du med en bil stående på parkeringen att göra?
bättre att ha råd att köra med bilen och använda den istället för att betala på fasta kostnader

prioritet 1 som första bil är att ha en låg månadskostnad för ägandet..alltså  skatt+försäkring och eventuellt lån
nästa steg är drift kostnaden så som bensin/diesel/e85 och olja och sånna saker.

det är skit tråkigt men som 18åring har man jhu inte flera miljoner att kasta ut på bilen varje månad utan man ska planera väl och genomtänkt   tyvärr hur tråkig jag än är..

mitt bästa köp var en Fiat uno 60s från 1996 det var min 1:A bil jag hade med körkort
den kördes dygnet runt och kostade istort sätt nada att äga

mitt nästa smarta val är våran Seat arosa..även idag är det en förjävla praktiskt bil fast vi har 2ungar och hund
så är det klart ett smart val.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang